تمیز کردن چشم

چطور باید چشم ها را تمیز کرد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

انواع مختلف آلودگی می تواند از هر طریقی وارد چشم شما شود. ممکن است از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که چشم شما پر از چرک یا ترشحات مخاطی است. شما بدن خود را با آب و صابون می شویید، ولی روش صحیح برای تمیز کردن چشم ها چیست؟
اگر جسمی وارد چشم شما شود، ممکن است با احساس ناراحتی جزئی یا درد بسیار زیادی همراه باشد. بهترین راه برای خارج کردن هر جسم از چشم به نوع آن جسم بستگی دارد. سریع اقدام کنید تا بتوانید از آسیب دیدن چشم و بینایی خود جلوگیری نمایید.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

روش صحیح برای تمیز کردن چشم ها

مواد شیمیایی

بسیاری از مواد شیمیایی خانگی می توانند به چشمان شما آسیب برسانند. این مواد شامل سفیدکننده ها، مواد بازکننده لوله، کودها، پودر ظرفشویی، پولیش شیشه، و فرآورده های آهک مانند گچ و سیمان است.
شستشو با آب. بلافاصله پس از ورود این مواد به چشم، حداقل به مدت 15 دقیقه چشم خود را با آب خنک یا محلول نمک بشویید. می توانید این کار را روی سینک یا زیر دوش انجام دهید. اگر لنز دارید، آنها را بیرون آورید ولی در حین انجام اینکار، شستشوی چشم خود را متوقف نکنید.

تمیز کردن چشم
مشکلات چشمی

مشاوره بگیرید. پس از اتمام شستشو، با اورژانس تماس بگیرید. آن ها بر اساس نوع ماده شیمیایی می توانند شما را راهنمایی کنند. برای مواردی مانند صابون و شامپو، احتمالا تنها به یک شستشوی کافی نیاز دارید. اگر مطمئن نیستید، با شماره تلفن مربوطه تماس بگیرید.
مراجعه به اورژانس. اگر متخصص سموم به شما گفت که باید به اورژانس مراجعه کنید، ظرف ماده شیمیایی را همراه خود ببرد تا پزشک متخصص چشم دقیقا از نوع ماده شیمیایی مطلع گردد.

[

چرک یا ترشح مخاطی

چرک یا ترشحات مخاطی خشک شده می توانند باعث ایجاد خارش و احساس ناخوشایند در چشم شوند. این وضعیت می تواند از سرماخوردگی، حساسیت یا التهاب ملتحمه ناشی شود. انسداد مجرای اشکی یا مشکل غدد چربی در پلک ها نیز می تواند باعث ایجاد این وضعیت شود.

اقداماتی که باید انجام دهید عبارت اند از:

ابتدا هرگونه ترشحات پوست های را از بین ببرید. به مدت چند دقیقه یک حوله گرم و مرطوب را روی چشم بسته خود قرار دهید. اگر نیاز است که مواد چسبناک را از چشم خود بیرون کنید، حوله را مجددا با آب گرم نمایید. سپس گلوله های پنبه ای گرم و مرطوب یا گوش های از حوله را برداشته و حین بسته بودن چشم، به آرامی گوشه داخلی تا گوشه خارجی چشم خود را تمیز کنید. این کار را با گلوله های پنبه ای جدید تکرار کنید تا چشم شما تمیز شود.

به یاد داشته باشید؛
چشم خود را تمیز نگه دارید. دستان خود را قبل و بعد از تماس با چشم ها بشویید.
از آب ولرم استفاده کنید. از آب داغ برای شستشوی چشم ها استفاده نکنید زیرا چشم ها، پلک ها و پوست اطراف آن ها حساس می باشند.
عفونت را گسترش ندهید. در صورت ابتلا به هرگونه عفونت مانند التهاب ملتحمه، برای هر بار تمیز کردن چشم از یک حوله جدید استفاده کنید. اگر در هر دو چشم خود مبتلا به التهاب ملتحمه هستید، از دو حوله جداگانه استفاده کنید تا عفونت از یک چشم به چشم دیگر منتقل نشود.

آشغال یا خاکروبه

هر از گاهی وزش باد می تواند باعث ورود گرد و خاک به چشم شما شود. حتی ممکن است اجسام بزرگتری نیز وارد چشم شما شوند.
استفاده از اشک. پلک بالایی خود را به آرامی پایین بکشید تا روی مژه های پایین شما قرار گیرد. چند بار پلک بزنید. این کار باعث ترشح اشک می شود و می تواند جسم خارجی را از چشم شما بیرون کند.

مشاهده بیشتر : لیست پزشک چشم

تمیز کردن چشم
رفتن گرد و خاک در چشم

شستشو با آب. همچنین شما می توانید چشم خود را با آب خنک بشویید. این کار را تا زمانی که نیاز دارید انجام دهید.
پاک کردن. اگر جسم کوچکی را روی کره چشم خود مشاهده می کنید، سعی کنید آن را به آرامی با یک حوله خیس بیرون آورید. بر روی آن فشار وارد نکنید. و اگر جسم در چشم شما گیر کرده است، این کار را انجام ندهید.

چه موقع باید به چشم پزشک مراجعه کرد

در شرایط زیر باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید:

  • مشکل در بینایی یا باز کردن چشم
  • درد
  • قرمزی قسمت سفید چشم
  • حساسیت به نور
  • ترشحات مداوم
  • مشکل در بیرون آوردن جسم خارجی

در صورت ورود جسم خارجی به چشم یا هر نوع مشکل دیگری می توانید از متخصص چشم پزشک در درمانکده استفاده کنید.

منبع: webmd

 

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 106

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

30 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها