هفته 26 تا 30 بارداری

هر آنچه که در مورد هفته 26 تا 30 بارداری باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر به تازگی باردار شده‌اید، سوالات زیادی در مورد آن‌چه باید انتظارش را داشته باشید، خواهید داشت. بدنتان در هفته 26 تا 30 بارداری چگونه تغییر خواهد کرد؟ چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟

در هفته 1 تا 4 بارداری چه تحولاتی در بدن شما رخ خواهد داد؟ هفته 5 تا 8 بارداری چگونه خواهد گذشت؟ وضعیت شما در هفته 9 تا 12 بارداری به چه شکلی خواهد بود؟ هفته 13 تا 16 بارداری چه تحولاتی را با خود به همراه دارد؟ هفته 17 تا 20 بارداری را چگونه سپری خواهید کرد؟ وضعیت شما در هفته 21 تا 25 بارداری چگونه خواهد بود؟ چگونه می‌توانید به مشکلات دوران بارداری غلبه کنید؟

راهنمای بارداری هفته‌ به هفته ما به شما کمک خواهد کرد که در طول 9 ماه بارداری مادر آگاه‌تر، مطمئن‌تر و آماده‌تری باشید. در ادامه اطلاعاتی در مورد هفته 26 تا 30 بارداری به همراه توصیه‌های مفیدی که در طول بارداری می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید، به شما داده می‌شود. همراه ما باشید!

[sibwp_form id=7]

هفته 26 تا 30 بارداری

خانم‌هایی که به تازگی مادر شده‌اند، به شدت حساس هستند. از این رو قصد داریم که در ادامه اطلاعاتی را در خصوص هفته 26 تا 30 بارداری به صورت گام به گام با شما به اشتراک بگذاریم. به کمک این اطلاعات می‌توانید وضعیت خود را به سادگی در منزل مورد ارزیابی قرار دهید. در صورت نیاز نیز می‌توانید در خصوص هر مورد با پزشک خود مشورت کنید.

هفته 26 بارداری

وضعیت جنین در هفته 26 بارداری

شنوایی فرزندتان به طور کامل شکل گرفته است. در پاسخ به صداها، ضربان قلب جنین افزایش می‌یابد. فرزندتان حتی با ریتم موسیقی حرکت خواهد کرد. ریه‌ها در حال رشد هستند ولی هنوز بالغ نشده‌اند. الگوی امواج مغزی جنین مانند یک نوزاد کامل به نظر می‌رسد. جنین، الگوی خواب و بیداری مشخصی نیز دارد.

وضعیت مادر در هفته 26 بارداری

حرکات مداوم جنین برای شما اطمینان‌بخش است. وزن شما با سرعت یک پوند در هر هفته افزایش می‌یابد. ممکن است به سبب رشد فرزندتان و فشار به قفسه‌ی دنده‌ای، احساس درد در دنده‌های خود داشته باشید. این فشار ممکن است باعث سوهاضمه و سوزش معده نیز شود. احتمال دارد به سبب کشیدگی‌ عضلات رحم، دردهای بخیه‌ مانند در قسمت پایین شکم خود حس کنید.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 26 بارداری

اگر تصمیم دارید به شغل خود بازگردید، احتمالا باید شروع به بررسی خدمات مراقبت کودک در محل زندگی خود کنید. اکنون بهترین زمان است که در مورد خدمات مراقبت کودک متنوع به روشنی فکر کنید.

هفته 26 تا 30 بارداری

هفته 27 بارداری

وضعیت جنین در هفته 27 بارداری

دست‌های فرزندتان در حال فعالیت هستند. مکیدن شست جنین را آرام کرده و عضلات گونه و فک را قوی می‌کند. فرزندتان اکنون توانایی گریه کردن دارد.

وضعیت مادر در هفته 27 بارداری

احتمالا مشاهده می‌کنید که خطوط کشیدگی روی رحمتان به گسترش ادامه می‌دهند. بیشتر زنان تا این زمان حدود 16 تا 22 پوند وزن اضافه می‌کنند. تعادل و تحرک شما نیز به سبب افزایش وزن، دچار تغییراتی می‌شود.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 27 بارداری

در طول سه ماهه‌ی سوم، باید با پزشک یا مامای خود در مورد زایمان صحبت کنید. پزشک و ماما به شما علائم پیش‌بینی وضع حمل و فواصل انقباضات پیش از رفتن به بیمارستان یا زایشگاه را می‌آموزد.

همچنین، زمان این فرا رسیده که با متخصصان اطفال صحبت کرده و به کارهای دیگر هم‌چون ثبت نام در محلی که زایمان خواهید کرد و مشخص کردن برنامه‌ی زایمان که به معنای شیوه‌ی وضع حمل و زایمان شماست، بپردازید. این برنامه در اطلاعات شخصی بیمار نوشته شده و یا به آن الصاق می‌شود.

هفته 28 بارداری

وضعیت جنین در هفته 28 بارداری

فرزندتان از فرق سر تا کفل حدود 10 اینچ و از سر تا پا حدود 15.75 اینچ طول و 2.4 پوند وزن دارد. امواج مغزی، خواب REM (خواب با حرکت سریع چشم‌) را نشان می‌دهند که به معنای رویا دیدن فرزندتان است. پلک‌ها باز می‌شوند. شاخه‌های ریه‌ در حال شکل‌گیری هستند.

وضعیت مادر در هفته 28 بارداری

رحمتان به بالای ناف گسترش می‌یابد. با بزرگ‎تر و قوی ‌تر شدن جنین در این ماه، ممکن است گرفتگی پا و ورم خفیف قوزک پا، مشکل در خوابیدن، تنگی نفس، درد قسمت‌های پایین شکم، کلافگی یا انقباضات پراکنده‌ی براکستون هیگز (سخت و شل شدن رحم، مانند یک تمرین برای وضع حمل) را تجربه کنید. هم‌چنین احتمال دارد دوباره به سبب فشار رحم بر روی مثانه، مکررا نیاز به دفع ادرار داشته باشید.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 28 بارداری

حتی اگر همسرتان تصمیم دارد در اتاق زایمان همراهتان باشد، ممکن است بخواهید با یک ماما یا دستیار حرفه‌ای زایمان که به مادر و همسرش پشتیبانی و نه کمک پزشکی ارائه می‌کند، صحبت کنید. مطالعات نشان داده است که مامای همراه می‌تواند زمان وضع حمل را کوتاه‌تر کرده و احتمال نیاز به داروهای ضد درد، زایمان با انبرک جراحی  و سزارین را کاهش ‌دهد.

هفته 29 بارداری

وضعیت جنین در هفته 29 بارداری

چشم‌های فرزندتان تقریبا همواره آبی است و می‌تواند نور آفتاب یا نور مصنوعی را از پشت دیواره‌ی رحم تشخیص دهد. به سبب فشرده‌تر شدن موقعیت در رحم، جنین حرکات آکروباتیک کمتری کرده اما هنوز زیاد لگد زده و حرکات کششی انجام می‌دهد.

وضعیت مادر در هفته 29 بارداری

شما احتمالا 19 تا 25 پوند وزن اضافه کرده‌اید. هنوز تا زمان زایمان فاصله دارید، بنابراین باید علائم زایمان زودرس هم‌چون گرفتگی‌های شبه‌ قاعدگی یا کمردرد، خروج مایع آمنیوتیک یا ترشحات صورتی یا قهوه‌ای که گاها با خروج ماده‌ی مخاطی پیش از آن همراه است را به خاطر داشته باشید.

به محض وقوع این اتفاق، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک گاهی می‌تواند با استراحت مطلق، دارو و هم‌چنین بستری کردن شما، وضع حمل را متوقف کند.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 29 بارداری

فشار خون شما معمولا در ماه هفتم کمی افزایش می‌یابد. اگر سردرد شدید، تاری دید، تورم شدید دست، پا یا قوزک پا یا افزایش وزن شدید دارید، به پزشکتان اطلاع دهید. این علائم می‌توانند نشان‌دهنده‌ی شروع پره‌اکلامپسی، یک موقعیت خطرناک در بارداری که با افزایش فشار خون و سطوح بالای پروتئین در ادرار مشخص می‌شود، باشد.

بارداری هفته به هفته

هفته 30 بارداری

وضعیت جنین در هفته 30 بارداری

فرزندتان از سر تا پا حدود 17 اینچ طول و 3 پوند وزن دارد. جنین چاق‌تر شده و شروع به کنترل دمای بدن خود می‌کند. ابروها و مژه‌ها به طور کامل شکل گرفته‌اند و موی سر در حال ضخیم‌تر شدن است. سر و بدن مانند یک نوزاد، دارای تناسب است. اکنون دست‌ها به طور کامل تشکیل شده‌اند و ناخن‎ها رشد می‌کنند.

وضعیت مادر در هفته 30 بارداری

رحمتان حدود 4 اینچ بالای ناف قرار دارد و ممکن است به سبب فشار جنین به دنده‌هایتان، باور این موضوع برایتان سخت باشد که هنوز ده هفته تا زایمان فاصله دارید. ممکن است در ناحیه‌ی لگن و شکم احساس ناراحتی بیشتری کنید. احتمالا این هفته یک پوند وزن اضافه خواهید کرد.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 30 بارداری

غشاهای اطراف جنین که حاوی مایع آمنیوتیک هستند، کیسه‌ی آب نامیده می‌شوند. این کیسه معمولا تا قبل از شروع وضع حمل پاره نمی‌شود، ولی اگر به صورت زودرس پاره شوند، احتمال عفونت بالا می‎‌رود. بنابراین، به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید.

چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟

فرزندتان به طور مکرر تغییر موقعیت داده و به محرک‌هایی چون صدا، درد و نور پاسخ می‌دهد. در پایان ماه هفتم، چربی در زیر پوست جنین انباشته می‌شود. مایع آمنیوتیک شروع به کاهش می‌کند.

برای کسب اطلاعاتی در مورد هفته 26 تا 30 بارداری بهتر است به دکتر فوق متخصص زنان خوب مراجعه کنید. امکان رزرو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 49

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها