بیماری روانی ارثی

آیا بیماری‌های روانی ارثی هستند؟ چطور از انتقال آن به نسل بعد جلوگیری کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در ادامه این مقاله از مجله درمانکده قرار است که در زمینه انواع بیماری روانی ارثی و انواع علل بروز آن‌ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر تصور می کنید که به یکی از انواع بیماری‌های روانی دچار هستید و درصدد هستید در خصوص زمینه ژنتکی آن چیزی بدانید این مقاله را از دست ندهید.

آیا‌ می‌توانید یک بیماری روانی را به ارث ببرید؟

اگر با یک بیماری روانی زندگی‌ می‌کنید، قابل درک است که‌ می‌خواهید ریشه آن را بدانید، از جمله اینکه آیا ممکن است آن را به ارث برده باشید یا خیر. اما پاسخ به ژنتیکی بودن بیماری روانی پاسخی پیچیده است منبع معتبر تحقیقاتی دریافته است که بیماری روانی احتمالاً دارای یک جزء ژنتیکی است، اما بیماری روانی به احتمال زیاد ناشی از ترکیبی از اجزای ژنتیکی و محیطی است. علاوه بر این، برخی از اختلالات سلامت روان – مانند اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و افسردگی – بیشتر از سایر اختلالات با ژنتیک مرتبط هستند.

مطالعات مربوط به ارتباط بین ژنتیک و بیماری روانی در حال انجام است و هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. در اینجا آنچه ما تاکنون در مورد ژنتیک و بیماری روانی‌ می‌دانیم، و همچنین نحوه دریافت کمک لازم برای احساس بیشتر شبیه خود، در صورت تشخیص بیماری روانی آورده شده است.آنچه تحقیق‌ می‌گوید بر اساس تجزیه و تحلیل تحقیقاتی از موسسه ملی سلامت روان (NIH)، بیماری روانی معمولاً توسط ترکیبی از چهار عامل اصلی ایجاد‌ می‌شود: ژنتیک، زیست شناسی، فاکتورهای محیطی، عوامل روانشناسی.

وراثت و ژنتیک در بروز انواع بیماری های روانی نقش به سزایی ایفا می کند|درمانکده
تصویری که وراثت یک بیماری روانی را نشان می‌دهد

بیشتر بدانیم: اختلالات روانی در پیری، پیش‌گیری و درمان

آیا می توان تعیین کرد ژن بیماری روانی داریم یا خیر؟

در حال حاضر، هیچ آزمایش ژنتیکی وجود ندارد که بتوان با انجام آن مشخص کرد که آیا حامل ژنی هستید که احتمال ابتلا به یک بیماری روانی خاص را افزایش‌ می‌دهد، هرچند مطالعات پیرامون این موضوع ادامه دارد. درعوض،‌ می‌توانید برای درک خطر ژنتیکی خود برای ابتلا به یک بیماری روانی به خانواده خود مراجعه کنید. به عنوان مثال، اگر یک یا چند نفر از اعضای نزدیک خانواده شما با یک بیماری روانی خاص زندگی‌ می‌کنند، خطر شما افزایش‌ می‌یابد. با این حال، افزایش خطر به این معنی نیست که شما به آن بیماری روانی مبتلا خواهید شد. ژنتیک ارثی شما تنها در ایجاد یک بیماری روانی نقش دارد.

انواع بیماری‌های روانی با زمینه ژنتیکی

با این حال، به گفته NIH، برخی از شرایط روانی و رفتاری وجود دارد که احتمال بیشتری وجود دارد که دارای یک جزء ژنتیکی باشند. اینها عبارتند از :

  • اوتیسم
  • اختلال دو قطبی
  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)
  • افسردگی شدید
  • روان‌گسیختگی

بیشتر بدانیم: تفاوت سادیسم در زنان و مردان

بیماری هایی که زمینه ژنتیکی دارند متعدد هستند و باید آن ها را بشناسیم|درمانکده
انواع بیماری‌های روانی با زمینه ژنتیکی

همانطور که NIH اشاره‌ می‌کند، چندین عامل ژنتیکی در تمام این پنج اختلال، از جمله CACNA1C و CACNB2 (ژن‌هایی که فعالیت کلسیم روی نورون‌ها  را تنظیم‌ می‌کنند) یافت‌ می‌شود. علاوه بر این، محققان دریافتند که افراد مبتلا به هر پنج اختلال دارای تغییراتی در کروموزوم‌های 3 و 10 هستند، اگرچه هنوز مشخص نیست که چگونه این تغییرات ژنتیکی بر پیشرفت بیماری تأثیر‌ می‌گذارد.

برای درمان این بیماری‌ها می‌توانید به روانپزشک مراجعه کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با بهترین روانپزشک‌ها در سایت درمانکده در ارتباط باشید و یک قدم به درمان نزدیک شوید.

بیشتر بدانیم: ترسناک‌­ترین و عجیب‌ترین اختلال‌های روانی

ژنتیک انواع بیماری‌های روانی

بیایید نگاهی عمیق‌تر به برخی از بیماری‌های روانی که ممکن است دارای مولفه‌های ژنتیکی باشند و اینکه چگونه ژن‌ها بر این اختلالات تأثیر می‌گذارند، داشته باشیم.

ژنتیک اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی یک بیماری روانی است که با نوسانات خلقی شدید که به تناوب بین شیدایی (یا هیپومانیا) و افسردگی مشخص‌ می‌شود. این 2.6 درصد از بزرگسالان آمریکایی را تحت تأثیر قرار‌ می‌دهد که به حدود 5.7 میلیون نفر‌ می‌رسد. تحقیقات در مورد ریشه‌های ژنتیکی اختلال دوقطبی ناقص اما در حال انجام است. با این حال، واضح است که اختلال دوقطبی در خانواده‌ها وجود دارد. اگر یکی از اقوام درجه یک شما مانند والدین یا خواهر و برادر مبتلا به این اختلال باشد، این خطر بالاتر است.

برخی از افرادی که دارای اقوام درجه یک مبتلا به اختلال دوقطبی هستند، بیشتر از سایرین به این اختلال مبتلا‌ می‌شوند و بسیاری از افراد دارای بستگان درجه اول که دارای اختلال دوقطبی هستند، به هیچ وجه به آن مبتلا نمی شوند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در The Application of Clinical Genetics Trusted Source منتشر شد، ارتباط بین پلی‌مورفیسم‌های تک نوکلئوتیدی (SNPs) و ایجاد اختلال دوقطبی را نشان داد. با این حال، SNP‌ها  تغییرات ژنتیکی رایجی هستند و اکثر افرادی که آنها را دارند، اختلال دوقطبی ندارند. تیم مطالعه ادعا‌ می‌کند که تحقیقات بیشتری برای درک ارتباط بین SNPs و اختلال دوقطبی مورد نیاز است.

بیشتر بدانیم: لیست کامل و جامع اختلالات روانی

دوقطبی از انواع بیماری های روانی است که زمینه ژنتیکی در آن دخیل است|درمانکده
تغییر ژنتیکی در یک نوکلئوتید و بروز اختلال دو قطبی

 ژنتیک افسردگی

افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی است. این تقریباً 350 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار‌ می‌دهد و حدود 16.9٪ آمریکایی ها. افسردگی فراتر از احساس ناراحتی یا ناراحتی است. این شامل احساسات شدید غم و اندوه، ناامیدی و آشفتگی است. افسردگی‌ می‌تواند کار یا حفظ ارتباطات اجتماعی را دشوار کند. و خطر خودکشی و اقدام به خودکشی را افزایش‌ می‌دهد. اکثر متخصصان مشاهده کرده‌اند که افسردگی در خانواده‌ها دیده می‌شود و افرادی که افسردگی را تجربه می‌کنند ممکن است متوجه شوند که یکی از بستگان نزدیک، مانند والدین یا خواهر یا برادر، نیز افسردگی را تجربه می‌کند. در چنین شرایطی نیز می‌توانید از دکتر روانشناس کمک بگیرید که از طریق امکان مشاوره آنلاین با روانشناس می‌توانید به راحتی با دکتر در ارتباط باشید.

مطالعاتی که بر روی دوقلوها انجام شده است، میزان توارث افسردگی را 37 درصد نشان داده است. اجزای ژنتیکی کامل افسردگی هنوز در حال مطالعه است و هنوز به خوبی شناخته نشده است. برخی از ژن‌هایی که تصور‌ می‌شود در ایجاد افسردگی نقش دارند، ژن‌هایی هستند که انتقال دهنده‌های عصبی را تنظیم‌ می‌کنند. به عنوان مثال، برخی از مطالعات بر روی ژن ناقل سروتونین تمرکز کرده‌اند، زیرا مشخص است که سروتونین نقش دارد. نقشی در افسردگی اما دقیقاً این نقش چیست، هنوز به طور کامل درک نشده است.

بیشتر بدانیم: انواع بیماری‌ ارثی و اختلال ژنتیکی + روش های پیشگیری و درمان

 ژنتیک اضطراب

اضطراب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی است که حدود 20 درصد از منابع مورد اعتماد ما را در یک نقطه از زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. اختلالات اضطرابی با احساس شدید ترس مشخص‌ می‌شود که‌ می‌تواند ناتوان کننده باشد و عملکرد را دشوار کند. انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد، از جمله:

  • اضطراب عمومی
  • اختلال هراس PTSD
  • فوبیاها
  • اختلالات اضطرابی

معمولاً در خانواده‌ها دیده می‌شود و احتمال می‌رود که استعدادهای محیطی و ژنتیکی در ایجاد بیماری روانی ارثی نقش داشته باشند. مطالعات روی دوقلوها و اعضای نزدیک خانواده نشان داده است که ژنتیک به میزان 30 تا 50 درصد نقش دارد. مشابه افسردگی، ژن‌هایی که بر ایجاد اضطراب تأثیر می‌گذارند به‌طور کامل شناخته نشده‌اند. مطالعات ارتباط ژنتیکی ارتباط بین اضطراب و ژن‌های خاصی از جمله 5-HTT، 5-HT1A، BDNF، و MAOAT  را یافته‌اند. اما مشخص نیست که این تداعی‌ها به چه معنا هستند و چگونه با سایر جنبه‌های کمک کننده، مانند عوامل محیطی، آسیب‌های دوران کودکی، و استرس زندگی تعامل دارند.

بیشتر بدانیم: بیماری برچسب زدن به خود را بیشتر بشناسیم

 ژنتیک اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک بیماری روانی ارثی است که معمولاً در اواخر دوران کودکی تا اوایل بزرگسالی ظاهر‌ می‌شود و با روان پریشی تعریف‌ می‌شود. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی توهم، هذیان، مشکل در تمرکز دارند و ممکن است رفتار ضد اجتماعی از خود نشان دهند. تقریباً 1٪ از افراد اسکیزوفرنی را تجربه‌ می‌کنند. ارتباط قوی بین داشتن یک عضو خانواده مبتلا به اسکیزوفرنی و ادامه ابتلا به آن وجود دارد. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما مبتلا به اسکیزوفرنی است، احتمال ابتلا به آن از 1% به 10% افزایش‌ می‌یابد. اگر هر دو والدین شما آن را داشته باشند، خطر ابتلا به آن تا 50 درصد افزایش‌ می‌یابد. البته، همه افراد با یکی از اعضای نزدیک خانواده که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، به آن مبتلا نمی شوند.

بیشتر بدانیم: معرفی انواع داروی ضد افسردگی

سایر عوامل خطر برای بیماری‌های روانی

باز هم، ژنتیک تنها یک جنبه است که ممکن است احتمال ابتلا به یک بیماری روانی خاص را افزایش دهد. کارشناسان معتقدند که ژنتیک به تنهایی تنها علت بیماری روانی نیست. در اینجا برخی از عوامل مؤثر دیگر وجود دارد: عوامل استرس زای زندگی، مانند طلاق، از دست دادن یکی از عزیزان یا از دست دادن شغل تروما و آزار دوران کودکی برخورد با شرایط پزشکی مزمن عدم تعادل شیمیایی در مغز سوء مصرف مواد مخدر و الکل منزوی شدن از دیگران و تجربه تنهایی چه زمانی به دنبال مراقبت باشیم اگر روده شما به شما‌ می‌گوید چیزی اشتباه است، همیشه ایده خوبی است که برای سلامت روان خود کمک بگیرید.

اگر علائم احساسی یا رفتاری آزاردهنده ای دارید و حداقل 2 هفته است که ادامه دارد، این نشانه آن است که نیاز به مراقبت دارید. علاوه بر این، اگر متوجه شدید که نمی‌توانید بخوابید، غذا بخورید، در فعالیت‌هایی که قبلاً از آن لذت می‌بردید شرکت کنید، یا در محل کار یا مدرسه کار کنید، وقت آن است که از متخصصین کمک بخواهید که در چنین شرایطی دکتر روانشناس نیز می‌تواند به شما کمک کند همچنین می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر روانشناس از دکتر راهنمایی بگیرید.

بیشتر بدانیم: هنر درمانی؛ راهی برای تجسم افکار و احساسات

خاتمه

در صورت وجود هرگونه سوال و ابهام می‌توانید در بخش کامنت‌ها با ما در ارتباط باشید. زیرا که در اسرع وقت پاسخ پرسش‌های شما داده خواهد شد. به علاوه اینکه می‌توانید سایر مقالات درمانکده را نیز برای اطلاعات تکمیلی مورد مطالعه قرار دهید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 18

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها