بیماری برچسب زدن به خود

بیماری برچسب زدن به خود چگونه است؟ با آن بیشتر آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تا حالا فکر کردید که چرا با افزایش چشم‌گیر عمل‌های زیبایی در سال‌های اخیر، میزان رضایت از خود تا حد زیادی کاهش پیدا کرده‌ است؟ برای پاسخ به این سؤال، فقط کافی است نگاهی به اطرافمان بیندازیم. افرادی زیادی را می‌بینیم که علاوه بر ناراضی بودن از خود درگیر برچسب زدن به خودشان نیز هستند!

اگر برای شما هم جالب است که بدانید چرا این افراد درگیر بیماری انگ زدن به خود می‌شوند، در ادامه با مجله درمانکده همراه باشید تا بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: اختلال تنفر از بدن چیست؟ چطور والدین درباره احساس خوب به بدن به کودک خود آموزش دهند؟

بیماری برچسب زدن به خود
خیلی‌وقت‌ها ما تنها کسی هستیم که خودمان برچسب می‌زنیم، توانایی‌هایمان را نادیده می‌گیریم و به خودمان آسیب می‌زنیم.

بیشتر بخوانید: اختلال تیک چیست؟ + راهکارهای درمان آن

مهم‌ترین علت بروز بیماری انگ زدن به خود

یکی از مهم‌ترین دلایل برچسب زدن به خود، زندگی در جامعه امروزی است. بله، درست خواندید. جامعه امروزی به سمتی سوق پیدا کرده‌است که برای زیبایی متر و معیار مشخصی در نظر می‌گیرد و همین موضوع باعث شده که افراد، علاقه زیادی به برچسب زدن به خود و البته دیگران پیدا کنند.

این در حالی ست که زیبایی امری نسبی است و هیچ‌گونه معیار خاصی برای آن وجود ندارد. توجه داشته باشید، درصد زیادی از افرادی که به خود برچسب می‌زنند به صداهای ذهنشان آگاهی ندارند و متوجه فشاری که این مساله به آنها وارد می‌کند، نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: درمان الکتروکانوالسیو چه نتایجی در بردارد؟

علائم بیماری برچسب زدن به خود چیست؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید میزان زیادی از بیماری‌های روانی با برچسب زدن به خود شروع می‌شوند! از این رو بهتر است، علائم بروز این بیماری را به‌خوبی بشناسید و اگر این نشانه‌ها را در خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید، در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کنید.

نگرش منفی نسبت به خود

این افراد معمولاً از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند و نسبت به خود نگرش مثبتی ندارند. به این شکل که مدام، از خود ایراد می‌گیرند و تفاوت‌های ظاهری و بدنی خود را نقص تلقی می‌کنند. همانطور که اشاره شد، زیبایی معیار خاص و مشخصی ندارد و در هر حال این موضوع برای هر کسی به گونه متفاوتی تعریف می‌شود.

تصویر فردی که رو به روی آینه ایستاده و احساس بدی نسبت به خودش دارد
نگرش منفی و برچسب زدن به خود در نهایت به کسی جز خودتان آسیب وارد نمی‌کند. بیشتر مراقب خودتان باشید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای عملی برای مراقبت از سلامت روان

احساس شرم و گناه راجع بدن و افکار خود

عدم احساس مثبت به بدن و نشخوار ذهنی، ممکن است در نهایت منجر به برچسب زدن به خود شود. با وجود اینکه توجه به نیازهای امری مهم در زندگی و رشد هر فرد به شما می‌رود، هنوز هم برخی افراد، نیازهای بدنی خود را خار می‌شمارند و از توجه به ان‌ها احساس گناه می‌کنند.

همین بی توجهی در طولانی مدت، منجر به آسیب‌های بی‌شمار روحی و روانی و درنهایت، برچسب زدن به خود می‌شود. واضح است، فردی که آگاهی کامل به نیازهای خود نداشته باشد، هرگونه خواست خود را سرکوب و انکار می‌کند و در جهت زشت و بد نشان دادن آن گام برمیدارد.

بیشتر بخوانید: اختلال روانی در سربازی؛ از علل تا راه‌های پیشگیری

نگرش منفی نسبت به جنسیت خود

ممکن است برخی افراد به سبب قرار گرفتن در محیط‌های جنسیت زده، نسبت به جنسیت خود احساس منفی پیدا کنند. گاهی اوقات نیز نقش‌هایی که افراد در جامعه بر عهده می‌گیرند، باعث ایجاد ذهنیت منفی می‌شود. برای مثال هنوز هم درصد زیادی از جامعه بر این باورند که زنان برای فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی مناسب نیستند و از عهده برخی از کارها بر نمی‌آیند.

بر این اساس، ممکن است زن‌ها نسبت به خود، احساس منفی پیدا کنند و برای جبران خشکی که تجربه می‌کنند به خود برچسب بزنند و این خشم را به‌سمت خود هدایت کنند. ما امروزه می‌دانیم این راهکار جواب نمی‌دهد و بیشتر باعث آسیب به آنها می‌شود.

گوشه‌گیری و عدم شرکت در فعالیت‌های اجتماعی

شاید شما هم با افرادی مواجه شده باشید که علاقه زیادی به حضور در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی ندارند و معمولاً هم صورت فردی پروژه‌ها و فعالیت‌های مختلف را انجام می‌دهند، اگر با ان‌ها صحبت کنید، متوجه می‌شوید که برخی از ان‌ها از حضور و در جمع‌ها و گروه‌ها به‌دلیل نقص در خود رنج می‌برند.

نقص که در نیای واقعی وجود ندارد و زاییده ذهن آنها است! زمانی که با این افراد مواجه می‌شوید، بهتر است در مرحله اول از آنها نخواهید که در جمع حاضر شوند، شرایطشان را بپذیرید و همراهشان باشید. بعد از گذشت مدتی، معمولاً میل و علاقه آنها به حضور در جمع بیشتر می‌شود و در فعالیت‌های گروهی شرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: علائم، علل و درمان اختلال دو قطبی

فردی که گوشه‌گیر است و فعالیت‌های گروهی شرکت نمی‌کند
گوشه گیری یکی از نشانه‌های پنهان برچسب زدن به خود و عدم اعتماد به نفس است.

بیشتر بخوانید: شایع‌ترین اختلالات روانی در مدارس

درمان برچسب زدن به خود

اگر چه برای افرادی که به خود برچسب می‌زنند، پذیرش و درک این موضوع آسان نیست و در اکثر موارد ان را انکار می‌کنند، اما راهکارهای مهمی برای درمان این رفتار وجود دارد که با شناخت و آگاهی کافی از آن می‌توان به این افراد کمک کرد و حتی در گرداب این رفتار گرفتار نشد. اما برای فردی که دچار چنین حس‌هایی شده بهترین کار مراجعه به دکتر روانشناس یا روانپزشک است که درمانکده امکان مشاوره آنلاین با بهترین دکتر‌های روانشناسی و مشاوره آنلاین با بهترین دکتر‌های روانپزشکی را برای شما عزیزان فراهم کرده تا راحت‌تر با دکتر ارتباط برقرار کنید و مسیر درمان خود را سریع‌تر پیش ببرید.

بالا بردن آگاهی از افکار خود

پیگیری افکار و آگاهی از محتویات موضوعاتی که در طول شبانه‌روز به آنها فکر می‌کنیم، باعث می‌شود به درک درستی از آنها برسیم و اگر فکری باعث آزار یا اذیت ما شد، آن را اصلاح کنیم. معمولاً نشخوار ذهنی زمانی به وجود می‌آید که افراد به‌خوبی از هر آنچه که به آن فکر می‌کنند آگاه نیستند و قدرتی برای کنترل آن ندارد؛ پس اولین گام کنترل و آگاهی روی افکار است.

بیشتر بخوانید: اختلالات روانی که باعث مرگ زودرس می‌شوند

پذیرش

در هر حال اینکه هر فردی روایت خاصی در زندگی دارد و با کمی و کاستی‌هایی مواجه می‌شود. برای جلوگیری از برچسب زدن به خود، بهتر است که خودمان را بپذیریم و در راستای رشد و پیشرفت گام برداریم. البته پذیرش نقص‌های خود آسان نیست و گاهی چندین سال زمان لازم است تا افراد بتوانند به درک درستی از شرایط خود در زندگی برسند.

معاشرت با افراد مثبت

همیشه گفت و گو و معاشرت با افرادی که نقاط مثبت شخصیت شما را می‌بینند و در شرایط بحرانی همراه شما هستند، صدای ذهنی شما را کاهش می‌دهد و از برچسب زدن به خودتان جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید، این افراد صرفاً اعضای یک خانواده نیستند، گاهی اوقات دوستان و سایر افراد خارج از خانواده به‌خوبی می‌توانند شما را درک کنند و در این مسیر همراه شما باشند.

بیشتر بخوانید: ترومای نژادی (استرس آسیب‌زا مبتنی بر نژاد) چیست؟

روش پیشگیری از بیماری برچسب زدن به خود

می‌دانیم که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اما همیشه پیشگیری آسان نیست، به‌خصوص پیشگیری از هجوم افکار منفی. اما برای سلامت روان و تاب‌آوری در شرایط کنونی بهتر است، با راهکارهایی برای جلوگیری از برچسب زدن به خود آشنا شویم.

سرکوب نکردن احساسات

قسمت زیادی از برچسب زدن به خود ناشی از سرکوب و عدم توجه به احساسات است. بر این اساس، صحبت کردن و پیگیری رد احساستان باعث می‌شود که به‌خوبی از محتویات آنها آگاه شوید و اگر قسمتی از آن برای شما آزار دهنده است، آن را اصلاح کنید.

صحبت با روانشناس

در دنیای پر دغدغه امروزی، صحبت با روانشناس بهترین راه برای شناخت افکار و احساسات است. روانشناسان دغدغه و چالش‌های زندگی روزمره شما را می‌شنوند، شما را قضاوت نمی‌کنند و برای شناخت بیشتر خودتان تلاش می‌کنند.

بهتر است در هفته زمانی را برای صحبت با روانشناس و پیگیری گره‌های ذهنی خود اختصاص دهید و با چالش‌های روان خود مواجه شوید.

تصویر فردی که با روانشناس کمک می‌کند
روانشناس به شما کمک می‌کند که خودتان را بهتر بشناسید و از برچسب زدن به خود رها شوید

بیشتر بخوانید: در ذهن نوجوان چه میگذرد؟ (مواردی که والدین باید بدانند)

سخن آخر

همه ما در زندگی روزمره با افکار منفی مواجه می‌شویم که برای ما خوشایند نیست، اما برخی از افراد توانایی تحمل و مدیریت آن را ندارند و درنهایت منجر به برچسب زدن و حمله به خودشان می‌شوند. این موضوع در مرحله اول به خودشان آسیب می‌زند و آنها را از زندگی روزمره دور می‌کند.

اگر در اطراف خود با فرد یا افرادی مواجه هستید که درگیر افکار سخت و منفی است، سعی کنید مهربان باشید، افکارشان را بشوید و به آنها اطمینان بدهید که برای زندگی خودشان کافی هستند. اگر تجربه‌ای از مواجه شدن با این افراد در زندگی تان دارید، با درمانکده به اشتراک بگذارید تا بیشتر از مسیر همراهی با این افراد آگاه شویم.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

تیم تحریریه درمانکده
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها