درمان خانگی خونریزی مقعدی؛ تو خونه خونریزی مقعدت رو قطع کن!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در خونریزی مقعدی ممکن است خون در مدفوع، روی دستمال توالت یا در کاسه توالت دیده شود. این مشکل شایع اغلب به دلیل هموروئید (بواسیر) ایجاد می‌شود، اما گاهی‌اوقات ممکن است نشانه یک بیماری جدی‌تر مثل بیماری التهابی روده (IBD) یا سرطان روده بزرگ باشد. در موارد خفیف می‌توان خونریزی مقعدی را با راه‌کارهای خانگی درمان کرد. اگر می‌خواهید در مورد درمان خانگی خونریزی مقعدی اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید.

درمان خانگی خونریزی مقعدی چیست؟

درمان‌های‌ خانگی برای اکثر افرادی که خونریزی مقعدی آن‌ها از هموروئید ناشی می‌شود، مناسب هستند. بنابراین قبل از امتحان کردن این روش‌ها، لازم است ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که خونریزی شما به یک بیماری جدی‌تر مربوط نیست. در ادامه به چند نمونه درمان خانگی خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع اشاره می‌کنیم.


Widget not in any sidebars
اینفوگرافی درباره راه‌کارهای خانگی برای درمان خونریزی مقعدی
در صورتی که خونریزی مقعدی خفیف باشد، می‌توانید از روش‌های خانگی برای درمان آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:مقعد چیست؟

۱. حمام گرم با نمک اپسوم

نشستن در وان آب گرم می‌تواند به تسکین مشکلات ناشی از هموروئید کمک کند، به خصوص اگر به آن کمی نمک اپسوم اضافه کنید. بهتر است برای این کار از یک حمام سیتز استفاده کنید. حمام سیتز یک تشت یا لگن پلاستیکی کوچک است که روی توالت فرنگی قرار می‌گیرد تا بتوانید داخل آن بنشینید.

بعد از هر بار اجابت مزاج به مدت ۲۰ دقیقه داخل حمام سیتز بنشینید و بعد از آن، ناحیه اطراف مقعد را به آرامی و بدون مالش دادن خشک کنید.

۲. کمپرس سرد

کمپرس یخ یا کمپرس سرد را به مدت ۱۵ دقیقه روی مقعد قرار دهید تا به کاهش درد و تورم کمک کند. کمپرس سرد می‌تواند برای هموروئیدهای بزرگ و دردناک یک درمان بسیار موثر باشد. حتما یخ را داخل یک پارچه یا حوله بپیچید و هرگز آن را مستقیما روی پوست خود قرار ندهید، چون ممکن است به پوست آسیب برساند.

۳. فندق افسونگر

راه‌کار دیگری که می‌توان از آن به عنوان درمان گیاهی خونریزی مقعدی نام برد، استفاده از فندق افسونگر (Witch hazel) است. فندق افسونگر یک ماده قابض با خواص ضد التهابی است که باعث انقباض سلول‌های پوست و سایر بافت‌های بدن می‌شود و خارش و درد ناشی از هموروئید خارجی را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید از فندق افسونگر به صورت موضعی روی ناحیه مقعد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: علت بروز خونریزی مقعدی

تصویر فندق افسونگر برای درمان خانگی خونریزی مقعد
فندق افسونگر یک ماده قابض است که به درمان خونریزی مقعدی ناشی از هموروئید کمک می‌کند.

۴. آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا اغلب برای درمان هموروئید و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود، چون از خواص ضد التهابی برخوردار است. شواهد بالینی زیادی در مورد تاثیر ژل آلوئه‌ورا روی هموروئید وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که برای اکثر افراد بی‌خطر باشد.

ژل آلوئه‌ورا را می‌توان در بسیاری از محصولات مانند کرم ضد آفتاب یا لوسیون پیدا کرد. اما شما باید فقط از ژل‌ آلوئه‌ورا‌ی خالص به عنوان درمان خانگی خونریزی مقعدی استفاده کنید، چون سایر محصولات حاوی مواد و افزودنی‌هایی هستند که هموروئید را تحریک می‌کنند. ژل آلوئه‌ورای خالص را می‌توان مستقیما از داخل برگ‌های گیاه آلوئه‌ورا هم استخراج کرد.

ذکر این نکته ضروری است که بعضی از افراد، به خصوص آن‌هایی که به سیر یا پیاز حساسیت دارند، نسبت به آلوئه‌ورا هم حساس هستند. برای اینکه متوجه شوید که آیا آلوئه‌ورا برای شما مناسب یا خیر، تست حساسیت زیر را انجام دهید:

  • مقدار کمی از ژل آلوئه‌ورا (به اندازه یک سکه) را روی ساعد خود بمالید.
  • ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید.
  • اگر هیچ واکنشی رخ نداد، می‌توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: علت درد و تیر کشیدن مقعد چیست؟

۵. روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضد عفونی‌کننده طبیعی است که به تسکین درد و خارش کمک می‌کند. علاوه بر این، باعث از بین رفتن باکتری‌هایی می‌شود که می‌توانند به عفونت منجر شوند.

تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی روغن درخت چای برای خونریزی مقعدی ناشی از هموروئید وجود ندارد، اما یک مطالعه نشان داده است که استفاده از روغن درخت چای، هیالورونیک اسید و متیل-سولفونیل-متان (اغلب برای درمان آرتریت استفاده می‌شود) به مدت ۲ هفته می‌تواند درد، خونریزی و التهاب را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

برای اینکه اثربخشی روغن درخت چای به عنوان درمان خانگی خونریزی مقعدی افزایش یابد، می‌توانید از آن همراه با سایر مواد طبیعی مثل فندق افسونگر یا آلوئه‌ورا استفاده کنید.


Widget not in any sidebars

۶. روغن نارگیل

محققان در یک مطالعه تاثیر روغن نارگیل را روی علائم هموروئید خفیف در زنان باردار بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که استفاده از این روغن به مدت ۲ هفته و ۲ بار در روز می‌تواند علائم را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید:انواع شقاق مقعدی

یک عدد نارگیل و یک شیشه روغن نارگیل
روغن نارگیل می‌تواند خونریزی ناشی از هموروئید خفیف را درمان کند.

روغن نارگیل دارای خاصیت ضد التهابی قوی است و به همین دلیل قادر است التهاب و تورم را کاهش دهد. از سوی دیگر، خواص ضد درد آن به تسکین علائم آزاردهنده ناشی از هموروئید کمک می‌کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که این روغن خواص ضد باکتریایی دارد و باعث می‌شود هموروئید سریع‌تر بهبود یابد.

روغن نارگیل به دلیل داشتن اثر ملین ممکن است به رفع یبوست هم کمک کند. از آنجا که یبوست یا زور زدن در حین اجابت مزاج یکی از علل شایع هموروئید است، درمان یبوست از بروز هموروئید پیشگیری می‌کند یا باعث بهبود آن می‌شود.

شما می‌توانید از روغن نارگیل برای پخت و پز استفاده کنید، آن را با پنبه روی هموروئید خارجی بمالید یا آن را به وان آب گرم خود بیفزایید.

بیشتر بخوانید:علت خارش مقعد چیست؟

۷. پوشیدن لباس نخی گشاد

به جای لباس‌های تنگ و پلی‌استر، لباس‌های نخی (به خصوص لباس زیر نخی) بپوشید تا از تعریق و تجمع رطوبت جلوگیری شود و ناحیه مقعد تمیز و خشک باقی بماند. این کار می‌تواند علائم عفونت را در ناحیه اطراف مقعد کاهش دهد یا از بروز عفونت پیشگیری کند. همچنین توصیه می‌شود از شوینده‌ها یا نرم‌کننده‌های معطر برای شستن لباس‌ها استفاده نکنید تا احتمال سوزش پوست کمتر شود.

۸. درمان خانگی خونریزی مقعدی با داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه (OTC) زیادی برای درمان هموروئید در دسترس است. این داروها باید برای کوتاه‌مدت استفاده شوند، چون اثربخشی و ایمنی آن‌ها برای استفاده طولانی‌مدت بررسی نشده است. رایج‌ترین محصولات بدون نسخه برای درمان خانگی خونریزی مقعدی عبارت‌اند از:

پماد

پمادها و کرم‌های بدون نسخه که تقریبا در تمام داروخانه‌ها یافت می‌شوند می‌توانند علائم هموروئید را به سرعت کاهش دهند. اگر از کرم حاوی هیدروکورتیزون استفاده می‌کنید، مصرف آن را به حداکثر یک هفته محدود کنید.

نرم‌کننده مدفوع

از فواید نرم‌کننده‌های مدفوع یا مکمل‌های فیبر مانند پسیلیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یبوست را کاهش می‌دهند.
  • مدفوع را نرم‌تر می‌کنند.
  • باعث می‌شوند اجابت مزاج سریع و بدون درد انجام شود.

بیشتر بخوانید:بیماری سوزش مقعد به چه علت به وجود می‌‌آید؟

تصویر اینفوگرافیک فواید نرم‌کننده‌های مدفوع
نرم‌کننده‌های مدفوع با درمان یبوست از خونریزی ناشی از هموروئید پیشگیری می‌کنند.

بسیاری از نرم‌کننده‌های مدفوع به شکل پودر، کپسول و مایع تولید می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها یک تا سه بار در روز به صورت خوراکی استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر برای اولین بار است که دچار خونریزی مقعدی شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید تا علت بروز آن مشخص شود. همچنین در موارد زیر بهتر است با پزشک مشورت کنید:

  • علائم شما با گذشت زمان در حال بدتر شدن هستند
  • پس از یک هفته امتحان کردن درمان‌های خانگی هنوز علائم برطرف نشده‌اند
  • به مشکلاتی مانند کاهش اشتها یا کاهش وزن ناخواسته مبتلا شده‌اید

در صورت مشاهده علائم زیر لازم است فورا نزد پزشک بروید:

  • درد شدید در ناحیه مقعد
  • خونریزی شدید
  • درد شکم، اسهال یا تب
  • احساس سرگیجه و سبکی سر
  • از دست دادن هوشیاری

بیشتر بخوانید:زگیل مقعدی چیست؟

کلام پایانی

اگر پزشک هموروئید را علت خونریزی مقعدی اعلام کرده است، می‌توانید از راه‌کارهای خانگی و طبیعی برای درمان آن کمک بگیرید. بهترین کار این است که روش‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک از آن‌ها برای شما مناسب‌تر است. در صورتی که بیماری با گذشت زمان درمان نشد یا متوجه شدید که علائم آن در حال بدتر شدن هستند، به فوق تخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید از پزشکان سایت درمانکده وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین با دکتر گوارش فراهم شده است.

سوالات متداول

علت خونریزی مقعدی چیست؟

خونریزی از مقعد دلایل مختلفی دارد که اکثر آن‌ها خوش‌خیم هستند. از علل احتمالی می‌توان به هموروئید، آنال فیشر (شقاق مقعد)، بیماری التهابی روده و سرطان روده بزرگ اشاره کرد.

کدام‌ غذاها و نوشیدنی‌ها برای خونریزی مقعدی مناسب‌اند؟

در صورتی که خونریزی مقعدی از بواسیر یا شقاق مقعد ناشی ‌شود، باید در طول روز هشت تا ۱۰ لیوان آب بنوشید و مصرف غذاهای پرفیبر مثل میوه و سبزی را افزایش دهید. فیبر با نرم کردن مدفوع از زور زدن هنگام اجابت مزاج جلوگیری می‌کند.

درمان خانگی خونریزی مقعدی بعد از رابطه مقعدی چیست؟

نشستن در وان آب گرم، استفاده از کرم‌ها یا پمادهای بدون نسخه، مصرف نرم‌کننده‌های مدفوع و خوردن غذاهای پرفیبر به درمان خونریزی خفیف کمک می‌کند. اگر خونریزی بیش از ۲ روز طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

منابع: verywellhealth, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 38

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها