نحوه استفاده از کاندوم چگونه است؟ آشنایی با طرز استفاده آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اغلب افراد تصور می‌کنند نحوه استفاده از کاندوم بسیار ساده است؛ اما باید بدانید توجه به برخی جزئیات هنگام باز کردن بسته‌‌بندی یا قرار دادن آن بر روی آلت تناسلی اهمیت زیادی دارد. متخصصان، کاندوم را بهترین ابزار برای جلوگیری از بارداری غیر منتظره و بیماری‌های مقاربتی می‌شناسند که اگر با طرز صحیح استفاده از آن آشنا باشید، می‌تواند تا ۹۸ درصد موثر واقع شود. 

برخی افراد با وجود اینکه هنگام برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده می‌کنند، اما از مزایای آن بهره‌مند نمی‌شوند. دلیل اصلی این اتفاق را می‌توان عدم آگاهی آن‌ها از طرز استفاده درست از کاندوم دانست. اگر شما استفاده صحیح از کاندوم را بلد نباشید، تاثیرگذاری آن تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و احتمال ابتلا به عفونت‌ها یا بارداری ناخواسته افزایش پیدا می‌کند. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با نحوه استفاده صحیح از کاندوم آشنا کنیم.

نحوه استفاده از کاندوم مردانه

تصویری از بسته‌بندی کاندوم مردانه
اگر با نحوه استفاده از کاندوم آشنا باشید، رابطه جنسی خوبی را تجربه می‌کنید.

اگر شما با نحوه استفاده صحیح از کاندوم آشنا باشید، رابطه جنسی بدون دغدغه خواهید داشت و این عمل برایتان لذت‌بخش‌ می‌شود. در غیر این صورت احتمال پارگی کاندوم یا آسیب دیدن آلت تناسلی وجود دارد. 

در ادامه با طرز استفاده از کاندوم مردانه آشنا شوید:

وجود حباب هوا درون بسته‌بندی کاندوم را چک کنید

پس از خرید کاندوم، آن را از بسته‌بندی اصلی جدا کنید. هر عدد کاندوم باید درون یک بسته‌بندی جداگانه باشد. برای اطمینان از پلمپ بسته‌بندی، بررسی کنید مقداری هوا درون آن وجود داشته باشد. عدم وجود حباب هوا نشان می‌دهد، کاندوم در معرض هوا قرار گرفته و خشک شده که در این صورت احتمال پارگی آن افزایش می‌یابد.

قبل از استفاده از کاندوم تاریخ انقضای آن را چک کنید

کاندوم‌هایی که تاریخ انقضای آن‌ها گذشته معمولا خیلی زود پاره می‌شوند. در واقع اگر شما با نحوه استفاده از کاندوم آشنا باشید اما تاریخ انقضای آن گذشته باشد، احتمال پاره شدن کاندوم حین رابطه جنسی افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: کاندوم چیست؟ انواع، مزایا و معایب استفاده از آن

بسته‌بندی کاندوم را از لبه زیگ‌زاگی باز کنید

نحوه باز کردن این محصول، یکی دیگر از نکات مهم در طرز استفاده از کاندوم است. معمولا برای راحت باز کردن کاندوم، در ۲ طرف بسته‌بندی آن لبه زیگزاگی قرار می‌دهند. بنابراین تحت هیچ شرایطی برای باز کردن بسته‌بندی کاندوم از قیچی، چاقو، دندان و هر وسیله نوک‌تیز دیگر استفاده نکنید. اگر کاندوم حین باز کردن پوشش آن دچار پارگی یا سوراخ شود، دیگر قابل استفاده نیست.

پشت و روی کاندوم را مشخص کنید

برای تشخیص پشت و روی کاندوم باید ابتدا متوجه شوید، کاندوم از کدام طرف جمع شده است. اگر کاندوم را برعکس روی آلت بگذارید، پایین کشیدن آن بسیار سخت می‌شود و اثربخشی خود را از دست می‌دهد. اگر شما از کاندوم تاخیری استفاده می‌کنید، حتما با دقت بیشتری به پشت و روی آن توجه کنید تا عملکرد تاخیری آن از بین نرود.

یادتان باشد برای تشخیص پشت و روی کاندوم، آن را بیشتر از نیم سانتی‌متر باز نکنید. برخی افراد برای تعیین جهت باز شدن کاندوم، آن را تا انتها باز می‌کنند که این کار پوشیدن کاندوم را سخت‌تر می‌کند و میزان اثرگذاری آن را کاهش می‌دهد.

تصویر کاندوم مردانه که نوک آن به سمت بیرون است
طرز استفاده صحیح از کاندوم، احتمال پارگی آن را حین رابطه جنسی کاهش می‌دهد.

همچنین دقت کنید پس از باز کردن پوشش کاندوم، سر آن به سمت بیرون باشد. اگر هنگام تعیین پشت و روی کاندوم متوجه شدید سر آن تغییر جهت داده، به صورت صحیح (در جهت بیرون) قرار دهید.

از روان‌کننده استفاده کنید

برای اینکه این محصول به راحتی روی پوست آلت تناسلی کشیده شود، می‌توانید یک قطره روان‌کننده درون نوک کاندوم بریزید. روان‌کننده می‌تواند احتمال پارگی کاندوم را کاهش دهد، اما باید از آن به مقدار خیلی کم استفاده کنید. 

یادتان باشد نباید روان‌کننده‌ها را بر پایه چربی انتخاب کنید؛ زیرا می‌توانند به کاندوم آسیب برسانند. بهترین نوع روان‌کننده بر پایه آب یا سیلیکونی است.

هوای نوک کاندوم را خالی کنید

یکی دیگر از نکات مهم در نحوه استفاده از کاندوم این است که ابتدا با گرفتن نوک کاندوم، هوای آن را خارج کنید. این کار کمک می‌کند تا احتمال پارگی کاندوم حین رابطه جنسی کاهش یابد و فضای کافی برای جمع شدن مایع منی در قسمت نوک کاندوم وجود داشته باشد.

از نعوظ کامل آلت تناسلی مطمئن شوید

کاندوم باید در زمان نعوظ کامل روی آلت تناسلی قرار بگیرد. در این صورت، کاندوم بدون تنگی یا گشادی روی آلت کشیده می‌شود. شما می‌توانید ابتدا کاندوم را آماده کنید و کنار بگذارید، سپس زمانی که آماده هستید آن را روی آلت تناسلی خود بکشید.

کاندوم را روی آلت تناسلی بکشید

یک نکته ساده اما مهم در نحوه استفاده از کاندوم این است که باید آن را به راحتی و بدون نیاز به فشار روی آلت تناسلی خود بکشید. یادتان باشد مایعی که قبل از انزال کامل از آلت تناسلی خارج می‌شود، حاوی اسپرم است؛ بنابراین اگر کاندوم به این مایع آغشته شد، باید آن را دور بیندازید و از کاندوم جدیدی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کاندوم زنانه چیست؟ مزایا، معایب و روش استفاده از آن

کاندوم را دور بیندازید

برای خارج کردن کاندوم، کافیست حلقه انتهای آن را با دست بگیرید و آلت را بیرون بیاورید. همچنین برای اطمینان از اینکه مایع منی از کاندوم بیرون نمی‌ریزد، انتهای باز آن را گره بزنید، درون یک دستمال بپیچید و داخل سطل زباله بیندازید. 

طرز استفاده از کاندوم زنانه

کاندوم زنانه از لحاظ ظاهری با کاندوم‌های مردانه متفاوت است و متناسب با آناتومی دستگاه تناسلی خانوم‌ها طراحی شده است. به طور کلی نحوه استفاده از کاندوم زنانه ساده است اما انجام آن و عادت کردن به این کار، نیاز به تمرین دارد. 

اینفوگرافیک نحوه استفاده از کاندوم زنانه
زنان می‌توانند کاندوم را ۸ ساعت قبل از شروع رابطه جنسی درون مهبل قرار دهند.

در ادامه با طرز استفاده از کاندوم زنانه آشنا می‌شوید:

  • تاریخ انقضای کاندوم را چک کنید.
  • بسته‌بندی کاندوم را از لبه زیگ‌زاگی باز کنید.
  • نکته مهم در نحوه استفاده از کاندوم زنانه این است که در موقعیت و حالت مناسبی قرار بگیرید.
  • زنان می‌توانند برای قرار دادن کاندوم درون واژن، در حالت ایستاده یک پای خود را روی صندلی بگذارند یا بنشینند و پاهای خود را باز کنند.
  • انگشت اشاره را در وسط حلقه انتهایی کاندوم بگذارید و با انگشت شست و میانی آن را فشار دهید تا حلقه باریک شود.
  • لبه‌های خارجی مهبل را با دست دیگر باز کنید و کاندوم را به آرامی درون واژن فشار دهید. (برای حرکت راحت‌تر کاندوم درون واژن می‌توانید از روان‌کننده استفاده کنید)
  • انگشت اشاره‌تان را درون کاندوم فشار دهید تا حلقه انتهایی آن در جای خود قرار گیرد.
  • از درست قرار گرفتن کاندوم و پیچ نخوردن آن درون واژن مطمئن شوید. یادتان باشد حلقه خارجی کاندوم باید بیرون از واژن بماند.
  • هنگام شروع رابطه جنسی، آلت تناسلی مردانه را با دست درون کاندوم هدایت کنید تا از لیز خوردن و فرو رفتن حلقه خارجی کاندوم به درون واژن جلوگیری شود.
  • کاندوم زنانه را پس از اتمام رابطه جنسی و قبل از ایستادن از واژن خارج کنید.

بیشتر بخوانید: آمپول ضد بارداری؛ احتمال حاملگی همزمان با تزریق آن چقدر است؟

چگونه از کاندوم استفاده کنیم؟

حال که با نحوه استفاده از کاندوم زنانه و مردانه آشنا شدید، بهتر است به نکات زیر حین رابطه جنسی توجه کنید:

  • اگر موقع رابطه جنسی متوجه شدید، کاندوم شل یا پاره شده، بلافاصله آن را عوض کنید و قرص ضد بارداری بخورید.
  • اگر پس از رابطه مقعدی، قصد رابطه واژینال دارید، بهتر است از کاندوم جدید استفاده کنید تا احتمال ابتلا به عفونت کاهش یابد.
  • حتما برای دور انداختن کاندوم، آن را درون دستمال کاغذی بپیچید و در سطل زباله بگذارید.
  • کاندوم‌ها یک بار مصرف هستند و نباید از آن‌ها ۲ بار استفاده کنید.
  • کاندوم‌ها با سایزبندی کوچک، متوسط و بزرگ تولید می‌شوند. از سایز مناسب کاندوم استفاده کنید تا حین رابطه جنسی اذیت نشوید.
  • از روان‌کننده‌های بر پایه چربی مانند وازلین، لوسیون، کرم دست و صورت، روغن بچه و… استفاده نکنید؛ زیرا سریع باعث پارگی کاندوم می‌شوند.
  • از کاندوم دارای پارگی یا خراشیدگی استفاده نکنید.
  • کاندوم‌های لاتکس یا پلی‌اورتان می‌توانند از شما در برابر بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌ها محافظت کنند.

نگاهی کوتاه به نحوه استفاده از کاندوم

آشنایی با نحوه صحیح استفاده از کاندوم می‌تواند تا ۹۸ درصد احتمال بارداری ناخواسته و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را کاهش دهد. به همین دلیل ما در این مقاله از مجله درمانکده به طور مفصل طرز استفاده از کاندوم مردانه و زنانه را مورد بررسی قرار دادیم. با این حال اگر هنوز ابهاماتی در مورد نحوه استفاده از کاندوم دارید، می‌توانید با پزشک متخصص زنان و زایمان یا دکتر اورولوژی مشورت کنید.

برای این منظور به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر زنان یا متخصص اورولوژی آنلاین با دکتر مورد نظر خود ارتباط بگیرید.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت ضد بارداری چیست؟ روش مطمئن کنترل حاملگی!

سوالات متداول

نحوه استفاده از کاندوم زنانه چگونه است؟

زنان می‌توانند برای قرار دادن کاندوم درون واژن، در حالت ایستاده یک پای خود را روی صندلی بگذارند یا بنشینند و پاهای خود را باز کنند.

نحوه استفاده از کاندوم مردانه چگونه است؟

مهم‌ترین نکته در طرز استفاده از کاندوم مردانه این است که آن را بلافاصله پس از نعوظ کامل بر روی آلت تناسلی بکشند.

اگر حین باز کردن بسته‌بندی کاندوم متوجه پارگی آن شدیم چه کار کنیم؟

کاندوم پاره یا دارای خراشیدگی قابل استفاده نیست و باید آن را دور بیندازید.

منابع: verywellhealth | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها