6 مورد از اثرات قرص اورژانسی بر پریود چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پریود، بخشی از سیکل قاعدگی طبیعی زنان است که گاهی به دلیل تغییر در سبک زندگی یا مصرف برخی داروها دچار اختلال می‌شود. یکی از این موارد، مصرف قرص اورژانسی به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری در مواقع اضطراری است که به دلیل داشتن هورمون پروژسترون مصنوعی تغییراتی در پریود و سیکل قاعدگی ایجاد می‌کند. در واقع، از اثرات قرص اورژانسی بر پریود می‌توان به خونریزی سبک یا سنگین‌تر، تاخیر یا به جلو افتادن زمان پریود و کوتاه یا طولانی‌تر شدن دوره آن اشاره کرد. 

برای آشنایی بیشتر با اثرات قرص اورژانسی بر پریود، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید.

قرص اورژانسی چیست؟

تصویر خانمی در حال خوردن قرص همراه با یک لیوان آب
مصرف مداوم قرص اورژانسی می‌تواند باعث ایجاد تغییرات شدیدی در دوره قاعدگی زنان شود.

قرص اورژانسی یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری در مواقع اضطراری محسوب می‌شود که باید آن را بلافاصله پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف کنید. از این قرص، زمانی استفاده می‌شود که دسترسی به دیگر روش‌های پیشگیری از بارداری (مانند استفاده از کاندوم) امکان‌پذیر نیست، آن روش‌ها با مشکل مواجه شده‌اند یا رابطه جنسی ناخواسته داشته‌اید. 

در ترکیبات قرص اورژانسی مقدار زیادی هورمون زنانه وجود دارد که از آزادشدن تخمک یا قرار گرفتن تخمک بارورشده در مسیر رحم جلوگیری می‌کند. از این قرص معمولا به عنوان «قرص صبح روز بعد» یاد می‌شود، اما بهتر است آن را برای جلوگیری از بارداری، بلافاصله پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده تا ۷۲ ساعت بعد مصرف کنید.

بیشتر بدانید: قرص اورژانسی چیست؟ بهترین زمان مصرف و نحوه استفاده از آن

اولین پریود پس از مصرف قرص اورژانسی چگونه است؟

برخی بانوان ممکن است با مصرف قرص اورژانسی، تغییری در روند سیکل قاعدگی و پریود خود تجربه نکنند، اما اغلب خانم‌ها به دلیل هورمون‌های موجود در این قرص، دچار تغییراتی در پریود می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • زمان پریود شدن: از اثرات قرص اورژانسی بر پریود، می‎توان به تغییر زمان و شروع خونریزی اشاره کرد. در واقع، زمان دقیق پریود را پس از مصرف این قرص نمی‌توان پیش‌بینی کرد. برخی افراد زودتر یا دیرتر پریود می‌شوند، اما بعضی دیگر بدون هیچ تغییری، پریود را در زمان معمول‌شان تجربه می‌کنند. شروع خونریزی هفت تا ۱۰ روز پس از مصرف قرص اورژانسی نشان‌دهنده عملکرد صحیح آن در بدن است.
  • مدت زمان پریود: برخی بانوان با مصرف این قرص، قاعدگی طولانی‌تری تجربه می‌کنند، اما این عارضه همیشگی نیست.
  • مقدار خونریزی: از دیگر اثرات قرص اورژانسی بر پریود این است که می‌تواند شدت خونریزی را در برخی زنان شدیدتر کند. در حالی که این امکان وجود دارد، بعضی دیگر از بانوان مقدار خونریزی خفیف‌تری داشته باشند.

بیشتر بدانید: آمپول ضد بارداری؛ احتمال حاملگی همزمان با تزریق آن چقدر است؟

عوارض قرص اورژانسی

هر داروی شیمیایی در کنار تمامی فوایدش، یک سری عوارض خفیف تا شدید دارد که قرص اورژانسی هم از این قاعده مستثنی نیست. پس از مصرف این قرص‌های پیشگیری از بارداری در مواقع اضطراری، به صورت یک‌باره حجم زیادی از هورمون‌های زنانه وارد بدن شما می‌شود تا از لقاح تخمک با اسپرم جلوگیری کند. بدن معمولا نمی‌تواند ورود یک‌باره این حجم از هورمون را تحمل کند. به همین دلیل اغلب زنان پس از مصرف قرص‌های اورژانسی با عوارضی مواجه می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • سردرد
  • کاهش میل جنسی
  • تغییر در خلق و خو
  • احساس درد و حساسیت در پستان
  • اثراتی بر پریود
  • دردهای شکمی

بیشتر بدانید: در چه صورت قرص اورژانسی اثر نمی‌کند؟ + ۶ روش جلوگیری سریع

یادتان باشد، قرص‌های اورژانسی روش دائمی مناسبی برای پیشگیری از بارداری به‌شمار نمی‌آیند. متخصصان معتقدند، مصرف بیش از حد این قرص‌ها (بیش از سه بار در سال یا بیشتر از یک بار در یک سیکل قاعدگی) می‌تواند عوارض جدی برای زنان به همراه داشته باشد.

اثرات قرص اورژانسی بر پریود چیست؟

اینفوگرافیک اثرات قرص اورژانسی بر پریود
اثرات قرص‌های اورژانسی بر پریود موقتی است و معمولا تا سیکل قاعدگی بعدی برطرف می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌اند، اغلب خانم‌هایی که قرص اورژانسی مصرف می‌کنند، پریود غیر معمولی خواهند داشت. با این حال باید بگوییم، اثرات قرص اورژانسی بر پریود همه بانوان به یک شکل نیست و ممکن است آن‌ها متناسب با شرایط جسمی و ژنتیکی خود، تجربه متفاوتی داشته باشند. 

به طور کلی می‌توان رایج‌ترین اثرات قرص اورژانسی بر پریود را شامل موارد زیر دانست:

۱- تغییر در سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

اغلب خانم‌ها در هفته PMS دردهای شکمی، حالت تهوع، گیجی، حالات افسردگی و سرگیجه را تجربه می‌کنند. مصرف قرص اورژانسی می‌تواند باعث شود تا فرد، علائم سندرم پیش از قاعدگی را با شدت بیشتری تجربه کند.

۲- لکه‌بینی

یکی دیگر از اثرات قرص اورژانسی بر پریود بانوان این است که آن‌ها قبل از شروع خونریزی اصلی، دچار لکه‌بینی می‌شوند. در واقع، اکثر زنان پس از مصرف این قرص، لکه‌بینی را یک هفته قبل از شروع پریود تجربه می‌کنند.

بیشتر بدانید: ایمپلنت ضد بارداری چیست؟ روش مطمئن کنترل حاملگی!

۳- پریود زودهنگام

قرص اورژانسی ممکن است تغییراتی همچون پریود زودهنگام را به همراه داشته باشد. در چنین وضعیتی، بانوان یک هفته زودتر از سیکل طبیعی قاعدگی خود پریود می‌شوند. متخصصان معتقدند اگر قرص اورژانسی در سه هفته اول سیکل قاعدگی مصرف شود، به احتمال زیاد پریود زودهنگام را تجربه می‌کنید.

۴- پریود دیرهنگام

یکی از شایع‌ترین اثرات قرص اورژانسی بر پریود، به تاخیر افتادن شروع عادت ماهانه است. اگر قرص اورژانسی در دوره تخمک‌گذاری مصرف شود، احتمال به تاخیر افتادن پریود شما بیشتر می‌شود. با این حال، اگر تاخیر در پریود شما بیش از یک هفته طول کشید، حتما از تست‌های بارداری استفاده کنید تا مطمئن شوید قرص اورژانسی اثر کرده است.

۵- خونریزی غیر طبیعی

قرص‌های اورژانسی، تغییرات هورمونی زیادی در بدن بانوان ایجاد می‌کنند؛ از همین‌رو تجربه خونریزی غیر طبیعی، حداقل در ۲ دوره پریود نگران‌کننده نیست. معمولا شدت خونریزی در خانم‌ها پس از مصرف قرص اورژانسی به شکل غیر معمول افزایش می‌یابد، اما برخی دیگر از زنان، خونریزی را با شدت کمتری در این دوره تجربه می‌کنند. اگر این تغییر حجم خونریزی پس از مصرف قرص اورژانسی، بیش از ۲ هفته ادامه داشت، حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

۶- پریود طولانی‌مدت

افزایش طول دوره پریود را می‌توان دیگر اثرات قرص اورژانسی بر سیکل قاعدگی زنان دانست. در چنین وضعیتی، بانوان معمولا به جای دوره پریود پنج تا هفت روزه، یک دوره طولانی‌تر (حدود ۱۰ روز) تجربه می‌کنند.

بیشتر بدانید: حلقه ضد بارداری واژینال جدیدترین روش کنترل بارداری

سخن پایانی

قرص اورژانسی نوعی روش پیشگیری از بارداری در مواقع اضطراری است. این قرص‌ها به دلیل داشتن هورمون پروژسترون مصنوعی می‌توانند روند تخمک‌گذاری را به تاخیر بیندازند یا جلوی آن را بگیرند. این تغییر در مراحل تخمک‌گذاری اغلب با اختلالاتی در پریود همراه است. معمولا بانوان اثرات قرص اورژانسی بر پریود را متناسب با شرایط جسمانی‌ خود به شکل متفاوتی تجربه می‌کنند. 

اگر همچنان سوالاتی درباره اثرات و عوارض این قرص‌ها بر سیکل قاعدگی زنان دارید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت درمانکده، از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی این مجموعه با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر زنان و زایمان باتجربه آشنا شوید. همچنین درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران درباره متخصص مورد نظرتان، جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

سوالات متداول

اثرات قرص اورژانسی بر پریود چقدر طول می‌کشد؟

عوارض قرص‌های اورژانسی معمولا پس از چند روز از بین می‌روند، اما تاثیر این قرص بر پریود تا سیکل قاعدگی بعدی ادامه دارد.

علت پریود نشدن بعد از مصرف قرص اورژانسی چیست؟

تاخیر در شروع خونریزی یکی از اثرات قرص اورژانسی بر پریود است، اما اگر پس از هفت روز، تاخیر در پریود همچنان ادامه داشت، از تست بارداری استفاده کنید.

اثرات قرص اورژانسی بر پریود چه زمانی نگران‌کننده است؟

اگر تغییرات شروع و پایان پریود یا حجم غیر طبیعی خونریزی شما بیش از ۲ دوره در سیکل قاعدگی طول بکشد، باید حتما با متخصص زنان مشورت کنید.

منابع: nurx | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها