کاندوم زنانه چیست؟ مزایا، معایب و روش استفاده از آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کاندوم زنانه یا Female Condom یک پوشش پلاستیکی برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک و نفوذ بیماری‌های مقاربتی است. این نوع کاندوم درون واژن قرار می‌گیرد و عوارض بسیار کمی دارد.

کاندوم زنان یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری محسوب می‌شود که در چند سال اخیر مورد توجه زنان زیادی قرار گرفته است. در این روش همچون کاندوم مردانه احتمال ورود مایع منی به داخل رحم صفر خواهد بود و زنان در برابر بیماری‌های مقاربتی در امان می‌مانند. 

اگر می‌خواهید بدانید کاندوم زنانه چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با مزایا، معایب و نحوه استفاده از آن آشنا کنیم.

کاندوم زنانه چیست و برای چه کاری استفاده می‌شود؟

کاندوم زنانه یا Female Condom که به آن کاندوم داخلی هم می‌گویند، یکی از راه‌های پیشگیری از بارداری به‌شمار می‌آید. این ابزار پیشگیرانه از جنس ماده‌ای به نام نیتریل یا لاتکس مصنوعی ساخته شده که با قرار گرفتن درون واژن و پوشاندن دیواره آن می‌تواند از بیماری‌های مقاربتی، رسیدن اسپرم به تخمک یا ماندن درون بدن زنان جلوگیری کند.

بیشتر بدانید: ای یو دی چیست؟

کاربرد کاندوم زنانه

این نوع کاندوم‌ها مانند نوع مردانه اجازه نمی‌دهند آلت جنسی آقایان با واژن برخورد مستقیمی داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت یکی از مهمترین کاربرد کاندوم زنانه جلوگیری از انتقال بیماری‌های جنسی مانند HIV، کلامیدیا و سیفلیس است. 

همچنین کاندوم مختص زنان می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های کنترل بارداری همراه با روش‌های پیشگیری دیگر مثل قرص‌های ضدبارداری استفاده شود. این نوع ابزار پیشگیری از بارداری غیرمطلوب برای همه زنان مناسب است اما به‌دلیل طراحی خاص بیشتر برای خانم‌هایی توصیه می‌شود که توجه ویژه و حساسیت زیادی نسبت به ناحیه تناسلی خود دارند.

بیشتر بدانید: افتادگی رحم چیست؟

خوب است بدانید کاندوم زنانه احتمال بروز برخی عفونت‌ها و ویروس‌های ناشی از رابطه جنسی را کاهش می‌دهد. شما به کمک خدمات سایت درمانکده همچون انجام آزمایش در محل می‌توانید تست‌های مرتبط با بیماری‌های مقاربتی را به صورت محرمانه انجام دهید. همچنین بهترین دکتر زنان درمانکده می‌توانند شما را در خصوص نتیجه تست بارداری و آزمایشات عفونت دستگاه ادراری (UTI) راهنمایی کنند.

کاندوم زنانه چه شکلی است؟

کاندوم‌های زنانه شبیه به یک تیوپ باریک و بلند هستند که از جنس لاتکس، پلی‌یورتان یا پلی‌اوریتان ساخته می‌شوند. در طراحی این نوع کاندوم به جای طرح استوانه‌ای کاندوم مردانه عرض بیشتری برای قسمت بالای آن در نظر گرفته‌اند تا به آسانی لبه‌های واژن را پوشش دهد. 

همچنین این مدل وسیله پیشگیرانه مخصوص خانم‌ها از ناحیه اضافه‌تری برای پوشش کلیتوریس، لب‌های کوچک و بزرگ واژن تشکیل شده است. درواقع می‌توان گفت کاندوم زنانه به‌طور کلی از کاندوم‌های مردانه بلندتر بوده و دارای یک پایه است که بتواند کاندوم را درون واژن ثابت نگه دارد. 

طراحی پایه این کاندوم دارای حلقه است که در قسمت پایین آن قرار می‌گیرد. شما به کمک حلقه و پایه می‌توانید کاندوم مختص خانم‌ها را توسط یک انگشت درون واژن بگذارید. کاندوم‌های زنانه در اندازه‌های مختلف و بسته‌بندی‌های متفاوتی طراحی می‌شوند که زنان می‌توانند متناسب با نیاز و فرم دستگاه تناسلی خود آن را انتخاب کنند.

بیشتر بدانید: علت تغییر رنگ در سینه زنان چیست؟

تصویر کاندوم زنانه
کاندوم داخلی با قرار گرفتن در واژن دارای یک حلقه نسبتا ضخیم است که نزدیک دهانه رحم ثابت می‌ماند.

بهترین کاندوم زنانه

هر کاندومی که به درستی تولید شده باشد برای محافظت از بیماری‌های جنسی و جلوگیری بارداری مناسب است. برای انتخاب بهترین کاندوم‌های زنانه باید از برندهای معتبر و باسابقه استفاده کنید که مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) باشد. در نهایت می‌توان گفت بهترین کاندوم برای خانم‌ها آن گزینه است که متناسب با سبک زندگی، نیازهای جنسی و پوست شما انتخاب شود. از همین‌رو بهتر است هنگام خرید کاندوم‌های زنانه به راهنمای روی بسته‌بندی توجه کنید. در صورت لزوم می توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

روش استفاده از کاندوم زنانه (Female Condom)

اگر تاکنون در دوره پریودی از تامپون استفاده کرده باشید، قرار دادن کاندوم زنانه در واژن هم برای شما آسان خواهد بود. شاید دفعه اول یا دوم احساس خوبی نداشته باشید اما با تکرار این کار مهارت به دست می‌آورید. 

مهم‌ترین نکته در استفاده از کاندوم‌های زنانه این است که با هر بار رابطه جنسی از یک کاندوم جدید استفاده شود و هنگام باز کردن بسته‌بندی آن مراقب باشید تا آسیبی به بدنه پلاستیکی وارد نشود. 

در زیر نحوه استفاده از کاندوم زنانه را بیشتر توضیح می‌دهیم:

  1. کاندوم زنانه باید قبل از هر نوع برخورد آلت تناسلی مردانه با دستگاه تناسلی خانم‌ها درون واژن قرار بگیرد.
  2. برای گذاشتن کاندوم مخصوص خانم‌ها درون واژن خود، در حالت راحت مثل دراز کشیدن، چمپاته زدن یا گذاشتن یک پا روی صندلی قرار بگیرید.
  3. بسته‌بندی کاندوم را با احتیاط باز کنید تا آسیب نبیند.
  4. حلقه ضخیم را به سمت داخل واژن بگذارید (برای ثابت ماندن کاندوم درون واژن) و حلقه نرم که انعطاف‌پذیر است را به سمت دهانه واژن بگذارید.
  5. حلقه ضخیم را به کمک دو انگشت مانند تامپون درون واژن فشار دهید.
  6.  تا جایی‌که می‌توانید آن را توسط انگشت خود در مقابل دهانه رحم بکشید تا منبسط شود.
  7. حلقه بیرونی کاندوم خارج از واژن باقی می‌ماند.
  8. در انتها از پیچ نخوردن کاندوم درون واژن مطمئن شوید.

یادتان باشد کاندوم مختص خانم‌ها را می‌توان بلافاصله قبل از شروع رابطه جنسی یا هشت ساعت قبل از انجام آن استفاده کرد. اگر در حین نزدیکی متوجه شدید آلت تناسلی مردانه به راحتی وارد نمی‌شود یا حلقه بیرونی کاندوم پس از دخول وارد واژن شد، رابطه جنسی را متوقف کنید.

بیشتر بدانید: علائم کم خونی در پریودی چیست؟

مراحل ورود کاندوم داخلی به واژن به شکل تصویری
کاندوم زنانه نسبت به نوع مردانه بزرگتر است که با داشتن دو حلقه ضخیم و انعطاف‌پذیر درون واژن ثابت می‌شود.

روش خارج کردن کاندوم زنانه

خروج این وسیله پیشگیری زنانه بسیار آسان است. شما با گرفتن حلقه بیرونی و چرخاندن آن به آرامی می‌توانید کاندوم زنانه را از واژن خارج کنید. فقط مراقب باشید مایع منی هنگام بیرون آوردن درون واژن نریزد. حتما کاندوم را درون دستمال کاغذی بپیچید و داخل سطل زباله بیاندازید.

کاندوم مخصوص خانم‌ها چقدر موثر است؟

آمارها حاکی از آن هستند که کاندوم زنانه نسبت به نوع مردانه اثرگذاری کمتری دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در این مورد می‌گوید: 21 درصد از زنانی که از کاندوم مخصوص خانم‌ها کمک می‌گیرند در سال اول استفاده باردار خواهند شد. 

در نگاه اول این آمار بدین معنا است که کاندوم زنانه نسبت به کاندوم‌های مردانه و سایر روش‌های پیشگیری از بارداری اثرگذاری کمتری دارد. اما برخی تحقیقات ثابت کرده‌اند اثرگذاری کمتر کاندوم‌های زنانه به‌دلیل عدم استفاده صحیح و ناآگاهی درست از نحوه قرار دادن این وسیله پیشگیری درون واژن خواهد بود. 

درواقع اگر زنان به درستی از این کاندوم‌ها استفاده کنند، شانس باردار شدن خود را کاهش می‌دهند. از طرفی توصیه می‌شود برای اثرگذاری کامل از کاندوم زنانه و سایر روش‌های پیشگیری از بارداری به صورت همزمان استفاده کنید. البته استفاده از کاندوم‌های زنانه و کاندوم مردانه به صورت همزمان صحیح نیست، زیرا امکان چسبندگی و پاره شدن آن‌ها وجود دارد.

بیشتر بدانید: نحوه استفاده از کاندوم چگونه است؟

مزایای کاندوم زنانه

آن‌ها عبارتند از:

  • بدون نسخه و مراجعه به پزشک زنان قابل تهیه است.
  • استفاده از آن راحت است و فرآیند آماده‌سازی رابطه جنسی را آسان می‌کند.
  • می‌توانید تا 8 ساعت قبل از شروع رابطه جنسی آن را درون واژن قرار دهید.
  • کاندوم زنانه برای آلت تناسلی در اندازه‌های مختلف مناسب بوده و شریک جنسی حس بهتری دارد.
  • حلقه بیرونی کاندوم داخلی باعث تحریک کلیتوریس و لذت بیشتر زنان می‌شود.
  • استفاده از روان‌کننده‌های مختلف بر روی آن امکان‌پذیر است.
  • برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند مناسب است.
  • برای رابطه جنسی مقعدی مناسب است.
  • کاندوم داخلی عوارض جانبی بسیار کمی دارد.
  • برای استفاده از آن نیازی به نعوظ آلت تناسلی نیست.
  • به محض انزال نیازی به برداشتن کاندوم زنانه از درون واژن نیست.
اینفوگرافی مزایای کاندوم زنانه
اگر کاندوم زنانه به شکل صحیح استفاده شود اثرگذاری آن همچون کاندوم‌های مردانه بسیار بالاست.

معایب کاندوم زنانه

آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • میزان عدم اثرگذاری آن‌ها نسبت به کاندوم مردانه بیشتر است.
  • کاندوم داخلی نسبت به کاندوم‌های مردانه سخت‌تر در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند و معمولا گران‌تر هستند.
  • وجود حلقه بیرونی برای زوج‌ها خوشایند نیست و گاها سروصدا ایجاد می‌کند.
  • عده‌ای معتقدند قرار دادن کاندوم داخلی درون واژن سخت است.
  • برخی زنان به کاندوم‌های داخلی حساسیت داشته و دچار درد، خارش یا سوزش می‌شوند.
  • اگر مدت طولانی درون واژن باقی بماند، احتمال بروز عفونت دستگاه ادراری (UTI) را افزایش می‌دهد.
  • امکان خارج شدن آن هنگام رابطه جنسی از واژن وجود دارد.

اگر پس از گذاشتن کاندوم داخلی متوجه درد، خارش یا سوزش درون واژن خود شدید حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

بیشتر بدانید: علت خارش مقعد چیست؟

اینفوگرافی معایب کاندوم زنانه
اثرگذاری کاندوم‌های زنانه 21 درصد بوده که نسبت به کاندوم مردانه (13 درصد) کمتر است.

نتیجه کاندوم زنانه

کاندوم زنانه یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری است که مانع رسیدن اسپرم به تخمک می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای جلوگیری از نفوذ بیماری‌های مقاربتی استفاده کرد. با این حال برخی زنان به‌دلیل عدم استفاده صحیح، نحوه کار گذاشتن آن درون واژن را سخت دانسته یا با شکست در پیشگیری از بارداری مواجه می‌شوند. 

از همین‌رو ما در این مقاله از مجله درمانکده ضمن بررسی مزایا و معایب کاندوم داخلی، نحوه استفاده از آن را با شما به اشتراک گذاشتیم. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول Female Condom

کاندوم زنانه چه حسی دارد؟

آن‌ها در مقایسه با نوع کاندوم مردانه احساس طبیعی‌تری دارند، زیرا روی آلت تناسلی تنگ نخواهند بود و باعث مهار احساس نمی‌شوند.

آیا کاندوم زنانه بهتر از مردانه است؟

کاندوم‌های زنانه تا زمانی‌که درست استفاده شوند، تقریبا به همان اندازه کاندوم‌های مردانه موثر هستند.

چند ساعت می‌توان از کاندوم‌های زنانه استفاده کرد؟

مزیت جالب کاندوم داخلی این است که می‌توان آن‌ها را 8 ساعت قبل از شروع رابطه جنسی درون واژن قرار داد.

منبع: webmd | cdc | my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها