نحوه مصرف گینر برای بدنسازان چگونه است؟ بهترین دوز مصرف

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بسیاری از مردم می‌توانند به راحتی کالری مورد نیاز خود را از غذاها دریافت کنند، اما ورزشکاران حرفه‌ای و سایر افراد با نیازهای خاص ممکن است در تامین کالری یا پروتئین مورد نیاز خود از طریق رژیم غذایی با مشکل مواجه شوند. این اتفاق به ویژه زمانی رخ می‌دهد که فرد در  تلاش برای افزایش وزن یا عضله‌سازی باشد. گینرها مکمل‌هایی هستند که برای رفع این مشکل به بازار عرضه شده‌اند و می‌توانند به طور موثر کالری دریافتی را افزایش دهند. گینرها معمولا شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها در مقادیر مختلف هستند تا به افزایش وزن کمک کنند و در صورت ترکیب شدن با تمرینات قدرتی باعث رشد عضلات شوند. بعضی از این محصولات هم ممکن است حاوی انواع ویتامین، ماده معدنی یا سایر ترکیبات باشند. با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا درباره انواع گینرها و نحوه مصرف گینر اطلاعات بیشتری کسب کنید.

گینر چیست؟

گینرها محصولاتی هستند که برای افزایش وزن و ساخت عضلات مصرف می‌شوند. با مصرف این محصولات می‌توانید بدون اینکه غذای زیادی بخورید، به وزن ایده‌آل برسید یا توده عضلانی خود را افزایش دهید.

گینرها به ۲ دسته گینرهای افزایش وزن (Weight gainer) و گینرهای عضله‌ساز (Mass gainer) تقسیم می‌شوند. گاهی‌اوقات ممکن است این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده شوند، اما در حقیقت تفاوت‌های ظریفی بین آن‌ها وجود دارد. در ادامه به معرفی این محصولات می‌پردازیم.

۱. گینر افزایش وزن

این مکمل همان‌طور که از نام آن مشخص است، برای کمک به افزایش وزن افراد طراحی شده است. گینر افزایش وزن کالری بالایی دارد و از ترکیب کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها تشکیل شده است. این محصول راه مناسبی برای دریافت کالری مازاد ارائه می‌دهد؛ یعنی همان چیزی که برای افزایش وزن ضروری است.

بیشتر بدانید:پروتئین وی برای کاهش وزن؛ کاتالیزور لاغری و عضله‌سازی!

یک فرد لاغر که روی ترازو ایستاده است
گینر افزایش وزن برای افراد لاغر که به سختی وزن اضافه می‌کنند، مناسب است.

بیشتر بدانید:کاهش وزن سریع و ماندگار تنها با ۱۰ نکته مهم و کاربردی

گینرهای افزایش وزن اغلب به صورت پودر تولید می‌شوند تا بتوانید آن‌ها را با آب، شیر یا سایر نوشیدنی‌ها مخلوط کنید. این محصولات برای کسانی که متابولیسم بالایی دارند، لاغر هستند و نمی‌توانند نیازهای تغذیه‌ای خود را از طریق غذاها تامین کنند یا به سختی وزن می‌گیرند، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

۲. گینر عضله‌ساز

گینر عضله‌ساز مکملی است که برای ساخت توده عضلانی فرموله شده است. این محصول هم کالری بالایی دارد، اما در مقایسه با گینر افزایش وزن حاوی پروتئین بیشتر و کربوهیدرات و چربی کمتری است. به عبارت دیگر، گینر افزایش وزن نسبت متعادلی از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را فراهم می‌کند؛ در حالی که ویژگی اصلی گینر عضله‌ساز بالا بودن مقدار پروتئین است.

گینرهای عضله‌ساز معمولا روی تامین پروتئین باکیفیت برای ساخت و ریکاوری عضلات تاکید بیشتری دارند، اما گینرهای افزایش وزن روی بالا رفتن کلی وزن بدن تمرکز می‌کنند.

گینرهای عضله‌ساز برای افرادی که با وزن ایده‌آل خود فاصله زیادی ندارند و می‌خواهند توده عضلانی‌شان را افزایش دهند، مناسب هستند. اگر متابولیسم متوسط تا کندی دارید و به دنبال افزایش اندازه و قدرت عضلانی خود هستید، این محصولات می‌توانند پروتئین و مواد مغذی لازم را برای حمایت از رشد عضلانی فراهم کنند.

بیشتر بدانید:دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو: بهترین روش برای کاهش وزن

چگونه از گینرها استفاده کنیم؟

اکنون که با انواع گینر و کاربردهای آن‌ها آشنا شدید، باید درباره نحوه مصرف گینر هم اطلاعات کسب کنید. چون زیاده‌روی در مصرف گینرها ممکن است به افزایش ذخایر چربی بدن و در نتیجه چاقی منجر شود. این مشکل به خصوص در افراد عادی و غیرورزشکار رخ می‌دهد. چون ورزشکاران می‌توانند کالری حاصل از گینرها را به راحتی بسوزانند.

بیشتر بدانید:4 دلیل افزایش وزن در قاعدگی و راه‌های مقابله این مشکل

اینفوگرافی درباره نحوه مصرف گینرها
دوز و زمان مصرف گینر به سبک زندگی شما و میزان فعالیت‌ بدنی‌تان بستگی دارد.

از آنجا که گینرهای مختلف ممکن است علاوه بر درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات‌، پروتئین و چربی)‌ حاوی ترکیبات دیگری مثل ویتامین‎ها، مواد معدنی، فیبر و… باشند، تعیین میزان مصرف آن‌ها دشوار است. بنابراین دوز مصرفی را باید با توجه به هدف خود و محتویات محصول مشخص کنید. معمولا دوز و نحوه مصرف روی برچسب مکمل درج شده است، اما می‌توانید برای راهنمایی بیشتر از متخصص تغذیه هم کمک بگیرید.

بیشتر بدانید:بررسی 11 علت افزایش وزن ناگهانی

زمان مصرف گینر هم به سبک زندگی شما بستگی دارد. در صورتی که ورزش شدید انجام می‌دهید، این محصول را قبل و بعد از تمرین مصرف کنید. مصرف گینر قبل از تمرین می‌تواند انرژی مورد نیاز برای ورزش را تامین کند و جلوی ضعف بدنی را بگیرد. خوردن گینر بعد از تمرین هم به بازسازی و ریکاوری عضلات کمک می‌کند.

اگر ورزشکار حرفه‌ای نیستید و می‌خواهید با مصرف گینر وزن اضافه کنید، بهتر است آن را همراه با وعده صبحانه، بین وعده‌های اصلی غذا و قبل از خواب بخورید.

کلام پایانی نحوه مصرف گینر

گینرهای افزایش وزن و گینرهای عضله‌ساز شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما برای اهداف متفاوتی فرموله شده‌اند. درک تمایز این محصولات به شما کمک می‌کند که برای انتخاب آن‌ها یک تصمیم آگاهانه بگیرید. هنگام خرید گینر باید به نوع بدن، وضعیت سلامتی و نیازهای تغذیه‌ای خود توجه کنید. متخصص تغذیه می‌تواند به شما در انتخاب محصول مناسب کمک کند و روش مصرف آن را برایتان توضیح دهد.

اگر در مورد نحوه مصرف گینر به راهنمایی نیاز دارید، وارد سایت درمانکده شوید و از بهترین متخصص تغذیه برای مشاوره وقت بگیرید. درمانکده امکان اخذ وقت جهت ویزیت حضوری یا متخصص آنلاین تغذیه را برای شما فراهم کرده است.

سوالات متداول

آیا ورزش کردن در حین مصرف گینر ضروری است؟

اگر در حین مصرف گینر ورزش نکنید، بیش از حد چاق می‌شوید. گینرهای افزایش وزن مخصوص کسانی هستند که به سختی وزن می‌گیرند؛ بنابراین بهتر است هنگام مصرف آن‌ها ورزش با شدت کم انجام دهید. اما گینرهای عضله‌ساز قدرت شما را برای ورزش کردن افزایش می‌دهند، به همین دلیل به تمرینات قدرتی شدیدتر نیاز دارند.

شایع‌ترین عوارض مصرف گینر چیست؟

آلرژی و مشکلات گوارشی مثل نفخ از شایع‌ترین عوارض این محصولات هستند. همچنین از آنجا که نظارت دقیقی روی نحوه تولید گینرها وجود ندارد، شناسایی مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها دشوار است.

چه کسانی نباید از گینر استفاده کنند؟

استفاده از گینر به افراد چاق و ورزشکارانی که بدن آن‌ها در فرم مناسب قرار دارد، توصیه نمی‌شود. کسانی هم که بیمار هستند باید قبل از مصرف این نوع محصولات با پزشک معالج خود مشورت کنند.

چه تفاوتی بین گینر عضله‌ساز و پروتئین وی وجود دارد؟

معمولا گینر عضله‌ساز در مقایسه با پروتئین وی، کربوهیدرات و چربی بیشتر و پروتئین کمتری دارد. مکمل‌هایی که به عنوان پروتئین وی به فروش می‌رسند، از ۹۰ تا ۹۵ درصد پروتئین و مقدار کمی کربوهیدرات و چربی تشکیل شده‌اند.

منابع: forbes, medium, medicinenet

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها