4 دلیل افزایش وزن در قاعدگی و راه‌های مقابله این مشکل

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ابتلا به اضافه وزن در دوران قاعدگی، یکی از مشکلاتی است که اکثر زنان با آن مواجه می‌شوند. در مقاله امروز مجله درمانکده دلایل افزایش وزن در قاعدگی را توضیح می‌دهیم و شما را با راه‌های پیش‌گیری از آن آشنا می‌کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت افزایش وزن در دوران قاعدگی

تحقیقات پزشکی تقریبا 150 علامت را شناسایی کرده‌اند که ممکن است آن‌ها را در روزهای منتهی به پریود تجربه کنید. افزایش وزن، نفخ و درد شکم از علائم رایج در طول دوره قاعدگی هستند که هر کدام به دلایل مختلف رخ می‌دهند. در این بخش، به بررسی دلایل افزایش وزن در پریودی می‌پردازیم.

بیشتر بدانید: چیزی در مورد فواید قاعدگی می‌دانید؟

زنی که به دلیل دل درد 2 دست خود را روی شکم گذاشته است و ناله می‌کند
بسیاری از زنان در دوران قاعدگی مشکلاتی مثل افزایش وزن، نفخ و درد شکم را تجربه می‌کنند.

1. تغییر اشتها

ممکن است در طول چرخه قاعدگی متوجه شوید که اشتهای شما تغییر می‌کند. تغییر اشتها معمولا در مراحل مشخصی از چرخه قاعدگی به نام «فاز فولیکولار» و «فاز لوتئال» رخ می‌دهد:

فاز فولیکولار

این مرحله با شروع خونریزی آغاز می‌شود و قبل از تخمک‌گذاری به پایان می‌رسد. استروژن هورمون غالب در این مرحله است. از آنجا که این هورمون اشتها را سرکوب می‌کند، ممکن است متوجه شوید که در فاز فولیکولار کمتر غذا می‌خورید.

فاز لوتئال

این مرحله بعد از تخمک‌گذاری شروع می‌شود و تا روز اول خونریزی ادامه دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که زنان در فاز لوتئال در مقایسه با فاز فولیکولار کالری بیشتری دریافت می‌کنند. در مرحله لوتئال، پروژسترون هورمون غالب است. از آنجا که این هورمون اشتها را تحریک می‌کند، ممکن است متوجه شوید که در این مرحله بیشتر غذا می‌خورید.

هورمون استروژن هم درست قبل از قاعدگی کاهش می‌یابد. استروژن سطح سروتونین را تنظیم می‌کند. سروتونین یک نوروترنسمیتر (انتقال‌دهنده عصبی) است که خلق و خو را کنترل می‌کند و اشتها را کاهش می‌دهد. بنابراین، کاهش استروژن به کاهش سروتونین و در نتیجه افزایش اشتها منجر می‌شود. کاهش سروتونین ‌می‌تواند میل به قند را افزایش دهد، چون غذاهای پرکربوهیدرات به ساخت سروتونین کمک می‌کنند. اگر سروتونین کم باشد، مغز قند بیشتری هوس می کند. خوردن غذاهای پرقند می‌تواند کالری دریافتی شما را افزایش دهد و به بالا رفتن وزن در پریودی منجر شود.

میزان متابولیسم شما هم در طول چرخه قاعدگی در نوسان است. وقتی متابولیسم بالا می‌رود و بدن کالری بیشتری می‌سوزاند، ممکن است اشتهای بیشتری داشته باشید و هوس کنید غذاهای پرکالری بخورید. همه مطالعات نشان نداده‌اند که هوس غذایی به افزایش کالری دریافتی و اضافه وزن منجر شود. با این حال، افرادی که در اثر هوس‌های غذایی خود کالری بیشتری دریافت می‌کنند ممکن است مقداری افزایش وزن داشته باشند.

بیشتر بدانید: علائم کم خونی در پریودی چگونه است؟

زنی که یک بشقاب پر از کیک خامه‌ای در دست دارد و با ولع آن را می‌خورد
افزایش اشتها یکی از دلایل مهم بالا رفتن وزن در دوران پریودی است.

2. احتباس آب و تورم

احتباس آب و نمک هم می‌تواند دلیل افزایش وزن در قاعدگی باشد. این اتفاق به دلیل افزایش پروژسترون رخ می‌دهد. پروژسترون هورمون آلدوسترون را فعال می‌کند که این باعث می‌شود کلیه‌ها آب و نمک را حفظ کنند. احتباس آب به نفخ و تورم (به ویژه در شکم، بازوها و پاها) و همچنین تنگ‌تر شدن لباس‌هایتان منجر می‌شود. افزایش وزن ناشی از نفخ واقعی نیست، اما ممکن است احساس کنید چند کیلو وزن اضافه کرده‌اید.

ذکر این نکته ضروری است که احتباس آب چربی بدن را افزایش نمی‌دهد و وجود آن همیشه به معنی بالا رفتن وزن نیست. در یک مطالعه روی زنانی که از تورم در دوران پریود شکایت داشتند، مشخص شد که این افراد تورم قابل‌توجهی در ناحیه صورت، سینه‌، شکم، اندام فوقانی و تحتانی و نواحی شرمگاهی دارند، اما وزن آن‌ها در طول چرخه قاعدگی به طور چشمگیر تغییر نمی‌کند.

3. کاهش منیزیم

از کاهش منیزیم هم می‌توان به عنوان یکی از دلایل افزایش وزن در قاعدگی نام برد. وقتی پریود شروع می‌شود، سطح منیزیم به تدریج کاهش می‌یابد. کاهش منیزیم می‌تواند میل به خوردن قند را تحریک کند و به افزایش وزن منجر شود.

منیزیم یک ماده معدنی است که وضعیت هیدراتاسیون بدن را تنظیم می‌کند و کمبود آن ممکن است باعث کم آبی بدن شود. این احتمال وجود دارد که کم آبی و تشنگی ناشی از آن را با گرسنگی اشتباه بگیرید. از سوی دیگر، وقتی تشنه هستید، تمایل بیشتری به مصرف غذاهای شیرین دارید. خوردن غذاهای پرقند می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

4. کنار گذاشتن ورزش

وقتی به نفخ و کرامپ عضلانی دچار می‌شوید، به احتمال زیاد ورزش را کنار می‌گذارید که این موضوع ممکن است وزنتان را بالا ببرد، به خصوص اگر اشتهای شما زیاد شده باشد یا هوس‌های غذایی زیادی داشته باشید.

یک هفته قبل از شروع قاعدگی، استروژن و پروژسترون هر دو افزایش می‌یابند که این باعث خستگی و کاهش استقامت می‌شود. در نتیجه، ممکن است با نزدیک شدن به زمان پریود، هنگام ورزش کردن احساس ناراحتی کنید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر آنلاین زنان مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری نیز به دکتر متخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: اصول تغذیه در پریودی به چه صورت است؟

اینفوگرافی درباره دلایل افزایش وزن در قاعدگی
تغییر اشتها، احتباس آب در بدن، کاهش منیزیم بدن و کنار گذاشتن ورزش باعث می‌شود در دوران پریود وزنتان بالاتر برود.

روش‌ کاهش وزن در پریود

در دوران قاعدگی، کاهش احتباس آب و نفخ از طریق درمان‌های خانگی، تغییر سبک زندگی و مصرف دارو امکان‌پذیر است. راه‌کارهای زیر می‌توانند به حل مشکل افزایش وزن در قاعدگی کمک کنند:

  • آب بیشتری بنوشید. هیدراته نگه داشتن بدن به کاهش احتباس آب کمک می‌کند. اگر بدنتان کم آب باشد، مایعات بیشتری را ذخیره می‌کند.
  • یخچال یا کابینت خود را با غذاهای سالم پر کنید. اگر به شدت هوس خوردن غذاهای مختلف را دارید، همیشه غذای سالم و مغذی در داخل خانه داشته باشید. سعی کنید وقتی ولع قند دارید از غذاهایی مانند میوه‌ها یا پروتئین بارها استفاده کنید.
  • دیورتیک مصرف کنید. دیورتیک‌ها قرص‌هایی هستند که با افزایش تولید ادرار، احتباس آب را کاهش می‌دهند. البته بعضی از داروهای ضدبارداری خوراکی هم به کاهش احتباس آب کمک می‌کنند. درباره فواید و عوارض این داروها با پزشک مشورت کنید.
  • از مکمل منیزیم استفاده کنید. مکمل منیزیم می‌تواند احتباس آب، نفخ، میل به خوردن شیرینی‌جات و علائم عاطفی مرتبط با پریود را کاهش ‌دهد، اما قبل از مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. شما می‌توانید با راه رفتن مایعات انباشته شده در بدن را کاهش دهید. علاوه بر این، ورزش باعث تعریق می‌شود و به خلاص شدن از شر آب اضافی کمک می‌کند.
اینفوگرافی درباره راه‌های حل مشکل افزایش وزن در قاعدگی
داشتن سبک زندگی سالم، استفاده از مکمل منیزیم و مصرف دیورتیک تحت نظر پزشک می‌تواند افزایش وزن مرتبط با پریود را درمان کند.

روش‌ پیش‌گیری از افزایش وزن در پریود

با پیروی از عادات سالم در طول ماه، می‌توانید از احتباس آب یا افزایش وزن در قاعدگی جلوگیری کنید:

  • هر روز 30 دقیقه ورزش کنید. ورزش هوازی منظم علائم ناشی از قاعدگی را کاهش می‌دهد.
  • بدنتان را هیدراته نگه دارید. در طول ماه به اندازه کافی آب بنوشید. این کار باعث می‌شود بدن شما مایعات را ذخیره نکند.
  • مصرف نمک را کاهش دهید. خوردن بیش از حد نمک احتباس آب را افزایش می‌دهد. برای کاهش مصرف نمک باید استفاده از غذاهای فرآوری شده و کنسروی را محدود کنید.
  • کافئین و قند را کنار بگذارید. غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین و قند ممکن است نفخ را بدتر کنند. از 2 هفته قبل از پریود از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

بیشتر بدانید: علت سردرد در پریودی چیست؟

زن ورزشکاری که یک پای خود را بالا آورده و روی یک میله قرار داده است
ورزش منظم به کنترل وزن در دوران پریود کمک می‌کند.

سوالات متداول

افزایش وزن در دوران قاعدگی چقدر است؟

برای این سوال که اضافه وزن در پریودی چقدر است جواب مشخصی وجود ندارد. چون علائمی که افراد مختلف در طول چرخه قاعدگی تجربه می‌کنند با هم متفاوت است و به وضعیت تغذیه، سطح استرس، میزان ورزش و سایر عوامل سبک زندگی بستگی دارد. در حالی که بعضی از زنان اصلا متوجه نفخ یا افزایش وزن نمی‌شوند، گروه دیگر ممکن است تا 2 کیلو اضافه وزن پیدا کنند.

افزایش وزن در قاعدگی چقدر طول می‌کشد؟

معمولا این مشکل از چند روز قبل از خونریزی شروع شده و پس از شروع قاعدگی برطرف می‌شود.

آیا وزن می تواند روی قاعدگی تاثیر بگذارد؟

بله. هم اضافه وزن و هم کمبود وزن روی قاعدگی تاثیر دارند و می‌توانند به قاعدگی نامنظم یا قطع قاعدگی منجر شوند.

کلام پایانی درباره افزایش وزن در قاعدگی

طبیعی است که وزنتان در دوران قاعدگی کمی بالا برود. افزایش وزن در قاعدگی به دلیل نوسانات هورمونی ایجاد می‌شود و ممکن است نتیجه احتباس آب، پرخوری، نفخ و حذف فعالیت‌های ورزشی باشد. پیروی از رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب و ورزش منظم به رفع این مشکلات کمک می‌کند. اما اگر علائم شما شدید هستند، می‌توانید با مراجعه به سایت درمانکده درباره راه‌های کنترل آن‌ها با بهترین متخصصان زنان مشورت کنید.

منابع: medicalnewstoday, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها