دانه چیا برای لاغری

دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو: بهترین روش برای کاهش وزن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دانه چیا (chia seeds) یک نوع دانه ریز و پرخاصیت است که به خاطر خواص بی‌نظیری که دارد در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در کشورهای آسیایی از دانه چیا بیشتر برای کاهش وزن استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این دانه برای لاغری شکم و پهلو بسیار مفید است و می‌تواند به تناسب اندام شما کمک زیادی کند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با خواص دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو به طور کامل آشنا شوید.

آیا مصرف دانه چیا موجب لاغری شکم و پهلو می‌شود؟

اگر تنها چند دقیقه وقت بگذارید و در مورد فواید دانه چیا برای لاغری در اینترنت جستجو کنید، متوجه می‌شوید مقالات زیادی هستند که ادعا می‌کنند مصرف دانه چیا به کاهش وزن کمک می‌کند. دانه چیا سرشار از فیبر است و مصرف آن موجب می‌شود تا برای مدت زمان طولانی احساس سیری را تجربه کنید. ۲ قاشق دانه چیا تقریبا ۱۰ گرم فیبر دارد و می‌تواند ۴۰ درصد از نیاز روزانه بدن شما به فیبر را تامین کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف فیبر به طور مستقیم روی کاهش وزن موثر است و اشتها را کاهش می‌دهد.

بررسی شواهد نشان می‌دهد که مصرف دانه چیا به اندازه مجاز، می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند و چربی‌های دور شکم و پهلو را تا حد زیادی کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که برای کاهش چربی و همچنین لاغری باید در کنار مصرف دانه چیا، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و در هفته چند بار ورزش کنید. برای دریافت رژیم غذایی می‌توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

بیشتر بدانید:خواص دانه چیا چیست؟ خواص شگفت انگیز دانه چیا برای لاغری

تصویر فردی که در حال مصرف دانه چیا است
مصرف دانه چیا به کاهش اشتها و کاهش چربی‌های دور شکم کمک می‌کند.

فواید دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو

دانه چیا فواید زیادی برای کاهش وزن و لاغری شکم و پهلو دارد. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دانه چیا می‌تواند به کاهش بافت چربی احشایی کمک کند و میزان چربی‌های دور شکم را کاهش دهد. دانه چیا سرشار از فیبر است و به تنظیم حرکات روده و جلوگیری از انباشته شدن سموم در روده‌ها کمک می‌کند. مصرف دانه چیا مانع ایجاد یبوست می‌شود و از همین رو بر کوچک شدن شکم تا حد زیادی موثر است. 

دانه‌های چیا برخلاف اندازه کوچکی که دارند، سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین، مواد معدنی، فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب امگا۳ هستند. مصرف دانه چیا موجب بهبود عملکرد سیستم گوارش و افزایش انرژی می‌شود. جالب است بدانید که در زمان‌های قدیم از دانه چیا برای افزایش انرژی جنگجویان استفاده می‌شد و سربازان به جای غذا و به عنوان یک ماده انرژی‌بخش از آن استفاده می‌کردند. در ادامه به رایج‌ترین فواید دانه چیا برای لاغری اشاره شده است.

بیشتر بدانید:معرفی ۶ تا از بهترین قرص‌های گیاهی لاغری با بازدهی بالا!

اینفوگرافی فواید دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو
از مهم‌ترین فواید دانه چیا برای کاهش چربی دور شکم می‌توان به کاهش اشتها و افزایش احساس سیری اشاره کرد.
  • کاهش اشتها
  • بهبود عملکرد سیستم گوارشی
  • احساس سیری
  • جلوگیری از ایجاد یبوست

روش مصرف دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو

برای کاهش وزن و لاغری در قسمت شکم و پهلو، می‌توانید ۴۰ گرم دانه چیا را با یک لیتر آب ترکیب و حدود نیم ساعت صبر کنید. سپس از این نوشیدنی برای چند بار در روز استفاده کنید. برای خوش‌طعم شدن این نوشیدنی می‌توانید از مقداری میوه خرد شده یا آب لیمو ترش نیز استفاده کنید. یکی دیگر از روش‌های مصرف دانه چیا این است که آن را همراه با کمی آب بجوشانید و سپس به صورت دمنوش مصرف کنید. به علاوه می‌توانید دانه چیا را به انواع اسموتی، اوتمیل، سالاد، سس سالاد، نان‌های خانگی و پودینگ اضافه و به روش‌های متنوعی آن را میل کنید.

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو

برای کاهش وزن و لاغری دور شکم می‌توانید دانه چیا را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید و در ساعات مختلفی از روز میل کنید. در ادامه به لیستی از بهترین زمان‌ها برای مصرف دانه چیا اشاره شده است.

بیشتر بدانید:لاغری شکم با وازلین؛ افسانه یا واقعیت؟

اینفوگرافی بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو
برای کاهش چربی احشایی می‌توانید از دانه چیا در زمان‌های مختلفی از روز استفاده کنید.

۱- صبح‌ها

مصرف دانه چیا به صورت ناشتا یا همراه با صبحانه به شما کمک می‌کند تا یک روز پرانرژی را آغاز کنید و در طول روز کمتر احساس گرسنگی داشته باشید. به علاوه محتوای فیبر و پروتئین موجود در دانه چیا موجب می‌شود تا در طول روز کمتر به سراغ خوردن تنقلات ناسالم بروید.

۲- قبل از تمرینات ورزشی

اگر اهل ورزش هستید، بهتر است قبل از تمرین مقداری دانه چیا مصرف کنید. دانه چیا دیرهضم است و یکی از بهترین خوراکی‌ها برای هیدراته کردن بدن و جلوگیری از احساس گرسنگی حین تمرین محسوب می‌شود.

۳- میان‌وعده

می‌توانید از دانه چیا به عنوان میان‌وعده سالم استفاده کنید. اگر در طول روز احساس گرسنگی می‌کنید، می‌توانید مقداری پودینگ دانه چیا میل کنید تا گرسنگی‌تان برطرف شود.

۴- شب‌ها

می‌توانید از دانه چیا بعد از شام سبک استفاده کنید. با این روش بدن شما تا صبح هیدراته می‌ماند و به هیچ عنوان گرسنه نخواهید شد.

سخن نهایی

دانه چیا یک ماده غذایی مفید و موثر برای لاغری شکم و پهلو است که به کنترل اشتها و کاهش کالری‌های دریافتی شما در طول روز کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که مصرف دانه چیا به تنهایی نمی‌تواند به کاهش سایر و لاغری شکم و پهلوی شما کمک کند. برای کاهش وزن لازم است رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. برای دریافت رژیم غذایی و همچنین دریافت مشاوره آنلاین تغذیه، می‌توانید از وب‌سایت درمانکده کمک بگیرید. همچنین درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که به راحتی برای ویزیت حضوری متخصص تغذیه وقت بگیرید.

سوالات متداول

 آیا دانه چیا چربی‌سوز است؟

دانه چیا به هیچ عنوان خاصیت چربی‌سوزی ندارد و موجب افزایش متابولیسم نمی‌شود. در ترکیبات این دانه مغذی موادی وجود دارد که موجب کاهش چربی دور شکم و کاهش اشتها می‌شود.

در هر روز از چه مقدار دانه چیا استفاده کنیم؟

در هر وعده باید حداکثر از ۲ قاشق غذاخوری یا ۲۰ گرم دانه چیا استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد دانه چیا می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

چه کسانی نباید از دانه چیا برای لاغری دور شکم استفاده کنند؟

افرادی که از داروهای ضد انعقاد، ضد پلاکت، ضد فشار خون، ضد سرطان و همچنین آنتی اکسیدان و امگا ۳ استفاده می‌کنند، باید از مصرف دانه چیا بپرهیزند.

منابع: linkedin، healthshots، thehealthsite

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 261

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها