علائم بارداری دوقلو چیست؟ علائم مختلف در هفته‌های بارداری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بارداری دوقلو حالتی است که ۲ جنین به طور همزمان در رحم تشکیل می‌شوند. این نوع بارداری زیاد رایج نیست و معمولا در افرادی که سابقه خانوادگی دارند یا تحت درمان ناباروری هستند، رخ می‌دهد. بین نشانه‌های بارداری یک‌قلو با دوقلو یک‌سری تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه این مقاله از مجله درمانکده آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید بدانید علائم بارداری دوقلو چگونه است، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع بارداری دوقلو

همان‌طور که می‌دانید دوقلوها به دو صورت همسان و غیرهمسان وجود دارند و علت تفاوت یا تشابه در چهره آن‌ها، نحوه تشکیل نطفه است. انواع بارداری دوقلو به صورت زیر است:

  • بارداری دوقلو همسان: بارداری دوقلو همسان یا مونوزیگوت، زمانی ایجاد می‌شود که یک تخمک بارور به دو بخش تقسیم شود. در این حالت دو جنین کاملا مشابه و هم‌جنس ایجاد می‌شود.
  • بارداری دوقلو غیرهمسان:‌ بارداری دوقلو غیرهمسان در اثر بارورشدن دو تخمک به صورت همزمان ایجاد می‌شود و به همین دلیل به آن بارداری دو تخمکی نیز گفته می‌شود. در این نوع بارداری جنین‌ها به احتمال زیاد از جنس مخالف هستند.

بیشتر بدانید:راهنمای بارداری سالم؛ آنچه مادران باردار باید بدانند!

علائم بارداری دوقلو در هفته اول تا چهارم

علائم بارداری دوقلو پسر در ماه اول تفاوت خاصی با نشانه‌های حاملگی تک‌قلو ندارد. در هفته‌های ابتدایی شما علامت خاصی احساس نمی‌کنید، اما با نزدیک‌شدن به هفته سوم و چهارم علائم بیشتر می‌شوند. به این ترتیب شما در ماه اول کم و بیش علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

آلت:‌ اینفوگرافی علائم اولیه بارداری دوقلو. موارد یک تا ۱۲ نوشته شوند.
علائم بارداری دوقلو به مرور خود را نشان می‌دهند و ماه دوم به اوج می‌رسند.

۱. خستگی زیاد

خستگی جزو اولین علائم بارداری دوقلو است. احساس خستگی حتی گاهی قبل از آخرین قاعدگی شروع می‌شود و تا انتهای سه ماهه اول ادامه دارد. توجه کنید که خستگی به تنهایی دلیل محکمی بر بارداری دوقلو نیست.

بیشتر بدانید:۱۱ مورد تغییر چهره در بارداری؛ تغییرات موقتی اما مهم!

۲. افزایش وزن

همزمان با رشد جنین در بدن مادر، احساس گرسنگی برای تامین نیازهای غذایی بیشتر می‌شود. این مساله باعث افزایش وزن قابل‌توجه و ورم دست و پاها می‌شود.

۳. افزایش هورمون گنادوتروپین جفت انسانی در تست بارداری

هورمون گنادوتروپین جفت انسانی (HCG) در حین بارداری بالا می‌رود. در واقع تست تاییدی بارداری تست HCG است. میزان این هورمون در زنانی که دوقلو باردار هستند، بیش از اندازه طبیعی بالا است.

۴. تکرر ادرار

به دنبال افزایش هورمون HCG، تکرر ادرار ایجاد می‎شود. با توجه به اینکه میزان افزایش این هورمون در بارداری دوقلو بسیار بیشتر و سریع‌تر از بارداری تک‌قلو است، تکرر ادرار نیز می‌تواند از علائم بارداری دوقلو باشد.

بیشتر بدانید:پایین آمدن جنین در بارداری؛ علت، علائم و عوارض آن

۵. بزرگ‌شدن سینه‌ها

تغییر در سطح هورمون‌ها در حین بارداری باعث تغییراتی در اندازه سینه‌ها می‌شود و این افزایش در حاملگی دوقلو بیشتر از حالت معمول است.

۶. دردناک و حساس‌شدن سینه‌ها

حساس و دردناک‌شدن سینه‌ها یکی از مهم‌ترین علائم بارداری است. در بارداری دوقلو افزایش هورمون‌ها سریع و شدید است، به همین دلیل حساسیت و دردناکی سینه‌ها زودتر و شدیدتر ایجاد می‌شود.

۷. حساسیت به بو و غذا

بارداری در بسیاری از زنان باعث عدم تحمل غذا و حساسیت به آن‌ها می‌شود. احتمال بروز ویارهای عجیب نسبت به غذاها و حساسیت به بو در بارداری دوقلو بیشتر از بارداری تک‌قلو است.

۸. افزایش ضربان قلب

در بارداری دوقلو، میزان متابولیسم بدن مادر برای تامین نیازهای جنین افزایش می‌یابد، به همین دلیل در این دوره اندکی ضربان قلب افزایش خواهد یافت.

بیشتر بدانید:بارداری بدون دخول امکان‌پذیر است؟ بهترین روش پیشگیری

۹. عقب‌افتادن پریودی

از اصلی‌ترین نشانه‌های بارداری، عقب‌افتادن پریودی است. در هفته اول به دلیل شروع لانه‌گزینی احتمال لکه‌بینی هم وجود دارد.

۱۰. تغییرات خلق و خو

با شروع نوسانات هورمونی تغییرات خلق و خو نیز خود را نشان می‌دهند. بارداری دوقلو باعث کم‌تحملی، احساس ناراحتی، اضطراب و حتی گریه می‌شود.

۱۱. زایمان زودهنگام

طبق گفته متخصصان زنان و زایمان زنانی که دوقلو باردار هستند، در هفته ۳۶ تا ۳۷ و حتی زودتر زایمان می‌کنند. در برخی موارد دوقلوها در هفته ۳۴ام بدون هیچ نگرانی‌ای به دنیا می‌آیند.

۱۲. احساس تحرک جنین

زنانی که دوقلو باردار هستند ممکن است زودتر از دیگر زنان تحرک جنین‌ها و لگد آنان را گزارش کنند. البته این مورد رایج نیست و بیشتر زنان زودتر از سه ماهه دوم متوجه حرکت دوقلوهای خود نمی‌شوند.

علائم بارداری دوقلو در هفته پنجم تا هشتم

علائم بارداری دوقلو در ماه دوم با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهند. در این زمان جنین به تدریج رشد می‌کند. ابتدا مغز و نخاع، دست و پاها و سپس بافت‌های تشکیل‌دهنده قلب شروع به رشد می‌کنند. این روند باعث تشدید علائم بارداری در مادر می‌شود. در این دوره احساس تهوع شدید به خصوص در صبح‌ها اتفاق می‌افتد.

بیشتر بدانید:ویار در بارداری چیست؟ علت، علائم و انواع روش درمان

علائم بارداری دوقلو هفته نهم تا سیزدهم

هفته نهم تا سیزدهم، هفته‌های انتهایی در سه ماهه اول بارداری هستند. در این زمان جنین به سرعت رشد کرده و در نهایت چهره او نمایان می‌شود. در این زمان هم مهم‌ترین علامتی که تجربه خواهید کرد، تهوع صبحگاهی است که در برخی افراد می‌تواند شدیدتر از دوره قبلی باشد. بهترین زمان برای تعیین دوقلو بودن هفته دهم بارداری است.

بیشتر بدانید:علت درد ناف در دوران بارداری چیست و چه روش‌های درمانی خانگی دارد؟

 آلت: عکس یک زوج که جواب سونوگرافی در دست دارند.
سونوگرافی دقیق‌ترین روش تشخیص بارداری دوقلو است.

علائم بارداری دوقلو هفته چهاردهم تا هفدهم

برآمدگی شکم در زنانی که دوقلو باردار هستند در هفته چهاردهم تا هفدهم به طرز چشم‌گیری قابل مشاهده است. همچنین در این دوره احساس درد، ناراحتی، افزایش وزن شدید و خستگی مفرط هم وجود دارد.  

علائم هفته‌های هجدهم تا بیست‌ودوم

در این دوره مهم‌ترین علامتی که اتفاق می‌افتد، احساس درد شدیدتر نسبت به ماه‌های قبلی است. علت این عارضه افزایش اندازه رحم و تغییرات شدید هورمونی است. بیشتر متخصصان برای کنترل این دردها توصیه می‌کنند در دوره بارداری ورزش کنید. برای مشاوره بارداری دوقلو می‌توانید از طریق درمانکده با بهترین متخصصان زنان و زایمان مشورت کنید.

بیشتر بدانید:عفونت در بارداری چرا اتفاق می‌افتد؟ سریع‌ترین راه درمان

علائم هفته‌های بیست‌وسوم تا بیست‌وهفتم

از هفته بیست‌وسوم تا بیست‌وهفتم بارداری دوقلو انقباضات براکستون هیکس شروع می‌شوند. این انقباضات شبیه گرفتگی‌هایی هستند که در دوره پریودی تجربه می‌کنید. انقباض‌ها محدود به ناحیه شکم بوده و منجر به بازشدن دهانه رحم نمی‌شوند.

علائم هفته‌های بیست‌وهشتم تا سی‌ودوم

علائم بارداری دوقلو در هفته‌های بیست‌وهشتم تا سی‌ودوم علائمی چون ورم دست و پاها، کمردرد، خستگی و تنگی نفس هستند که خانم‌های باردار این علائم را تجربه خواهند کرد.

بیشتر بدانید:بارداری خارج از رحم؛ مشکل مهمی که باید به موقع درمان شود

علائم هفته‌های سی‌وسوم تا سی‌وششم

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، زایمان زودهنگام در دوقلوها بیشتر اتفاق می‌افتد. به این ترتیب در این مدت دوقلوها آماده به دنیا آمدن می‌شوند. تکان‌های شدید و حتی دردناک در این دوره قابل مشاهده هستند.

آلت: عکس دوقلوهای همسان و غیرهمسان.
احتمال بارداری دوقلو بسیار پایین است و تنها در افرادی که سابقه خانوادگی دارند یا تحت درمان بوده‌اند اتفاق می‌افتد.

سخن پایانی

بارداری شرایط ویژه‌ای است و نشانه‌های خاصی را با خود به همراه دارد. در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده سعی کردیم علائم بارداری دوقلو قبل از سونوگرافی را به صورت هفته به هفته توضیح دهیم. اگر نشانه‌های بارداری دوقلو را دارید، برای تشخیص نهایی باید حتما به دکتر زنان زایمان مراجعه کرده و سونوگرافی بدهید. برای دریافت نوبت از بهترین متخصص آنلاین زنان و زایمان می‌توانید از طریق درمانکده اقدام کنید.

سوالات متداول

علائم بارداری دوقلو از کی شروع میشه؟

علائم بارداری دوقلو در ماه اول بارداری به تدریج خود را نشان می‌دهند.

آیا علائم بارداری دوقلو دختر و پسر با هم متفاوت است؟

تفاوت زیادی بین علائم بارداری دوقلو دختر و پسر وجود ندارد.

علائم بارداری دوقلو قبل از پریودی چیست؟

حساسیت سینه‌ها، احساس سنگینی در سینه‌ها، حالت تهوع صبحگاهی، بزرگ‌شدن شکم و تکرر ادرار از مهم‌ترین نشانه‌های بارداری دوقلو هستند.

آیا بارداری دوقلو در آزمایش خون مشخص می‌شود؟

خیر. آزمایش خون تنها تعیین می‌کند که شما باردار هستید یا خیر و نمی‌تواند تک‌قلو یا دوقلوبودن آن را تشخیص دهد.

منابع:‌ healthline | pampers | my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها