نحوه استفاده از کاپ قاعدگی چگونه است؟ + آموزش استفاده

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی یک محصول بهداشتی زنانه با قابلیت استفاده مجدد است. شما می‌توانید این کاپ قیفی شکل کوچک و منعطف را که از لاستیک یا سیلیکون ساخته می‎‌شود، داخل واژن قرار دهید تا خون قاعدگی را جمع‌آوری کند. کاپ در مقایسه با نوار بهداشتی و تامپون خون بیشتری را در خود جای می‌دهد. به همین دلیل، بسیاری از زنان آن را جایگزین‌ مناسبی برای این محصولات می‌دانند. در این مقاله از مجله درمانکده نحوه استفاده از کاپ قاعدگی را به شما آموزش می‌دهیم. اگر می‌خواهید طرز استفاده از کاپ قاعدگی را یاد بگیرید، ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

اگر علاقه‌مند به استفاده از کاپ قاعدگی هستید، با متخصص زنان صحبت کنید. شما می‌توانید این محصول را به صورت آنلاین بخرید یا آن را در اکثر فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها پیدا کنید، اما ابتدا باید اندازه کاپ مناسب خود را بدانید. اکثر تولیدکنندگان این محصول را با اندازه‌های مختلف به بازار عرضه می‌کنند. برای تعیین اندازه فنجان قاعدگی، شما و پزشک‌تان باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سن
  • طول دهانه رحم
  • شدت خونریزی در دوران قاعدگی
  • سفتی و انعطاف‌پذیری کاپ
  • ظرفیت کاپ
  • قدرت عضلات کف لگن
  • سابقه زایمان طبیعی

بیشتر بدانید: ایمپلنت ضد بارداری چیست؟

اینفوگرافی درباره عوامل موثر بر نحوه انتخاب کاپ قاعدگی
هر شخصی باید فنجان قاعدگی را با توجه به شرایط خاص خود انتخاب کند.

معمولا برای زنان زیر ۳۰ سال که زایمان طبیعی نداشته‌اند، فنجان‌های قاعدگی کوچک‌تر توصیه می‌شوند. سایزهای بزرگ‌تر اغلب برای زنانی که بالای ۳۰ سال سن دارند، زایمان طبیعی داشته‌اند یا پریود سنگین‌تری دارند، مناسب هستند.

بیشتر بدانید: راهنمای انتخاب سایز کاپ قاعدگی

نکات مهم قبل از گذاشتن کاپ قاعدگی

یادگیری چگونگی استفاده از کاپ قاعدگی زمان‌بر است و به تمرین نیاز دارد. وقتی برای اولین بار از فنجان قاعدگی استفاده می‌کنید، ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید. اما چرب کردن فنجان می‌تواند نحوه استفاده از کاپ قاعدگی را آسان‌تر کند. قبل از اینکه کاپ را داخل واژن قرار دهید، لبه آن را به کمی آب یا لوبریکانت بر پایه آب (روان‌کننده) آغشته کنید.

روش استفاده از کاپ قاعدگی و نحوه قرار دادن آن در واژن

در صورتی که تجربه استفاده از تامپون را داشته باشید، نکات مربوط به آموزش استفاده از کاپ قاعدگی را به راحتی یاد می‌گیرید. اگر فیلم نحوه استفاده از کاپ قاعدگی را ببینید، متوجه می‌شوید که برای استفاده از این محصول باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • آب یا لوبریکانت بر پایه آب را روی لبه فنجان بمالید.
  • فنجان قاعدگی را محکم از وسط تا کنید و آن را در یک دست بگیرید. لبه کاپ باید رو به بالا باشد.
  • مثل تامپون، فنجان را در حالی که لبه آن به سمت بالا است، وارد واژن کنید. کاپ باید چند سانتی‌متر زیر دهانه رحم قرار بگیرد و تقریبا نیم انگشت با دهانه واژن فاصله داشته باشد.
  • هنگامی که فنجان در واژن شما قرار گرفت، آن را بچرخانید تا فنر باز ‌شود و با پر کردن فضا از نشت کردن جلوگیری کند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: حلقه ضد بارداری چیست؟

یک زن کاپ قاعدگی را در دست دارد
قبل از اینکه فنجان قاعدگی را داخل واژن قرار دهید، دست‌های خود را کاملا بشویید.

اگر نحوه استفاده از کاپ قاعدگی را یاد بگیرید و آن را به درستی داخل واژن قرار دهید، نباید وجود فنجان را احساس کنید. در این صورت به راحتی می‌توانید حرکت کنید، بپرید، بنشینید، بایستید و سایر فعالیت‌های روزمره را بدون افتادن کاپ انجام دهید. چنانچه در مورد نحوه استفاده کاپ قاعدگی برای باکره ها و سایر زنان مشکل دارید، با متخصص زنان صحبت کنید.

زمان خارج کردن کاپ قاعدگی

بسته به شدت خونریزی خود، می‌توانید ۶ تا ۱۲ ساعت از کاپ قاعدگی استفاده کنید. این بدان معنا است که در طول شب می‌توانید از یک فنجان برای جمع‌آوری خون پریود استفاده کنید.

بیشتر بدانید: مقایسه تامپون و کاپ قاعدگی

همیشه باید فنجان قاعدگی خود را حتما بعد از ۱۲ ساعت از واژن خارج کنید. اگر فنجان زودتر پر شد، برای جلوگیری از نشتی آن را زودتر از موعد تخلیه کنید.

روش خارج کردن کاپ قاعدگی

برای بیرون آوردن فنجان قاعدگی، کافی است اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • دست‌های خود را کاملا بشویید.
  • انگشت اشاره و شست خود را داخل واژن قرار دهید. ساقه فنجان را به آرامی بکشید تا بتوانید به پایه برسید.
  • پایه را فشار دهید تا فنر آزاد شود. سپس آن را به سمت پایین بکشید تا فنجان خارج شود.
  • پس از خروج فنجان، آن را در سینک یا توالت خالی کنید.
  • کاپ را بشویید.

نحوه مراقبت از کاپ قاعدگی

کاپ‌‎هایی که قابلیت استفاده مجدد دارند باید قبل از قرار گرفتن در واژن شسته و تمیز شوند. برای شستن فنجان قاعدگی از آب سرد استفاده کنید تا به کاهش لک و جلوگیری از بوی نامطبوع کمک کند. سپس کاپ را با آب گرم و صابون بدون عطر بشویید.

در هر سیکل قاعدگی باید فنجان را یک بار، در شروع دوره یا پایان آن، استریل کنید. گاهی‌اوقات برای این کار می‌توانید آن را چند دقیقه داخل آب جوش قرار دهید. با این حال، بهتر است استریل کردن کاپ را طبق دستورالعمل شرکت سازنده انجام دهید.

یک زن در حال شستن فنجان قاعدگی است
بعد از هر بار استفاده، کاپ قاعدگی را با آب و صابون بشویید.

پس از اتمام دوره قاعدگی، فنجان را در ظرف دربسته نگهداری نکنید، چون این کار ممکن است به رشد باکتری منجر شود. فنجان‌های قاعدگی با قابلیت استفاده مجدد بادوام هستند و در صورت مراقبت مناسب می‌توانند از ۶ ماه تا ۱۰ سال دوام بیاورند. اما کاپ‌های یک‌بار مصرف را باید پس از استفاده دور بریزید.

بیشتر بدانید: کاپ قاعدگی و آسودگی در دوران پریود چگونه است؟

کلام پایانی درباره نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

فنجان قاعدگی یک وسیله قیفی شکل است که در واژن قرار می‌گیرد تا خون قاعدگی را جمع‌آوری کند. این محصول یک جایگزین مطمئن و مقرون‌به‌‌صرفه برای نوار بهداشتی و تامپون محسوب می‌شود، اما ممکن است استفاده از آن برای افراد مبتدی کمی چالش‌برانگیز باشد. اگر در مورد نحوه استفاده از کاپ قاعدگی سوال دارید، با متخصص زنان مشورت کنید. در هر نقطه از ایران و جهان که باشید می‌توانید از طریق سایت درمانکده به راحتی برای مشاوره آنلاین با دکتر زنان وقت بگیرید.

سوالات متداول

آیا کاپ قاعدگی برای همه زنان مناسب است؟

خیر. قبل از اینکه به جای نوار بهداشتی یا تامپون از فنجان قاعدگی استفاده کنید، شرایط و ترجیحات شخصی خود را در نظر بگیرید. بهتر است محصولی را انتخاب کنید که برای شما مقرون‌به‌صرفه باشد و بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

چرا بعضی از زنان ترجیح می‌دهند از فنجان قاعدگی استفاده کنند؟

چون از فنجان قاعدگی می‌توان چند بار استفاده کرد که این باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. از سوی دیگر، فنجان قاعدگی در مقایسه با نوار بهداشتی یا تامپون خون بیشتری را در خود نگه می‌دارد و با محیط زیست سازگار است. به‌علاوه، با دستگاه داخل رحمی (IUD) که برای پیشگیری از بارداری داخل رحم جایگذاری می‌شود تداخل ندارد و می‌توان هم‌زمان از هر ۲ وسیله استفاده کرد. 

معایب استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی و پیدا کردن محصول با سایز مناسب ممکن است برای بعضی از افراد سخت باشد. بعضی از زنان هم به مواد به کار رفته در فنجان قاعدگی حساسیت دارند یا فنجان واژن آن‌ها را تحریک می‌کند. علاوه بر این، اگر فنجان را به خوبی تمیز نکنید، احتمال ابتلا به عفونت افزایش می‌یابد.

آیا در حین خواب می‌توانم از فنجان قاعدگی استفاده کنم؟

اگر فنجان را قبل از خوابیدن و پس از بیدار شدن خالی ‌کنید، می‌توانید در حین خواب از آن استفاده کنید. فنجان نباید بیش از ۱۲ ساعت داخل واژن بماند.

منابع: healthline, verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای‌ها 12

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها