درد دست نشانه چیست؟ + بهترین روش های درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

درد دست به مجموعه‌ای از ناراحتی‌ها و احساس ناخوشایند در بخش‌های مختلف دست‌ها مانند آرنج، بازو، شانه، مچ و انگشتان گفته می‌شود. این عارضه ممکن است بر اثر آسیب عروقی، التهاب و تحریک پوست، ماهیچه یا عضلات دست ایجاد شود.

دست درد ناشی از خستگی غالبا زود از بین می‌رود و ماندگار نیست. اما اگر این عارضه بدون دلیل، مدام به سراغ‌تان بیاید و از بین برود این احتمال وجود دارد که دچار التهاب مفاصل شده باشید. همچنین انجام کارهای تکراری مانند تایپ کردن، چکش زدن و بلند کردن اجسام سنگین به مرور زمان مچ دست را دچار آسیب می‌کنند. 

اگر این روزها در بخش‌های مختلف دستان خود احساس خوبی ندارید و دلیل آن را نمی‌دانید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا علت، علائم و روش درمان فوری درد دست را بررسی کنیم.

درد دست چه احساسی دارد؟

تصویر فرد یا احساس درد شدید در دست
اغلب افراد دست‎درد را به شکل درد تیز و ناگهانی تجربه می‌کنند.

دست درد می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند زخم، التهاب، کشیدگی عضلانی، کیست‌ها، فشار عصبی یا اختلالات مرتبط باشد. از طرفی استفاده مداوم از دست‌ها برای تایپ کردن، نوشتن، بلند کردن اجسام سنگین، کار با ابزار یا ورزش سخت می‌تواند باعث تحریک و ایجاد درد در دست‌ها شود. 

این عارضه معمولا به شکل درد تیز، خفیف، سوزشی یا فشاری بروز پیدا می‌کند. برخی افراد دست درد را به صورت ناگهانی تجربه می‌کنند که زود از بین می‌رود اما گاهی‌اوقات دردها در این ناحیه به تدریج افزایش می‌یابند. اغلب دردهای دست از یک ناحیه خاص شروع می‌شوند و به سایر نواحی دست انتشار پیدا می‌کنند. 

این امکان وجود دارد که درد دست به دنبال آسیب در قفسه سینه، بازو، گردن یا شکم ایجاد شود. در این صورت شما احساس سوزن سوزن شدن، درد، ناراحتی یا گاهی بی‌حسی را در دست‌های خود احساس می‌کنید.

درد دست به کجا می‌زند؟

این عارضه معمولا در نواحی مختلف دست بروز پیدا می‌کند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مچ دست: بروز ناراحتی در این ناحیه اغلب به دلیل زخم، التهاب مچ دست یا فشار عصبی است.
  • انگشت شست: وجود کیست در این ناحیه یا کشیدگی عضلانی دلیل احساس ناراحتی در انگشت شست است.
  • انگشتان: در اغلب موارد التهاب مفاصل، آسیب به بافت‌های نرم یا فشار بر روی عصب‌ها باعث ایجاد درد می‌شود.
  • کف دستها: دلیل اصلی احساس درد در کف دست‌ها آسیب به بافت‌های پشت آن، عفونت یا فشار بر روی عصب‌ها است.
  • درد استخوان دست: احساس ناراحتی شدید در استخوان دست‌ها اغلب به دلیل شکستگی یا ترک ایجاد می‌شود که به درمان فوری پزشکی نیاز است.

برای دریافت راهنمایی بیشتر و مشاوره آنلاین با دکتر ارتوپد درمانکده در ارتباط باشید.

علائم دست درد را بشناسید!

اگر بروز درد در بخش‌های مختلف دست‌ها ناشی از بیماری خاصی نباشد و صرفا به دلیل بیش از حد کار گرفتن از دست‌ها ایجاد شده، شما علائم زیر را تجربه می‌کنید:

  • ضعف
  • بی‌حسی
  • قرمزی
  • تورم
  • احساس درد موقع لمس
  • احساس سوزن سوزن شدن
  • عدم توانایی حرکت دست‌ها
  • تورم غدد لنفاوی زیر بغل

در صورت لزوم می توانید با دکتر ارتوپدی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: ضعف دست نشانه چیست؟

اینفوگرافیک علائم همراه با درد دست
اگر احساس درهای شدید یا گذرای دست علت جدی نداشته باشند، با کمی استراحت بهتر می‌شوند.

اما گاهی اوقات درد دست ناشی از آسیب عصبی است که به آن دست درد عصبی می‌گویند. عصب رادیال از زیر بغل به دست‌ها می‌رسد که باعث کنترل حرکت دست‌ها، بازو و مچ دست می‌شود. در صورت آسیب وارد شدن به این عصب، شما این عارضه را به شکل سوزن سوزن شدن، ضعف، بی‌حسی و عدم توانایی در صاف نگه داشتن دست‌ها تجربه می‌کنید.

از طرفی برخی افراد به دلیل بیماری قلبی دچار درد دست می‌شوند که اغلب با تپش قلب، تهوع، تنگی نفس، درد بازو (خصوصا بازوی چپ) و تعریق شدید همراه می‌شود.

چه زمانی برای درد دست به پزشک مراجعه کنیم؟

در اغلب موارد ایجاد درد در ناحیه مختلف دست‌ها یک وضعیت اورژانسی محسوب نمی‌شود. اما زمانی که این درد به صورت ناگهانی یا پس از ضربه شدید، ایجاد شود باید سریعا به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. همچنین مشاهده علائم زیر همراه با دست درد نیاز به بررسی پزشک دارد:

  • درد همراه با تورم شدید در بازو
  • درد همراه با سوزن سوزن شدن شدید دست‌ها
  • درد دست‌ها همراه با احساس ناراحتی در بازو، شانه یا پشت (با استراحت کاهش می‌یابد اما در صورت شروع فعالیت بیشتر می‌شود)

دست درد نشانه چیست؟

علت درد دست در بخش‌های مختلف می‌تواند ناشی از عوامل متفاوتی باشد. در برخی مواقع استفاده بیش از اندازه از دست‌ها منجر به بروز احساس ناخوشایند می‌شود اما گاهی ممکن است احساس ناراحتی در بخش خاصی از دست نشان‌دهنده یک بیماری جدی باشد. 

شایع‌ترین علل بروز درد دست را در ادامه معرفی می‌کنیم:

صدمه و ضربه

دست انسان دارای ۲۷ استخوان ریز و درشت است که هر یک در معرض شکستگی یا آسیب‌دیدگی شدید هستند. صدمات دست بسیار شایع است و اغلب موقع ورزش، بلند کردن اجسام سنگین، کار با ابزار و ماشین‌آلات و… رخ می‌دهد.

سندروم تونل کارپ

نام دیگر این بیماری چسبندگی عصب است که می‌توان آن را اصلی‌ترین دلیل دست درد دانست. در این شرایط عصبی که از طریق مچ به دست می‌رسد دچار التهاب و چسبندگی خواهد شد. سندروم تونل کارپ اغلب با درد، سوزن سوزن شدن، خواب رفتگی یا بی‌حسی در انگشتان دست همراه می‌شود. 

انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت حلقه معمولا بر اثر بروز چسبندگی عصب تحت تاثیر قرار می‌گیرند. افرادی که مدام با دست‌های خود کار تکراری و سنگین انجام می‌دهند، مستعد ابتلا به این عارضه هستند.

آرتروز دست

این بیماری با ایجاد ساییدگی در مفاصل دست باعث ایجاد التهاب می‌شود که نتیجه آن تحلیل رفتن مفاصل دست است. اغلب افراد میانسال بیماری استئوآرتریت را به شکل بروز درد و سفتی در مفاصل دست یا پا تجربه می‌کنند.

بیشتر بدانید: درد مچ پا از چیست؟

حمله قلبی

زمانی که جریان خون به عضله قلب نرسد، سلول‌های قلبی دچار آسیب جبران‌ناپذیر شده و اغلب می‌میرند. علائم اولیه حمله قلبی احساس درد در یک یا هر ۲ دست است که با تهوع، تنگی نفس، سرگیجه و درد قفسه سینه همراه می‌شود.

کشش عضلات یا پیچ‌خوردگی

ممکن است در اثر شرایط مختلف دچار کشیدگی عضلات و پیچ‌خوردگی تاندون‌های دست شوید. در این حالت یک یا هر ۲ دست شما با احساس درد، تورم، کبودی، ضعف یا گرفتگی مواجه می‌شوند. کشش عضلات یا پیچ‌خوردگی دست معمولا خودبه‌خود بهبود می‌یابند اما در صورت ادامه‌دار بودن بیش از یک هفته یا همراه شدن با علائم دیگر حتما به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

سندروم شانه یخ زده

این بیماری در صورت سفت شدن بافت درون شانه یا اطراف آن ایجاد می‌شود. در این صورت شما درد، سفتی و محدودیت حرکت را در بخش‌های مختلف دست مانند بازو و اطراف شانه احساس می‌کنید. این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است.

تاندونیت

تاندون همان بافت متصل‌کننده عضلات به استخوان است. تاندون شانه و بازو می‌تواند بر اثر دلایل مختلف مانند بلند کردن وسایل سنگین، ضربه یا حرکت سریع دست‌ها دچار التهاب و آسیب‌دیدگی شود. این عارضه در بین تنیس‌بازان بسیار شایع است. تاندونیت اغلب با دردهایی در بخش‌های مختلف دست مانند آرنج، بازو یا مچ‌دست تشخیص داده می‌شود.

روماتیسم مفصلی

این عارضه نوعی آرتروز است که باعث ایجاد درد، سفتی و ورم در مفاصل انگشتان دست می‌شود. اغلب افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی صبح هنگام بیدار شدن از خواب با خشکی دست و مفاصل آن مواجه می‌شوند که پس از گذشت مدتی بهبود می‌یابد.

دیگر عوامل موثر در بروز دست‌درد عبارت‌اند از:

  • زونا
  • نقرس
  • بیماری عروق محیطی
  • نرمی استخوان
  • فیبرومیالژیا
  • پسوریاسیس
  • آسیب به عضلات گرداننده شانه
  • فتق هیاتال
  • بورسیت
  • کیست‌ها

علت درد دست در بخش‌های مختلف

اگر شما به دقت محل ایجاد درد در دست‌های خود را برای پزشک توضیح دهید، انتخاب روش درمانی و تشخیص علت این عارضه راحت‌تر خواهد بود. بنابراین خوب است دلیل بروز درد در نواحی مختلف دست را در جدول زیر مطالعه کنید:

ناحیه دردعلت درد
دست چپبیماری قلبی، آسیب مفصل یا استخوان دست، فشردگی عصب دست چپ
دست راستآرتریت، نقرس، کیست‌ها، سندروم تونل کارپال، لوپوس
بازوآسیب، تحریک یا التهاب دست بر اثر ورزش و کار طولانی
انگشتان دستصدمه، افتادن روی انگشتان دست، عفونت ناشی از زخم و بیماری انگشت ماشه‌ای
ساق دستالتهاب یا آسیب بافت نرم مانند عضلات، رگ‌های خونی، تاندون‌ها، پوست به همراه رگ‌به‌رگ شدن یا شکستگی استخوان ساق دست
مچ دستآرتریت، فعالیت مداوم، استرس، سندروم تونل کارپال،کیست گانگلیون
جدول علت درد دست در نقاط مختلف

درمان فوری دست درد

پزشک متخصص ارتوپد ممکن است با توجه به علت و شدت دست‌درد از روش‌های درمانی مختلف استفاده کند. در اغلب موارد احساس ناراحتی در دست اگر به دلیل آسیب عصب بازو، مچ دست، آرنج یا انگشتان باشد با استراحت و عدم حرکت دست قابل درمان است. 

اینفوگرافیک درمان فوری دست‌درد
بهتر است قبل از انتخاب هر روشی برای درمان درد دست با پزشک متخصص ارتوپدی مشورت کنید.

برای درمان درد دست می‌توانید از راه‌کارهای زیر، طبق نظر پزشک استفاده کنید:

  • استراحت و بالا نگه داشتن دست
  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد دست‌ها
  • اصلاح سبک زندگی و عدم انجام کارهای سنگین
  • استفاده از مسکن و ضد التهاب‌ها مانند استامینوفن یا ایبوپروفن
  • فیزیوتراپی در صورت صلاح‌دید پزشک
  • جراحی در صورت آسیب جدی به عصب‌ها، تاندون دست، پارگی رباط‌ها و شکستگی‌ها
  • تجویز آنتی‌بیوتیک برای دست‌درد ناشی از عفونت

بیشتر بدانید: ورم مفاصل چیست؟

راهنمای مراجعه به پزشک

درد دست بر اثر دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و گاهی‌اوقات نشان‌دهنده یک بیماری جدی است. بنابراین وقتی دست‌درد شما با استراحت، تمرینات ورزشی ساده یا راه‌کارهای خانگی بهتر نشد، حتما به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک با بررسی علائم می‌تواند علت دردهای خفیف تا شدید را در نواحی مختلف دست تشخیص بدهد.

وب‌سایت درمانکده برای راحتی حال بیماران جمعی از بهترین پزشکان متخصص را گرد هم آورده تا شما بتوانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین برای مراجعه حضوری نزد پزشک مورد نظر خود، وقت معاینه رزرو کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره آنلاین به صورت متنی، تلفنی و تصویری با پزشکان درمانکده در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا درد دست نشانه بیماری قلبی است؟

اگر ناراحتی دست چپ شما با درد قفسه سینه همراه شد سریعا به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است نشان دهنده بیماری قلبی باشد.

چرا زنان باردار بیشتر دچار درد دست می‌شوند؟

این عارضه به دلیل تغییرات هورمونی و فشار آمدن به عصب مچ دست بر اثر افزایش مایعات، رخ می‎دهد. زنان باردار این تغییرات را به شکل ضعف و سوزن سوزن شدن دست تجربه می‌کنند.

آیا درد دست خطرناک است؟

در اغلب موارد احساس ناراحتی در بخش‌های مختلف دست می‌تواند ناشی از بلند کردن اجسام سنگین، انجام کارهای تکراری مثل تایپ کردن یا چکش زدن باشد. این موارد معمولا پس از یک هفته بهبود می‌یابند. ادامه‌دار بودن درد دست‌ها بیش از یک هفته نیاز به بررسی پزشک دارد.

منبع: webmd | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 56

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

34 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها