کاپ قائدگی

کاپ قاعدگی و آسودگی در دوران پریود؛ مزایا و معایب استفاده

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


فرقی ندارد شمایی که در حال خواندن این مطلب هستید، یک خانم باشید یا آقا. در هر صوت به خوبی می‌دانید که قاعدگی چه دوره سخت و عذاب آوری است؛ درد، خون‌ریزی، نوسانات خلقی و… تنها بخشی از این دوره هستند. در این مطلب از مجله درمانکده قصد داریم موضوعی تحت عنوان کاپ قاعدگی را بررسی و معرفی کنیم. وسیله‌ای کوچک که می‌تواند روی دیگری از قاعدگی را به شما نشان دهد.

بنابراین اگر دوست دارید قاعدگی راحت و کم دردسری را تجربه نمایید تا انتها با ما همراه باشید. در انتهای این مطلب شما به‌خوبی می‌دانید که کاپ قاعدگی چیست، چه مزایا و معایبی دارد، چگونه باید از آن استفاده کنید و…

بیشتر بخوانید: تامپون و همه آن چیزی که باید در مورد این محصول پزشکی بهداشتی بدانید

آناتومی رحم و کاپ قائدگی در مقابل هم
کاپ قائدگی یکی از وسایل بهداشتی مرتبط با بانوان است که از سیلیکون ساخته می‌شود و درون واژن قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید: همه آن چیزی که باید درباره بلوغ دختران و پسران بدانید

کاپ قاعدگی چیست؟

پیش از هر چیز لازم است بدانید کاپ قاعدگی دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند. کاپ قاعدگی یا فنجان انعطاف پذیر یکی از محصولات بهداشتی مناسب پریود است که برخلاف سایر محصولات یک‌بار مصرف نیست و کمک می‌کند تا پریود آسان‌تری داشته باشید. شیوه کار این محصول به این صورت است که خون را جذب نمی‌کند، بلکه آن را جمع آوری می‌نماید و فرد استفاده کننده ملزم است هر ۴ یا ۸ ساعت به تناسب شدت خونریزی، کاپ را تخلیه و سپس در بدن جایگذاری نماید.

 شاید در ابتدا که نام این محصول را می‌شنوید کمی بترسید یا شوکه شوید و فکر کنید که کاپ قاعدگی وسیله‌ای تازه و مدرن است و بخواهید از همان وسایل معمول استفاده نمایید؛ اما بد نیست بدانید که قدمت استفاده از کاپ یا وسایل مشابه آن به گذشته‌های خیلی دور باز می‌گردد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از این وسیله بهداشتی تردید نکنید و آن را به روتین زندگی خود اضافه نمایید. برای اطمینان بیش‌تر هم می‌توانید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا با تمام مزایا و معایب کاپ قاعدگی آشنا شوید. البته اگر به خواندن این متن ادامه دهید با بخشی از مهم‌ترین مزایا و معایب این وسیله بهداشتی آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید: علت اسهال در پریود چیست؟

کاپ قائدگی که فولد (تا) شده است.
برای جایگذاری بهتر و راحت‌تر کاپ قاعدگی لازم است آن را فولد (تا) کنید تا به راحتی از واژن عبور کند و در جای مناسب قرار بگیرد.

بیشتر بدانید: نکات مهم بهداشت در قاعدگی

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی یکی از محصولاتی است که هیچ وقت از خرید آن پشیمان نمی‌شوید؛ مزایای کاپ قاعدگی به قدری زیاد هستند که تا خودتان استفاده نکنید متوجه تمام آن‌ها نمی‌شوید. با بررسی نظر کاربران مختلف موارد زیر به‌عنوان مهم‌ترین مزایای استفاده از کاپ قاعدگی انتخاب شده‌اند:

بیشتر بخوانید: همه آن چیزی که باید درباره بلوغ دختران و پسران بدانید

کاپ‌های قاعدگی دوستدار محیط زیست هستند

 اگر یادتان باشد کمی پیش‌تر گفتیم که این محصولات یکبار مصرف نیستند و می‌توانید برای مدت زیادی از آن‌ها استفاده کنید. این دقیقا نقطه مقابل محصولات دیگری مانند نوار بهداشتی و تامپون است؛ با استفاده از کاپ قاعدگی میزان ضایعاتی که به طبیعت وارد می‌شوند به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

کاپ‌های قاعدگی می‌توانند خون بیش‌تری را در خود نگه دارند

در هنگام استفاده از نوار بهداشتی یا تامپون شما مجبور هستید هر دو ساعت یک‌بار پد بهداشتی خود را عوض کنید تا از نشت خون جلوگیری شود. اما نکته جالبی که باید راجع‌به کاپ‌های قاعدگی بدانید ظرفیت زیاد آن‌ها است. این وسایل می‌توانند حدود ۲۵ تا ۵۰ گرم جریان قاعدگی را در خود حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: مشکلات دوران قاعدگی و نامنظمی های آن

کاپ‌های قاعدگی شما را از سندروم شوک سمی دور نگه می‌دارند

 استفاده از تامپون می‌تواند شما را در معرض ابتلا به سندرم شوک سمی قرار دهد. اما استفاده از کاپ قاعدگی شما را از این خطر دور نگه می‌دارد؛ زیرا با استفاده از این وسیله خون دیگر جذب نمی‌شود و در تماس با بدن قرار نمی‌گیرد.

کاپ قاعدگی مقرون به صرفه است

 استفاده از نوار بهداشتی باعث می‌شود شما مدام و در هر دوره، مجبور به خرید و صرف هزینه باشید؛ هزینه‌ای که به طور سالیانه هم افزایش پیدا می‌کند. اما با خرید کاپ قاعدگی تنها یک بار هزینه می‌کنید و تا چندین سال ایمن هستید البته لازم است بدانید که هزینه اولیه خرید کاپ بالاتر از سایر محصولات است.

بیشتر بخوانید: بی بی چک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

امکان برقراری رابطه جنسی با کاپ‌های قاعدگی

 استفاده از کاپ قاعدگی و جمع آوری خون باعث می‌شود که افراد بتوانند در زمان قاعدگی، روتین رابطه جنسی خود را حفظ کنند، با استفاده از این وسیله در حین رابطه جنسی نه تنها مانعی احساس نمی‌کنید بلکه دیگر نگران نشت جریان قاعدگی نیز نخواهید بود.

کاپ قاعدگی با دستگاه داخل رحمی یا آیودی منافاتی ندارد

 مهم‌ترین نکته و مزیتی که راجع‌به کاپ وجود دارد قابلیت استفاده همزمان آن با دستگاه آیودی است؛ بنابراین اگر شما از کسانی هستید که برای جلوگیری از بارداری از این دستگاه استفاده می‌کنید، می‌توانید با مشورت پزشک زنان زایمان خود از کاپ نیز استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: قاعدگی نامنظم؛ علل، علائم، تشخیص و درمان پریود نامنظم

تامپون، نوار بهداشتی و کاپ قائدگی در کنار هم
کاپ قائدگی موید دوره‌ای راحت و بی دردسر است. برخلاف سایر وسایل بهداشتی، کاپ نشت ندارد و شما رطوبتی احساس نمی‌کنید.

معایب استفاده از کاپ‌های قاعدگی

کاپ هم مانند سایر وسایل خالی از اشکال و ایراد نیست و در کنار تمام مزایایی که دارد می‌تواند معایبی هم داشته باشد. مانند بخش قبل برای جمع آوری مهم‌ترین معایب استفاده از کاپ‌های قاعدگی نیز از نظر کاربران و کسانی که از این محصول استفاده کرده‌اند بهره برده‌ایم. موارد زیر می‌توانند از مهم‌ترین معایب استفاده از این وسیله بهداشتی باشند:

بیشتر بخوانید: سردرد پریودی (قاعدگی) چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمان سردرد

افزایش احتمال ابتلا به عفونت

عدم ضدعفونی مناسب و شستشوی ناکافی باعث می‌شود که کاپ قاعدگی احتمال انتقال عفونت را افزایش دهد. برای جلوگیری از بروز امر این لازم است کاپ قاعدگی را خیلی خوب بشویید و آن را خشک نمایید. همچنین لازم است برای هر بار گذاشتن و برداشتن کاپ دست‌های خود را نیز بشویید.

کاپ می‌تواند باعث تحریک واژن شود

اگر کاپ قاعدگی خود را به درستی تمیز نکنید، در جای درستی آن را نگهداری ننمایید و اگر به صورت خشک و بدون روغن کاری از کاپ استفاده کنید، امکان بروز التهاب و زخم در واژن افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از بروز این امر پیشنهاد می‌کنیم کاپ قاعدگی خود را به خوبی ضدعفونی کنید، برای نگهداری آن از کیسه نخی استفاده نمایید و قبل از استفاده آن را به ژل لوبریکانت آغشته کنید.

بیشتر بدانید: نحوه استفاده از کاپ قاعدگی چگونه است؟

شخصی کاپ قائدگی را درون کیسه نخی می‌گذارئ.
قبل و بعد از استفاده از کاپ باید آن را ضدعفونی کنید. به این منظور می‌توانید کاپ را 10 دقیقه در آب بجوشانید. پس از اتمام دوره هم کاپ را درون کیسه نخی نگهداری کنید که هوا درون آن جابجا شود.

بیشتر بخوانید: فواید و عوارض بستن سوتین در دختران و زنان

پیدا کردن سایز مناسب کاپ کمی مشکل است

 همان‌طور که می‌دانید سایز بدن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توانیم برای همه آدم‌ها یک نسخه مشترک بپیچیم. یکی از مهم‌ترین معایب کاپ قاعدگی پیدا کردن سایز مناسب آن است. برای تعیین سایز کاپ عوامل مختلفی دخیل هستند، مواردی مانند سن، زایمان، عمل جراحی، شدت خونریزی و… برای این‌که بتوانید بهترین سایز را برای خود انتخاب کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما با پزشک و یا مشاور زنان در ارتباط باشید.

جایگذاری و برداشتن کاپ

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است افراد در هنگام استفاده از کاپ تجربه نمایند، قرار دادن یا برداشتن آن است. پیشنهاد می‌کنیم از این موضوع نترسید و فقط توصیه‌ها و راهنمایی‌های موجود را دنبال نمایید مطمئن باشید تجربه آن اصلاً سخت و دردناک نیست.

بیشتر بخوانید: آناتومی رحم، چگونگی عملکرد و بیماری‌های رحم

برداشتن کاپ در همه شرایط ممکن نیست

 گاهی افراد در شرایطی قرار می‌گیرند که به خاطر موقعیت مکانی، پوشش و یا عدم دسترسی به سرویس بهداشتی نمی‌توانند کاپ قاعدگی را خارج و تخلیه نمایند. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد، این است که در صورت پر شدن کاپ، خون به بیرون نشت می‌کند و این می‌تواند یکی از معایب مهم استفاده از کاپ قاعدگی باشد. برای جلوگیری از بروز این امر پیشنهاد می‌کنیم در زمان‌های کوتاه‌تر و هرجا که شرایط مناسب بود، کاپ‌ را تخلیه نمایید.

آموزش استفاده از فنجان قاعدگی

بعد از آشنایی با مزایا و معایب استفاده از کاپ قاعدگی اکنون لازم است نحوه گذاشتن و خارج کردن آن را نیز بدانید. برای گذاشتن فنجان قاعدگی ابتدا باید دست‌های خود را کاملاً بشویید، سپس لبه کاپ‌ را با ژل لوبریکانت (پایه آب) کمی چرب نمایید، کاپ قاعدگی را از وسط تا کنید و آن را در یک دست بگیرید طوری که لبه آن رو به بالا باشد. سپس فنجان را وارد واژن خود نمایید؛ طوری که تنها چند سانتی متر زیر دهانه رحم قرار بگیرد.

نحوه جای گذاری
برای استفاده از کاپ ابتدا دستان خود را بشویید، کاپ را فولد کنید، در پوزیشن مناسب قرار بگیرد و کاپ را درون بدن قرار دهید.

هنگامی که کاپ درون بدن قرار گرفت سعی کنید کمی آن را بچرخانید یا انتهای آن را فشار دهید. با این کار کاپ قاعدگی در واژن باز می‌شود و مانند قیف جلو خون را می‌گیرد. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر کاپ در جای مناسب خود قرار داشته باشد، شما به هیچ وجه آن را احساس نمی‌کنید همچنین سایز کاپ باید طوری باشد که بتوانید به راحتی و بدون افتادن و لرزیدن فنجان، بدوید، بپرید، بنشینید و فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: پولیپ رحم چیست و چگونه درمان می شود

نحوه خارج کردن کاپ قاعدگی

 برای خارج کردن کاپ قاعدگی نیز متناسب با شدت خونریزی می‌توانید زمانی بین ۴ تا ۸ ساعت را انتخاب کنید. این یعنی شما می توانید در طول شب و بدون نگرانی از کاپ استفاده نمایید. برای خارج کردن فنجان باید ابتدا دست‌های خود را بشویید، در موقعیت مناسب قرار بگیرید (نشسته یا در حالت رکوع) کمی فشار وارد کنید تا کاپ کمی پایین بیاید، سپس با استفاده از انگشت شست و انگشت اشاره انتهای کاپ را بگیرید، کمی آن را به داخل فشار دهید تا از بدن جدا و به‌راحتی خارج شود. پس از خارج کردن فنجان را در توالت خالی نمایید.

نحوه خارج کردن کاپ قائدگی
برای خارج کردن کاپ در پوزیشن مناسب قرار بگیرد، کمی فشار وارد کنید، با با انگشت اشاره و شست انتهای کاپ را کمی فشار دهید تا از دیواره واژن جدا شود، آن را به آرامی خارج و درون توالت تخلیه کنید.

بیشتر بخوانید: علل به وجود آمدن زخم دهانه رحم (سرویسیت) + راهکارهای درمانی

کاپ قاعدگی، متضمن دوره‌ای راحت و بی دردسر

در این مطلب از درمانکده فنجان قاعدگی را معرفی و بررسی نمودیم و مزایا و معایب آن را شرح دادیم. این وسیله بهداشتی می‌تواند روی دیگری از قاعدگی را به شما نشان دهد. دوره‌ای که در آن خبری از نشست خون، بوی بد، رطوبت اضافی و… نیست و می‌توانید با خیال راحت در طول پریود به شنا بروید، لباس‌های مورد علاقه خود را بپوشید و… بنابراین کاپ می‌تواند انتخابی خوب و جایگزینی مناسب برای نوار بهداشتی و تامپون باشد.

شما می‌توانید سوالاتتان را از مشاور آنلاین دکتر زنان و زایمان و پزشکان مجرب درمانکده بپرسید تا با خیالی راحت این وسیله کارآمد را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید سوال‌های خود را در بخش کامنت نیز مطرح نمایید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود. از همراهی شما سپاس‌گذاریم.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 19

هنوز امتیازی ثبت نشده

anahita.nikkar14@gmail.com
آناهیتا نیک‌کار

آناهیتا نیک‌کار، دانش آموختۀ رشتۀ نقاشی در مقطع کارشناسی و کارشناس ارشد پژوهش هنر است. آناهیتا در حال حاضر نویسندۀ تخصصی حوزۀ سلامت و پزشکی ما در تیم تحریریۀ درمانکده است. آناهیتا به‌واسطه رشته تحصیلی‌اش، به نرم‌افزارهای طراحی مثل فتوشاپ مسلط است و به‌واسطه شغلش به راحتی با برنامه‌های آفیس کار می‌کند. سخنور خوبی است و در انتقال مطالب و آموزش مباحث خیلی خوب عمل می‌کند. از دیگر مهارت‌های آناهیتا نیک کار به عنوان نویسندۀ تخصصی پزشکی، می‌توان به برقراری ارتباط سریع با جمع و مدیریت تیم اشاره کرد. آناهیتا واها هنرمند است. به گفتۀ خودش که می‌گوید: «من در رشته نقاشی تحصیل کردم؛ بنابراین نقاشی و طراحی عضو جدانشدنی زندگی من هستند. علاوه‌براین در زمینه حجم‌ و مجسمه هم فعالیت می‌کنم. این وسط گاهی هم دستی به نخ و سوزن می‌زنم و به‌جای رنگ از نخ برای نقش‌اندازی استفاده می‌کنم. خلاصه که سعی می‌کنم از هنر جدا نشم.» تمام این توضیحات کافی نیست و مجددا باید بگوییم که هنرهای تجسمی، تاریخ هنر، اساطیر ایرانی و نقد هنر، مباحثی هستند که آناهیتا در جامعه تخصصی دنبال می‌کند. از طرف دیگه علاقه اش به سفر و کنجکاویش برای شناخت جاهای مختلف باعث شده الان در زمینه گردشگری هم مشغول باشد. البته در حال حاضر مشغول کسب علم در زمینه پزشکی هم هست! و دارد دانش‌افزایی می‌کند. در همکاری با درمانکده آناهیتا میگوید: «نوشتن رپورتاژ و مطالب تخصصی بلاگ در حوزۀ پزشکی، بیماری ها و سلامت را دوست دارم اما گاهی از فعالیت در سایر بخش‌ها هم استقبال می‌کنم.» به کفتۀ او: «بررسی انواع بیماری‌ها و راهکارهای درمانی، معرفی روش‌هایی برای پیش‌گیری از بروز بیماری‌ها» موضوعاتی هستند که مایل است که بیشتر به تحریر آنها بپردازد. همچنین در زمینۀ مطالعه هم آناهیتا کمی ندارد! به گفتۀ خودش، از کتاب هایی که او خوانده میتوان به موارد زیر اشاره کرد: «تاریخ هنر گامبریج؛ تاریخ هنر گاردنر، هنر مدرن ساندرو بکولا و... مواردی هستند که در زمینه تخصصی خودم مطالعه کردم. در حال حاضر با کتاب درجستجوی زبان نو از رویین پاکباز مشغول هستم. در زمینه بازاریابی محتوایی هم کتاب‌های بهترین قصه گو برنده است، غلط ننوسیم و راهنمای تولید محتوا برای فریلنسرها را مطالعه کرده‌ام و در حال حاضرکتاب ماشین محتوا رو مطالعه می‌کنم.»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

8 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها