مقایسه تامپون و کاپ قاعدگی؛ بهترین انتخاب کدام است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تا چندین سال پیش اکثر خانم‌ها در دوران قاعدگی تنها از پدهای بهداشتی استفاده می‌کردند، اما امروزه گزینه‌های متنوع‌تر و کاربردی‌تری برای این دوران وجود دارد. امروزه استفاده از تامپون و کاپ قاعدگی در میان بسیاری از خانم‌ها رایج شده است. حقیقت این است که کاپ قاعدگی و تامپون هر دو در دهه 1930 میلادی ساخته شدند، اما تامپون ها به دلیل عرضه و تبلیغات بیشتر، با استقبال بیشتری از سوی خانم‌ها روبرو شدند. اما در چند سال اخیر استفاده از کاپ قاعدگی در حال افزایش است و بسیاری از رسانه‌ها از امن بودن و راحت بودن آن‌ها صحبت می‌کنند. اما حقیقت چیست؟ تامپون بهتر است یا کاپ قاعدگی؟ در این مقاله از مجله درمانکده قصد داریم با مقایسه تامپون و کاپ قاعدگی به شما کمک کنیم تا انتخاب هوشمندانه‌تری را تجربه کنید.

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی یک وسیله ساده از جنس سیلیکون است که برای جمع‌آوری خون قاعدگی استفاده می‌شود. طراحی این کاپ‌ها به شکل زنگ است و برای قرار گرفتن در ناحیه واژن طراحی ‌شده‌اند و حدود 10 تا 38 میلی‌لیتر خون را در خون جای می‌دهند.

بیشتر بدانید: علائم پریودی و 10 نشانه آن + نکات مهمی که دختران باید بدانند

تصویر کاپ قاعدگی
کاپ قاعدگی یک وسیله ساده سیلیکونی است که در دوران قاعدگی داخل واژن قرار می‌گیرد.

تامپون چیست؟

تامپون به یک لوله کوچک پنبه‌ای گفته می‌شود که خاصیت جذب‌کنندگی دارد و در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود. استفاده از تامپون در دوران قاعدگی موجب جذب خون می‌شود و از خروج خون به بیرون واژن جلوگیری می‌کند.

تصویر تامپون
تامپون یک لوله کوچک پنبه‌ای است که برای جذب خون در دوران قاعدگی استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: کاندوم چیست؟ انواع، مزایا و معایب استفاده از آن

مقایسه تامپون و کاپ قاعدگی

برای مقایسه تامپون و کاپ قاعدگی قبل از هر چیزی باید بدانید که هر دوی این روش‌ها برخلاف پدهای بهداشتی در داخل واژن استفاده می‌شوند و از همین رو نباید توسط دختران و افرادی که رابطه جنسی ندارند، استفاده شوند. در ادامه به نکاتی کاربردی و مهم در مورد مقایسه تامپون و کاپ قاعدگی اشاره شده است.

تامپون ها یک بار مصرف هستند

اولین نکته در مورد مقایسه تامپون و کاپ قاعدگی این است که تامپون ها یک بار مصرف هستند و بعد از چند ساعت باید تعویض شوند، اما کاپ قاعدگی باید بعد از چند ساعت تخلیه و سپس دوباره استفاده شود.

بیشتر بدانید: قاعدگی نامنظم؛ علل، علائم، تشخیص و درمان پریود نامنظم

تامپون ها باید سریع‌تر از کاپ قاعدگی تعویض شوند

تامپون ها خون را به خود جذب می‌کنند و باید بعد از چند ساعت تعویض شوند. اما کاپ قاعدگی می‌تواند حجم بیشتری از خون را در خون جای دهد و از همین رو معمولاً لازم است هر 4 ساعت تا 12 ساعت یک بار تخلیه شود.

احتمال ایجاد عفونت بعد از استفاده از تامپون بیشتر است

احتمال ایجاد عفونت بعد از استفاده از تامپون وجود دارد، اما آمارها نشان می‌دهد افرادی که از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنند، دچار عفونت نمی‌شوند. عدم تعویض کاپ قاعدگی بعد از 18 ساعت می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی در سلامت شود.

طریقه جاسازی تامپون برای برخی افراد ساده‌تر است

مقایسه تامپون و کاپ قاعدگی نشان می‌دهد که طریقه استفاده از تامپون برای خیلی از افراد ساده‌تر است و با مقداری فشار داخل واژن قرار می‌گیرد. اما برای قرار دادن کاپ قاعدگی در واژن باید لبه کاپ را تا کنید و با نوک انگشت نگه دارید. سپس آن را به‌آرامی داخل واژن قرار دهید.

بیشتر بدانید: علائم تبخال تناسلی در زنان چیست؟

برداشتن کاپ قاعدگی گاهی اوقات مشکل است

برداشتن تامپون از واژن بسیار ساده است، اما برداشتن کاپ قاعدگی ممکن است برای برخی افراد سخت و دردسرساز باشد. اما برداشتن کاپ قاعدگی کار چندان سختی هم نیست و تنها به مقداری تمرین نیاز دارد. برای این کار باید پایه زیر کاپ را نیشگون بگیرید و کاپ را به‌آرامی به سمت پایین بکشید تا از واژن خارج شود.

کاپ قاعدگی احساس راحت‌تری بیشتری دارد

عادت کردن به کاپ قاعدگی برای برخی افراد کمی زمان‌بر است. مطالعات نشان می‌دهد که 11 درصد از افراد بعد از اولین بار استفاده از کاپ قاعدگی، دیگر به سراغ آن نمی‌روند. 73 درصد نیز ترجیح می‌دهند همیشه از کاپ قاعدگی به جای پدهای بهداشتی یا تامپون استفاده کنند. درواقع بیشتر افرادی که از تامپون استفاده می‌کنند، احساس ناراحتی را در واژن تجربه می‌کنند، اما مصرف‌کنندگان کاپ قاعدگی بعد از مدتی دیگر کاپ را احساس نمی‌کنند و بسیار راحت هستند.

بیشتر بدانید: فواید و عوارض بستن سوتین در دختران و زنان

هزینه استفاده از تامپون بیشتر است

هزینه استفاده از تامپون بسیار زیاد است و شما باید هر ماه حجم زیادی تامپون تهیه کنید. یک زن به طور متوسط در سال 50 تا 150 دلار برای خرید تامپون هزینه می‌کند، درحالی‌که شما یک بار 20 تا 40 دلار برای خرید کاپ قاعدگی صرف می‌کنید و می‌توانید تا حدود 10 سال از آن استفاده کنید.

تصویر تعداد زیادی تامپون
آمارها نشان می‌دهد که هر زن به طور متوسط سالانه 50 تا 150 دلار برای خرید تامپون هزینه می‌کند.

کاپ قاعدگی به محیط‌زیست آسیب وارد نمی‌کند

در مقایسه تامپون و کاپ قاعدگی باید بدانید که تامپون به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کند و حجم زیادی زباله تولید می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که هر زن در طول زندگی خود از حدود 9120 تامپون استفاده می‌کند و این موضوع می‌تواند آسیب جدی به محیط‌زیست وارد کند. درحالی‌که کاپ قاعدگی هیچ پسمانده‌ای ندارد و دوست دار محیط‌زیست است.

استفاده از تامپون می‌تواند موجب خشکی واژن شود

استفاده از تامپون می‌تواند موجب خشکی واژن می‌شود، اما کاپ قاعدگی به حفظ باکتری‌های مفید در جلوگیری از خشکی واژن کمک می‌کند.

کاپ قاعدگی نیاز به استریل کردن دارد

تامپون باید هر 2 ساعت یک بار تعویض شود، اما کاپ قاعدگی باید بعد از هر دوره کاملاً استریل شده و ماه بعد استفاده شود. برای استریل کردن کاپ قاعدگی باید برای 3 تا 5 دقیقه آن را بجوشانید و یا به طور کامل بشویید.

بیشتر بدانید: پسردار شدن و روش‌های مختلف آن

کاپ و تامپون هر دو می‌توانند آلرژی‌زا باشند

هر محصولی می‌تواند موجب بروز حساسیت پوستی و آلرژیک شود. کاپ‌های قاعدگی معمولاً طوری طراحی‌شده‌اند که آلرژی‌زا نباشند، اما مطالعات نشان می‌دهد که 0/18 درصد از افراد ممکن است بعد از استفاده از کاپ‌های قاعدگی دچار علائم آلرژی شوند. احتمال آلرژی بعد از استفاده از تامپون ها معمولاً کمی بیشتر است و خیلی از افراد بعد از استفاده از تامپون دچار حساسیت، آلرژی و یا عفونت می‌شوند در صورت داشتن چنین مشکلی حتما به دکتر متخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: نحوه استفاده از کاپ قاعدگی چگونه است؟

تامپون یا کاپ قاعدگی؛ بالاخره کدام گزینه مناسب‌تر است؟

حقیقت این است که تامپون و کاپ قاعدگی هر کدام می‌توانند در دوره‌ای متفاوت مناسب باشند. بررسی مقایسه تامپون و کاپ قاعدگی نشان می‌دهد که کاپ‌های قاعدگی عوارض و مشکلات کمتری برای خانم‌ها ایجاد می‌کنند و به دلیل ساختاری که دارند، احساس بهتری به شما می‌بخشند. مطالعات نشان می‌دهد که خیلی از افراد بعد از استفاده از کاپ‌های قاعدگی آن‌قدر احساس راحتی دارند، که حتی فراموش می‌کنند پریود هستند. از طرف دیگر استفاده از تامپون هزینه زیادی در بردارد و به محیط‌زیست نیز آسیب وارد می‌کند. از همین رو همه این عوامل موجب شده تا بیشتر افراد استفاده از کاپ‌های قاعدگی را ترجیح بدهند.

بیشتر بدانید: دختردار شدن؛ بهترین راه‌کارهای موثر دختردار شدن که خوب است بدانید

تصویری از تامپون و کاپ قاعدگی در کنار هم
اکثر خانم‌ها استفاده از کاپ قاعدگی را به تامپون ها ترجیح می‌دهند.

مقایسه کاپ قاعدگی و تامپون با نوار بهداشتی

شاید استفاده از نوار بهداشتی بسیار رایج‌تر از کاپ قاعدگی و تامپون باشد، اما باید بدانید که استفاده از این پدها هر ماه حجم زیادی زباله تولید می‌کنند و می‌توانند آسیب جدی به محیط‌زیست وارد کنند. از طرف دیگر برای خرید نوار بهداشتی و تامپون باید هر ماه هزینه زیادی صرف کنید، درحالی‌که کاپ‌های قاعدگی تا 10 سال قابل‌استفاده هستند.

از طرف دیگر استفاده از استفاده از کاپ قاعدگی نیاز به تعویض سریع ندارد و می‌توانید هر 12 ساعت یک بار آن را تخلیه کنید و شما از حمل پدهای بهداشتی و نگرانی در مورد پیدا کردن مکانی برای تعویض پد و تامپون بی‌نیاز می‌کند. امروزه استفاده از کاپ‌های قاعدگی به خصوص در کشورهای غربی بسیار رایج شده و اکثر خانم‌ها به جای استفاده از تامپون و پدهای بهداشتی از کاپ‌های مخصوص قاعدگی استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانید: تامپون و همه آن چیزی که باید در مورد این محصول پزشکی بهداشتی بدانید

جمع‌بندی

اگر نگاهی به بررسی مقایسه تامپون و کاپ قاعدگی بیندازید، متوجه می‌شوید که هر یک از این لوازم مزیت‌ها و معایب مخصوص به خود را دارند. اما کاپ قاعدگی به دلیل مزایای بیشتری که دارد، این روزها بسیار پرطرفدار شده است. به خاطر داشته باشید که اگر به بیماری‌های خاص مبتلا هستید و یا از IUD استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از استفاده از کاپ قاعدگی حتماً از طریق مشاوره با دکتر متخصص زنان مشورت کنید. درمانکده دوستدار سلامتی شما است.

سوالات رایج

افرادی که از IUD استفاده می‌کنند، نباید از کاپ قاعدگی استفاده کنند؟

مطالعات نشان می‌دهد که خطر بیرون کشیدن تصادفی IUD در افرادی که از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنند، بیشتر است. با این حال اگر در زمان‌ برداشتن کاپ قاعدگی دقت شود، هیچ مشکلی برای این افراد ایجاد نخواهد شد.

آیا بعد از استفاده از کاپ قاعدگی آن را حس نمی‌کنیم؟

کاپ‌های قاعدگی از جنس سیلیکون هستند و انعطاف‌پذیری زیادی دارند. شاید اولین باری که از این کاپ‌ها استفاده کنید، حس خاصی داشته باشید، ولی زمانی که طریقه استفاده از آن را به درستی یاد بگیرید، قطعاً آن‌قدر راحت خواهید بود که حتی فراموش می‌کنید در حالت قاعدگی هستید.

آیا احتمال نشتی کاپ قاعدگی کمتر از تامپون است؟

در بررسی‌هایی که روی 43 مطالعه با 3319 شرکت‌کننده انجام شد، مشخص شد که 70 درصد از افرادی که از کاپ‌های قاعدگی استفاده کردند، احساس رضایت داشتند و عنوان کردند که میزان نشتی آن نسبت به تامپون و پدهای بهداشتی کمتر است. معمولاً نشتی کاپ قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که از سایز نامناسبی استفاده شود، به درستی جاسازی نشود و یا قبل از پر شدن تعویض نشود. در غیر این صورت معمولاً مشکل نشتی ایجاد نخواهد شد.

منابع: theconversation، rubycup، newsnetwork

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها