سایز کاپ قاعدگی را چگونه بفهمیم؟ راهنمای انتخاب اندازه آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سایز کاپ قاعدگی یک عامل موثر در مدیریت جریان خونریزی دوره پریود است. اگر این محصول را در سایز و اندازه درست تهیه کنید می‌توانید از ظرفیت بالا و کاربری ایمن آن بهره‌مند شوید.

قاعدگی یکی از جنبه‌های طبیعی و مهم سلامت زنان است که در طول زندگی آن‌ها به شکل منظم و متناوب رخ می‌دهد. اغلب زنان برای مدیریت خونریزی و جلوگیری از نشت آن از نوار بهداشتی یا تامپون استفاده می‌کنند. در چند سال اخیر جام یا کاپ قاعدگی به عنوان یکی از ملزومات این دوره معرفی شده که نسبت به سایر محصولات از لحاظ بهداشتی مناسب‌تر و بسیار مقرون‌به‌صرفه است. زیرا شما می‌توانید برای چند سال از این کاپ استفاده کنید. اما نکته مهم هنگام خرید آن، توجه به سایز کاپ قاعدگی است که باید متناسب با فیزیولوژی بدن خانم‌ها انتخاب شود. 

اگر شما هم قصد خرید جام قاعدگی دارید در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا درباره نحوه انتخاب سایز کاپ قاعدگی بیشتر صحبت کنیم.

چگونه سایز کاپ قاعدگی را بفهمیم؟

تصویری از سایز کاپ‌قاعدگی
جام قاعدگی معمولا در ۲ اندازه کوچک و بزرگ و گاها متوسط با توجه به شرایط جسمانی شما انتخاب می‌شود.

در حال حاضر استفاده از جام قاعدگی به عنوان یک محصول جدید و مدرن برای جمع‌آوری خون در دوره پریودی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما انتخاب سایز و اندازه مناسب آن یک دغدغه بزرگ برای اکثر خانم‌ها محسوب می‌شود. 

برندهای مشهوری در دنیا کاپ قاعدگی تولید می‌کنند که از لحاظ سایز و برخی ویژگی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. از طرفی شرایط فیزیکی واژینال در زنان مختلف، تفاوت‌های زیادی با هم دارد. برخی زنان شدت خونریزی بیشتری دارند اما بعضی دیگر با حجم خونریزی ملایم‌تر، مدت زمان دوره قاعدگی آن‌ها طولانی‌تر است. همه این موارد می‌توانند در انتخاب سایز و اندازه کاپ قاعدگی تاثیرگذار باشند. 

همچنین باید بدانید، جام قاعدگی به دلیل آسیب رساندن به پرده بکارت برای زنان متاهل یا آن‌هایی که رابطه جنسی را تجربه کرده‌اند، مناسب است. اگر شما در این دسته هستید با بررسی واژن و دهانه رحم خود می‌توانید قطر مناسب برای دهانه کاپ قاعدگی را تشخیص دهید.

برای دریافت راهنمایی بیشتر و مشاوره آنلاین با متخصص زنان درمانکده در ارتباط باشید.

بیشتر بدانیم: نحوه استفاده از کاپ قاعدگی چگونه است؟

اندازه کاپ قاعدگی

از آن‌جایی که این محصول را می‌توان برای چندین سال به شکل مداوم مورد استفاده قرار داد، انتخاب آن در اندازه و سایز صحیح بسیار مهم است. اگر این سوال که کاپ قاعدگی چه سایزی بخرم ذهن شما را هم درگیر کرده به نکات زیر با دقت بیشتری توجه کنید.

در حال حاضر برندهای مختلف جام قاعدگی را در ۲ سایز و مدل عرضه می‌کنند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدل یا سایز یک با ظرفیت ۲۰ میلی‌لیتر
  • مدل یا سایز ۲ با ظرفیت ۳۰ میلی‌لیتر

اندازه کوچک کاپ قاعدگی برای زنان زیر ۳۰ سال مناسب است که شدت خونریزی کمتری دارند یا تاکنون زایمان انجام نداده‌اند. در مقابل سایز بزرگتر این جام برای زنان بالای ۳۰ با تجربه بارداری و زایمان توصیه می‌شود. به طور کلی می‌توان تفاوت سایز کاپ قاعدگی را در جا دادن میزان حجم خونریزی دوره پریودی دانست.

در کشورهای غربی که پرده بکارت در دختران خیلی حائز اهمیت نیست، این محصول با اندازه کوچک‌تری تولید می‌شود که برای دختران نوجوان مناسب است.

نحوه انتخاب سایز کاپ قاعدگی

آناتومی دستگاه تناسلی زنان منحصربه‌فرد است و ممکن است یک نوع محصول بهداشتی برای همه خانم‌ها قابل استفاده نباشد. به همین دلیل بهتر است قبل از تصمیم‌گیری برای اندازه کاپ قاعدگی، با نکات موثر در انتخاب آن آشنا شوید:

شدت خونریزی

مقدار خونریزی در دوره پریود، مهمترین عامل برای تشخیص سایز کاپ قاعدگی است. اگر شدت خونریزی شما کم یا متوسط است می‌توانید از جام کوچکتر استفاده کنید، اما اگر خونریزی شدیدی دارید بهتر است به سراغ جام بزرگتر بروید. معمولا توصیه می‌شود تا زمانی که از اندازه کاپ قاعدگی خود مطمئن نیستید، باید در فاصله زمانی کوتاه (هر چهار ساعت یک‌بار) کاپ را خالی کنید.

بیشتر بدانیم: نکاتی درباره بهداشت در قاعدگی

سن

یکی دیگر از عوامل اثرگذار در انتخاب سایز کاپ قاعدگی، سن زنان است. معمولا برای خانم‌های زیر ۳۰ سال کاپ سایز یک (کوچک) توصیه می‌شود و برای زنان بالای ۳۰ سال جام قاعدگی بزرگتر در نظر می‌گیرند.

زایمان و بارداری

گذراندن دوره بارداری و زایمان باعث کاهش قدرت عضلات لگن و تغییراتی در واژن می‌شود. از همین‌رو اغلب زنان بعد از بارداری و زایمان با شدت خونریزی متفاوتی مواجه خواهند شد. در این شرایط اغلب کاپ قاعدگی با اندازه بزرگتر انتخاب می‌شود.

فعالیت روزانه

اگر شما جزء آن دسته از خانم‌هایی هستید که در طول هفته مرتب ورزش می‌کنند (حداقل سه روز در هفته) یا فعالیت‌هایی مانند یوگا و پیلاتس انجام می‌دهند، می‌توانید از سایز کوچکتر کاپ قاعدگی استفاده کنید. زیرا ورزش به تقویت عضلات لگن و مدیریت شدت خونریزی در دوره پریودی کمک می‌کند. شما می‌توانید همراه با جام قاعدگی به راحتی ورزش‌های سنگین انجام دهید و حتی شنا کنید.

اینفوگرافیک فاکتورهای موثر در انتخاب سایز کاپ‌قاعدگی
معمولا جام قاعدگی با توجه به عوامل موثر در انتخاب اندازه آن در ۲ مدل ۲۰ و ۳۰ میلی‌متری تولید می‌شود.

چگونه سایز کاپ قاعدگی را تشخیص دهیم؟

این سوال که چگونه سایز کاپ قاعدگی را بفهمیم همیشه یکی از بزرگترین پرسش‌های زنان هنگام خرید محصولات بهداشتی برای دوره پریودی است. برای خرید این محصول سایزبندی استانداردی وجود ندارد و شما باید با بررسی طول دهانه رحم خود جهت انتخاب اندازه جام قاعدگی تصمیم بگیرید. 

به طور کلی نحوه تشخیص سایز کاپ قاعدگی می‌تواند شامل مراحل زیر باشد:

تعیین ارتفاع جام قاعدگی

کاپ قاعدگی برای جمع‌آوری خونریزی باید وارد کانال واژن شود و زیر دهانه رحم قرار بگیرد. بنابراین ارتفاع دهانه رحم می‌تواند مشخص کند شما به جام قاعدگی با چه طولی نیاز دارید. همه زنان دارای دهانه رحم با ارتفاع مشخصی نیستند. عوامل مختلف مانند نوسانات هورمونی، فعالیت روزانه یا سیکل عادت ماهانه می‌تواند این ارتفاع را تغییر دهند.

بیشتر بدانیم: فواید دوران قاعدگی چیست؟

تصویری از سایز مختلف کاپ قاعدگی درون دهانه رحم با ارتفاع پایین و بالا
زنان با توجه به ارتفاع دهانه رحم خود به اندازه کاپ قاعدگی با طول کوتاه یا بلند نیاز دارند.

به طور کلی ارتفاع دهانه رحم در زنان به شرح زیر است:

  • دهانه رحم پایین: این وضعیت به معنی لمس دهانه رحم با ورود اولین بند انگشت به داخل واژن است که نشان می‌دهد به کاپ قاعدگی کوتاه و کوچک نیاز  دارید.
  • دهانه رحم متوسط: اگر ارتفاع دهانه رحم شما تا بند میانی انگشت وسط ادامه داشت، می‌توانید هر ۲ سایز کاپ قاعدگی را امتحان کنید تا بر اساس شدت حجم خونریزی بهترین مدل انتخاب شود.
  • دهانه رحم بالا: این وضعیت به معنی لمس دهانه رحم با بند آخر انگشت وسط است که بهترین گزینه برای شما کاپ قاعدگی بزرگ و بلند خواهد بود.

یادتان باشد مهمترین نکته در انتخاب اندازه کاپ قاعدگی، احساس راحتی شما است. بنابراین دقت کنید با قرار دادن این محصول درون واژن خود باید به درستی روی دهانه رحم بنشیند. اگر بخشی از ساقه کاپ از واژن بیرون آمد نگران نباشید، زیرا می‌توان آن را کوتاه کرد.

اگر هنوز در مورد انتخاب اندازه کاپ قاعدگی دچار تردید هستید یا شرایط خاصی مانند بلندی بسیار زیاد رحم دارید، بهتر است با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

مراحل اندازه‌گیری ارتفاع رحم

برای اندازه‌گیری ارتفاع دهانه رحم مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • یکی از پاهای خود را روی صندلی بگذارید. (در حالت چمباتمه قرار بگیرید)
  • بلندترین انگشت خود را به آرامی وارد واژن کنید.
  • با کمی فشار دادن انگشت‌تان به سمت داخل، دیواره صاف و گردی را احساس می‌کنید که همان دهانه رحم است.
  • این فضا اغلب سفت است و تنها موقع نزدیک شدن به دوره پریود کمی نرم می‌شود.
  • با پیدا کردن این فضا، دقت کنید چه میزان از بند انگشت شما درون واژن رفته است.
  • تشخیص میزان بند فرو رفته درون واژن، نشان‌دهنده ارتفاع دهانه رحم شما و طول تقریبی کاپ قاعدگی است.

دهانه رحم زنان معمولا بر اثر دلایل مختلف مخصوصا در سیکل عادت ماهانه دچار تغییر می‌شود. از همین‌رو کوتاه شدن یا بلندتر به نظر رسیدن ارتفاع دهانه رحم در فواصل زمانی مختلف غیر طبیعی نیست. معمولا دکتر زنان توصیه می‌کند برای تشخیص صحیح طول دهانه رحم بهتر است اندازه‌گیری را حین قاعدگی یا چند روز مانده به شروع آن انجام دهید.

بیشتر بدانیم: رژیم مناسب دوران پریودی

سایز کاپ قاعدگی در یک نگاه

تولیدات محصولات بهداشتی دوران قاعدگی زنان امروزه تغییرات چشمگیری داشته است. در کنار پد بهداشتی و تامپون، جام قاعدگی به دلیل ظرفیت بالا و ویژگی منحصربه‌فرد طرفدارن زیادی دارد و باعث شده تا خانم‌ها با دغدغه انتخاب اندازه کاپ قاعدگی روبه‌رو شوند. 

برندهای مختلفی کاپ قاعدگی تولید می‌کنند و این موضوع می‌تواند شما را هنگام انتخاب سایز مناسب کمی سردرگم کند. برای این منظور می‌توانید از دکتر زنان سایت درمانکده مشورت بگیرید. همچنین درمانکده این امکان را برای شما فعال کرده تا جهت رزرو وقت معاینه از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه اقدام کنید.

سوالات متداول

انتخاب سایز کاپ قاعدگی به چه عواملی بستگی دارد؟

عواملی مانند شدت خونریزی قاعدگی، سن، ظرفیت کاپ، وضعیت دهانه رحم، سفتی یا انعطاف‌پذیری کاپ، سابقه بارداری، زایمان واژینال و قدرت ماهیچه‌های کف لگن در انتخاب اندازه جام قاعدگی مهم هستند.

هنگام انتخاب سایز کاپ قاعدگی به چه نکته‌ای باید توجه کنم؟

مهمترین نکته موقع انتخاب اندازه جام قاعدگی توجه به شدت خونریزی در دوران پریودی و قدرت عضلات کف لگن برای نگه داشتن کاپ است.

زنان در سنین مختلف باید از چه سایز کاپ قاعدگی استفاده کنند؟

دکتر زنان معمولا برای زنان زیر ۳۰ سال اغلب جام قاعدگی کوچک یا مدل یک توصیه می‌کند و برای زنان بالای ۳۰ سال کاپ قاعدگی بزرگ یا مدل ۲ در نظر می‌گیرد.

منابع: rubycup | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها