قرص ایندومتاسین چیست؟ از کاربرد تا عوارض این قرص

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ایندومتاسین از جمله داروهایی است که در دسته داروهای ضد‌التهاب غیر‌استروئیدی قرار می‌گیرد و عموما برای تسکین درد، کاهش التهاب و همچنین کاهش تب تجویز می‌شود. به علاوه از آن جایی که داروی ایندومتاسین جزء قوی‌ترین داروهای ضدالتهابی شناخته می‌شود برای درمان دردهای ناشی از نقرس هم بسیار کاربرد دارد. به طور کل این دارو کاربردهای بسیاری در پزشکی دارد. دقت کنید که از این دارو هم برای کودکان و هم بزرگسالان استفاده می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان به صورت خودسرانه و بدون مشورت پزشک به سراغ این قرص نروید. ما در ادامه این مطلب از مجله درمانکده قصد داریم بیشتر در مورد اینکه قرص ایندومتاسین برای چیست و همچنین ماهیت دارویی آن صحبت کنیم. همراه ما باشید.

قرص ایندومتاسین چیست؟

قبل از هر چیز ابتدا اجازه دهید ببینیم که قرص ایندومتاسین برای چیه و از همه مهم‌تر، چه زمانی و برای چه دردهایی تجویز می‌شود؟

خب، همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم ایندومتاسین یا همان Indomethacin از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) است. ایندومتاسین برای تسکین درد، تورم، سفتی مفاصل ناشی از آرتریت، نقرس و همچنین تاندونیت تجویز می‌شود. به علاوه اینکه به عنوان یک مسکن قوی برای رهایی بیمار از بسیاری دردها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بد نیست بدانید که این دارو با مسدود کردن تولید برخی مواد در بدن که منجر به بروز التهاب می‌شوند کار خودش را انجام می‌دهد. در نتیجه زمانی که التهاب کاهش پیدا کند به طبع، درد و علائم بیمار هم کمتر خواهند شد و از طرفی فرآیند درمان هم سریع‌تر می‌شود.

کاربرد قرص ایندومتاسین چیست؟

از جمله کاربردهای شایع این دارو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درمان دردهای کمر
  • درمان علائم بیماری نقرس
  • بهبود رگ‌به‌رگ شدن عضلات
  • درمان علائم بیماری استئوآرتریت
  • درمان درد شانه ناشی از تاندونیت
  • تسکین ضرب‌دیدگی شدید استخوان
  • درمان دردهای ناشی از آرتریت روماتوئید

بیشتر بخوانید:قرص گاباپنتین چیست؟

اشکال و دوزهای دارویی قرص ایندومتاسین

این دارو اشکال و دوزهای مختلفی دارد. با این حال قرص ایندومتاسین تنها دو دوز دارد که یکی ایندومتاسین ۲۵ و دیگری هم ایندومتاسین ۷۵ است. سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که قرص ایندومتاسین ۷۵ برای چیست و دوز ۲۵ آن چه زمانی تجویز می‌شود؟ایندومتاسین ۷۵ اکثرا به منظور کنترل درد و التهاب متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌خصوص در بیماری‌هایی مانند روماتیسم، استئوآرتریت مزمن و همچنین آرتریت در جوانان. علاوه بر قرص ایندومتاسین ۷۵، این دارو به شکل شیاف هم در دسترس بوده که البته کاربرد آن کمی متفاوت است. شیاف ایندومتاسین برای دردهای کلیه و اسپسم‌های عضلانی کاربرد دارد. بخصوص به منظور راحت‌تر کردن فرآیند دفع سنگ مثانه و کلیه تجویز می‌شود.

متن جایگزین: تصویری از شکل دارویی قرص ایندومتاسین.
ایندومتاسین اغلب به شکل کپسول، سوسپانسیون خوراکی و همچنین کپسول طولانی رهش در بازار و داروخانه‌ها عرضه می‌شود. 

روش مصرف قرص ایندومتاسین و نکات مهم قبل از مصرف

روش درست مصرف هرگونه دارویی بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه اگر می‌خواهید از تداخل دارویی و آسیب‌های جانبی جلوگیری کنید و همچنین دارو اثرگذاری بهتری هم داشته باشد باید از روش صحیح مصرف آگاهی داشته باشید. اگر قصد مصرف این دارو را دارید به نکات زیر دقت کنید:

  • حتما قبل از شروع مصرف دارو، بروشور داخل جعبه را مطالعه کنید. بروشورهای دارویی به منظور ارائه اطلاعاتی جامع در مورد دارو در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرند. همچنین با مطالعه این بروشور می‌توانید از عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن آگاه شوید. 
  • دقت کنید که دوز و مقدار مصرف این دارو با توجه به بیماری هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین حتما مقداری که پزشک تجویز کرده را مصرف کنید. 
  • قرص یا کپسول ایندومتاسین بهتر است که حتما با معده پر و همراه غذا مصرف شود. به علاوه اینکه به منظور تاثیر بهتر می‌توانید آن را با برخی آنتی اسید‌ها مصرف کنید. 
  • دارو باید کامل بلعیده شود. از شکستن و خرد کردن قرص خودداری کنید.
  • ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف دارو از دراز کشیدن خودداری کنید. 
  • اگر احیانا زمان مصرف یک دوز را فراموش کردید به محض اینکه یادتان آمد نوبت فراموش‌شده را مصرف کنید. البته به شرطی که زمان فراموش‌شده نزدیک به زمان بعدی مصرف قرص نباشد.
  • حتما در صورتی که شکل سوسپانسیون دارو را مصرف می‌کنید قبل از خوردن، آن را به خوبی تکان دهید.

بیشتر بخوانید:روش مصرف کلونازپام چیست؟

متن جایگزین: تصویری از شکل‌های مختلف داروی ایندومتاسین.
به هیچ عنوان نباید قرص و کپسول ایندومتاسین را نصف یا خرد کرد. حتما باید دارو به صورت کامل بلعیده شود. 

قرص ایندومتاسین در بارداری

یکی از مواردی که ذهن بسیاری از بیماران را درگیر می‌کند مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی است.به طور کلی مصرف قرص ایندومتاسین در شیردهی و دوران بارداری، به‌خصوص 3 ماه آخر بارداری، مجاز نیست. به این خاطر که این دارو می‌تواند عوارض زیادی بر روی جنین داشته باشد؛ از جمله مشکلات اساسی کلیوی و قلبی. همچنین می‌تواند روند زایمان طبیعی را با مشکل مواجه کند. به همین خاطر حتما باید قبل از مصرف، شرایط خود را با پزشک در میان بگذارید. از طرفی در صورتی که پزشک جایگزین مناسبی برای این دارو پیدا نکند، قرص ایندومتاسین ۲۵ در بارداری تجویز می‌شود؛ آن هم نه در دوران شیردهی و هفته‌های آخر بارداری. بنابراین به طور کلی قرص ایندومتاسین برای بارداری ضرر دارد، مگر اینکه پزشک آن را تجویز کند.

شیاف ایندومتاسین ۱۰۰ برای چیست؟

شیاف ایندومتاسین ۱۰۰ هم یکی از شکل‌های متنوع این دارو است که اغلب برای مهار درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیاف دارای دو دوز ۱۰۰ و ۵۰ بوده که بیشتر مواقع برای دردهای روماتیسمی، آرتریت در نوجوانان، اختلالات عضلانی، درد قاعدگی، کمر درد و علائم خفیف نقرس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:تداخلات دارویی دیکلوفناک

ایندومتاسین و فشار خون

یکی دیگر از مواردی که باید حتما به آن توجه کنید، در میان گذاشتن عارضه‌های فشار خون با پزشک قبل از مصرف ایندومتاسین است. به این خاطر که ایندومتاسین می‌تواند منجر به بالا رفتن فشار خون شود و این موضوع بخصوص در افرادی که سابقه فشار بالا دارند می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین اگر احیانا مشکلات زمینه‌ای قلبی و فشار خون دارید حتما این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

قرص ایندومتاسین برای دندان درد

به نظر شما از آن جایی که ایندومتاسین به طور کلی یک مهارکننده درد است آیا می‌توان از آن برای درمان دندان درد هم کمک گرفت؟

دقت کنید که درمان دندان درد به علت آن بستگی دارد. اما به طور کلی می‌توان از ایندومتاسین ۲۵ برای کاهش موقتی درد دندان کمک گرفت. اما نباید به عنوان یک راه حل قطعی از بین بردن درد به آن نگاه کرد و حتما باید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این دارو می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد.

متن جایگزین: تصویری از فردی که در حال خوردن قرص است.
ایندومتاسین با برخی داروها از جمله آسپرین، داروهای فشار خون، فنوباربیتال، تی‌کارسیلین، پی‌پراسیلین و کاربی سیلین تداخل دارد. 

عوارض قرص ایندومتاسین

قرص ایندومتاسین هم درست مانند بسیاری از داروها در صورت افراط در مصرف عوارض بسیاری به همراه دارد. برخی از شایع‌ترین عوارض این دارو را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • کسالت
  • خستگی
  • استفراغ
  • تهوع شدید
  • درد سر دل
  • سوءهاضمه
  • کاهش اشتها
  • احساس غش کردن
  • سنکوپ
  • خواب‌آلودگی
  • افسردگی
  • اسهال
  • راش پوستی
  • تاری دید
  • نارسایی کلیوی
  • کاهش شنوایی

بیشتر بخوانید:نحوه مصرف قرص ناپروکسن ۲۵۰ و ۵۰۰ چگونه است؟

در صورت تجربه هر کدام از این موارد حتما علائم خود را به پزشک گزارش دهید.

نکات پایانی پیرامون قرص ایندومتاسین

همان‌طور که دیدید ایندومتاسین یک داروی ضددرد است که عموما برای تسکین دردهای روماتیسم، آرتریت و نقرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوزهای پایین‌تر این قرص عموما برای کاهش دردهای دندانی هم کاربرد دارد. دقت کنید که این دارو به طور کلی نباید به صورت خودسرانه مصرف شود؛ به‌خصوص در زنان باردار، افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که سابقه برخی بیماری‌ها را دارند.

سوالات متداول

آیا شیاف ایندومتاسین و دیکلوفناک مشابه هستند؟

هر دوی این داروها از جمله داروهای ضد‌التهاب و غیراستروئیدی هستند که برای از بین بردن درد استفاده می‌شوند.

آیا داروی ایندومتاسین خواب‌آور است؟

بله. با مصرف این دارو عوارض جانبی مانند سرگیجه، سبکی سر و خواب آلودگی را تجربه می‌کنید.

داروی ایندومتاسین با چه داروهایی تداخل دارد؟

این دارو با برخی داروهای دیگر از جمله آسه‌متاسین، بلاک‌کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II و فلوکتافنین اختلال دارویی دارد.

منابع: webmddrugs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

mtel@he7
الهه معتمدی

الهه معتمدی هستم؛ دانش‌آموخته مهندسی فناوری اطلاعات. همیشه کنجکاو بودم که مواد غذایی چه تاثیری بر روی سلامت بدن می‌ذاره. از طرفی به ورزش کردن علاقه دارم و دنبال این هستم که رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی چطور می‌تونه عملکرد کلی بدن رو بهبود بده. به همین خاطر به مباحث این چنینی علاقه زیادی دارم و برای یادگیری خودم هم دنبال موضوعات این چنینی هستم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها