وظیفه روده چیست؟ + مشکلات ناشی از اختلال در عملکرد روده

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

روده بزرگ و روده کوچک دو بخش مهم از سیستم گوارشی بدن انسان هستند. روده بزرگ یا کولون، قسمتی از روده است که به پایان روده کوچک متصل می‌شود و وظیفه آن تبدیل مواد غذایی به مواد غیرضروری و دفع آن‌ها از بدن است. اما روده کوچک قسمتی از سیستم گوارشی است که بین معده و روده بزرگ قرار دارد و وظیفه جذب مواد غذایی و مواد مغذی از غذا است. مهم‌ترین وظیفه روده در بدن چیست و نحوه عملکرد بخش‌های مختلف روده در بدن چگونه است؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد وظایف و عملکرد روده بزرگ و روده باریک آشنا شوید.

وظیفه روده در بدن چیست؟

روده بخشی از سیستم گوارش است که مسیری طولانی را در سیستم گوارش طی می‌کند. غذا در بدن وارد دستگاه گوارش (GI) می‌شود. هنگامی که غذا از معده شما خارج می‌شود، وارد روده کوچک می‌شود که به آن روده باریک نیز می‌گویند. روده کوچک به روده بزرگ متصل می‌شود که به آن روده بزرگ یا کولون نیز می‌گویند. روده‌ها وظیفه تجزیه غذا، جذب مواد مغذی و جامد کردن مواد زائد را بر عهده دارند. روده کوچک طولانی‌ترین قسمت دستگاه گوارش است و جایی که بیشتر هضم شما در آن انجام می‌شود. اگر در جایی به وظایف مهم روده در جدول برخوردید، باید بدانید که مهم‌ترین وظیفه روده تجزیه غذا و جذب مواد مغذی است.

تصویری که در آن روده بزرگ و کوچک به طور دقیق مشخص است.
روده بخشی از سیستم گوارش است که مسیری طولانی را در سیستم گوارش طی می‌کند.

روده کوچک یک لوله عضلانی پیچ در پیچ است که از معده تا مقعد امتداد دارد. هدف اصلی آن هضم غذا است. اما روده فقط برای هضم نیست، بلکه مواد مختلفی تولید می‌کند که پیام‌ها را به سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کند و نقش مهمی در مبارزه با میکروب‌ها و تنظیم تعادل آب بدن دارد. تعداد زیادی سلول عصبی در دیواره روده وجود دارد. برای برخی از افراد، روده احساس آن‌ها را منعکس می‌کند: به عنوان مثال، ممکن است زمانی که از چیزی استرس دارند یا ناراحت هستند دچار معده درد، اسهال یا یبوست شوند.

روده کوچک که مستقیما به معده متصل است، از ابتدا به انتها سه تا پنج متر طول دارد. از سه بخش به نام‌های اثنی عشر، ژژونوم و ایلئوم تشکیل شده است. دیواره داخلی روده کوچک مانند بدنه آکاردئون دارای چین‌هایی است. این چین‌ها باعث می‌شوند سطح روده در مواقع نیاز بازو بزرگ شود.


Widget not in any sidebars

وظیفه روده بزرگ

در سمت راست پایین شکم، روده کوچک به روده بزرگ منتهی می‌شود که تقریبا یک تا یک و نیم متر طول دارد. روده بزرگ از کورروده، آپاندیس، کولون و رکتوم تشکیل شده است که به مقعد در کانال مقعدی ختم می‌شود. در روده بزرگ، حرکات قوی و موج مانند به فشار دادن محتویات روده به سمت مقعد کمک می‌کند. عملکرد روده بزرگ در دستگاه گوارش درست مثل یک کمپرسور است. در این بخش از روده مواد غذایی که بدن به آن‌ها احتیاجی ندارد، به مدفوعی فشرده تبدیل می‌شوند.

مهم‌ترین عملکرد روده بزرگ ایجاد میل به توالت رفتن و تخلیه روده‌ها است که با وارد شدن مدفوع به رکتوم احساس شود. اگر این میل را سرکوب کنیم، رکتوم به‌طور موقت مدفوع را ذخیره می‌کند. به‌طورکلی دفعات مدفوع از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. تخلیه روده معمولا بین سه بار در روز تا سه بار در هفته کاملاً طبیعی است. میزان مدفوع در اکثر افراد به میزان فیبری که در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند بستگی دارد.

یکی دیگر از وظایف مهم روده بزرگ، جذب آب و املاح است. همچنین میلیون‌ها باکتری در روده بزرگ وجود دارد. این باکتری‌ها پروتئین‌های موجود در غذا را برای تولید بلوک‌های سازنده پروتئین (اسیدهای آمینه) تجزیه می‌کنند. و ویتامین‌های حیاتی B و K را می‌سازند. روده بزرگ، بخشی از سیستم گوارشی است که وظیفه تبدیل مواد غذایی به مواد غیرضروری و دفع آن‌ها از بدن را بر عهده دارد. این بخش شامل چهار بخش اصلی است که به ترتیب شامل کورروده، کولون صعودی، کولون نزولی و رکتوم است. در ادامه می‌توانید با وظایف و عملکرد هر بخش از روده بزرگ آشنا شوید.

بیشتر بدانید: آناتومی دستگاه گوارش و عملکرد آن

تصویری از بخش‌های مختلف روده بزرگ
روده بزرگ بخش‌های مختلفی دارد که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند.

وظایف سکوم با کورروده (Cecum)

کورروده ، بخشی از روده بزرگ است که در ابتدای آن قرار دارد. وظیفه اصلی آن جذب آب و الکترولیت‌های موجود در مواد غذایی است. در این بخش، مواد غذایی به شکل مایع به کولون صعودی منتقل می‌شوند.

وظایف کولون صعودی

کولون صعودی ، بخشی از روده بزرگ است که در قسمتی از بین کورروده و کولون نزولی قرار دارد. وظیفه اصلی آن، جذب مایعات و ایجاد فضا برای تشکیل مواد غیرضروری است. در این بخش، مایعات و الکترولیت‌های را که کورروده جذب نکرده است، جذب می‌شوند.

وظایف کولون نزولی

کولون نزولی، بخشی از روده بزرگ است که بعد از کولون صعودی قرار دارد. وظیفه اصلی آن، جذب آب و الکترولیت‌ها و تشکیل مواد غیرضروری است. در این بخش، مواد غذایی به شکل سفت و جامد به کولون رکتوم منتقل می‌شوند.

وظایف رکتوم

رکتوم، بخشی از روده بزرگ است که در انتهای آن قرار دارد. وظیفه اصلی آن، ذخیره مواد غیرضروری و تخلیه آن‌ها از بدن است.

وظیفه روده کوچک

در روده کوچک، آنزیم‌ها (مواد تولید شده توسط بدن) مواد مغذی مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها یا چربی‌ها را به اجزای سازنده خود تجزیه می‌کنند. این آنزیم‌ها در غدد بزاقی در دهان، در پانکراس و در سلول‌های روده تولید می‌شوند. سلول‌های روده بلوک‌های ساختمانی (به عنوان مثال قند، اسیدهای آمینه یا اسیدهای چرب) را همراه با ویتامین‌ها، نمک‌ها و آب جذب می‌کنند. از آنجا، بیشتر مواد مغذی وارد جریان خون می‌شوند تا به بقیه بدن منتقل شوند.

سلول‌های روده کوچک نیز هورمون‌های مختلف روده‌ای تولید می‌کنند. این هورمون‌ها بر چیزهایی مانند تولید صفرا یا آب پانکراس تأثیر می‌گذارند. آن‌ها همچنین باعث ترشح بیشتر آب در روده می‌شوند و باعث می‌شوند که شما احساس سیری کنید.

بیشتر بدانید: عملکرد دستگاه گوارش به چه صورت است؟

تصویری از روده کوچک
مهم‌ترین وظیفه روده کوچک تجزیه مواد غذایی و جذب ویتامین‌ها و آب است.

روده کوچک، بخشی از سیستم گوارشی است که وظیفه جذب مواد غذایی و مواد مغذی از غذا را بر عهده دارد. این بخش شامل سه بخش اصلی است که به ترتیب شامل دوازدهه، ژژونوم و ایلئوم است. در ادامه می‌توانید با وظیفه روده کوچکی که در بدن‌تان وجود دارد، بیشتر آشنا شوید.

وظایف دوازدهه (duodenum)

دوازدهه، بخشی از روده کوچک است که در ابتدای آن قرار دارد. وظیفه روده باریک در این بخش ابتدایی آن هضم و جذب مواد غذایی است. در این بخش، مواد غذایی به شکل مایع به ژژونوم منتقل می‌شوند.

وظایف ژژونوم (Jejunum)

ژژونوم بخشی از روده کوچک است که در قسمتی از روده کوچک، بین دوازدهه و ایلئوم قرار دارد. وظیفه اصلی آن، جذب مواد مغذی از غذا و ترشح مواد زائد است. در این بخش، مجرای صفراوی و مجرای پانکراس به ژژونوم متصل می‌شوند.

وظایف ایلئوم (Ileum)

ایلئوم، بخشی از روده کوچک است که در انتهای آن قرار دارد. وظیفه اصلی آن، جذب آب و الکترولیت‌ها و ادامه جذب مواد مغذی از غذا است. در این بخش، مواد غذایی به شکل مایع به روده بزرگ منتقل می‌شوند.

بیشتر بدانید: انواع بیماری های روده چیست؟

اختلال در عملکرد روده چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک می‌تواند مشکلات جدی برای بدن ایجاد کند. این اختلالات ممکن است باعث بروز مشکلات پایداری، سلامتی و کیفیت زندگی شود. در ادامه به برخی از مشکلاتی که با اختلال در کارکرد روده بزرگ و کوچک مرتبط هستند، اشاره می‌کنیم:

اینفوگرافی مشکلاتی که در اثر اختلال در عملکرد روده ایجاد می‌شوند.
اختلال در عملکرد روده موجب یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری کرون می‌شود.

یبوست

یبوست یا قبض بیش از حد، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که با اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک همراه است. در این حالت، فرد دچار کاهش فرکانس و حجم مدفوع می‌شود و مدفوع سفت و خشک است. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد درد شکمی، تورم شکم، احساس سنگینی و بی‌اشتهایی شود.

اسهال

اسهال یا اسهال بیش از حد، نیز یک مشکل شایع است که با اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک همراه است. در این حالت، فرد دچار افزایش فرکانس و حجم مدفوع می‌شود و مدفوع نرم و آبکی است. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد درد شکمی، تورم شکم، احساس سردرد و دل‌درد شود.

سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS، یک مشکل شایع است که با اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک همراه است. در این حالت، فرد دچار درد شکمی، تورم شکم، تغییرات فرکانس مدفوع و شکل آن است. این مشکل می‌تواند باعث کاهش کیفیت زندگی و افزایش اضطراب و استرس شود. برای درمان این مشکل می‌توانید از یک دکتر گوارش آنلاین مشاوره دریافت کنید.

بیشتر بدانید: سرطان روده چیست و چه علائمی دارد؟

تصویر فردی که دل‌درد دارد.
سندرم روده تحریک‌پذیر یکی از مشکلات شایع عملکرد اختلال روده است که موجب نفخ و دل‌درد می‌شود.

بیماری کرون

بیماری کرون یا التهاب روده، یک بیماری التهابی است که با اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک همراه است. در این حالت، فرد دچار درد شکمی، تورم شکم، اسهال یا یبوست، خونریزی روی مدفوع و کاهش وزن است. این بیماری می‌تواند باعث کاهش کیفیت زندگی و افزایش خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مرتبط با سیستم گوارش شود.

سخن نهایی

روده بزرگ و روده کوچک، دو بخش مهم از سیستم گوارشی بدن هستند که وظایف مهمی را بر عهده دارند. روده بزرگ وظیفه تبدیل مواد غذایی به مواد غیرضروری و دفع آن‌ها از بدن را بر عهده دارد، درحالی‌که روده کوچک وظیفه جذب مواد غذایی و مواد مغذی از غذا را دارد. با این حال، هر دو بخش از سیستم گوارشی بدن برای حفظ سلامت بدن بسیار حائز اهمیت هستند.

مشکلاتی که با اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک مرتبط هستند، می‌توانند باعث کاهش کیفیت زندگی، اضطراب، استرس و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیستم گوارش شوند. بهتر است در صورت بروز این مشکلات، بهتر است به صورت حضوری یا آنلاین با دکتر گوارش از طریق پلتفرم درمانکده ارتباط برقرار کنید و درمان خود را شروع کنید.

سوالات متداول

روده کوچک در کجا قرار دارد؟

روده کوچک در داخل حفره تحتانی شکم در زیر معده پیچیده شده است و روده بزرگ آن را احاطه کرده و دور لبه‌های حفره شکمی قرار دارد.

مهم‌ترین وظیفه روده بزرگ چیست؟

مهم‌ترین وظیفه روده بزرگ جذب آب و املاح  و تبدیل مواد زائد به مدفوع است.

اختلال در وظیفه روده بزرگ و کوچک چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک می‌تواند موجب یبوست، اسهال و سندرم روده تحریک‌پذیر شود.

منابع: ncbi، clevelandclinic، myhsn

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای‌ها 15

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها