آیا انجام پروتز لب خطرناک است؟ عواقب و عوارض پروتز لب

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پروتز لب روشی است که از آن برای بزرگ‌تر کردن لب‌ها استفاده می‌شود. امروزه روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که شما می‌توانید با در نظر گرفتن نیازها و اهداف خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. بعضی از این روش‌ها مانند تزریق فیلر یا چربی غیر جراحی هستند، در حالی که تعدادی از آن‌ها با جراحی انجام می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید که عوارض پروتز لب چیست، با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید.

عوارض پروتز لب با ایمپلنت

ایمپلنت لب یک نوع جراحی است که به لب‌ها ظاهری متقارن‌تر و پرتر می‌دهد. هنگامی که ایمپلنت داخل لب قرار می‌گیرد، می‌تواند چند دهه دوام بیاورد. ایمپلنت لب نسبت به فیلر ماندگارتر است، اما در مقایسه با آن خطرات بیشتری دارد. از سوی دیگر، ممکن است برای همه راه حل مناسبی نباشد.

جراحی پروتز لب معمولا با ایجاد برش‌های کوچک انجام می‌شود و عوارض جانبی کمی دارد. بنابراین، شما پس از بهبودی می‌توانید به راحتی فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. با این حال، این روش ممکن است مانند هر جراحی دیگری در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند. از عوارض پروتز لب دائمی به روش ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کبودی و تورم
  • خونریزی
  • عفونت
  • آلرژی به ماده بی‌حس‌کننده (لیدوکائین) یا ایمپلنت
  • عدم تقارن لب‌ها
اینفوگرافی درباره عوارض ایمپلنت لب
ایمپلنت لب مانند هر جراحی دیگری ممکن است در بعضی از افراد به بروز عوارض جانبی منجر شود.

در بعضی موارد، ایمپلنت لب جابه‌جا می‌شود یا حرکت می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالا به جراحی دیگری برای ترمیم ایمپلنت نیاز دارید.

راضی نبودن از نتیجه کار هم عارضه دیگری است که تعدادی از افراد با آن مواجه می‌شوند. اگر از ظاهر لب‌های خود بعد از جراحی راضی نیستید، برای برداشتن ایمپلنت باید یک جراحی دیگر انجام دهید.

انتخاب یک جراح زیبایی باتجربه که همه اقدامات را در یک مرکز پزشکی معتبر انجام می‌دهد می‌تواند عوارض پروتز لب به روش ایمپلنت را به حداقل برساند.

بیشتر بخوانید: انواع پروتز لب چیست؟

عوارض پروتز لب با ژل

ژل‌ها معمولا بی‌خطر هستند و عوارض جانبی کمی دارند، اما در بعضی موارد ممکن است مشکل‌ساز شوند. عوارض پروتز لب با تزریق ژل عبارت‌اند از:

  • خونریزی و درد در محل تزریق
  • فعال شدن ویروس تبخال
  • تغییر رنگ لب‌ها یا حساس شدن آن‌ها به لمس
  • عفونت
  • مرگ بافت (به دلیل تزریق فیلر لب به داخل شریان یا اطراف آن)
  • عدم تقارن لب‌ها
  • جابه‌جا شدن فیلر لب و انتقال آن به سایر نواحی صورت
  • بروز واکنش‌های آلرژیک

اکثر افراد می‌توانند بلافاصله بعد از تزریق ژل به فعالیت‌های معمول خود برگردند. با این حال توصیه می‌شود که یک یا ۲ روز استراحت کنید.

بیشتر بخوانید:ژل لب عروسکی برا چه افرادی مناسب است؟

عوارض پروتز لب با تزریق چربی

گاهی‌اوقات پزشک از بافت خود شما برای تغییر لب‌هایتان استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، چربی را از ناحیه شکم (نزدیک ناف) برمی‌دارد و بعد از تصفیه کردن، آن را به لب‌های شما منتقل می‌کند.

در این روش خطر بروز واکنش‌های آلرژیک در مقایسه با سایر روش‌های پروتز لب کمتر است، چون از چربی خود شما برای حجیم کردن لب‌ها استفاده می‌شود. با این حال، احتمال بروز عوارض جانبی زیر وجود دارد:

  • خونریزی
  • گیر کردن چربی در رگ و انتقال آن به ریه (آمبولی ریه)
  • تجمع مایع در زیر پوست
  • زنده نماندن سلول‌های چربی
  • ایجاد اسکار (جای زخم)
  • ناراضی بودن از نتیجه به دست‌آمده

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از ژل لب

اینفوگرافی درباره عوارض پروتز لب با تزریق چربی
تزریق چربی به لب معمولا باعث واکنش آلرژیک نمی‌شود، اما می‌تواند عوارض دیگری ایجاد کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر عوارض پروتز لب شدید بود، فورا به پزشک مراجعه کنید. این عوارض عبارت‌اند از:

  • واکنش آلرژیک
  • عفونت
  • کبودی که از بین نمی‌رود
  • خونریزی بیش از حد
  • تب
  • تورم شدید

بیشتر بخوانید: لیفت صورت در منزل چگونه است؟

کلام پایانی

برای بزرگ کردن لب‌ها یا بهبود ظاهر آن‌ها از تکنیک‌های مختلف جراحی و روش‌های غیر جراحی استفاده می‌شود. پزشک با توجه به وضعیت شما ممکن است ایمپلنت لب یا تزریق ژل و چربی را پیشنهاد دهد. اگر به دنبال یک گزینه موقت برای بزرگ کردن لب‌های خود هستید، تزریق ژل یا چربی احتمالا برای شما گزینه مناسبی محسوب می‌شود. اما اگر یک روش ماندگارتر را ترجیح می‌دهید، باید به سراغ ایمپلنت لب بروید.

وقتی صحبت از طول عمر، قیمت و خطر عوارض پروتز لب صحبت به میان می‌آید، هم ایمپلنت‌ها و هم روش‌های غیر جراحی مزایا و معایب خاص خود را دارند. پزشک می‌تواند مزایا و معایب هر روش را توضیح دهد و به شما در انتخاب گزینه‌ مناسب کمک کند. توصیه می‌کنیم برای مشورت با پزشک به سایت درمانکده مراجعه کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین پزشکی فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: پروتز لب روسی طبیعی چگونه است؟

سوالات متداول

آیا انجام پروتز لب خطرناک است؟

اگر پروتز لب توسط پزشک باتجربه انجام شود، معمولا بی‌خطر است. در غیر این صورت ممکن است به مشکلاتی مانند عدم تقارن لب‌ها و عفونت مبتلا شوید. البته به یاد داشته باشید که همیشه احتمال بروز عوارضی مثل کبودی، تورم و واکنش‌های آلرژیک وجود دارد.

آیا عوارض پروتز لب به نوع ایمپلنت بستگی دارد؟

برای پروتز لب از ۲ نوع ایمپلنت استفاده می‌شود: سیلیکون و پلی تترافلوئورواتیلن منبسط‌شده. هر ۲ نوع ایمپلنت بی‌خطر هستند، اما یک مطالعه روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که پلی تترافلوئورواتیلن منبسط‌شده از نظر پاسخ بافتی مطلوب‌تر است. این ایمپلنت همچنین نسبت به گزینه سیلیکونی نرم‌تر است و راحت‌تر فشرده می‌شود، به این معنی که ممکن است در لب‌ها احساس طبیعی‌تری ایجاد کند و کمتر به چشم بیاید.

آیا تزریق فیلر لب در دوران بارداری بی‌خطر است؟

هیچ مطالعه‌ای در مورد خطرات تزریق فیلر در دوران بارداری انجام نشده است. در نتیجه، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از فیلرهای لب را در دوران بارداری تایید نکرده است.

پروتز لب برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر کاندید مناسبی برای پروتز لب نباشید، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به عوارض آن قرار می‌گیرید. از سوی دیگر، ممکن است از نتیجه کار راضی نباشید. معمولا پزشکان پروتز لب را به کسانی توصیه می‌کنند که سالم هستند، سیگار نمی‌کشند، عفونت فعال مانند تبخال ندارند، به بیماری‌های مزمن مثل دیابت یا لوپوس مبتلا نیستند و در مورد نتیجه کار انتظارات واقع‌بینانه دارند.

منابع: healthline, my.clevelandclinic, my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها