آیا اگزمای پوستی واگیردار است؟

آیا اگزمای پوستی واگیردار است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


اگزما یکی از بیماری‌های رایج پوستی است که به دلیل علائم خاصش می‌تواند شخص را به شدت درگیر و زندگی روزانه را دشوار کند. ریشه دقیق اگزما هنوز مشخص نشده اما متخصصان عوامل ژنتیکی و محیطی را در به وجود آمدن این عارضه دخیل می‌دانند. اگزما می‌تواند نواحی مختلفی مثل دست، پا، صورت، دور لب و حتی ناحیه تناسلی را درگیر کند. شدت و ظاهر نسبتا بد علائم این بیماری، خیلی‌ها را نگران کرده که چطور در خطر ابتلا به آن هستند؟ (اگر نشانه ها و علائم این بیماری را در خورد مشاهده کردید بهتره است به بهترین متخصص پوست مراجعه کنید ) در این مطلب بررسی می‏‎ کنیم که آیا اگزما از طریق تماس پوستی یا حضور در محیط منتقل می‌شود یا نه.

شایع‏ترین نقاط درگیر اگزما در بدن

شایع‏ترین نقاط درگیر اگزما در بدن
اگزما پوستی

اگزما دو نوع حاد و مزمن دارند. دور دهان (به ویژه در نوزادان و کودکان)، دور چشم و کف سر از نقاطی هستند که بیشتر از بقیه دچار اگزما می‏ شوند. علائم اگزما خارش، سوزش، ایجاد نقاط قرمز رنگ و حتی ترشحات مایع هستند. اگزما یا درماتیت حاد معمولا بعد از رفع عوامل بیرونی (مثلا جابجایی شهری یا عدم پوشیدن یک لباس خاص) از بین می ‏روند ولی اگزمای حاد می‌تواند تا ماه ‏ها روی پوست باقی بماند و تبدیل به عفونت و زخم بشود. خود اگزما به صورت مستقل واگیردار نیست اما اگر تبدیل به بیماری‎ های پوستی دیگر بشود، می‏‎ تواند منتقل شود.

اگزما واگیردار نیست

بر خلاف عارضه‌های پوستی مثل زگیل که با ویروس منتقل می‎ شوند، اگزما به هیچ عنوان مسری نیست. حتی اگر علائم را به صورت فعال روی پوستتان دارید نمی ‏توانید آن را به اشخاص دیگر منتقل کنید. اگر خارش، سوزش یا قرمزی پوست دارید و احساس می‏ کنید آن را از یک فرد دیگر گرفته ‏اید، ممکن است  بیماری دیگری را با اگزما اشتباه گرفته باشید. البته اگزما می ‏تواند در صورت عدم درمان و رسیدگی پوست را زخم و دچار عفونت کند و این عفونت واگیردار است.

بیشتر بخوانید : درماتیت آتوپیک چیست؟ علت، علائم و راهکارهای درمانی

آیا اگزمای تناسلی واگیردار است؟

اگزمای تناسلی

اگزما به هیچ عنوان مسری نیست. این بیماری از طریق تماس یا رابطه جنسی منتقل نمی ‏شود بنابراین اگر یکی از اعضای خانواده یا شریک جنسی شما به این بیماری دچار است، نیازی به مراقبت چندان ویژه ندارید. البته رابطه جنسی با وجود علائم اگزما دشوارتر از همیشه می‌شود، آن هم به دلیل التهاب، خارش و سوزش ناحیه تناسلی. خاراندن نواحی مبتلا به اگزمای تناسلی می ‏تواند باعث ایجاد زخم و تاول شود و پوست را بیشتر از قبل درگیر کند. عفونت‏ های فعال در آلت تناسلی می‏ توانند با رابطه جنسی محافظت نشده منتقل شوند، بنابراین بهتر است اگر دچار عفونت شده‏ اید تا پایان دوره درمان با آنتی بیوتیک از کاندوم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اگزمای پوست سر در کودکان و نوزادان

اگزما چطور عفونی می‌شود؟

اگزما چطور عفونی می‌شود؟

راش‌ها و قرمزی‌هایی که به همراه اگزما در پوست پدیدار می ‎شوند بسیار خشک هستند و حتی حالت پوسته پوسته دارند. علاوه بر این به دلیل خشکی و تحریک پوستی، بسیاری از افراد آن‌ها را می‏ خارانند. این خاراندن می‏ تواند در پوست زخم ایجاد کند، زخم‌هایی که در برابر عوامل بسیاری آسیب ‎پذیر هستند. عواملی مثل:

  • ویروس (مثل هرپس سیمپلکس یا ویروس زگیل)
  • باکتری‏هایی مثل استافیلوکوکوس
  • قارچ

انجمن جهانی شناسایی و مقابله با اگزما می‏ گوید که عفونت باکتریایی، رایج‏ ترین عفونتی است که پوست مبتلا به اگزما را تهدید می‎ کند چون باکتری از پوست حساس و خشک زودتر وارد می‏ شود. اگر اگزمای پوستی شما دچار عفونت شده، تماس پوستی می‏ تواند آن را به اطرافیانتان منتقل کند.

بیشتر بخوانید: درمان اگزمای دیشیدروتیک چیست؟

علائم اگزمای عفونی عبارتند از:

  • قرمزی رو به گسترش در اطراف نواحی اگزما
  • تاول یا جوش
  • درد
  • خارش بیش از اندازه
  • ترشح زرد یا قرمز

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 68

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها