اختلال یادگیری

اختلال یادگیری چیست و بیان علت مشکل کودک شما در امر یادگیری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

به نظر‌ می‌رسد کودک مبتلا به اختلال یادگیری در مهارت‌های غیرکلامی در اوایل دوران کودکی، مهارت‌های زبانی پایه خوبی و مهارت‌های قوی به خاطر سپردن رو به رو است. در مهارت‌های دیداری-فضایی، مهارت‌های دیداری-حرکتی و سایر مهارت‌های لازم در عملکرد اجتماعی یا تحصیلی مشکلاتی وجود دارد. کودک مبتلا به اختلال یادگیری در مهارت‌های غیرکلامی ممکن است با مهارت‌های زیر مشکل داشته باشد:  

تفسیر حالات چهره و نشانه‌های غیرکلامی در تعاملات اجتماعی، استفاده مناسب از زبان در موقعیت‌های اجتماعی هماهنگی فیزیکی مهارت‌های حرکتی ظریف، مانند نوشتن توجه، برنامه ریزی و سازماندهی درک مطلب یا بیان نوشتاری سطح بالاتر که معمولاً در کلاس‌های بعدی ظاهر‌ می‌شود. تا انتها با مجله درمانکده همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ترومای نژادی (استرس آسیب‌زا مبتنی بر نژاد) چیست؟

اختلال یادگیری و مشکلات ناشی از آن

ناتوانی های یادگیری به دلیل عوامل ژنتیکی و/یا عصبی زیستی است که عملکرد مغز را به گونه ای تغییر می دهد که بر یک یا چند فرآیند شناختی مرتبط با یادگیری تأثیر می گذارد. این مشکلات پردازشی می تواند در یادگیری مهارت های اساسی مانند خواندن، نوشتن و/یا ریاضی اختلال ایجاد کند. آنها همچنین می توانند با مهارت های سطح بالاتر مانند سازماندهی، برنامه ریزی زمان، استدلال انتزاعی، حافظه بلند مدت یا کوتاه مدت و توجه تداخل داشته باشند.

درک این نکته مهم است که ناتوانی‌های یادگیری می‌توانند زندگی فرد را فراتر از تحصیلات تحت تأثیر قرار دهند و بر روابط با خانواده، دوستان و در محل کار تأثیر بگذارند.

عوامل یا علت‌های بروز اختلال یادگیری

چه چیزی باعث اختلالات یادگیری‌ می‌شود؟ عواملی که ممکن است بر ایجاد اختلالات یادگیری تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی و ژنتیک
  • خطرات دوران بارداری و نوزادی
  • رشد ضعیف در رحم (محدودیت شدید رشد داخل رحمی)
  • قرار گرفتن در معرض الکل یا مواد مخدر قبل از تولد
  • زایمان زودرس
  • وزن بسیار کم هنگام تولد با اختلالات یادگیری مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اختلالات روانی در پیری، پیش‌گیری و درمان

علت های مختلفی در بروز اختلال یادگیری دخیل است|درمانکده

انواع علل بروز اختلال یادگیری در افراد مختلف

علاوه بر موارد فوق موارد زیر هم در اختلال یادگیری نقش دارند.

آسیب روانی

آسیب روانی یا سوء استفاده در اوایل کودکی ممکن است بر رشد مغز تأثیر بگذارد و خطر اختلالات یادگیری را افزایش دهد.

ضربه جسمی

آسیب‌های سر یا عفونت‌های سیستم عصبی ممکن است در ایجاد اختلالات یادگیری نقش داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض محیط زیست

قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از سموم، مانند سرب، با افزایش خطر اختلالات یادگیری مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اختلال روان‌ تنی یا سایکوسوماتیک چیست؟

علائم اختلال یادگیری چیست؟

فرزند شما ممکن است اختلال یادگیری داشته باشد اگر:

  1. مهارت‌های خواندن، املا، نوشتن یا ریاضی را در سطوح سنی و پایه مورد انتظار یا نزدیک به آن تسلط ندارد
  2. در درک و پیروی از دستورالعمل‌ها مشکل دارد
  3. در به خاطر سپردن چیزی که کسی به او گفته است مشکل دارد
  4. عدم هماهنگی در راه رفتن، ورزش یا مهارت‌هایی مانند در دست گرفتن مداد
  5. به راحتی تکالیف، کتاب‌های مدرسه یا سایر موارد را گم می‌کند یا اشتباه می‌کند
  6. در درک مفهوم زمان مشکل دارد
  7. در برابر انجام تکالیف یا فعالیت‌هایی که شامل خواندن، نوشتن یا ریاضی‌ می‌شود مقاومت‌ می‌کند یا به طور مداوم نمی تواند تکالیف را انجام دهد.
  8. تکالیف بدون کمک قابل توجه در مدرسه یا در حین انجام فعالیت‌های تحصیلی، مانند تکالیف یا خواندن، نافرمانی، خصومت یا واکنش‌های احساسی بیش از حد انجام می‌دهد یا نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اختلال طیف اوتیسم یا ASD چیست؟

تشخیص اختلالات یادگیری

درخواست کمک برای اختلالات یادگیری مداخله زودهنگام ضروری است. زیرا مشکل‌ می‌تواند گلوله برفی باشد. کودکی که در مدرسه ابتدایی اضافه کردن را یاد نگیرد در دبیرستان قادر به مقابله با جبر نخواهد بود. در صورت وجود نگرانی در مورد مشکلات یادگیری، معلم، والدین یا سرپرست، پزشک یا سایر متخصصان کودک‌ می‌توانند درخواست ارزیابی کنند. کودک شما احتمالاً ابتدا آزمایشاتی برای رد مشکلات بینایی یا شنوایی یا سایر شرایط پزشکی انجام‌ می‌دهد.

اغلب، یک کودک یک سری امتحانات را انجام‌ می‌دهد که توسط تیمی از متخصصان شامل روانشناس، معلم آموزش ویژه، کاردرمانگر، مددکار اجتماعی یا پرستار انجام‌ می‌شود. تعیین اختلال یادگیری و نیاز به خدمات بر اساس نتایج آزمون‌ها، بازخورد معلم، نظرات والدین یا سرپرستان و بررسی عملکرد تحصیلی است. تشخیص اضطراب شدید یا اختلالات کمبود توجه/بیش فعالی نیز ممکن است مرتبط باشد. این شرایط‌ می‌تواند به تاخیر در توسعه مهارت‌های تحصیلی کمک کند.

تاثیر اختلال یادگیری در روحیه کودک

کودکانی که دارای اختلالات یادگیری هستند نیز‌ می‌توانند اضطراب عملکرد، افسردگی، عزت نفس پایین، خستگی مزمن یا از دست دادن انگیزه را تجربه کنند. برخی از کودکان ممکن است برای منحرف کردن توجه از چالش‌های خود در مدرسه اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: درمان الکتروکانوالسیو چه نتایجی در بردارد؟

گزینه‌های درمان اختلال یادگیری

اگر کودک شما اختلال یادگیری دارد، پزشک یا مدرسه کودک شما ممکن است توصیه کند.

 برنامه تقویتی یا فوق برنامه

یک متخصص خواندن، معلم ریاضی یا سایر متخصصان آموزش دیده‌ می‌توانند تکنیک‌هایی را برای بهبود مهارت‌های تحصیلی، سازمانی و مطالعه به فرزند شما آموزش دهند.

 برنامه آموزش فردی (IEP)

مدارس دولتی در ایالات متحده موظف به ارائه یک برنامه آموزشی فردی برای دانش آموزانی هستند که معیارهای خاصی را برای اختلال یادگیری دارند. IEP اهداف یادگیری را تعیین‌ می‌کند و استراتژی‌ها و خدماتی را برای حمایت از یادگیری کودک در مدرسه تعیین‌ می‌کند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی کودکان چیست؟

 اقامتگاه ها

امکانات کلاس درس ممکن است شامل زمان بیشتری برای تکمیل تکالیف یا تست‌ها، نشستن در نزدیکی معلم برای جلب توجه، استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای که از نوشتن پشتیبانی می‌کنند، از جمله مشکلات ریاضی کمتر در تکالیف، یا ارائه کتاب‌های صوتی برای تکمیل خواندن باشد.

استفاده از معلم خصوصی برای بهبود وضعیت یادگیری|درمانکده
زن و دختری که در حال تمرین و حل مشکلات درسی هستند

 کاردرمانی

برخی از کودکان از کاردرمانی سود‌ می‌برند. کاردرمانی ممکن است مهارت‌های حرکتی کودکی را که مشکل نوشتن دارد بهبود بخشد. یک گفتاردرمانگر‌ می‌تواند به مهارت‌های زبانی کمک کند.

 دارو

پزشک کودک شما ممکن است داروهایی را برای مدیریت افسردگی یا اضطراب شدید توصیه کند. داروهای اختلال کمبود توجه/بیش فعالی ممکن است توانایی کودک را برای تمرکز در مدرسه بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: علائم اختلال ADHD یا بیش فعالی/کم توجهی چیست؟

درمان دارویی کودکان برای بهبود وضعیت اختلالات یادگیری آن ها اثر بخش است|درمانکده
تعدادی قرص در دست یک کودک

 طب مکمل و جایگزین

تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی درمان‌های جایگزین مانند تغییر رژیم غذایی، استفاده از ویتامین‌ها، تمرینات چشمی، نوروفیدبک و استفاده از دستگاه‌های تکنولوژیکی مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: در ذهن نوجوان چه میگذرد؟ (مواردی که والدین باید بدانند)

درمان اختلای یادگیری چقدر طول می‌کشد؟

برنامه درمانی کودک شما احتمالاً در طول زمان تغییر خواهد کرد. اگر فرزندتان پیشرفت نمی‌کند، می‌توانید به دنبال خدمات اضافی باشید یا درخواست تجدیدنظر در یک IEP یا مسکن کنید. در عین حال، به کودک خود کمک کنید تا نیاز به هر گونه خدمات اضافی و نحوه کمک آنها را به زبان ساده درک کند. همچنین روی نقاط قوت فرزندتان تمرکز کنید.

فرزندتان را تشویق کنید که به دنبال علایقی باشد که به او اعتماد به نفس‌ می‌دهد. این مداخلات با هم‌ می‌توانند مهارت‌های کودک شما را بهبود بخشند، به او کمک کنند تا راهبردهای مقابله ای را توسعه دهد و از نقاط قوت او برای بهبود یادگیری در مدرسه و خارج از مدرسه استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اختلال دیسلکسیا و شناخت آن

خاتمه

در بخش‌های مختلف این مقاله بسیاری از مهم‌ترین و پرتکرارترین سوالاتی که در زمینه اختلال یادگیری مطرح می شود را پاسخ گفتیم. بسیار ضروری است که خانواده‌ها نسبت به فرزندان خود در سال‌های ابتدایی تحصیل توجه داشته باشند. در این شرایط در صورتی که کودکان آن ها مشکلاتی داشته باشند در همان سال‌های ابتدایی تشخیص و درمان انجام خواهد شد. بهتر است برای درمان و راهنمایی بیشتر به دکتر روانشناس و مشاوره آنلاین متخصص روانشناس مراجعه کنید و از خدمات درمانی سایت درمانکده استفاده نمایید.

به میزانی که روند تشخیص و درمان سریعاً انجام شود به همان میزان نیز می‌توان امیدوار بود که روند درمان موفقیت آمیزتر باشد. در نهایت از بروز مشکلات جدی‌تر نیز پیشگیری به عمل خواهد آمد.

منابع:

mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها