در ذهن نوجوان چه میگذرد؟ (مواردی که والدین باید بدانند)

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از نکات بسیار مهمی که والدین در مورد نوجوانان باید بدانند این است که بدن آنها در این سن، دچار تغییرات فیزیکی بسیاری می‌شود و تغییرات حیاتی بسیاری مهمی در مغز آنها اتفاق می‌افتد. از آنجایی که یک نوجوان به طور کامل به این تغییرات آگاهی ندارد، درگیر چالش‌ها، فشارهای عصبی، استرس و کلی پرسش بی‌جواب می‌شود. اینکه در ذهن نوجوان چه میگذرد و والدین در این بین چه وظیفه‌ای دارند و اینکه چگونه باید به رازهای ذهن نوجوان پی ببرند، موضوعی است که امروز در مجله درمانکده قصد داریم به آن بپردازیم.

اگر شما هم فرزند نوجوان دارید و احساس می‌کنید که ذهن آشفته‌ای دارد و نمی‌توانید افکار ذهن نوجوانان را بخوانید، می‌توانید تا انتها با ما همراه باشید و یا اینکه از متخصصین روانپزشک در درمانکده کمک بگیرید تا به شما در این راه کمک کنند.

در ذهن نوجوان چه میگذرد؟

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، نوجوان در این سن دچار چالش‌های بسیاری می‌شوند و ما به عنوان والدین آنها باید آگاهی‌های لازم جهت رشد بهتر و کمک کردن به آنها را داشته باشیم. ما باید بتوانیم به خوبی با تمامی چالش‌های اجتماعی، تحصیلی و عاطفی فرزندان‌مان آگاهی داشته باشیم و در طول این مسیر در کنار آنها باشیم. در ادامه تمامی مواردی که به عنوان والدین و اینکه در ذهن نوجوان چه میگذرد را با هم بررسی خواهیم کرد.

تصویر چند نوجوان که در کنار هم ایستاده‌اند.
دوران نوجوانی دوران بسیار مهمی است که والدین باید آگاهی‌های لازم در مورد آن را بدانند.

بیشتر بدانیم: بیماری برچسب زدن به خود را بیشتر بشناسیم

1) شکوفا شدن مغز و ذهن یک نوجوان

تا همین چند سال پیش دانشمندان بر این باور بودند که مغز انسان‌ها در سه سال اول زندگی شکل می‌گیرد. ولی با مطالعات بیشتری که انجام گرفته، آنها به این نتیجه رسیده‌اند که دومین و مهم‌ترین بخش شکوفا شدن مغز، درست قبل از دوران بلوغ و در حدود سن 11 سالگی (در دختران) و حدود سن 12 سالگی (در پسران) به اوج خود می‌رسد و تا سن 25 سالگی ادامه دارد. به همین خاطر است که آنها دوست دارند تجربیات جدیدی کسب کنند و جزئی از افکار ذهن نوجوان می‌شود.

2) کسب مهارت‌های جدید فکری در ذهن نوجوان

در این سن در مغز ماده‌ای ترشح می‌شود که نوجوان قدرت پردازش مسائل و مهارت‌های جدید فکری را به دست می‌آورند. به همین خاطر است که تصمیماتی که نوجوان در سن می‌گیرند شاید بسیار تحت تاثیر احساسات باشد. دلیل این موضوع هم این است که مغز آنها بیشتر به سیستم لیمبیک (بخش عاطفی مغز) متکی است تا قشر جلوی مغز که با استفاده از آن می‌توان تصمیمات منطقی گرفت. از رو شاید به عنوان والدین که نوجوان فکر که که واقعا در ذهن فرزندانتان چه می‌گذرد و نتوانید افکار ذهن نوجوانان را تشخیص دهید.

3) زود عصبانی شدن

مورد دیگری که بسیاری از والدین با آن درگیر هستند، زود عصبانی شدن آنها است. شاید در زمانی که فرزندتان بی‌دلیل عصبانی می‌شود از خود بپرسید که واقعا در ذهن نوجوان چه میگذرد که انقدر سریع و خشن به موضوعات بیهوده واکنش نشان می‌دهد!

به این موضوع توجه داشته باشید که نوجوانان در این سن یکباره با حجم عظیمی از موارد اجتماعی، عاطفی و شناختی سر و کار دارند و قدرت مقابله و نشان دادن عکس‌العمل مناسب را ندارند. وظیفه شما به عنوان یک پدر و مادر آگاه این است که در چنین شرایطی آرامش خود را حفظ کنید و با گوش دادن به آنها، مسیر درست را نشان دهید. همیشه به خاطر داشته باشید که در چنین مواقعی هر چقدر بیشتر با او مقابله به مثل کنید و عصبانی شوید، احتمالا آنها رفتارهای بدتری را از خود نشان خواهند داد.

بیشتر بدانیم: لیست کامل و جامع اختلالات روانی

تصویر یک مادر و یک پسر نوجوان که در حال بحث کردن هستند.
اغلب به دلیل بحران‌هایی که در مغز نوجوان به وجود می‌آید، ممکن است خیلی زود با هر موضوعی عصبانی شود.

4) واکنش‌های سریع احساسی در ذهن نوجوان

یکی دیگر از رازهای ذهن نوجوان، بروز تغییرات عمده در سیستم لیمبیک مغز آنها است. اولین تغییری که در این سن در نوجوانان مشاهده خواهید کرد، تغییرات هورمونی است که منجر به میل شدید نسبت به تجارب جدید، خشم، ترس، پرخاشگری، هیجان و بیشتر شدن امیال جنسی است. والدین باید به خوبی آگاه باشند و با راهنمایی‌های درست و تصمیمات به جا، به مرور به آنها آموزش دهند که چطور با این احساسات کنار بیایند.

5) بالا رفتن میزان اضطراب اجتماعی

نوجوان در این سن به شدت نیاز دارند که از سمت جامعه و حتی اطرافیان در کانون توجهات باشند. از همین رو برای اینکه محبوب باشند و بیشتر مورد توجه قرار بگیرند، ممکن است اضطراب و استرس زیادی را تحمل کنند و در بسیاری از موارد ممکن است در طول این مسیر به خود آسیب‌های جبران‌ناپذیری هم بزنند! در چنین شرایطی ممکن است به هیچ عنوان از رازهای ذهن نوجوان که در این مورد عجیب و غریب رفتار می‌کند چیزی متوجه نشوید، ولی با حمایت از او و کمک برای گرفتن تصمیمات بهتر می‌توانید فرزندانتان را در این مسیر به خوبی راهنمایی کنید.

بیشتر بدانیم: راهکارهای عملی برای مراقبت از سلامت روان

6) علاقمند شدن به امتحان کردن مختلف

شاید آگاهی از اینکه در ذهن نوجوان چه میگذرد عمیقا نگران‌کننده باشد. ولی وظیفه ما است که با داشتن آگاهی، بتوانیم فرزندان‌مان را به خوبی در این مسیر هدایت کنیم. یکی از چالش‌های بسیار خطرناکی که نوجوانان در این سن با آنها مواجه هستند، میل شدید برای امتحان کردن و آزمون و خطا است.

اگر شما جزء والدینی باشید که دست فرزندان‌تان را باز گذاشته‌اید و مقدار قابل توجهی پول در دسترس او قرار داده‌اید، ممکن است در مسیر اشتباهی قرار بگیرند و رفتارهای پرخطری مثل استفاده از مواد مخدر، مشروبات الکلی و… را امتحان کنند. سعی کنید در عین اینکه رفاه فرزندتان را تامین می‌کنید، تمامی جوانب را نیز در نظر داشته باشید و این فرصت را در اختیارشان قرار ندهید.

بیشتر بدانیم: شایع‌ترین اختلالات روانی در مدارس

تصویر چند نوجوان که در حال کشیدن سیگار هستند.
اگر پول و امکانات زیادی در اختیار نوجوان قرار دهیم، ممکن است به اشتباه وارد مسیرهای خطرناکی شوند.

7) بیشتر وقت گذاشتن پدر و مادر با نوجوانان

یکی دیگر از افکار ذهن نوجوان این است که دوست دارند مدت زمان بیشتری را با والدین خود بگذارند. این در حالی است که والدین به اشتباه فکر می‌کنند آنها از وقت گذراندن با سایر اعضای خانواده احساس خوبی ندارند. این یکی از بزرگترین اشتباهاتی که والدین در مورد فرزندان انجام می‌دهند و با نوجوان 16 یا 17 ساله خود به عنوان یک بزرگسال رفتار می‌کنند؛ در صورتی که آنها شاید فقط از لحاظ جسمی بزرگ شده‌اند و هنوز به حمایت شما نیاز دارند!

شما باید سعی کنید تا مدت زمان بیشتر با آنها صرف کنید و بیشتر مثل یک خواهر و برادر بزرگ‌تر برای او باشید تا یک والدین سخت‌گیر که فقط به او امر و نهی می‌کند.

8) نداشتن خواب کافی و افکار ذهن نوجوانان

یکی از باورهای غلط در مورد نوجوانان این است که آنها به نسبت دوران کودکی، به خواب کمتری نیاز دارند و والدین خیلی به این موضوع اهمیت نمی‌دهند. دانشمندان بر این باورند که تمامی بچه‌ها تا سن 18 سالگی، به 9 تا 10 ساعت خواب شبانه نیاز دارند که متاسفانه بسیاری از والدین در این موضوع کوتاهی می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید بدانید در ذهن نوجوان چه میگذرد؛ این است که بسیاری از کج خلقی‌های نوجوان با والدین به خاطر نداشتن یک الگوی خواب مناسب است. با تنظیم کردن این قاعده، می‌توان تا حد زیادی عملکرد مغزی آنها را افزایش داد و کمی از چالش‌های این دوران کمتر کرد.

بیشتر بدانیم: اختلال یادگیری چیست

تصویر یک دختر نوجوان که روی کتاب‌هایش به خواب رفته است.
داشتن خواب کافی بسیار برای رشد مغزی نوجوانان ضروری است که والدین کمتر به آن توجه دارند.

9) اشتیاق زیاد برای قرار گرفتن در کانون توجهات

یکی دیگر از رازهای ذهن نوجوان این است که در دوران بلوغ، تغییرات هورمونی بسیاری بر مغز آنها تاثیر می‌گذارد که یکی از آنها، تحریک تولید گیرنده‌های بیشتر اِکسی توسین است. ترشح زیاد این هورمون موجب خواهد شد که نوجوان احساس کند که همه مردم دنیا به او نگاه می‌کنند و او باید بهترین ورژن از خودش را به نمایش بگذارد که این احساس در 15 سالگی به اوج خود می‌رسد.

در این دوران بسیار طبیعی است که او دوست داشته باشد خیلی بیشتر از قبل به ظاهر و رفتار خود توجه کند و در برخی موارد زیاده‌روی هم داشته باشد. بهترین کاری که برای کنترل این حس‌ها در نوجوان باید انجام دهید که دوستانه در کنارش باشید و این موضوع را درک کنید و فقط کمی زمان به او دهید که با این چالش روبه‌رو شود.

بیشتر بدانیم: تاثیر سن در اختلالات روانی و سطح آن

جمع‌بندی

در این مقاله ما سعی کردیم تا هر آنچه که در مورد ذهن نوجوان و چالش‌هایی که با آن مواجه هستند صحبت کنیم. وظیفه ما این است که به خوبی بتوانیم به او برای گذر از این چالش‌ها کمک کنیم و با شناخت کافی، این موارد را مدیریت کنیم. در این سن نوجوان شاید در برخی موقعیت‌های خاص، رفتارهای احمقانه‌ای از خود نشان دهند، ولی این به دلیل نیست که واقعا مشکلی وجود دارد. دلیل اصلی این است مغز آنها در مقایسه با مغز ما، کمی متفاوت‌تر کار می‌کند و نیاز به درک این موضوع از سمت ما دارد.

اگر شما هم فرزند نوجوانی دارید که در این بحران قرار داد و تجربه کافی در این مورد را داشته‌اید، حتما نظرات و تجربیات خود را در انتهای همین مقاله برای ما بنویسید تا دیگران هم از آنها استفاده کنند. اگر هم نیاز به مشاوره دقیق‌تر دارید، می‌توانید از روانشناسان و روانپزشکان سایت درمانکده کمک بگیرید، همچنین امکان مشاوره آنلاین با بهترین روانشناسان و مشاوره آنلاین با بهترین روانپزشکان در اختیار شما قرار داده شده تا به راحتی بتوانید با دکتر مورد نظر خود ارتباط برقرار کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 47

هنوز امتیازی ثبت نشده

ek.moghimi@gmail.com
الناز مقیمی

الناز مقیمی، مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه گرمسار داره و در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. الناز مسلط به سئو و ترجمه است و به نرم افزارهای فتوشاپ و پریمیر هم آشنایی کافی داره. الناز مقیمی جدای این مهارت‌ها، اهل هنر و موسیقی هم هست و به گفتۀ خودش که میگه: «پیانو می‌زنم و گاهی هم باهاش می‌خونم». از این ذوق و قریحه فاصله نگیریم و بدونیم که الناز به حوزه گردشگری هم خیلی علاقمنده و عاشق کتاب‌های روانشناسیه و به گفتۀ خودش هر وقت فرصت کنه می‌خونتشون. در همکاری با درمانکده، الناز مقیمی خیلی تمایل داره در زمینۀ علل بیماری‌ها و بررسی جدیدترین روش‌های درمانی تولید محتوا کنیم و این نوع موضوعات رو در اولویت همکاری‌مون قرار بدیم. الناز واقعا اهل مطالعه است و این چند تا کتاب رو هم به مخاطبین مطالب خودش پیشنهاد کرده: «نیمه تاریک وجود، باشگاه پنج‌صبحی‌ها، عقاید یک دلقک و عادت‌های اتمی»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها