بیوپسی ریه

بیوپسی ریه چه کاربردی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در صورتی که پزشک موارد غیرمعمولی در گرافی های سونوگرافی یا سی تی اسکن قفسه سینه مشاهده کند، ممکن است بخواهد نسبت به نمونه برداری ریه اقدام کنید. در این روش، پزشک نمونه کوچکی از سلول ها را از ریه شما خارج می کند و برای بررسی علائم بیماری آن را در زیر میکروسکوپ بررسی می کند.

همچنین ممکن است به منظور کشف علت وجود مایع در ریه یا تشخیص سرطان، از بیوپسی ریه استفاده شود. بیوپسی ریه به هر دلیلی که انجام شود، ممکن است سوالات زیادی در مورد نحوه انجام و آماده سازی آن داشته باشید. بسیاری از این موارد به نوع بیوپسی ریه که پزشک درخواست می کند، بستگی دارند.

برونکوسکوپی (ﺑﯿﻮﭘﺴﯽ ترانس برونکیال)

پزشک متخصص ریه لوله انعطاف پذیری به پهنای مداد در دهان یا بینی، و از آنجا در داخل ریه های فرد قرار می دهد. نور و دوربین به هدایت ابزارهای کوچکی که سلول ها را از طریق لوله از ریه خارج می کنند، کمک می کنند.

در طول این فرایند بیدار خواهید بود، اما ممکن است از طریق یک سرم داخل وریدی (IV) برای کمک به آرامش یافتن دارو، و همچنین از طریق ماسک یا لوله بینی اکسیژن دریافت کنید.

بیوپسی ریه
اقدامات اولیه برای انجام بیوپسی ریه

برای یافتن نقطه مناسب برای انجام بیوپسی ممکن است پزشک از شما گرافی اشعه ایکس بگیرد. سپس او داروی بی حس کننده را درون گلوی شما اسپری می کند.

بعد از لوله گذاری ممکن است در گلو خود احساس ناراحتی داشته باشید و قادر به بلع نباشید، اما می توانید نفس بکشید. بعد از اتمام این روند ممکن است گلودرد، سرفه یا گرفتگی صدا داشته باشید که طی چند روز برطرف می شود.

بیوپسی سوزنی ریه (بیوپسی ترانس توراسیک)

معمولاً این نوع نمونه برداری از ریه در زمانی که نمی توان از طریق برونکوسکوپی به سلول ها دسترسی یافت، انجام می شود. پزشک برای نمونه برداری از ناحیه خارجی ریه ها سوزنی را از طریق سینه، در حد فاصل دو دنده قرار می دهد.

شما بیدار خواهید بود و پوست شما بی حس می شود و ممکن است برای آرام شدن به شما آرامبخش داده شود. برای یافتن بهترین محل برای انجام این روش، سونوگرافی، سی تی اسکن یا نوع خاصی از اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی انجام خواهد شد.

با ورود سوزن به ریه، ممکن است احساس ناراحتی یا فشار کنید. باید از سرفه کردن بپرهیزید، و ممکن است مجبور باشید نفس خود را نگه دارید.

بیوپسی ریه توراکوسکوپی (توراکوسکوپی)

ممکن است متوجه شوید پزشکتان این عمل را با نام جراحی توراکوسکوپی با کمک ویدیو (VATS) نیز مورد خطاب قرار می دهد. این روش مشکلات موجود در خارج از ریه ها را مورد بررسی قرار می دهد.

برای انجام این روش تحت بیهوشی عمومی قرار خواهید گرفت، به این معنی که در طول انجام آن بیدار نخواهید بود. پزشک یک لوله تنفسی را در حلق و ریه های شما قرار می دهد و تنفس، فشار خون، سطح اکسیژن و ضربان قلب شما را تحت نظر دارد.

پزشک حداکثر سه برش کوچک در قفسه سینه، در حدفاصل دنده ها ایجاد می کند، سپس یک لوله نوری نازک دارای دوربین در انتها قرار می دهد و با استفاده از ابزارهای کوچک شماری از سلول ها را خارج می کند.

بیوپسی باز ریه (توراکوتومی محدود)

معمولاً پزشک تنها در مواردی که روش های دیگر موفق به گرفتن نمونه سلولی نشده اند، این نوع نمونه برداری را پیشنهاد می کند.

همانند بیوپسی ریه توراکوسکوپی، در طول این روند نیز بیدار نخواهید بود. جراح نسبت به روش های دیگر، برش بزرگتری ایجاد می کند، که ممکن است از سینه و زیر بازوها تا پشت امتداد داشته باشد. این کار امکان دسترسی پزشک به ریه ها و برداشتن سلول را فراهم می کند.

چگونه باید برای نمونه برداری ریه آماده شد

برای اطمینان از ایمن بودن بیوپسی ریه، ممکن است پزشک انجام معاینه کامل بدنی و آزمایش خون را مطرح کند. در صورت باردار بودن یا داشتن هرگونه آلرژی، از جمله نسبت به لاتکس یا داروها، پزشک را مطلع سازید. همچنین در صورت مصرف دارو، به ویژه آسپرین یا سایر داروهایی که روی لخته شدن خون تأثیر دارند، به وی اطلاع دهید.

شما برگه های رضایت نامه را امضا خواهید کرد. برای اطلاع از روش و خطرات ناشی از آن، آن را کاملاً مطالعه کنید.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین پزشک ریه

در مورد آنچه در طول عمل روی می دهد، از پزشک خود سؤال کنید. برخی از مواردی که باید درمورد آن ها با پزشک صحبت کنید عبارتند از:

اینکه آیا پس از انجام برونکوسکوپی یا بیوپسی سوزنی، به سرعت بهبود خواهید یافت. با این حال، پزشکان سلول های کمتری را نسبت به سایر روش ها خارج می کنند، که گاهی اوقات تشخیص را دشوار می کند

اگر تحت توراکوسکوپی یا بیوپسی باز هستید، می توانید نمونه سلول ها را بلافاصله مورد آزمایش قرار دهید. بسته به نتایج، پزشک می تواند در طی همان جراحی نمونه های بیشتری بردارد یا حتی تمام ریه را خارج کند.

حداقل 8 ساعت قبل از نمونه برداری از ریه، معمولاً از حدود نیمه شب، احتمالاً باید غذا و مایعات میل نکنید. در صورتی که در طول عمل بیدار باشید ممکن است بتوانید در صبح آب بنوشید.

پس از بیوپسی ریه چه اتفاقی روی خواهد داد؟

نمونه بیوپسی ریه به آزمایشگاه ارسال می شود و شما طی یک هفته نتیجه مربوط به خود را دریافت خواهید کرد.

ممکن است برای اطمینان از عملکرد صحیح ریه ها، عکس برداری از قفسه سینه انجام شود. در صورتی که بیهوش نبودید، باید بتوانید بعد از چند ساعت به خانه بروید. از کسی بخواهید دنبالتان بیاید، زیرا رانندگی در این شرایط ایمن نیست. در غیر این صورت، ممکن است لازم باشد یک یا چند شب در بیمارستان بمانید.

بیوپسی ریه
عوارض نمونه گیری از ریه ممکن است تا چند روز به طول انجامد

ممکن است تا چند روز آینده در قفسه سینه خود حس درد داشته باشید. اگر در نتیجه عمل زخم دارید، دستورالعمل های پزشک خود را برای تمیز کردن آن دنبال کنید. معمولاً می توانید به فعالیت های عادی خود بازگردید اما ممکن است لازم باشدتا چندین روز از انجام فعالیت بدنی شدید خودداری کنید. از آن جا که برخی از داروها مانند آسپرین می توانند خونریزی بیشتری در پی داشته باشند، تنها داروهای ضد دردی که پزشکتان تجویز کرده را مصرف کنید.

خطرات و عوارض بیوپسی ریه

خطر ابتلا به پنومونی در همه ی انواع بیوپسی های ریوی دیده می شود.

پنوموتوراکس، که در آن هوا بین ریه و حفره قفسه سینه نشت می کند، می تواند تنفس را دشوار کرده و یا باعث روی هم خوابیدن ریه ها در طول این روش ها شود، اما پزشک شما مراقب این امر خواهد بود و در صورت لزوم هوا را مکش می کند.

سایر عوارض نادر اما جدی بیوپسی های جراحی ریه ممکن است شامل خونریزی شدید، عفونت زخم و لخته شدن خون باشد.

در صورت مشاهده علائم عفونت یا عوارض، از جمله موارد زیر با پزشک متخصص ریه در درمانکده تماس بگیرید:

  • تب بیش از 38 درجه
  • قرمزی، تورم، یا نشت خون یا مایعات از زخم
  • درد شدید قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سرفه خونی یا مخاط خونی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 32

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها