آقایان زیادی در سراسر جهان متوجه سلامت خود، مثل کلسترول و قلب نیستند. برای سلامت آقایان توصیه‌های مراقبت پزشکی جدی وحود دارد که باید اجرا کنند تا سالم بمانند.

10 باید پزشکی برای سلامت آقایان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر یک مرجع مراقبت بهداشتی ندارید یا هرگز کلسترول خود را چک نکرده‌اید، شما تنها نیستید. براساس گزارش مرکز ملی آمار بهداشت، نزدیک به 26 درصد مردان در ایالات متحده فاقد یک مرجع منظم مراقبت بهداشتی درباره سلامت آقایان هستند.

مطلب درمانکده را بخوانید تا بیاموزید که چگونه با کمک این چند آزمایش پزشکی و انجام غربالگری و مراقبت پزشکی، سلامتی خود را حفظ کنید.

برای سلامت آقایان لازم است وضع کلسترول دائم چک شود.
برای سلامت آقایان لازم است وضع کلسترول دائم چک شود.

۱. برای شروع مراقبت پزشکی، خودتان بررسی کنید

اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. شاخص توده بدنی (BMI) میزان چربی بدن شما را براساس قد و وزنتان اندازه‌گیری می‌کند و تشخیص می‌دهد که شما اضافه وزن دارید یا اینکه در معرض چاقی هستید. طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC ، BMI بزرگسالان بین 18.5 تا 25 در محدوده طبیعی است.

می‌توانید BMI خود را در این قسمت بررسی کنید.

۲. خوب و بد خود را بشناسید

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند که همه بزرگسالان بالای 35 سال هر 5 سال یکبار کلسترول خود را چک کنند. اگر یکی از ریسک فاکتورهای زیر را دارید غربالگری باید از سن 20 سالگی آغاز شود:

  •  دیابت
  •  مصرف دخانیات
  •  BMI بالای 30
  •  سابقه خانوادگی سکته مغزی
  •  بستگان درجه یک که سکته قلبی داشته‌اند

برای اندازه‌گیری میزان کلسترول، پزشک یک نمونه خون از بازوی شما می‌گیرد. نتایج آزمایش نشان دهنده موارد زیر است:

اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و سلامت آقایان بسیاری را تهدید می‌کند.
اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و سلامت آقایان بسیاری را تهدید می‌کند.

نتایج آزمایش کلسترول بر اساس میلی‌گرم در دسی‌لیتر خون (mg/dL) گزارش داده شده است. بر اساس اظهارات کلینیک مایو، کلسترول کل یک فرد سالم باید زیر 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.

۳. وضعیت لیپیدها را بررسی کنید

تری گلیسیرید زیاد با سندرم‌های متابولیک در ارتباط است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته را افزایش می‌دهد. همان مقدار خونی که برای اندازه‌گیری کلسترول خون استفاده می‌شود تری گلیسیریدها، که نوعی چربی هستند را نیز بررسی می‌کند. سطح بهینه‌تری گلیسیرید کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است، اگرچه سطوح کمتر از 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر نیز طبیعی در نظر گرفته می‌شود.

۴. فشار خون خود را کنترل کنید 

اگر فشار خون شما بالا باشد، ممکن است برای کنترل آن و جلوگیری از بیماری‌های قلبی، کلیوی و سکته مغزی به دارو نیاز داشته باشید. اگر فشار خون در محدوه طبیعی باشد، باید هر دو سال یکبار فشار خون خود را چک کنید.

بر اساس گزارش AHA فشار خون طبیعی کمتر از 80/120 میلی‌متر جیوه است. اگر فشار خون شما بیشتر از این مقدار باشد، پزشک احتمالاً مرتباً آن را بررسی می‌کند. تشخیص فشار خون بالا بر اساس نتیجه دو تست با فاصله بیش از چهار ساعت دارد که بالاتر از 80/120 میلی‌متر جیوه باشند. فشار خون بیشتر از 80/120 میلی‌متر جیوه همیشه باید با یک تست دیگر تأیید شود.

اگر فشار خون در محدوه طبیعی باشد، برای حفظ سلامت خود باید هر دو سال یکبار فشار خون خود را چک کنید.
اگر فشار خون در محدوه طبیعی باشد، برای حفظ سلامت خود باید هر دو سال یکبار فشار خون خود را چک کنید.

درباره فشار خون پایین این نوشته را از دست ندهید.

۵. دیابت

فشار خون بالاتر از 80/135 میلی متر جیوه ممکن است یکی از علائم دیابت باشد. آزمایش دیابت شامل آزمایش هموگلوبین A1C، آزمایش گلوکز ناشتا (FPG) یا تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) است. انجام تنها یک آزمایش برای تشخیص دیابت کافی نیست. آزمایش دوم باید تأیید کند که سطح گلوکز خون شما غیرطبیعی است.

۶. 50 شمع = غربالگری سرطان روده بزرگ

طبق گزارش انجمن سرطان آمریكا، سرطان روده بزرگ دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان آمریکایی به شمار می‌رود. از توصیه‌های ما برای سلامت آقایان، این است که اگر 50 سالگی خود را جشن گرفته‌اید و هنوز غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام نداده‌اید، باید بدانید که زمان انجام آن فرا رسیده است.

اگر سرطان روده بزرگ در خانواده شما وجود دارد، باید هر چه زودتر زودتر معاینات تشخیصی را انجام دهید.

نگران نباشید؛ کولونوسکوپی بدون درد است و فقط 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. این آزمایش می‌تواند سرطان روده بزرگ را به صورت زودهنگام، زمانی که هنوز قابل درمان تشخیص دهد. پزشک شما می‌تواند رشد غیرطبیعی پیش از مرحله سرطانی شدن را قبل از بدخیمی پیدا کند و آن‌ها را از بین ببرد.

از توصیه‌های ما برای سلامت آقایان، این است که اگر 50 سالگی خود را جشن گرفته‌اید و هنوز غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام نداده‌اید، باید بدانید که زمان انجام آن فرا رسیده است.
از توصیه‌های ما برای سلامت آقایان، این است که اگر 50 سالگی خود را جشن گرفته‌اید و هنوز غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام نداده‌اید، باید بدانید که زمان انجام آن فرا رسیده است.

۷. عصبانی نشوید

آنوریسم آئورت شکمی (AAA) در اثر تورم رگ خونی در معده ایجاد می‌شود که به طور ناگهانی پاره می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای که توسط یک پزشک خانواده آمریکایی منتشر شده است، AAA اغلب هیچ گونه علائمی ندارد و در 90 درصد موارد کشنده است.

خبر خوب این است که سونوگرافی می‌تواند AAA را قبل از پارگی تشخیص دهد. گروه ضربت خدمات پیشگیرانه امریکا انجام غربالگری را برای مردان بین 65 تا 75 سال که در طول زندگی خود 100 بار یا بیشتر سیگار کشیده‌اند، توصیه می‌کند.

۸. به روی خود نیاوردن را فراموش کنید

اگرچه افسردگی در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد، مردان نیز مستعد افسردگی هستند. طبق اظهارات موسسه ملی بهداشت روان، سالانه بیش از 6 میلیون مرد در ایالات متحده به افسردگی مبتلا می‌شوند. احساس ناامیدی یا کاهش علاقه به چیزهایی که معمولاً از آن‌ها لذت می‌برید به مدت بیش از 2 هفته، ممکن است نشانه افسردگی باشد.

از دوره‌های طولانی مدت احساس کرختی و تنبلی چشم پوشی نکنید و سعی نکنید شرایط را برای خودتان سخت‌تر کنید. پزشک می‌تواند حالات شما را از نظر ابتلا به افسردگی بررسی کند و به شما در تعیین نحوه درمان کمک کند. درمان از طریق مشاوره، دارو، یا ترکیبی از این دو می‌تواند سودمند باشد.

افسردگی در مردان هم زیاد رخ می‌دهد و سلامت آقایان را به خطر می‌اندازد. افراد مستعد باید تحت مراقبت پزشکی باشند تا نشاط و سلامت سابق خود را دریابند.
افسردگی در مردان هم زیاد رخ می‌دهد و سلامت آقایان را به خطر می‌اندازد. افراد مستعد باید تحت مراقبت پزشکی باشند تا نشاط و سلامت سابق خود را دریابند.

۹. از پوست خود محافظت کنید

بر اساس گزارش AIM در بنیاد ملانوما، تعداد موارد ملانوما در طی 40 سال گذشته در ایالات متحده نسبت به هر نوع سرطان دیگر با سرعت بیشتری افزایش یافته است. تعداد موارد در ایالات متحده از سال 1973 دو برابر شده است.

در حال حاضر ملانوما پنجمین سرطان شایع در مردان است. زنان بیشتر از مردان قبل از 50 سالگی به ملانوما مبتلا می‌شوند، اما از سن 65 سالگی به بعد این نسبت برعکس می‌شود. مردان دو برابر زنان به ملانوما مبتلا می‌شوند. در 80 سالگی، مردان سه برابر بیشتر از زنان دچار ملانوما می‌شوند.

در سلامت آقایان هم مهم است که هر ماه پوست خود را از نظر خال‌هایی که تغییر کرده یا غیر طبیعی به نظر می‌رسند، بررسی کنند. ABCDE ملانوما برای کمک به شما در یادآوری اینکه باید مراقب چه چیزهایی باشید استفاده می‌شود:

  •  A عدم تقارن: اگر خال را به صورت عمودی به دو قسمت تقسیم کنید، دو نیمه متقارن نیستند.
  •  B حاشیه: لبه‌های خال نامنظم است.
  •  C رنگ: تغییراتی در رنگ خال یا ناحیه اطراف آن ایجاد می‌شود.
  •  D قطر: قطر خال بزرگ‌تر از 5 میلی‌متر است.
  •  E همه چیز: خال به هر طریقی شروع به خارش، خونریزی یا تغییر می‌کند.
در سلامت آقایان هم مهم است که هر ماه پوست خود را از نظر خال‌هایی که تغییر کرده یا غیر طبیعی به نظر می‌رسند، بررسی کنند.
در سلامت آقایان هم مهم است که هر ماه پوست خود را از نظر خال‌هایی که تغییر کرده یا غیر طبیعی به نظر می‌رسند، بررسی کنند.

همچنین باید به دنبال زخم‌هایی باشید که بهبود نمی‌یابند. از پزشک خود بخواهید که پوست شما را به عنوان بخشی از بدن شما کاملاً بررسی کند و تحت مراقبت پزشکی کافی قرار دهد. ملانوم در صورت تشخیص زودهنگام کاملا قابل درمان است.

۱۰. سایر تست‌های لازم برای سلامت آقایان

توصیه‌های فعلی گروه ضربت خدمات پیشگیری امریکا بیان می‌کند که خطرات تست آنتی‌ژن مختص پروستات (PSA) بیشتر از مزایای آن است. نتایج مثبت کاذب منجر به گرفتن بیوپسی غیرضروری و بیش از حد می‌شود. با پزشک خود در مورد خطرات مربوط به سرطان پروستات و اینکه آیا معاینه مقعدی دیجیتال (DRE) باید بخشی از معاینه جسمی شما باشد مشورت کنید.

خطرات تست آنتی‌ژن مختص پروستات (PSA) بیشتر از مزایای آن است و سلامت آقایان را تهدید می‌کند.
خطرات تست آنتی‌ژن مختص پروستات (PSA) بیشتر از مزایای آن است و سلامت آقایان را تهدید می‌کند.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین پزشک عمومی

همچنین باید درمورد آزمایش مربوط به عفونت های مقاربتی (STI) نیز با پزشک خود صحبت کنید.

سخن نهایی

به طور مرتب معاینه پزشک داشته باشید تا از سلامت خود مطمئن شوید. در همین راستا، برای اطلاعات بیشتر درباره سلامت آقایان یا ارتباط با پزشک جهت معاینه و توصیه‌های بیشتر درباره مراقبت پزشکی، می‌توانید از سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید.

منبع: Healthline

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها