قرص جوشان منیزیم برای چیست؟ رایج‌ترین فواید این قرص جوشان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بدن برای انجام بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی به منیزیم نیاز دارد. به همین دلیل، کمبود این ماده مغذی مهم می‌تواند روی سلامتی شما تاثیر چشمگیری داشته باشد و حتی خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌ها مثل پرفشاری خون، بیماری قلبی، دیابت و اختلال خواب را افزایش دهد. منیزیم در طیف وسیعی از غذاها مثل مغزیجات، حبوبات و غلات کامل وجود دارد. اما بعضی از افراد ممکن است برای پیشگیری از کمبود منیزیم یا درمان آن به مکمل نیاز داشته باشند. امروزه مکمل منیزیم در اشکال مختلف تولید می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی فواید و عوارض قرص جوشان منیزیم می‌پردازیم و نحوه مصرف آن را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

قرص جوشان منیزیم برای چیست و چه فوایدی دارد؟

شما می‌توانید منیزیم را به اندازه کافی از رژیم غذایی خود دریافت کنید. اما اگر این کار برایتان امکان‌پذیر نیست، باید از مکمل آن استفاده کنید. قرص جوشان منیزیم می‌تواند کمبودهای تغذیه‌ای شما را برطرف کند و وضعیت سلامتی‌تان را بهبود بخشد.

در ادامه فواید قرص جوشان منیزیم را توضیح می‌دهیم. به یاد داشته باشید که این فواید فقط نصیب افرادی می‌شوند که از کمبود منیزیم رنج می‌برند. اگر به کمبود این ماده معدنی مبتلا نباشید، نه‌تنها از مصرف مکمل آن سود نمی‌برید؛ بلکه ممکن است به عوارض جانبی شدید مبتلا شوید.

۱. به کاهش فشار خون کمک می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به فشار خون بالا از مصرف مکمل منیزیم سود می‌برند. محققان با بررسی ۳۴ مطالعه مختلف متوجه شدند که دریافت ۳۵۰ میلی‌گرم منیزیم در روز به مدت سه ماه می‌تواند فشار خون سیستولیک را ۲ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را ۱/۷۸ میلی‌متر جیوه کاهش دهد. بررسی هفت مطالعه دیگر هم نشان داد که مصرف ۳۰۰ میلی‌گرم منیزیم در روز به مدت حداقل ۱۲ هفته با کاهش فشار خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

بیشتر بدانید:پودر منیزیم چیست؟ موثرترین ماده برای درمان ریزش‌مو

اینفوگرافی درباره فواید قرص جوشان منیزیم
قرص جوشان منیزیم خواب را بهبود می‌بخشد و از سلامت قلب و عروق خونی محافظت می‌کند.

۲. خواب را بهبود می‌بخشد

منیزیم نقش مهمی در خواب دارد. بر اساس تحقیقات، افرادی که سطح منیزیم خون‌شان پایین است بیشتر از دیگران اختلال خواب را تجربه می‌کنند و مصرف مکمل منیزیم می‌تواند این مشکل را رفع کند.

در سه مطالعه که روی افراد سالمند انجام شد، مصرف روزانه ۳۲۰ تا ۷۲۰ میلی‌گرم منیزیم به مدت هشت هفته با افزایش زمان خواب همراه بود. در سایر تحقیقات هم مشاهده شده است که این محصول به افراد مختلف به خصوص سالمندان کمک می‌کند که سریع‌تر به خواب بروند و برای مدت زمان بیشتری بخوابند.

۳. باعث بهبود خلق و خو می‌شود

بعضی از محققان کمبود منیزیم را با افسردگی مرتبط می‌دانند. یک مطالعه روی افراد مبتلا به افسردگی نشان داد که مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم منیزیم در روز می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را در کمتر از ۲ هفته کاهش دهد. در یک تحقیق دیگر که روی ۱۲۶ فرد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط انجام شد، علائم بیماری در کسانی که همراه با درمان‌های معمول افسردگی هر روز ۲۴۸ میلی‌گرم منیزیم دریافت می‌کردند، به طور قابل‌توجهی کاهش یافت. با این حال، برای درک بهتر تاثیر قرص جوشان منیزیم روی افسردگی به مطالعات بیشتری نیاز است.

۴. قند خون را کنترل می‌کند

منیزیم نقش مهمی در متابولیسم انسولین و گلوکز (قند) دارد. از سوی دیگر، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از کمبود منیزیم رنج می‌برند. به نظر می‌رسد که قند خون بالا باعث افزایش دفع منیزیم از طریق ادرار می‌شود.

شواهد بیانگر آن است که مصرف مکمل منیزیم مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد. در افراد مبتلا به این بیماری، بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی‌دهد که این باعث افزایش قند خون می‌شود. بنابراین بهبود مقاومت به انسولین می‌تواند به کنترل قند خون به ویژه در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

بیشتر بدانید:علائم کمبود منیزیم در بدن چگونه است؟ و راه های درمان چیست؟

تحقیق روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری نشان می‌دهد که مصرف ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم در روز به مدت ۲۴ هفته با کاهش قند خون ناشتا و قند خون بعد از غذا مرتبط است. در سایر مطالعات هم مشاهده شده است که استفاده از مکمل منیزیم برای بیش از چهار ماه روی حساسیت به انسولین و سطح قند خون تاثیر مثبت دارد.

 فردی که قند خون را با دستگاه گلوکومتر اندازه می‌گیرد
کمبود منیزیم در افراد مبتلا به دیابت شایع است.

۵. خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

کمبود منیزیم با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. چون سطوح پایین این ماده معدنی بر عوامل خطر بیماری قلبی از جمله قند خون و فشار خون تاثیر منفی دارد. اخیرا محققان ۲۸ مطالعه مختلف را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که منیزیم سطح فشار خون، قند خون و کلسترول را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد و از این طریق خطر ابتلا به مشکلات قلبی را به حداقل می‌رساند.

بیشتر بدانید:خواص منیزیم برای بدن چیست؟

۶. برای تسکین سردردهای میگرنی مفید است

کمبود منیزیم با میگرن، وضعیتی که با سردردهای شدید و مکرر مشخص می‌شود، مرتبط است. یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای نشان داد که مصرف روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم در روز می‌تواند حملات میگرن و شدت آن را کاهش دهد. با این حال، باید تحقیقات بیشتری در مورد دوز موثر و ایمن منیزیم برای افراد مبتلا به میگرن انجام شود.

عوارض جانبی و خطرات مصرف قرص جوشان منیزیم

به طور کلی، مکمل منیزیم بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. اما اگر بیمار هستید، بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. چون این محصول ممکن است باعث بدتر شدن بیماری شما شود یا با داروهای مصرفی‌تان تداخل داشته باشد. ذکر این نکته ضروری است که مصرف قرص جوشان منیزیم در بارداری و شیردهی هم باید تحت نظر پزشک انجام شود.

اکثر افرادی که محصولات حاوی منیزیم را مصرف می‌کنند دچار هیچ عارضه‌ای نمی‌شوند. اما مصرف این مکمل در دوزهای بالا ممکن است به بروز مشکلات گوارشی مثل اسهال، حالت تهوع و استفراغ منجر شود. افراد مبتلا به بیماری کلیوی بیشتر از دیگران احتمال دارد عوارض مکمل منیزیم را تجربه کنند.

قرص جوشان منیزیم با چه داروهایی تداخل دارد؟

مکمل منیزیم ممکن است با بعضی از داروها از جمله دیورتیک‌ها، داروهای بیماری قلبی یا آنتی‌بیوتیک‌ها تداخل داشته باشند. اگر دارو مصرف می‌کنید، قبل از خوردن قرص جوشان منیزیم با پزشک معالج خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید:قرص منیزیم چیست؟ | راهنمای کامل میزان نیاز روزانه آن

تعدادی قرص و کپسول که در کف دست شخصی دیده می‌شود
اگر دارو می‌خورید، بدون مشورت با پزشک از قرص جوشان منیزیم استفاده نکنید.

قرص جوشان منیزیم را کی بخوریم؟

روش مصرف قرص جوشان منیزیم آسان است، چون می‌توانید آن را در هر زمانی از روز که می‌خواهید مصرف کنید. البته برای بهبود کیفیت خواب بهتر است آن را یک تا ۲ ساعت قبل از رفتن به رختخواب بخورید. به یاد داشته باشید که مصرف این مکمل همراه با غذا احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی را به حداقل می‌رساند.

ذکر این نکته ضروری است که اکثر بزرگسالان نباید در طول روز بیش از ۳۵۰ میلی‌گرم منیزیم دریافت کنند؛ مگر اینکه پزشک به آن‌ها اجازه دهد. توصیه می‌شود در مورد میزان مصرف قرص جوشان منیزیم برای کودکان، زنان باردار و زنان شیرده با متخصص غدد مشورت کنید.

بیشتر بدانید:منیزیم در چه غذاهایی است؟

کلام پایانی

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن شما است. به همین دلیل، بدن نمی‌تواند بدون آن به درستی کار کند. این ماده مغذی برای صدها عملکرد مهم، از تولید انرژی گرفته تا ساخت پروتئین، ضروری است. با این حال، بسیاری از مردم منیزیم کافی دریافت نمی‌کنند. متاسفانه، کمبود منیزیم با بسیاری از مشکلات سلامتی مثل دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی مرتبط است.

اگر نمی‌توانید از طریق رژیم غذایی خود منیزیم کافی دریافت کنید، قرص جوشان می‌تواند به شما در رفع نیاز روزانه‌تان کمک کند. اما بهتر است قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. برای این کار به سایت درمانکده مراجعه کنید و از متخصص مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین متخصص غدد وقت بگیرید.

بیشتر بخوانید:فرق منیزیم و منگنز چیست؟

سوالات متداول

قرص جوشان منیزیم بهتر است یا قرص معمولی؟

هر ۲ محصول می‌توانند کمبود منیزیم را برطرف کنند. اما قرص جوشان برای کسانی که به دلایل مختلف مثل افزایش سن یا گلودرد قادر به بلع قرص معمولی نیستند، گزینه بهتری است.

بهترین زمان مصرف قرص جوشان منیزیم در بدنسازی چه موقع است؟

قرص جوشان منیزیم برای ورزشکاران فواید زیادی دارد؛ بنابراین می‌توانید آن را قبل یا بعد از ورزش بخورید. مصرف این محصول قبل از ورزش باعث بهبود عملکرد می‌شود؛ در حالی که خوردن قرص جوشان منیزیم بعد از ورزش به بازسازی عضلات کمک می‌کند.

فواید مصرف قرص جوشان منیزیم با دانه چیا چیست؟

گفته می‌شود که خوردن دانه چیا و قرص جوشان منیزیم در لاغری موثر است. چون بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که منیزیم با افزایش متابولیسم و بهبود کیفیت خواب به کنترل وزن کمک می‌کند. با این حال، برای نتیجه‌گیری قطعی به مطالعات بیشتری نیاز است.

آیا قرص جوشان منیزیم باعث یبوست میشود؟

خیر. زیاده‌روی در مصرف این محصول ممکن است باعث اسهال شود.

آیا قرص جوشان منیزیم باعث چاقی میشود؟

خیر. این محصول باعث افزایش وزن نمی‌شود.

بهترین مارک قرص جوشان منیزیم چیست؟

بهترین قرص جوشان منیزیم توسط شرکت‌های مختلف از جمله نیچرز پلنتی (Natures Plenty)، فیشر فلکسان (Fisher Flexan) و یوروویتال (Eurho Vital) تولید می‌شود.

منابع: healthline, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها