قرص برای عفونت دندان چی خوبه؟ معرفی ۷ قرص برای عفونت دندان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گاهی‌اوقات درد دندان به حدی شدید است که مصرف قرص‌های مسکن بدون نسخه تسکین‌دهنده نیستند. در این مواقع احتمالا دندان شما عفونت کرده و باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا از انتشار باکتری به بافت و دندان‌های مجاور جلوگیری شود. پوسیدگی دندان می‌تواند علت اصلی بروز عفونت باشد. دندانپزشک معمولا در این وضعیت ابتدا از قرص برای عفونت دندان استفاده می‌کند، سپس به سراغ روش‌هایی برای درمان علت اصلی این عارضه می‌رود. به طور کلی باید درمان عفونت لثه و دندان را اولین مرحله در رفع مشکلات دندانی دانست که اغلب به کمک قرص انجام می‌شود. 

اگر برایتان سوال پیش آمده قرص برای عفونت دندان چی خوبه، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با بهترین قرص‌های برطرف‌کننده عفونت دندانی آشنا کنیم.

کدام قرص برای عفونت دندان خوب است؟

تصویر دندان و لثه‌ای که عفونت کرده
آنتی‌بیوتیک بهترین راه‌کار برای کنترل و درمان عفونت دندان است که باید توسط دندانپزشک تجویز شود.

منظور از قرص برای عفونت دندان، همان آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که باید زیر نظر دندانپزشک مصرف شوند. اگر آنتی‌بیوتیک به درستی انتخاب شود، می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان مشکل چرک و عفونت دندان را برطرف کند. در اغلب موارد برای عفونت‌های دندان، فرم خوراکی آنتی‌بیوتیک به شکل قرص یا کپسول تجویز می‌شود که بهتر است طبق نظر دندانپزشک دوره مصرف آن را تمام کنید. 

معمولا مدت زمان استفاده از قر‌ص‌های برطرف‌کننده عفونت دندان در هر فرد و متناسب با شدت عفونت متفاوت است. با این حال اغلب افراد باید آنتی‌بیوتیک مخصوص دندان را به صورت روزانه و به مدت یک هفته مصرف کنند. اگر شدت درد زیاد باشد، دندانپزشک آنتی‌بیوتیک را هر چهار یا ۶ ساعت تجویز می‌کند. در غیر این صورت، دستور مصرف آنتی‌بیوتیک هر هشت ساعت یک عدد است.

معرفی بهترین قرص برای عفونت دندان

در حال حاضر قرص‌های زیادی برای رفع عفونت دندان وجود دارند که باید حتما زیر نظر دندانپزشک استفاده شوند. به طور کلی می‌توان قوی‌ترین داروهای چرک خشک‌کن و بهترین آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت دندان را شامل موارد زیر دانست:

قرص پنی‌سیلین (Penicillin)

پنی‌سیلین متداول‌ترین قرص برای عفونت دندان است که در دسته آنتی‌بیوتیک‌های قوی قرار می‌گیرد. با این حال باید با احتیاط مصرف شود، زیرا اغلب افراد به پنی‌سیلین و داروهای مشابه واکنش آلرژیک نشان می‌دهند. بنابراین پنی‌سیلین خوراکی یا تزریقی را تنها در صورت تجویز دندانپزشک برای درمان عفونت دندان استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید:بهداشت دهان و دندان

قرص آزیترومایسین (Azithromycin)

یکی دیگر از آنتی‌بیوتیک‌های قوی که باعث توقف رشد انواع باکتری‌ها می‌شود، آزیترومایسین خوراکی است. این قرص بیشتر زمانی برای کاهش عفونت‌های دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرد به گروه خانواده پنی‌سیلین‌ها حساسیت داشته باشد. همچنین باید آن را موثرترین و بهترین قرص برای عفونت دندان و لثه دانست. معمولا دندانپزشک قرص آزیترومایسین را برای عفونت‌های دندان در هر ۲۴ ساعت یک عدد و به مدت سه روز تجویز می‌کند.

قرص کلیندامایسین (Clindamycin)

کلیندامایسین اثربخشی بالایی در درمان طیف وسیعی از باکتری‌ها دارد. اغلب دندانپزشکان این قرص را برای عفونت‌های دندان مخصوصا زمانی که لثه هم درگیر شده تجویز می‌کنند؛ زیرا مقاومت باکتریایی کلیندامایسین خوراکی نسبت به پنی‌سیلین کمتر است. این قرص به صورت ۲ دوز ۳۰۰ و ۶۰۰ میلی‌گرم وجود دارد و باید هر هشت ساعت به صورت روزانه مصرف شود.

قرص آموکسی‌سیلین (Amoxicillin)

این قرص از خانواده آنتی‌بیوتیک پنی‌سیلین است که می‌تواند عفونت باکتریایی را درمان کند. آموکسی‌سیلین دارای ۲ دوز ۵۰۰ میلی‌گرم (هر هشت ساعت) و ۱۰۰۰ میلی‌گرم (هر ۱۲ ساعت) است. معمولا دندانپزشک برای از بین بردن باکتری‌های سرسخت، چرک خشک‌کن آموکسی‌سیلین را با اسید کلاوولانیک تجویز می‌کند. با این حال مقاومت باکتریایی در برابر قرص آموکسی‌سیلین زیاد است، به همین دلیل دندانپزشک متخصص در اغلب موارد انواع دیگر قرص برای عفونت دندان را پیشنهاد می‌دهد.

قرص سفیکسیم (Cefixime)

معمولا کلیندامایسین، آموکسی‌سیلین و پنی‌سیلین بهترین قرص برای عفونت دندان شناخته می‌شوند. زمانی که شما به این آنتی‌بیوتیک‌ها حساسیت داشته باشید، دندانپزشک قرص سفیکسیم را تجویز می‌کند. درواقع می‌توان این چرک خشک‌کن قوی را بهترین قرص برای عفونت دندان کشیده شده دانست. از طرفی سفیکسیم آنتی‌بیوتیک موثر برای درمان عفونت بعد از جراحی و عفونت‌های ادراری یا پوستی است. معمولا دندانپزشک قرص سفیکسیم با دوز ۲۵۰ را هر چهار ساعت و دوز ۵۰۰ را هر هشت ساعت تجویز می‌کند.

بیشتر بخوانید:قرص سفکسیم برای چیه؟

ترونیدازول (Metronidazole)

یکی دیگر از قرص‌های چرک خشک‌کن قوی برای عفونت دندان، مترونیدازول است. با این حال دندانپزشکان به دلیل حساسیت افراد زیادی به مترونیدازول، آن را به عنوان اولین گزینه درمان عفونت انتخاب نمی‌کنند. معمولا دوز مصرفی چرک خشک‌کن مترونیدازول به صورت هر هشت ساعت یک عدد تجویز می‌شود، اما ممکن است میزان آن متناسب با سن و وزن افراد تغییر کند.

قرص تتراسایکلین (Tetracycline)

تتراسایکلین بهترین قرص برای عفونت باکتریایی لثه است. همچنین این آنتی‌بیوتیک مانع از فعالیت پروتئینی به نام کلاژناز می‌شود و از تجزیه استخوان و بافت همبند جلوگیری می‌کند. از همین‌رو اغلب دندانپزشکان تتراسایکلین را بهترین قرص برای عفونت دندان و لثه ناشی از باکتری می‌دانند.

اینفوگرافیک بهترین قرص برای عفونت‌دندان
آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی برای درمان عفونت دندان، باکتری‌های ایجادکننده عفونت را مورد هدف قرار می‌دهند و از بین می‌برند.

آیا می‌توان از آنتی‌بیوتیک در دوران بارداری و شیردهی استفاده کرد؟

تغییرات هورمونی یکی از دلایل اصلی پوسیدگی دندان و ایجاد عفونت در دوران بارداری و شیردهی هستند. در این مواقع دندانپزشک برای درمان عفونت، آنتی‌بیوتیک بی‌خطر تجویز می‌کند.

 بهترین قرص عفونت دندان در بارداری عبارت‌ است از:

  • پنی‌سیلین
  • آموکسی‌سیلین
  • سفالکسین

بیشتر بخوانید:روش مصرف قرص مترونیدازول چگونه است؟

مصرف قرص برای عفونت دندان در شیردهی هم باید حتما زیر نظر دندانپزشک و متخصص زنان انجام شود، زیرا اغلب آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند. معمولا دندانپزشک برای کنترل و درمان عفونت در دوران شیردهی، قرص پنی‌سیلین و کلیندامایسین را تجویز می‌کند. 

یادتان باشد از مصرف خودسرانه قرص برای عفونت‌های دندان در دوران شیردهی خودداری کنید، زیرا برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مانند مترونیدازول برای بیماری‌های عفونی مناسب هستند و مصرف آن‌ها در دوران شیردهی باید با احتیاط کامل و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. 

عوارض قرص عفونت دندان چیست؟

به طور کلی شایع‌ترین عوارض آنتی‌بیوتیک‌های دندان عبارت‌اند از:

  • سردرد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • درد معده
  • نفخ
  • درد شکمی
  • احساس تغییر در طعم 
  • عفونت قارچی

بیشتر بخوانید:رایج‌ترین علل عفونت دندان عصب کشی

اینفوگرافیک عوارض احتمالی قرص برای عفونت دندان
برخی از آنتی‌بیوتیک‌های موثر برای عفونت دندان ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شوند که اغلب با قطع دارو برطرف خواهند شد.

در صورت مشاهده هر یک از عوارض زیر هنگام مصرف قرص برای عفونت دندان با دندانپزشک آنلاین درمانکده مشورت کنید:

  • اختلال در تنفس
  • کهیر
  • تورم چشم، لب یا صورت
  • انقباض معده
  • درد مفاصل و عضلات
  • خس خس سینه
  • تب
  • تاول

راهنمای مراجعه به پزشک

پوسیدگی دندان اصلی‌ترین دلیل عفونت دندان است. رعایت بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی احتمال پوسیدگی دندان و بروز عفونت را کاهش می‌دهد. با این حال برخی عوامل دیگر مانند ترک خوردگی، شکستگی یا عدم مهارت پزشک در انجام اقدامات زیبایی دندان می‌تواند منجر به بروز عفونت شود. در این مواقع بهترین راه‌کار، استفاده از قرص برای عفونت دندان است که باید زیر نظر دندانپزشک مصرف شود.

بیشتر بخوانید:درمان دندان درد خانگی چگونه است؟

برای این منظور می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده ابتدا با بهترین پزشکان متخصص از جمله دندان‌پزشکان باتجربه و کاربلد آشنا شوید. همچنین درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظرات سایر کاربران در خصوص پزشک مورد نظر، در صورت تمایل برای معاینه حضوری نوبت بگیرید.

سوالات متداول

بهترین قرص برای عفونت دندان چیست؟

آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین، آموکسی‌سیلین، سفیکسیم، مترونیدازول، کلیندامایسین، تتراسایکلین و آزیترومایسین برای از بین بردن باکتری‌های رایج دهان مناسب هستند.

کدام قرص برای عفونت دندان در شیردهی مناسب است؟

معمولا دندانپزشک در این دوران، آنتی‌بیوتیک بی‌خطر مانند پنی‌سیلین یا کلیندامایسین تجویز می‌کند.

چگونه از اثربخشی قرص برای عفونت دندان مطمئن شویم؟

علائم عفونت دندان مانند درد، تورم، خستگی یا تب باید پس از سه روز مصرف آنتی‌بیوتیک تجویزی توسط دندانپزشک کاهش پیدا کنند.

چه مدت طول می‌کشد تا قرص برای عفونت دندان اثر کند؟

معمولا پس از سه روز مصرف آنتی‌بیوتیک، شدت درد ناشی از عفونت دندان کاهش پیدا می‌کند. با این حال توصیه می‌شود این قرص را به طور کامل در یک دوره که اغلب هفت روز است، مصرف کنید.

بهترین قرص برای عفونت دندان و لثه کدام است؟

دندانپزشک با بررسی میزان عفونت دندان، آنتی‌بیوتیک موثر تجویز می‌کند. معمولا برای شدت عفونت کم، آموکسی‌سیلین و برای عفونت شدید آنتی‌بیوتیک قوی‌تر مانند سفیکسیم تجویز می‌شود.

منابع: medicalnewstoday | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 66

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

35 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها