دریازدگی

دریازدگی و راهکارهای رهایی از آن برای لذت بیشتر از سفر

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دریازدگی، اتفاقی که احتمالا بارها آن را شنیده و یا حتی تجربه نموده‌اید. این اتفاق در هر فردی به‌خصوص کسانی که سفرهای دریایی زیادی را تجربه نکرده‌اند با شدت و ضعف متفاوت به‌وجود می‌آید. ابتلا به بیماری دریازدگی در حین سفر می‌تواند تجربه بدی از آن سفر باقی گذاشته و فرد و همراهانش را در طول سفر دچار استرس و اضطراب برای کنترل این بیماری و درمان آن کند، در نتیجه لذت کافی را از سفر آبی خود نبرده و با خاطره‌ای تلخ سفر را به پایان برسانند. اما شناخت این بیماری و علائم و راه‌های پیشگیری از آن شاید بتواند در پیشگیری و کنترل دریا زدگی نقش مهمی داشته باشد، پس در ادامه با مجله درمانکده همراه باشید.. .

ابتلا به دریا‌زدگی
ابتلا به بیماری دریازدگی در حین سفر می‌تواند تجربه بدی از آن سفر باقی بگذارد.

دریا زدگی چیست؟

دریازدگی یا بیماری حرکت، بیماری است که هر فردی ممکن است به آن مبتلا شود. این بیماری در اثر عدم هماهنگی سلول‌های مغز با تکان خوردن فراوان و حرکت اتفاق می‎افتد. تمامی افراد با داشتن حلزون گوش احتمال ابتلا به این بیماری را دارند زیرا در هنگام حرکت مایع میانی گوش در داخل گوش جا‌به‌جا می‌شود. تنها افراد ناشنوا که قسمت حلزونی در گوش آن‌ها وجود ندارد در برابر بیماری‎های حرکت و دریازدگی ایمن هستند.

جا‌به‌‎جایی مایع میانی گوش باعث می‌شود که پیام‌های متفاوتی از تعادل فرد به مغز ارسال شده و در نتیجه این بیماری را به وجود بیاورد. به تعبیر دیگر اختلال در ارسال پیام حرکتی باعث می‌شود حس‌گرها که در نقاط مختلف بدن وجود دارند به مغز فرمان متضاد دهند، یعنی حس‌گرهای نقاط مختلف به مغز پیام حرکت و تکان خوردن داده و پاها که بر روی زمین ثابت هستند پیام ثبات می‌دهند، در این هنگام اختلال دریازدگی روی می‌دهد. 

لازم به ذکر است که اگر همچنان مغز شما در این زمینه واکنش نشان داد و علائمتان بلند مدت بود بهتر است به دکتر متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با دکتر مغز و اعصاب مشکلتان را بگویید و درمان شوید.

بیشتر بخوانیم: چگونه از سلامتی خود در سفر به مناطق گرم محافظت کنیم؟

در یک دسته بندی کلی افراد را می‎توان به سه قسمت تقسیم کرد: 

  1. افرادی که به سرعت دچار دریازدگی شده و بسیار مستعد این اتفاق هستند.
  2. افرادی که این حالت را در زمانی که دریا دچار موج شده است تجربه می‌کنند.
  3. کسانی که در فقط در شرایط بحرانی دریا دچار این بیماری می‌شوند.
فردی که دچار دریازدگی شده است
در این تصویر مشاهده می کنید که دریازدگی چگونه می تواند از کیفیت سفرتان بکاهد.

علائم بیماری دریا زدگی

دریازدگی اغلب با علائمی چون سردرد، سرگیجه، احساس خواب‌آلودگی، حالت تهوع و استفراغ بروز پیدا می‌کند و در برخی دیگر علائمی مانند رنگ پریدگی، التهاب معده، خشکی دهان، سستی، تب و بی‌حالی نیز وجود دارد.

در صورت داشتن علائم این بیماری بهتر است در اولین فرصت به دکتر فوق تخصص گوش، حلق و بینی مراجعه شود یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر گوش، حلق و بینی سوالات خود را در این زمینه بپرسید و از دکتر راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بخوانیم: پرواز زدگی چیست؟

نحوه‌ تشخیص ابتلا به این بیماری

تشخیص این مسئله، که فردی دچار دریازدگی شده، کار دشواری نبوده و به راحتی قابل تشخیص است. بروز هر یک از علائم دریازدگی به معنای ابتلا به این بیماری بوده و از علائم شایع آن حالت تهوع و سرگیجه بوده، که با رعایت برخی نکات می‌توان آن را کنترل کرد. 

درمان دریازدگی

جلوگیری از ابتلا به این بیماری به مراتب از درمان آن آسان‌تر است. درمان دریازدگی معمولا درمان به‌خصوصی ندارد، زیرا این بیماری فقط در زمان حرکت و با بهم خوردن تعادل انتقال سیگنال‎های حرکتی به سمت مغز رخ می‌دهد.

برخی داروها در زمان بروز این بیماری تجویز می‌شود، مانند داروی آنتی هیستامین و دیفن هیدرامین، قرص فرنگان برای پیشگیری از تهوع، اسکوپولامین که هم‌چون چسب به پشت گوش می‎چسبد، این چسب‌ها باید 4 ساعت قبل از حرکت به محل الصاق شود.

این داروها معمولا خواب آور بود و بعد از استفاده از آن‎ها باید از کارهایی که نیازمند تمرکز بالا است خودداری شود. درمان‎های طبیعی دیگری هم برای کنترل این حالت وجود دارد، مانند: قرار دادن پا در آب یخ، خیره شدن به افق و توجه به دور دست‌ها، دراز کشیدن در راستای کشتی یا قایق، عدم تلقین بیماری، جویدن و … .

بیشتر بخوانیم: سرطان دهان؛ علل، علائم، انواع و درمان سرطان کام

راه‌های پیشگیری از دریازدگی

پیشگیری از دریازدگی راه آسان‌تری نسبت به درمان آن است، زیرا هنگامی که این بیماری اتفاق بیفتد، فرد هیچ لذتی از سفر دریایی نبرده و ممکن است تا آخر سفر در تلاش برای درمان و از بین بردن این بیماری باشد. 

  • در صورت سابقه بیماری‌های دریایی و دریازدگی حتما به دکتر متخصص عمومی مراجعه شود.‎
  • استفاده از قرص‌های ضد دریازدگی قبل از سفر
  • قبل از آغاز سفر دریایی غذای سبک و مقوی میل کرده و همراه خود ببرید، زیرا احساس گرسنگی باعث تشدید علائم می‌شود.
  • از مصرف غذاهای چرب قبل و حین سفر خودداری شود.
  • از کم آب شدن بدن جلوگیری کرده و به اندازه کافی آب بنوشید، نوشیدن آب به بهتر بودن شرایط جسمی کمک می‌کند.
  • یکی از کارهایی که می‎توان برای جلوگیری از دریازدگی انجام داد مصرف زنجبیل 12 تا 24 ساعت قبل از آغاز سفر است، مصرف زنجبیل برای افراد حساس به دریا از زمان‌های قدیم به عنوان دارو برای پیشگیری از دریازدگی مورد مصرف واقع می‌شد.
  • از نشستن در کناره‎ها و لبه‎های کشتی و قایق خودداری شود زیرا این قسمت‎ها بیشتر تکان خورده و حالات دریازدگی را تشدید می‌کند. بهترین محل برای قرار گرفتن در آن، قسمت وسطی کشتی و یا قایق است.
  • از مصرف مشروبات الکلی جدا خودداری شود زیرا مصرف الکل باعث بروز مشکلاتی از جمله از دست دادن آب بدن در سفر می‌شود.
  • در حین سفر دریایی از مطالعه و خیره ماندن به یک نقطه خودداری شود، زیرا این کار باعث ارسال پیام‎های اشتباه به مغز می‌شود.
  • عینک‎هایی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‎تواند علائم را کاهش دهد.
  • در زمان آغاز حرکت استفاده از آب‌نبات‌های با طعم لیمو به کنترل قند خون کمک می‌کند.
  • استشمام بوهای آرام بخش مانند نعنا گزینه خوبی برای کاهش علائم است.
  • درصورت انجام کلیه موارد فوق و عدم بهبود حتما به پزشک کشتی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانیم: با سرطان نازوفارنکس آشنا شوید

عوارض دریازدگی

دریازدگی و بیماری‎‌های حرکت عوارض چندانی نداشته و بعد از اتمام سفر عوارض نیز از بین می‎رود، اما در موارد حاد شخص در اثر استفراغ شدید، بدن دچار کم آبی و افت فشارخون شده و یا به علت شدت سرفه، بعد از اتمام سفر نیز درد در ناحیه گلو و هم‌چنین سرفه باقی بماند. در این حالت حتما لازم است به پزشک مراجعه کرده و درمان بیماری آغاز شود.

سوالات متداول

دریازدگی
در این بخش هر گونه سوالی مربوط به دریازدگی پاسخ داده شده است.

چه افرادی دچار این بیماری می‌شوند؟

ابتلا به دریازدگی افراد محدودی را شامل نشده و هر فردی ممکن است با شدت و ضعف متفاوت به این بیماری دچار شود. اما در افراد 2 تا 12 سال، زنان باردار و هم‌چنین کسانی که مشکلات گوش دارند بیشتر اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانیم: وزوز گوش ؛ علائم، علل، عوارض و درمان

علائم بیماری دریازدگی تا چه زمان باقی می‌ماند؟

معمولا علائم این بیماری تا 4 ساعت پس از اتمام سفر به طور کامل ازبین می‌رود، علائم این بیماری در بزرگ‌سالان بسیار کمتر از کودکان است. 

بعد از بروز علائم دریازدگی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

علائم مربوط به دریازدگی معمولا ساعتی پس از پایان سفر از بین می‌رود، در صورتی که این علائم باقی مانده و از بین نرود و همچنین در صورت شدت بیش از اندازه علائم در حین سفر لازم است به پزشک متخصص عمومی مراجعه شود، یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با پزشکان عمومی در درمانکده ویزیت شوید.

بیشتر بخوانیم: علت خون دماغ چیست و چطور درمان می شود؟

با رخ دادن حالات دریازدگی، غواصانی که شغل غواصی دارند چگونه با این علائم مقابله می‌کنند؟

دریازدگی برای همه از جمله غواصان و به‌ویژه غواصانی که به کشتی متصل هستند رخ می‌دهد، اما به مرور زمان سیستم بدن کسانی که در این کار مداومت دارند با شرایط وفق یافته و فرد دیگر دچار علائم دریازدگی نمی‌شود، معمولا بدن بعد 2 الی 3 روز به شرایط عادت می‌کند.

بیشتر بخوانیم: تلخی دهان به چه علت بروز می‌دهد؟

جمع‌بندی

هر فردی در هر بازه سنی که قرار دارد ممکن است در طول زندگی خود، در زمان سفر با هر نوع وسیله نقلیه، دچار حالاتی چون سرگیجه، تهوع، سردرد و بی‌حالی شود. علت بیماری دریازدگی اختلال در فرستادن فرکانس‎های حسی، حرکتی به سمت مغز است.

این اتفاق معمولا دوام زیادی نداشته و چند ساعت پس از پایان سفر از بین می‌رود، هم‌چنین باتوجه به راه‎های فراوان پیشگیری که در مباحث به خوبی بدان اشاره شده است، بهترین روش درمانی این عارضه شمرده می‎شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 18

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها