تغذیه بعد از عمل بینی؛ چه غذاهایی بعد جراحی بینی خوبه؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

همه افرادی که جراحی بینی (رینوپلاستی) انجام می‌دهند، این سوال برایشان پیش می‌آید که تغذیه بعد از عمل بینی چگونه است؟ مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که پس از جراحی بینی می‌خوریم، می‌توانند بر افزایش یا کاهش تورم و طول دوره نقاهت تاثیر بگذارند. از همین‌رو توصیه می‌شود، حتما به دستورالعمل پزشک پیرامون رعایت رژیم غذایی در دوره نقاهت رینوپلاستی توجه کنید. 

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چه غذاهایی باید در دوره نقاهت بعد از جراحی بینی بخوریم و از مصرف چه غذاهایی بپرهیزیم؟ در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا اصول تغذیه بعد از عمل بینی و تغییرات لازم در رژیم غذایی را بررسی کنیم.

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی 

تصویری از مواد غذایی سالم مانند عدس، نخود، سبزیجات و قارچ
مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های مناسب می‌توانند به کاهش تورم بعد از عمل بینی کمک کنند.

رعایت رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی یکی از مهم‌ترین بخش‌های دوره نقاهت است. در واقع تغذیه اصولی و مناسب علاوه بر ترمیم زخم و پشت سر گذاشتن راحت‌تر دوره نقاهت، باعث می‌شود تا از بروز عوارض جانبی پس از رینوپلاستی دور بمانید. 

اغلب افراد پس از به هوش آمدن و ریکاوری، تا دفع کامل دارو از بدن‌شان، احساس ناخوشایندی دارند. معمولا این حالات چند روز طول می‌کشد و ممکن است معده نتواند در این مدت غذای دریافتی را به درستی هضم کند؛ از همین‌رو فرد دچار یبوست می‌شود. 

از طرفی، ناراحتی گوارشی که اغلب با حالت تهوع همراه است و فشارهای حاصل از یبوست می‌تواند به بخیه‌های بینی فشار وارد کند. این موارد همگی بیانگر اهمیت توجه به تغذیه بعد از عمل بینی و نقش مهم رعایت رژیم غذایی اصولی در کسب نتیجه مطلوب بعد از رینوپلاستی هستند که نمی‌توان آن‌ها را دست کم گرفت.

بعد از جراحی بینی چی بخوریم؟

شما می‌توانید اطلاعات کافی درباره بهترین نوع تغذیه بعد از عمل بینی را از جراح‌تان دریافت کنید. پزشک بر اساس شرایط بدنی شما بهترین و مناسب‌ترین توصیه‌ها را ارائه می‌دهد. با این حال، می‌توان اصول و نکات تغذیه‌ای مناسب پس از رینوپلاستی را شامل موارد زیر دانست:

مصرف مواد غذایی نرم

مهم‌ترین نکته در رژیم غذایی بعد از عمل بینی، مصرف مواد غذایی نرم و آبکی است. جویدن مواد غذایی سفت و سخت می‌تواند به بخیه‌ها فشار وارد کند و بر روی فرم بینی تاثیر بگذارد. از همین‌رو توصیه می‌شود، حتما در روزهای ابتدایی پس از رینوپلاستی، غذاهای نرم و ترجیحا آبکی مانند سوپ، آش، پوره سیب‌زمینی، ماست و تخم مرغ هم‌زده بخورید.

مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر

مواد غذایی حاوی فیبر می‌توانند با بهبود عملکرد دستگاه گوارش از بروز یبوست جلوگیری کنند و باعث تسریع روند ترمیم بخیه‌ها شوند. بهترین مواد غذایی حاوی فیبر برای روزهای ابتدایی بعد از عمل بینی عبارت‌اند از:

  • میوه‌هایی مانند سیب، هلو، طالبی، پرتقال و توت‌فرنگی
  • سبزیجاتی مانند نخود فرنگی و اسفناج
  • سیب‌زمینی و هویج پخته
  • ماکارونی
  • نان و غلات سبوس‌دار
  • جو دوسر

بیشتر بدانید: قبل از عمل بینی چی بخوریم؟

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین

اسید آمینه موجود در پروتئین‌ها به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند. بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین که در ادامه معرفی می‌کنیم را دست کم نگیرید:

  • مرغ
  • تخم مرغ
  • گوشت کم‌چرب
  • ماهی
  • لبنیات
  • لوبیا
  • عدس
  • سویا
  • آجیل

مصرف غذاهای ضد التهاب

التهاب و تورم از اصلی‌ترین عوارض بعد از جراحی بینی هستند که می‌توانید آن‌ها را با مصرف مواد غذایی ضد التهاب تا حد زیادی کاهش دهید. مواد غذایی مناسب برای کاهش تورم بعد از رینوپلاستی عبارت‌اند از:

  • گوجه‌فرنگی
  • روغن زیتون
  • آووکادو
  • سبزیجات دارای برگ سبز
  • ماهی چرب مانند ماهی آزاد، ماهی ساردین یا ماهی تن
  • قارچ
  • توت‌فرنگی
  • کلم بروکلی
  • انگور
  • چای سبز

مصرف مواد غذایی حاوی چربی مفید

یکی دیگر از اصول مهم تغذیه بعد از عمل بینی، مصرف چربی‌های مفید است که به راحت‌تر پشت سر گذاشتن دوره نقاهت کمک می‌کند. در واقع چربی‌های مفید، بهترین منبع برای تامین انرژی مورد نیاز بدن هستند و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند. 

بهترین منابع چربی‌های مفید عبارت‌اند از:

  • روغن زیتون
  • آجیل
  • آووکادو

نوشیدن مایعات کافی

اگر از پزشک در مورد اصول تغذیه بعد از عمل بینی بپرسید، حتما علاوه بر مصرف مواد غذایی مفید، بر هیدراته نگه داشتن بدن تاکید می‌کند. نوشیدن مایعات، مخصوصا آب به اندازه کافی در دوره نقاهت پس از جراحی بینی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به تسریع روند ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند. 

همچنین نوشیدن آب‌میوه‌های غیر اسیدی مانند آب آناناس و آب کرفس برای هضم بهتر غذا مفید است و می‌تواند التهاب و تورم را کاهش دهد. از دیگر نوشیدنی‌های مقوی برای این دوره می‌توان به شیرموز و شیک‌های پروتئینی اشاره کرد که سطح انرژی بدن را بالا می‌برند.

بیشتر بدانید: نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به چه صورت است؟

اینفوگرافیک روش تغذیه مناسب بعد از عمل بینی
رعایت اصول تغذیه صحیح بعد از جراحی بینی باعث می‌شود تا دوره نقاهت کوتاه‌تری داشته باشید.

بعد از عمل بینی چی نخوریم؟

در کنار تمام مواد غذایی که مصرف آن‌ها به تسریع روند ترمیم و التیام زخم‌ها کمک می‌کند، محدودیت‌هایی در تغذیه بعد از عمل بینی وجود دارد که باید آن‌ها را جدی بگیرید. این محدودیت‌های تغذیه‌ای که بر نتیجه رینوپلاستی تاثیر می‌گذارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

پرهیز از غذاهای جویدنی و سفت

مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های سفت به بینی و بخیه‌ها فشار وارد می‌کند؛ از همین‌رو در چند روز ابتدایی جراحی بینی از جویدن غذاهای سفت پرهیز کنید. از طرفی، این نوع مواد غذایی می‌توانند احتمال دل‌درد، معده‌درد و یبوست را افزایش دهند.

عدم مصرف مواد غذایی فرآوری‌شده

مواد غذایی آماده سرشار از نمک، قند و چربی اشباع‌شده هستند و با جذب بیش از حد آب، باعث ایجاد تورم می‌شوند.

اجتناب از مواد غذایی تند و اسیدی

یکی دیگر از نکات مهم در اصول تغذیه بعد از عمل بینی، عدم مصرف مواد غذایی تند است. غذاهای اسیدی و تند باعث افزایش فشار خون می‌شوند و احتمال خونریزی را پس از جراحی بینی افزایش می‌دهند. همچنین این نوع مواد غذایی در اکثر افراد علائم آلرژی مانند عطسه و آبریزش بینی ایجاد می‌کنند. از دیگر عوارض مصرف مواد غذایی تند و اسیدی می‌توان به تحریک معده و بروز مشکلات گوارشی اشاره کرد.

عدم مصرف مواد غذایی شور

از مهم‌ترین اصول تغذیه بعد از عمل بینی که جراح حتما در مورد آن با شما حرف می‌زند، اجتناب از مصرف مواد غذایی شور است. غذاهای نمکی، التهاب و ورم بینی را پس از جراحی افزایش می‌دهند؛ بنابراین از مصرف آن‌ها بپرهیزید.

بیشتر بدانید: عفونت بینی بعد از عمل

کاهش مصرف کافئین

نوشیدنی‌های کافئین‌دار موجب بالا رفتن فشار خون می‌شوند و احتمال تورم یا خونریزی را پس از جراحی بینی افزایش می‌دهند.

اجتناب از مواد غذایی بسیار سرد یا گرم

هنگام خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌های سرد و گرم به دمای مناسب آن‌ها توجه کنید. دمای غیر عادی مواد غذایی می‌تواند با ایجاد درد بیشتر، روند بهبودی زخم‌ها را کندتر کند.

سخن پایانی

رعایت اصول تغذیه بعد از عمل بینی به مدت یک تا ۲ هفته ضروری است. معمولا جراح پلاستیک در جلسات مشاوره قبل از رینوپلاستی با شما درباره باید و نبایدهای تغذیه‌ای پس از جراحی بینی صحبت می‌کند. با رعایت این نکات دوره نقاهت شما بدون درد و التهاب سپری می‌شود.

اگر به دنبال جراح باتجربه برای عمل بینی هستید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه با بهترین پزشکان از جمله دکتر گوش و حلق و بینی آشنا شوید.

سوالات متداول

مناسب‌ترین تغذیه بعد از جراحی بینی برای ترمیم زخم‌ها چیست؟

در دوره نقاهت رینوپلاستی، مواد غذایی حاوی پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مصرف کنید.

بهترین میوه که باید در تغذیه بعد از عمل بینی مصرف شود کدام است؟

آناناس دارای آنزیمی با خاصیت ضد التهابی است که به رفع التهاب و کبودی بعد از جراحی بینی کمک می‌کند

اصول تغذیه بعد از عمل بینی تا چه مدت باید رعایت شود؟

دوره نقاهت جراحی بینی حدود یک تا ۲ هفته است.

منابع: rhinoplastytoronto | nosecomfort

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها