جوش روی باسن نشانه چیست؟ علت و راه های درمان خانگی آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

جوش و آکنه عارضه‌ای نه‌چندان دلپذیر است که در هر جایی از بدن از جمله باسن و پشت کمر ایجاد می‌شود. جوش روی باسن گاهی به قدری دردناک است که نشستن را برای فرد دشوار می‌کند. اگر به دنبال راهی برای رهایی از جوش در ناحیه نشیمنگاه خود هستید و می‌خواهید بدانید جوش روی باسن برای چیست، ادامه این مقاله از مجله درمانکده را از دست ندهید.

جوش روی باسن نشانه چیست؟

جوش روی باسن وضعیت بسیار متفاوتی با جوش روی صورت دارد. در بیشتر مواقع علت اصلی بروز آکنه روی باسن،‌ فولیکولیت است که در آن فولیکول‌های مو مسدود می‌شوند. در ادامه در مورد علت ایجاد جوش در ناحیه نشیمنگاه،‌ دقیق‌تر توضیح می‌دهیم.

۱- فولیکولیت

مهم‌ترین علت ایجاد جوش باسن فولیکولیت است. فولیکولیت وضعیتی است که در آن،‌ فولیکول مو مسدود شده و باکتری‌ها به آن وارد می‌شوند. در این حالت ناحیه فولیکول مو ملتهب،‌ قرمز و چرک‌آلود شده و شبیه به جوش می‌شود. فولیکولیت در سایر نقاط بدن مثل پشت ران،‌ پشت ساق پا و آرنج نیز رخ می‌دهد.

پوشیدن لباس‌های تنگ،‌ پوشیدن لباس‌های نامرغوب،‌ اپیلاسیون،‌ عفونت باکتریایی یا قارچی،‌ ماندن در آب به مدت طولانی و تعریق شدید از جمله مهم‌ترین دلایل ایجاد فولیکولیت هستند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به‌ویژه افراد مبتلا به HIV، ممکن است به اشکال نادرتر فولیکولیت مثل فولیکولیت ائوزینوفیلیک مبتلا شوند. فولیکولیت ائوزینوفیلیک با داروهای ضد رتروویروسی درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید:میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد و عوارض آن

فولیکولیت ناحیه باسن
فولیکولیت مهم‌ترین عامل ایجاد جوش در ناحیه باسن است.

۲- تغییرات هورمونی

دیگر عاملی که در ایجاد جوش روی باسن نقش دارد،‌ تغییرات هورمونی در بدن زنان و مردان است. تغییرات هورمونی تولید چربی در بدن را افزایش داده و همین موضوع زمینه‌ساز ایجاد جوش در ناحیه نشیمنگاه می‌شود. تغییرات هورمونی دوران بلوغ،‌ بارداری،‌ شیردهی‌،‌ قاعدگی و مصرف داروهای هورمونی باعث ایجاد جوش در این ناحیه شوند.

۳- تحریک پوست

گاهی استفاده از یک محصول شوینده یا مراقبتی جدید منجر به تحریک پوست و ایجاد جوش روی باسن می‌شود. استفاده از محصولات جدید می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک و ایجاد جوش در ناحیه نشیمنگاه شود.

۴- کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس یک بیماری شایع پوستی است که با علائمی چون التهاب،‌ قرمزی و برآمدگی‌های جوش‌مانند روی پوست شناخته می‌شود. این عارضه بیشتر در ناحیه پشت بازوها،‌ پشت ران و باسن رخ می‌دهد. احتمال بروز کراتوز پیلاریس در کودکان هم وجود دارد و در بین جوانان بسیار شایع است.

کراتین پروتئینی است که روی پوست را می‌پوشاند و زمانی که در فولیکول‌های مو بیش از حد انباشته شود،‌ کراتوز پیلاریس ایجاد می‌شود. خشکی شدید پوست احتمال بروز کراتوز پیلاریس را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:لک صورت نشانه چیست؟ + بهترین روش های درمان

۵- کورک یا کاربونکل (Boil یا furunculosis)

کورک در واقع نوع خاصی از فولیکولیت است که به صورت چندین جوش سرسفید و چرکی بروز می‌کند. در اغلب موارد عامل اصلی ایجاد کورک در ناحیه باسن باکتری استافیلوکوک اورئوس است که به طور طبیعی روی سطح پوست بدن زندگی می‌کند. کاربونکل به صورت جوش‌های خوشه‌ای،‌ چرکی و دردناک ظاهر می‌شود و در صورت درمان‌نشدن‌،‌ تبدیل به یک عفونت عمیق خواهد شد.

۶- انسداد منافذ پوست

پوست ناحیه باسن هم مانند سایر نواحی بدن منافذ باز دارد؛ اگر این منافذ در اثر آلودگی یا باکتری‌ها مسدود شوند جوش ایجاد می‌شود. در افرادی که پوست چربی دارند، عامل اصلی جوش روی باسن انسداد منافذ باز پوست این ناحیه است.

۷- درماتیت تماسی

درماتیت تماسی زمانی رخ می‌دهد که پوست ناحیه باسن ملتهب و قرمز می‌شود. شایع‌ترین نوع درماتیت تماسی اگزما است که می‌تواند باعث ایجاد جوش در ناحیه نشیمنگاه شود. بثورات ناشی از اگزما در ناحیه باسن قرمز،‌ ملتهب و پوسته پوسته هستند.  

۸- تعریق زیاد

تعریق زیاد می‌تواند باعث ایجاد جوش در ناحیه نشیمنگاه شود. جوش روی باسن در اثر تعریق زیاد به خصوص در ورزشکاران دیده می‌شود. زمانی که فعالیت زیادی در طول روز دارید و عرق می‌کنید،‌ عرق و باکتری‌ها در ناحیه باسن تجمع یافته و باعث ایجاد جوش می‌شوند.

۹- فعالیت کم

جوش در ناحیه باسن در افرادی که در طول روز فعالیت کمی دارند و بیشتر به صورت نشسته هستند،‌ بیشتر ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:کهیر چیست؟ علائم، علت و روش‌های درمان کهیر

مهم‌ترین علت جوش روی باسن
برای درمان جوش روی باسن،‌ ابتدا باید علت اصلی آن را پیدا کرده و بعد برای درمان اقدام کنید.

۱۰- اپیلاسیون مکرر

اپیلاسیون یکی از راه‌های محبوب از بین‌بردن موهای زائد در بدن است اما استفاده مکرر از این روش،‌ احتمال ایجاد جوش روی بدن به خصوص ناحیه باسن را افزایش می‌دهد. به جای اپیلاسیون می‌توانید روش لیزر موهای زائد را جایگزین کنید.

باسنم جوش میزنه چیکار کنم؟

مهم‌ترین نکته در درمان جوش‌های روی باسن،‌ دستکاری‌نکردن آن‌ها است. اگر در ناحیه باسن و ران خود جوش و آکنه مشاهده کردید ابتدا با روش‌های خانگی با آن‌ها مقابله کنید. اما اگر جوش‌ها مقاوم بودند و بزرگ‌تر شدند،‌ حتما با متخصص پوست و مو مشورت کنید. برای جوش روی باسن می‌توانید از طریق درمانکده از متخصصان پوست و مو نوبت بگیرید.

لیزر موهای زائد

اگر علت ایجاد جوش در ناحیه نشیمنگاه فولیکولیت است،‌ می‌توانید از لیزر موهای زائد کمک بگیرید. اگر ذاتا پرمو هستید،‌ احتمال برگشت موها به داخل پوست و ایجاد فولیکولیت در شما بالا است. لیزر موهای زائد با کاهش موها در ناحیه نشیمنگاه، احتمال ایجاد جوش در این ناحیه را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:آکنه ؛ علائم، علل، پیشگیری و درمان

عکس لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد بهترین راه مقابله با فولیکولیت ناحیه باسن است.

مرطوب‌ نگهداشتن پوست

پوست خشک احتمال ایجاد جوش در ناحیه نشیمنگاه را بسیار افزایش می‌دهد. اگر پوست خشکی دارید،‌ حتما بعد از حمام و شنا، کل بدن و ناحیه باسن را با لوسیون مناسب مرطوب کنید. همچنین برای شستن بدن از محصولات شوینده مخصوص پوست‌های خشک استفاده کنید. برای مرطوب‌کردن پوست بدن می‌توانید از روغن‌های گیاهی چون جوجوبا،‌ آرگان،‌ رزهیپ،‌ بادام شیرین یا شی‌باتر استفاده کنید.  

دوش‌گرفتن

اگر در طول روز زیاد عرق می‌کنید،‌ حتما دوش بگیرید. تعریق شدید احتمال ایجاد جوش را بالا می‌برد.

استفاده از محصولات ضد جوش

محصولات ضد جوش از جمله پن و محلول‌های ضد جوش را می‌توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید. این محصولات جوش‌های ناحیه باسن را از بین برده و از ایجاد جوش‌های جدید جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:جوش صورت و تمام باورهای اشتباه دربارۀ آن

پیروی از سبک زندگی سالم

پیروی از سبک زندگی سالم تاثیر مهمی در کاهش جوش‌های صورت و بدن دارد. غذاهایی که در طول روز می‌خوریم،‌ نقش مهمی در ایجاد جوش روی بدن و باسن دارند؛ برای مثال خوردن گرمی‌جات‌،‌ تخم‌مرغ،‌‌ آجیل‌ها و غذاهای فرآوری‌شده باعث ایجاد جوش می‌شود. با اصلاح تغذیه خود می‌توانید از شر جوش‌های ناحیه باسن خلاص شوید.

مراجعه به پزشک

اگر جوش روی باسن دردناک است و در زندگی روزمره‌تان اختلال ایجاد کرده باید حتما با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. فولیکولیت‌های شدید و عمیق نیاز به درمان دارویی و مداخله پزشکی دارند.

درمان‌های خانگی

در وهله اول برای مقابله با جوش‌های روی باسن می‌توانید روش‌های خانگی را امتحان کنید. روش‌هایی چون استفاده از اسکراب بدن،‌ روغن درخت چای،‌ آلوئه‌ورا،‌ زردچوبه و جوش‌شیرین بهترین درمان‌های خانگی برای رهایی از جوش روی باسن هستند.  

اینفوگرافی روش‌های درمان جوش روی باسن
جوش ناحیه باسن اگر چه عارضه خطرناکی است،‌ اما باید حتما درمان و پیگیری شود.

درمان‌های خانگی جوش روی باسن

روش‌های خانگی در بیشتر موارد به از بین‌بردن جوش در ناحیه نشیمنگاه کمک می‌کنند. موثرترین درمان‌های خانگی جوش‌های روی باسن عبات‌اند از:

  • محلول آب و نمک
  • نشستن در محلول سرکه سیب
  • ژله آلوئه‌ورا
  • ترکیب زردچوبه و ماست
  • ترکیب جوش‌شیرین و آب
  • استفاده از کمپرس گرم
  • روغن درخت چای
  • روغن درخت نارگیل

بیشتر بخوانید:4 نکته مهم که دربارۀ جوش بلوغ و انواع آن باید بدانید

پیشگیری از جوش روی باسن

در پیشگیری از جوش در ناحیه نشیمنگاه نکات زیر کمک‌کننده است:

  • به طور مکرر از لایه‌بردارهای فیزیکی و قوی استفاده نکنید.
  • از بی‌تحرکی خودداری کنید.
  • روزانه دوش بگیرید.
  • حوله شخصی خود را با کسی به اشتراک نگذارید.
  • مصرف غذاهای چرب و فرآوری‌شده را کم کنید.
  • در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید.
  • اگر پوست حساسی دارید،‌ برای شستن لباس‌هایتان از محصولات نرم‌کننده استفاده نکنید.
  • از دستمال مرطوب و دستمال‌ کاغذی عطری استفاده نکنید.
  • از اپیلاسیون و اصلاح مکرر بپرهیزید.
  • لباس‌های خود را بعد از تمرین ورزشی حتما بشویید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ و پلاستیکی بپرهیزید.
  • از مرطوب‌کننده‌های غیر کومدوژنیک استفاده کنید.
  • از شوینده‌های مناسب پوست خود استفاده کنید.
  • لباس‌های نخی و راحت بپوشید.
عکس فردی که لباس تنگ پوشیده و عرق کرده است.
لباس‌های تنگ‌ هم باعث تعریق شده و هم از طریق محدود کردن فولیکول‌های مو باعث ایجاد جوش در ناحیه باسن می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده در مورد علت و درمان جوش روی باسن توضیح دادیم. جوش و آکنه به دلایل مختلفی روی بدن ایجاد می‌شوند و برای از بین‌بردن آن‌ها لازم است با مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو مشورت کنید. با درمانکده می‌توانید به صورت آنلاین و در اسرع وقت از بهترین متخصصان پوست و مو،‌ نوبت معاینه بگیرید.

سوالات متداول

چگونه باسنی سفید و بدون جوش داشته باشیم؟

استفاده منظم از اسکراب مخصوص بدن از ایجاد جوش در ناحیه نشیمنگاه جلوگیری می‌کند.

درمان خانگی جای جوش روی باسنم چیست؟

روغن درخت چای، سرکه سیب، آلوئه‌ورا،‌ روغن نارگیل،‌ زردچوبه و جوش‌شیرین بهترین درمان‌های خانگی برای از بین‌بردن جای جوش باسن در خانه هستند.

آیا جوش روی باسن خطرناک است؟

جوش در ناحیه نشیمنگاه عارضه خطرناکی نیست اما نباید آن را به حال خود رها کنید و نیاز به درمان دارد.

منابع: health.clevelandclinic | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها