از بین بردن جای جوش؛ جدیدترین راهکارهای درمان آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

از بین بردن جای جوش از روی صورت و بدن،‌ یکی از دغدغه‌های اصلی همه افرادی است که به نوعی درگیر جوش هستند. جوش عارضه‌ای آزاردهنده‌ است و در هر جایی از بدن ایجاد می‌شود. برای از بین بردن جای جوش روش‌های مختلف پزشکی و خانگی وجود دارد که در ادامه این مقاله از مجله پزشکی درمانکده قرار است در مورد آن‌ها توضیح دهیم. اگر به دنبال بهترین روش از بین بردن جای جوش هستید،‌ ادامه این مقاله از مجله درمانکده را از دست ندهید.

از بین بردن جای جوش با دستگاه

برای از بین بردن جای جوش با دستگاه باید حتما به مطب فوق تخصص پوست و مو مراجعه کنید. انجام این روش‌ها در مراکزی چون آرایشگاه‌ها اشتباه محض است. بهترین روش‌های پزشکی و زیبایی برای حذف جای جوش شامل موارد زیر است:

آلت: اینفوگرافی روش‌های از بین بردن جای جوش با دستگاه: لیزر،‌ سابسیژن،‌ میکرونیدلینگ،‌ مزونیدلینگ،‌ درم ابريژن.
برای از بین‌رفتن جای جوش‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن روش‌های دستگاهی که توسط پزشک انجام می‌شوند بهترین گزینه هستند.

۱- لیزر

لیزر جای جوش روشی موثر،‌ غیرتهاجمی و بدون عارضه برای حذف جای جوش از روی صورت و بدن است. در لیزر لایه سطحی پوست حذف می‌شود و به این ترتیب اسکار و فرورفتگی‌های عمیق جای جوش از بین می‌روند. لیزر جای جوش برای پوست‌هایی که جوش فعال دارند،‌ گزینه مناسبی نیست.

۲- مزونیدلینگ

در روش مزونیدلینگ برای از بین‌رفتن جای جوش‌ها مواد محرک تولید کلاژن به لایه زیرین پوست تزریق می‌شوند. مزونیدلینگ باید حتما توسط پزشک انجام شود و انجام آن توسط افراد دیگر ممنوع است.

۳- سابسیژن

سابسیژن در واقع نوعی جراحی موضعی است که متخصص پوست آن را انجام می‌دهد. در این روش پزشک یک سوزن مخصوص و باریک را وارد زیر پوست کرده و با آن الیاف زیر جای جوش‌ها را شل می‌کند. به این ترتیب اسکارها از روی پوست جدا می‌شوند و جای جوش از بین می‌رود.

۴- میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ جای جوش، یک صفحه غلتک‌مانند کوچک که چندین سوزن دارد،‌ روی جای جوش‌ها کشیده می‌شود. پس از انجام میکرونیدلینگ جای جوش‌ها کمرنگ‌تر شده و لکه‌ها از بین می‌روند.

بیشتر بخوانید:4 نکته مهم که دربارۀ جوش بلوغ و انواع آن باید بدانید

۵- میکرودرم ابريژن

میکرودرم ابريژن برای از بین‌بردن جای جوش‌های قدیمی و اسکارهای شدید انجام می‌شود و آن‌ها را تا حدود زیادی از بین می‌برد. اسکارهای سطحی با این روش به سرعت از بین می‌روند.

از بین بردن جای جوش به روش طب سنتی

اگر به دنبال آموزش از بین بردن جای جوش هستید و می‌خواهید بدانید که روش از بین بردن جای جوش در کمترین زمان خانگی چیست،‌ روش‌های زیر را امتحان کنید:

آلت:‌ اینفوگرافی روش‌های خانگی از بین بردن جای جوش: عسل،‌ آبلیمو، خاک رس،‌ جوش شیرین،‌ سیب‌زمینی، سرکه سیب،‌ زردچوبه.
جای جوش‌های تازه را می‌توان با روش‌های طب سنتی و خانگی از بین برد.

۱- از بین بردن جای جوش با عسل

عسل بهترین و ایمن‌ترین ترکیب طبیعی برای از بین بردن جای جوش‌‌ در خانه است. عسل را می‌توانید هم به تنهایی و هم در ترکیب با دیگر مواد همچون خیار،‌ شیر یا آبلیمو برای حذف جای جوش‌ها استفاده کنید. مقدار کمی عسل را به کل صورت خود بزنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس با آب ولرم و شوینده مناسب صورت خود را بشویید.

۲- حذف جای جوش با آبلیمو

آبلیمو ترکیبی اسیدی است و می‌تواند جای جوش‌ها را کمرنگ کند. اما در مورد استفاده از آبلیمو برای از بین بردن جای جوش از روی بدن باید احتیاط کنید؛ زیرا آبلیمو می‌تواند باعث تحریک پوست شود. مقدار کمی از آبلیموی طبیعی را روی پنبه بریزید و به آرامی آن را تنها روی جای جوش‌ها اعمال کنید. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید.

بیشتر بخوانید:عوامل زمینه ساز بروز جوش صورت

۳- سیب‌زمینی

سیب‌زمینی خاصیت روشن‌کنندگی دارد و استفاده از آن به کاهش جای جوش‌ها بسیار کمک می‌کند. یک سیب‌زمینی را پوست گرفته و رنده کنید. سپس آب سیب‌زمینی را با یک پد بهداشتی یا پنبه روی جای جوش‌ها بزنید و ۱۵ دقیقه منتظر بمانید. اگر از آب سیب‌زمینی برای کمرنگ‌شدن جای جوش‌های صورت‌تان استفاده می‌کنید،‌ حتما بعد از آن آبرسان و مرطوب‌کننده بزنید.

۴- سرکه سیب طبیعی

یکی دیگر از روش‌های خانگی که به از بین بردن جای جوش باسن،‌ صورت و بدن کمک می‌کند سرکه سیب است. سرکه سیب را به کمک پنبه روی جای جوش‌ها بزنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. برای حذف جای جوش‌ها با استفاده از ترکیب سرکه سیب هفته‌ای ۲ بار این کار را انجام دهید.

۵- ماسک خاک رس

خاک رس ماده‌ای طبیعی بوده و عملکردی فوق‌العاده عالی در شفافیت و پاکسازی پوست دارد. ماسک خاک رس را هم می‌توانید در خانه درست کنید و هم می‌توانید به صورت آماده بخرید. استفاده از این ترکیب بسیار آسان است و تنها باید مقداری از این خاک را با آب، گلاب،‌ ژل آلوئه‌ورا یا شیر ترکیب کرده و روی کل صورت بزنید. بهتر است از ماسک خاک رس تنها هفته‌ای ۲ بار استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:انواع لک صورت کدامند؟

آلت:‌  فردی که در حال زدن ماسک خاک رس است.
خاک رس را از عطاری‌های معتبر تهیه کرده و هفته‌ای ۲ بار از آن استفاده کنید.

۶- جوش شیرین

جوش شیرین می‌تواند به عنوان یک لایه‌بردار و ضد لک طبیعی برای پوست عمل کند. مقداری از جوش شیرین را با آب یا گلاب ترکیب کرده و ترکیبی خمیرمانند تهیه کنید. در مرحله بعد ترکیب حاصل را به همه جای صورت خود بزنید،‌ ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد صورت خود را بشویید. استفاده از ترکیب جوش شیرین به مرور لکه‌های تیره جای جوش را کمرنگ کرده و از بین می‌برد. شما می‌توانید هفته‌ای ۲ تا سه بار از ترکیب جوش شیرین برای از بین بردن جای جوش‌های خود استفاده کنید.

۷- زردچوبه

زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و یک ماده قوی برای از بین‌بردن لک صورت و جای جوش است. زردچوبه را می‌توانید با عسل،‌ مقدار کمی آبلیمو،‌ شیر یا ماست ترکیب کرده و به صورت خود بزنید. بعد از استفاده از ماسک زردچوبه صورت‌تان زرد خواهد شد؛ توصیه می‌کنیم این ماسک را قبل از حمام‌ استفاده کنید. همچنین می‌توانید بعد از شستن صورت از شیر پاک‌کن استفاده کنید تا اثری از زردی روی صورت‌تان باقی نماند.

بیشتر بخوانید:علت لکه قهوه ای روی پوست

۸- ژل آلوئه‌ورا

استفاده از آلوئه‌ورا یک روش محبوب و البته ارزان برای شفافیت پوست صورت و شادابی آن است. ژل آلوئه‌ورا در بسیاری از ماسک‌ها و کرم‌های بهداشتی وجود دارد و استفاده از ژله طبیعی آن باعث شفافیت پوست می‌شود. کافی است یک شاخه آلوئه‌ورا تهیه کرده و هر شب به مدت ۳۰ روز مقداری از ژل طبیعی این گیاه را به کل صورت خود بزنید.

ژل آلوئه‌ورا چند دقیقه بعد از اعمال روی پوست خشک شده و نیازی به آبکشی ندارد. برای نتیجه‌گیری بهتر در از بین بردن جای جوش با آلوئه‌ورا،‌ این کار را قبل از خواب انجام دهید و بگذارید ژل آلوئه‌ورا تا صبح روی صورت‌تان بماند.

 ۹- استفاده از روغن‌های گیاهی

روغن‌تراپی یکی از بهترین روش‌های خانگی برای داشتن پوستی سالم و شفاف است. روغن‌های گیاهی قدرت لایه‌برداری ملایمی دارند و می‌توانند به ندرت باعث شفافیت پوست و از بین‌رفتن جای جوش‌ها شوند. از بهترین روغن‌ها برای از بین بردن جای‌ جوش روی صورت می‌توان روغن‌های هسته انار،‌ هسته انگور،‌ جوجوبا،‌ نارگیل و رزهیپ را نام برد.

۱۰- آب خیار

آب خیار خاصیت نرم‌کنندگی دارد و می‌تواند به از بین‌بردن جای جوش‌های صورت کمک کند. آب خیار علاوه بر کمرنگ‌کردن جای جوش‌ها،‌ باعث شفافیت و یکدست‌شدن پوست صورت می‌شود. یک خیار را رنده کرده و مقداری از آب آن را با پنبه روی جای جوش‌ها بزنید. این کار را می‌توانید هر روز انجام دهید تا زودتر نتیجه بگیرید.

بیشتر بخوانید:آکنه چگونه درمان می‌شود؟

آلت:‌ عکس بهترین روغن‌های گیاهی برای جای جوش
روغن‌های گیاهی چون روغن انار و رزهیپ باعث کمرنگ‌شدن جای جوش‌ها می‌شوند.  

آیا می‌توان از ایجاد جای جوش‌ جلوگیری کرد؟

تا اینجا در مورد روش‌های مختلفی که می‌توان برای از بین بردن جای جوش‌ها انجام داد توضیح دادیم. برخی توصیه‌های پیشگیرانه هم وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها از ایجاد جای جوش‌ها جلوگیری کنید. این توصیه‌ها عبارت‌اند از:

  • روزی هشت لیوان آب بنوشید. مصرف به اندازه آب در طول روز،‌ پوست را آبرسانی کرده و از کدری و ایجاد جای جوش‌ها جلوگیری می‌کند.
  • روزی ۲ بار صورت خود را با شوینده مناسب بشویید. برای انتخاب شوینده مناسب پوست خود با مشاور یا متخصص پوست و مو مشورت کنید.
  • برای مراقبت از پوست صورت و بدن خود،‌ یک روتین منظم داشته باشید و آن را دنبال کنید.
  • هفته‌ای یک الی ۲ مرتبه صورت و بدن خود را اسکراب کنید.
  • هر ماه برای فیشال صورت به متخصص این کار مراجعه کنید.
  • جوش‌ها را به حال خود بگذارید و آن‌ها را دستکاری نکنید.
  • روش‌های تهاجمی مثل سابسیژن،‌ میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ را تنها در مراکز معتبر و زیر نظر متخصص پوست و مو انجام دهید.
  • در طول روز حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر ۲ ساعت آن را تمدید کنید.
  • حتما از کرم آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از موادی که سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌ها هستند بیشتر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:فیشیال پوست چیست؟ فواید و عوارض آن را بشناسید!

سخن پایانی

در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده در مورد بهترین روش از بین بردن جای جوش توضیح دادیم. اگر به دنبال سریعترین روش از بین بردن جای جوش هستید،‌ پیشنهاد ما به شما مشورت با مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو است. بهترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای خلاصی از جای جوش، بدون‌شک روش‌های زیبایی است. برای مشاوره روش‌های حذف جای جوش‌ها می‌توانید از طریق پلتفرم درمانکده از بهترین متخصصان پوست و مو نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا از بین بردن جای جوش برای همیشه امکان‌پذیر است؟

بله. امروزه به کمک برخی از روش‌های زیبایی چون لیزر و مزونیدلینگ می‌توان از شر جای جوش‌ها برای همیشه خلاص شد.

آیا از بین بردن جای جوش در یک روز ممکن است؟

از بین‌رفتن جای جوش‌ها پروسه‌ای زمان‌بر است و با هیچ روشی نمی‌توانید یک روزه آن‌ها را از روی صورت و بدن خود حذف کنید.

از بین‌رفتن جای جوش چقدر طول می‌کشد؟

حذف جای جوش‌ها بسته به نوع جوش،‌ عمق و میزان التهاب آن متفاوت است و نمی‌توان یک زمان مشخص را تعیین کرد.

چند جلسه لیزر برای حذف جای جوش لازم است؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای از بین بردن جای جوش با لیزر بسته به شدت،‌ عمق و میزان التهاب جوش‌ها سه جلسه و بیشتر است.

منابع: mayoclinic | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها