رشته زنان و زایمان

معرفی رشته زنان، زایمان و نازایی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رشته زنان و زایمان یکی از شاخه تخصصی بالینی پزشکی است که به پیش گیری، تشخیص، درمان و پیگیری بیماری های دستگاه تناسلی و تولید مثل زنان، بیماری های پستان مرتبط، عوامل موثر بر سلامت این اعضا، مراقبت و درمان طبی و جراحی مناسب می پردازد.

طول و محتوی دوره آموزشی رشته زنان و زایمان

طول مدت تحصیلی دستیاری در این رشته چهار سال تمام است. آموزش دستیاران در حیطه های دانشی، نگرشی و مهارتی است. بهترین پروفسوز زنان و زایمان در تهران پس از گذراندن دوره تخصصی به منظور افزایش  علم و آگاهی خود در یک مقطع فوق تخصصی در یکی از فلوشیپ های انکولوژی زنان، اختلالات کف لگن زنان، پریناتولوژی (طب مادر و جنین)، لاپاراسکوپی، نازایی و ناباروری و … آموزش می بینند.

گرایش های مرتبط با شغل پزشک متخصص زنان و زایمان عبارتند از

  • رشته مامایی که خود شامل مشاوره و تنظیم خانواده، مشاوره قبل از بارداری، مراقبت های دوران بارداری و پس از آن، حاملگی های طبیعی، حاملگی های پر خطر، زایمان طبیعی و غیر طبیعی ( سزارین )، عوارض طبی و جراحی حاملگی و حاملگی های پرخطر می شود.
  • زنان و کلیه اخلالات طبی و جراحی مربوط به آن که شامل تشخیص و درمان ناهنجاری های شایع دستگاه تناسلی زنان، انجام لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، تشخیص و اداره اختلالات عمکردی کف لگن، تشخیص و درمان های غیر جراحی بیماری های پستان، تشخیص و درمان توده های لگنی و درد لگن زنان مرتبط با این رشته، تشخیص، درمان و مشاوره اندوکرینولوژی تولید مثل که شامل دوران بلوغ، نازائی و یائسگی می شود.
  • مراقبت های اولیه و پیش گیری کننده که شامل گرفتن یک شرح حال جامع از بیماره در زمینه طبی، تغذیه ای، جنسی، خانوادگی، ژنتیکی و رفتارهای اجتماعی، معاینه فیزیکی کامل، آموزش و راهنمایی کردن بیمار، غربال گری متناسب با گروه های سنی، آشنایی با طب رفتاری و مشکلات روانی- اجتماعی می شود؛ بالینی که شامل مراقبت های سرپایی، مراقبت های بستری و مامایی می شود، اشاره کرد.

روی هم رفته این شغل شامل درمان های غیرجراحی و درمان های جراحی می شود که به سه دوره پیش از بلوغ، دوره بارداری و دوره پس از یائسگی تقسیم بندی می شود.

رشته زنان و زایمان
تولد نوزاد

روش های درمانی در این رشته به 2 دسته زیر تقسیم می شود

مراقبت و درمان سرپایی

مراقبت های سرپایی مربوط به انواع بیماری های زنان شامل مواردی مانند حفظ سلامت، پیش گیری از بیماری ها، تشخیص، درمان، پیگیری، مشاوره و ارجاع در صوزت نیاز است.

مراقبت و درمان بستری و جراحی

در این روش درمان فاکتورهای مهمی مثل انتخاب عمل جراحی مناسب، ارزیابی قبل و بعد از عمل و … نقش دارد.

اهداف آموزش کلی 

با در نظر گرفتن ماهیت رو به رشد و پویای رشته زنان و زایمان، متخصصان این رشته باید در زمینه های زنان، مامایی، مراقبت های بهداشتی، پیشگیری و درمان تبحر لازم را داشته باشند. 

رشته زنان و زایمان
معاینه ی پزشک زنان

پزشکان این رشته در طول دوران دستیاری باید در مواردی مانند ژینکولوژی در موارد خوش خیم، مشاوره های پیش از بارداری، جراحی دوران حاملگی، مراقبت های لازم در طول دوران بارداری و هنگام زایمان، مراقبت های پس از زایمانف اختلالات دستگاه اداراری تناسلی و پستان، مراقبت از بیماران بدحال، پروسیجر سرپایی، پروستیجر جراحی، ژینکولوژی پایه در کودکان و نوجوانان، اختلالات مربوط به بلوغ، قاعدگی، نازایی، یائسگی، غدد درون ریز و سرطان های ژینکولوژیک، نگرش و مهارت لازم را کسب کنند.

لازم نیست برای روز بعد یا روزهای بعد صبر کنید تا مراقبت های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید نوبت خود را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین در درمانکده رزرو کنید. تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران و پزشکان، امکان نوبت دهی بهترین دکتر زنان زایمان و نازایی تهران را در سایت خود فراهم کرده است.

درمانکده برای بهبود و تسریع روند درمان بیماران، با همکاری بهترین پزشکان این حوزه، امکان نوبت دهی اینترنتی برجسته ترین پزشکان متخصص، فوق تخصص و پروفسور متخصص زنان در تهران را فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک خوب زنان و زایمان بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان زنان مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

[sibwp_form id=7]

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد رای‌ها 37

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها