رابطه جنسی در دوران بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟ + روش صحیح خوابیدن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زنان باردار و همسران آن‌ها معمولا سوال می‌پرسند که آیا داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری ایمن است؟ آیا این کار ممکن است به جنین آسیب برساند؟ آیا نیاز است که در این دوران از برخی پوزیشن‌های جنسی خاص اجتناب شود؟ اگر شما هم در ذهن خود سوالاتی در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری و پس از آن دارید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید. زیرا به صورت اجمالی به تمام این مسائل پرداخته شده است.

به منظور پاسخ به تمامی سوالات خود نیز شاید بهتر باشد با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی عاشقانه؛ عشق و رابطه جنسی چه ارتباطی باهم دارند؟

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری ایمن است؟

داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری کاملا طبیعی است. البته به شرط آن‌که خود بارداری نیز در شرایط طبیعی انجام شده باشد. مقاربت جنسی و حرکات آمیزشی به جنینی که تحت حفاظت رحم و جدار عضلانی شکم قرار دارد آسیبی نمی‌رساند. علاوه بر این، جنین توسط مایع آمنیوتیک نیز تحت محافظت قرار می گیرد.

انقباضات ناشی از ارگاسم مشابه انقباضات زایمانی نیستند. هر چند هنوز هم برخی پزشکان به منظور رعایت جانب احتیاط، توصیه می کنند در هفته‌های نهایی بارداری از رابطه جنسی اجتناب شود. چرا که معتقدند هورمون‌های موجود در مایع منی، موسوم به پروستاگلاندین، می‌توانند باعث تحریک انقباضات رحمی شوند.

یکی از استثناهای موجود در این زمینه زنانی هستند که زایمان آن‌ها به تاخیر افتاده است و قصد دارند زایمان خود را تسریع کنند. برخی پزشکان بر این باور هستند که پروستاگلاندین‌های موجود در مایع منی قادرند زایمان جنین بالغ یا پست ترم (جنینی که بیش از 42 هفته در رحم مادر بوده است) را تسریع کنند.

ژل‌هایی که برای به اصطلاح “عمل آوردن” گردن رحم و القای زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز حاوی پروستاگلاندین هستند. این در حالی است که برخی دیگر از پزشکان بر این باورند که ارتباط بین مایع منی و زایمان صرفا یک فرضیه است و رابطه جنسی باعث تسریع زایمان نمی‌شود.

در رابطه با ارگاسم نیز باید گفت که از آن‌جایی‌که انقباضات بوجود آمده در هنگام ارگاسم با انقباضات حین زایمان تفاوت دارند، بنابراین از این نظر مشکلی وجود ندارد.

بیشتر بدانید: عوارض نداشتن رابطه جنسی چیست؟

رابطه جنسی در دوران بارداری
در بیشتر مواقع رابطه جنسی در دوران بارداری مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند.

در چه مواقعی باید از رابطه جنسی در دوران بارداری پرهیز کرد؟

ممکن است در بارداری های پر خطری نظیر موارد زیر، پزشک از شما بخواهد که از رابطه جنسی در دوران بارداری خودداری کنید:

  • خطر سقط یا سابقه قبلی آن
  • خطر زایمان زودرس (شروع انقباضات زایمانی زودتر از هفته 37 ام)
  • خونریزی یا ترشحات واژینال یا درد کرامپی و بدون علت شکم
  • نشت مایع از کیسه آمنیوتیک و یا پارگی آن
  • باز شدن زود هنگام گردن رحم
  • قرارگیری جفت در بخش تحتانی رحم (جفت سر راهی یا Placenta previa)
  • دو قلو، سه قلو یا چند قلو بودن بارداری

در صورت لزوم می توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: بهداشت جنسی؛ ۲۰ روش برای رعایت بهداشت جنسی آقایان و زنان

اینفوگرافی مواقعی که باید در رابطه جنسی در بارداری از آن ها پرهیز کرد
زمانی‌که در فرد باردار خطر سقط جنین وجود دارد و یا در شرایط باز شدن زود هنگام رحم و چند قلو بودن نوزاد باید از رابطه جنسی در بارداری اجتناب کرد.

به یاد داشته باشید که اگر پزشک رابطه جنسی در دوران بارداری را ممنوع کند، این به این معناست که هرگونه ارگاسم و برانگیختگی جنسی (نه صرفا مقاربت) نیز ممنوع خواهد بود.

بیشتر بدانید: فواید رابطه جنسی که احتمالا از آن‌ها بی خبرید!

تصویر زن باردار همراه با همسرش
اگر خطر سقط جنین و زایمان زودرس برای فردی وجود داشته باشد نباید در دوران بارداری رابطه جنسی داشته باشد.

رابطه جنسی در دوران بارداری

شرایط بارداری هر زن، از جمله احساس وی در مورد رابطه جنسی، منحصر به فرد است. برخی زنان در دوران بارداری میل جنسی خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که در برخی دیگر از زنان، میل جنسی در دوران بارداری بیشتر از قبل می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که میل جنسی در دوران بارداری ممکن است تحت تاثیر تغییرات هورمونی، افزایش یا کاهش یابد. میل جنسی برخی زنان با بزرگ‌تر شدن شکم‌شان فروکش می‌کند، در حالی که برخی دیگر احساس می کنند با بزرگ‌تر شدن شکم و پستان‌های شان جاذبه جنسی بیشتری پیدا کرده اند.

از این رو لازم است که در مورد احساسات جنسی خود با شریک زندگی‌تان صحبت کنید. ممکن است نیاز باشد پوزیشن جنسی‌تان را تغییر دهید. این موضوع به ویژه در اواخر بارداری که راحتی و در عین حال تحریک پذیری مادر مطرح می‌شود، اهمیت پیدا می‌کند.

پس از ماه چهارم بارداری، از دراز کشیدن به پشت در هنگام رابطه جنسی (حالت طاق باز) خودداری کنید.

یک راه دیگر برای راحت‌تر کردن رابطه جنسی، داشتن پوزیشن جنسی پهلو به پهلو است. نشستن زن بر روی مرد نیز از پوزیشن‌های جنسی مناسب این دوران محسوب می‌شود.

مثل همیشه اگر در مورد سابقه جنسی شریک زندگی‌تان اطلاع ندارید، باید از کاندوم استفاده کنید چرا که بارداری از ابتلا به بیماری‌هایی که از راه جنسی منتقل می‌شوند، نظیر HIV ، هرپس زگیل‌های تناسلی و یا کلامیدیا جلوگیری نمی‌کند.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی در پریودی وهمه چیز درباره آن

رابطه جنسی بارداری
برای رابطه جنسی در بارداری باید پوزیشنی را انتخاب کنید که به شکم فشار وارد نکند.

رابطه جنسی پس از زایمان

شش هفته پس از زایمان را دوره پس از زایمان (Postpartum period) می‌نامند. رابطه جنسی در این دوران ممکن است اولویت آخر شما باشد. دلایل کاهش میل جنسی در این دوران عبارتند از:

  • بهبودی اپیزیوتومی (برشی که حین زایمان واژینال در لبه های واژن و برای تسهیل خروج سر نوزاد انجام می شود)
  • بهبودی برش‌های شکمی پس از سزارین
  • خونریزی طبیعی که پس از زایمان رخ می‌دهد و 4 تا 6 هفته پس از تولد نیز ادامه پیدا می‌کند.
  • خستگی ناشی از فرایند طولانی بارداری و زایمان
  • نیازهای نوزاد (در صورت دوقلو یا سه قلو بودن بارداری، نیاز بدن به انرژی افزایش پیدا می‌کنند.
  • تغییرات هورمونی
  • درد پستان ها در اثر شیردهی
  • مشکلات روحی روانی نظیر افسردگی پس از زایمان
  • نگرانی در مورد مراقبت از نوزاد و یا مشکلات عاطفی با همسر

بیشتر بدانید: رابطه جنسی چیست؟ اصول رابطه زناشویی چگونه است؟

اینفوگرافی دلایل کاهش میل جنسی پس از زایمان
از مهم‌ترین دلایل کاهش میل جنسی پس از زایمان می‌توان به برش شکم، خونریزی، خستگی و تغییران هورمونی اشاره کرد.

معمولا رابطه جنسی پس از بهبود کامل محل برش و یا بهبودی بافت‌های ظریف واژن ایمن است. این بهبودی معمولا چند هفته طول می‌کشد. در این خصوص می‌توانید از توصیه‌های پزشک نیز استفاده کنید‌. اکثر پزشکان توصیه می‌کنند تا 6 هفته پس از زایمان رابطه جنسی برقرار نشود.

موضوع مهم دیگر این است که رابطه‌ی جنسی باید زمانی انجام شود که فرد از نظر جسمی و روانی نیز آماده باشد. هم شما و هم شریک جنسی‌تان باید بتوانید صبر کنید. به دلیل مسائل و مشکلات مراقبت از فرزندان، ممکن است برگشتن به زندگی جنسی قبلی تا یک سال نیز طول بکشد.

اگر شما هم در دوران بارداری به سر می‌برید، بهتر است کسب اطلاعات در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری و پس از آن را جدی بگیرید. برای کسب اطلاعاتی در این خصوص بهتر است به بهترین متخصص زنان زایمان و نازایی مراجعه کنید. امکان رزرو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

بیشتر بدانید: علت کاهش میل جنسی چیست؟ + سریع‌ترین راه درمان

نکاتی که باید در مورد نزدیکی در بارداری بدانید

  • سکس در دوران بارداری معمولا برای اکثر خانم‌های باردار بی‌خطر است. اما حقیقت این است که همبستری در دوران بارداری چندان راحت نیست و باید به روشی درستی انجام شود. در این زمان
  • نزديكي در ماه اول بارداري معمولا کمی برای خانم‌ها ناراحت‌کننده است. این موضوع معمولا به دلیل حساس شدن سینه‌ها و آلت تناسلی ایجاد می‌شود و در اکثر مواقع بعد از مدتی برطرف خواهد شد.
  • سکس در حاملگی باید بدون ایجاد فشار به شکم و بدن زن انجام شود. از همین رو زن به‌هیچ‌عنوان نباید رو به شکم بخوابد و یا فشاری از جانب مرد به شکم او وارد شود.
  • خوابیدن مرد روی زن در بارداری باید با احتیاط انجام شود و رابطه طوری برقرار شود که فشاری به شکم وارد نشود.
  • ابتلا به عفونت‌های مقاربتی در دوران بارداری می‌تواند مشکلات جدی را برای سلامت شما و جنین ایجاد کنید. از همین رو سعی کنید در این دوران از کاندوم استفاده کنید و از برقراری رابطه جنسی دهانی و مقعدی اجتناب کنید.

سخن نهایی

رابطه جنسی یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های زندگی زناشویی است که اگر در دوران بارداری با احتیاط و به‌اندازه انجام شود، می‌تواند به تجربه‌ای لذت‌بخش برای شما و همسرتان تبدیل شود. به خاطر داشته باشید که معمولا برقراری رابطه برای برخی خانم‌ها خطرناک باشد، از همین رو در صورتی که مشکلی در بارداری شما وجود دارد و یا در شرایط خاصی هستید، باید قبل از برقراری هرگونه رابطه جنسی با پزشک متخصص صحبت کنید. شما می‌توانید از طریق درمانکده به صورت تماس صوتی یا تصویری با پزشک زنان مشورت کنید و از رابطه جنسی با همسرتان در این دوران حساس لذت ببرید.

بیشتر بدانید: علت کمردرد بعد از رابطه جنسی (انزال) چیست؟

سوالات متداول

چه میزان رابطه در دوران بارداری طبیعی است؟

آمارها نشان می‌دهد که بیشتر زوج‌ها در سه ماهه اول بارداری یک بار در هفته، سه ماهه دوم بارداری 1 بار در ماه و در سه ماهه سوم بارداری کمترین میزان رابطه جنسی را برقرار می‌کنند.

ايا نزديكي در بارداري ضرر دارد؟

خوابیدن زن باردار با شوهرش در بیشتر مواقع هیچ مشکلی برای جنین و مادر ایجاد نمی‌کند. تنها در صورتی که فرد در شرایط خاص باشد، با دستور پزشک باید برای مدتی از برقراری رابطه جنسی اجتناب کند.

آیا رابطه در باردار موجب سقط جنین می‌شود؟

سکس با زن باردار به‌هیچ‌عنوان موجب سقط جنین نمی‌شود و بیشتر سقط‌ها به این دلیل رخ می‌دهد که جنین در شرایط نرمال و طبیعی قرار ندارد.

طرز خوابیدن زن و شوهر در بارداری باید چگونه باشد؟

برخی پوزیشن‌ها برای همبستری در دوران بارداری مناسب نیستند، زیرا به شکم فشار وارد می‌کنند. درواقع مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای سکس زن باردار به خاطر داشته باشید این است که روش‌هایی را انتخاب کنید که به شکم فشار وارد نمی‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 390

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

58 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها