مقایسه جراحی باز و بسته زانو

مقایسه جراحی‌ باز و بسته زانو؛کدامیک برای من بهتر است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در مقایسه جراحی باز و بسته زانو به بررسی فاکتورهایی مانند تکنیک انجام آنها، مدت زمان نقاهت و کاربرد آنها توجه می‌شود. منظور از جراحی باز همان جراحی‌های سنتی است که از طریق برش‌های عمیق انجام می‌شوند. جراحی بسته زانو نیز به آرتروسکوپی مشهور است که در طی آن بجای برش‌های عمیق از چندین برش کوچک استفاده می‌شود. با این مقاله از مجله درمانکده همراه شوید تا بیشتر راجع به انواع جراحی‌های زانو بدانید. در این مقاله سعی شده است به مهمترین تفاوت‌های جراحی بسته و باز زانو اشاره شود.

مقایسه جراحی باز و بسته زانو از نظر چگونگی انجام آنها

جراحی باز زانو یعنی چه؟

جراح ارتوپدی در جراحی باز زانو، برشی عمیق در بافت ایجاد می‌کند تا دسترسی کامل به مفصل زانو داشته باشد. این برش چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است. در طی این جراحی اعصاب، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رگ‌ها نیز آسیب می‌بینند، به همین دلیل خونریزی بیشتری نیز انتظار می‌رود. پزشک متخصص در این جراحی از بیهوشی عمومی استفاده می‌کند. این روش بسیار تهاجمی است و کمتر مورد توجه پزشکان متخصص قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانیم: روماتیسم زانو و ۱۰ علامتی که بروز چنین عارضه‌ای را هشدار می‌دهد

عمل باز زانو
در عمل باز زانو از برش‌های عمیق در مفصل استفاده می‌کند.

جراحی بسته زانو یعنی چه؟

در جراحی بسته زانو یا آرتروسکوپی خبری از برش‌های عمیق و خونریزی‌های شدید نیست. به همین دلیل از اصطلاح کم‌تهاجمی برای آن استفاده می‌شود. در طی آن پزشک متخصص ارتوپد چندین برش کوچک در نواحی اطراف مفصل ایجاد می‌کند. جراح ارتوپدی لوله باریک و منعطف آرتروسکوپ را از طریق این برش‌ها وارد مفصل می‌کند. در انتهای لوله آرتروسکوپ، دوربین قرار دارد که تصاویر واضح و دقیقی از مفصل را به مانیتور منتقل می‌کند. پزشک با بررسی تصاویر، با وارد کردن دیگر ابزارهای پزشکی اقدامات درمانی را انجام می‌دهد.

مقایسه جراحی باز و بسته زانو از نظر کاربرد

کاربرد جراحی باز زانو

از جراحی باز برای درمان آسیب‌های زانو استفاده می‌شود؛ اما به دلیل شوک زیادی که به بدن وارد می‌کند، پزشکان در موارد خاص به سراغ آن می‌روند. تعویض مفصل زانو از آن دست آسیب‌هایی است که برای انجام آن به جراحی باز نیاز است. در این جراحی مفصل آسیب دیده از بدن خارج می‌شود و بجای آن از مفصل مصنوعی استفاده می‌شود. جراحی باز زانو می‌تواند در درمان بیماری‌های مفصلی زیر کاربرد داشته باشد:

  • آرتروز زانو
  • آرتریت روماتوئید
  • پوکی استخوان
  • آرتریت زانو
  • روماتیسم زانو

بیشتر بدانیم: معرفی انواع زانوبند؛ کدام زانوبند مناسب من است؟

مفصل مصنوعی زانو
در تعویض مفصل زانو از عمل باز استفاده می‌شود.

کاربرد جراحی بسته زانو؛ آرتروسکوپی

  • بازسازی و ترمیم پارگی رباط صلیبی خلفی و قدامی
  • برداشتن بافت سینوویال ملتهب یا سینوویت زانو (knee synovitis). سینوویال (Synovial membrane) یک غشای نازک است که مفصل‌های بدن را با مایع لغزنده‌ایی به همین نام پوشش می‌دهد. فاکتورهایی مانند آرتریت سپتیک (عفونت‌های مفصلی)، ضربه و آسیب، نقرس، استفاده بیش از حد از مفصل و بیماری های التهابی مثل آرتریت روماتوئید ریسک بروز سینوویت زانو را افزایش می‌دهند.
  • درمان دررفتگی کشکک زانو
  • کوتاه یا بازسازی کردن غضروف مفصلی آسیب دیده
  • درمان شکستگی‌های استخوانی در زانو
  • برداشتن قطعات سست استخوان یا غضروف
  • درمان سپسیس (عفونت) زانو. در این بیماری عامل بیماری‌‌زا مانند باکتری یا ویروس وارد مفصل شده و باعث بروز عفونت می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث آسیب جدی به استخوان‌ها شود.
  • پارگی مینیسک زانو

بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از طریق مشاوره آنلاین با پزشک ارتوپدی از دکتر راهنمایی کسب کنید؛ همچنین شما عزیزان می‌توانید تنها با چند کلیک به رزرو نوبت آنلاین با بهترین پزشکان در سایت درمانکده بپردازید.

بیشتر بدانیم: تق تق زانو نشانه چیست؟ آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

مقایسه جراحی باز و بسته زانو از نظر دوره نقاهت

دوره نقاهت جراحی باز زانو چقدر است؟

بیماران پس از جراحی باز زانو لازم است برای مدتی در بیمارستان بستری شوند. این مدت زمان با توجه به شرایط بیمار متفاوت است؛ اما به طور متوسط یک تا چهار روز طول می‌کشد. در این مدت کادر پزشکی خطراتی مانند لخته‌شدن خون، عفونت، آسیب‌های احتمالی غضروف زانو را بررسی کرده و به حرکت کردن بیمار کمک می‌کنند. مدت زمان نقاهت این نوع جراحی در حدود ۳ ماه است. اگر می‌پرسید که چه زمانی می‌توانید رانندگی کنید، باید گفت همه چیز به وضعیت زانو و میزان سلامتی آن بستگی دارد. هر زمان که مطمئن شدید مفصل زانو واکنش‌های درستی از خود نشان می‌دهد می‌توانید کم کم رانندگی را شروع کنید.

زانو بند طبی
در طی دوره نقاهت جراحی‌های باز زانو احتمالا پزشک بستن زانوبند طبی را تجویز می‌کند.

دوره نقاهت جراحی بسته زانو (آرتروسکوپی) چقدر است؟

مدت زمان ریکاوری آرتروسکوپی مفصل زانو به فاکتورهایی مثل سن، سلامت عمومی بدن، نوع و شدت آسیب بستگی دارد. معمولا بیماران در همان روز جراحی یا یک روز پس از آن می‌توانند مرکز درمانی را ترک کنند. این موضوع نیز با توجه به وضعیت بیمار متغیر است. اما اگر می‌خواهید بدانید که چند روز پس از جراحی بسته زانو می‌توانید زندگی عادی و روزمره خود را از سر بگیرید، باید گفت به چند روز یا ماه نیاز دارید تا به طور کامل مفصل زانو به حالت عادی خود بازگردد.

این موضوع به طور کامل به نوع و شدت آسیب بستگی دارد. در روزهای اول بهتر است از عصا برای راه رفتن استفاده کنید تا فشار کمتری به مفصل زانو وارد شود.

بیشتر بدانیم: جراحی استئوتومی و شناخت بیشتر آن …

مقایسه جراحی باز و بسته زانو؛ مزایا و معایب

مزایای جراحی باز زانو

  • بافت زانو به طور کامل در دسترس جراح ارتوپدی است.
  • احتمال خطا کمتر است؛ چون جراح دسترسی کامل به مفصل دارد.

معایب جراحی باز زانو

  • خونریزی بیشتر
  • آسیب بافت و رگ‌های خونی
  • دوره نقاهت طولانی‌تر
  • درد بیشتر
  • ریسک بروز عفونت
  • بخیه‌های بیشتر و جای زخم بزرگتر

مزایای جراحی بسته زانو

  • خونریزی کمتر
  • برش‌های کوچکتر، بخیه‌ و جای زخم‌های کمتر
  • دوره نقاهت کوتاه‌تر
  • درد کمتر

معایب جراحی بسته زانو

  • به دلیل اینکه جراح ارتوپد دسترسی محدود دارد، احتمال خطا بیشتر می‌شود.
  • این نوع جراحی برای همه آسیب‌های زانو کارایی ندارد.

بیشتر بدانیم: سینووکتومی و شناخت ابعاد مختلف آن

سخن آخر

برخی بیماری‌ها مانند استئونکروز زانو (AVN) باعث از بین رفتن کامل مفصل زانو می‌شوند. به همین دلیل جراحی باز زانو بهترین راه برای درمان و کنترل بیماری است. برخی دیگر از آسیب‌های زانو مانند پارگی مینیسک یا صدا دادن زانو نیز با استفاده از آرتروسکوپی بخوبی درمان می‌شوند. نکته‌ایی که باید بدانید این است که آرتروسکوپی جنبه درمانی و تشخیصی دارد.

سوالات رایج

چند روز پس از جراحی زانو می‌توانم راه بروم؟

معمولا سه هفته پس از جراحی زانو می‌توانید با کمک عصا راه رفتن را برای مدت زمانی کوتاه شروع کنید. به طور کلی یک سال باید به خود فرصت دهید.

بهترین وضعیت خوابیدن پس از جراحی زانو چیه؟

پس از جراحی زانو بهتر است به پشت بخوابید و چند بالش کوچک زیر پاهای خود قرار دهید.

آیا فیزیوتراپی پس از جراحی زانو مفید است؟

تکنیک‌های فیزیوتراپی مانند حرکت درمانی به تقویت عضلات کمک می‌کنند و در کوتاه کردن دوره نقاهت موثر هستند.

جراحی تعویض مفصل زانو چقدر طول می‌کشد؟

این جراحی معمولا ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

در جراحی تعویض مفصل بیهوشی عمومی انجام می‌شود یا موضعی؟

در این جراحی پزشک از بیهوشی عمومی یا اپیدورال (بیهوشی از کمر) استفاده می‌کند.

منبع: orthoinfo.aaos.org | asahq.org | Verywell Health

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها