افتادگی لگن و هر آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

افتادگی لگن وضعیتی است که در آن یک یا چند عضو در لگن از موقعیت طبیعی خود خارج شوند و به سمت پایین و داخل واژن حرکت کنند. این مشکل معمولا خطر جدی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، اما موجب درد و ناراحتی می‌شود. معمولا تغییر در سبک زندگی و همچنین انجام تمرین‌های کف لگن می‌تواند به بهبود این مشکل کمک کند. آمارها نشان می‌دهد که تقریبا 3 درصد از زنان ایالات‌متحده به پرولاپس لگن مبتلا هستند. اما علت بروز این مشکل چیست و چطور درمان می‌شود؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با علائم پرولاپس لگن و روش‌های تشخیص و درمان این مشکل آشنا شوید.

افتادگی لگن چیست؟

در کف لگن گروهی از ماهیچه‌ها هستند که به قرارگیری اندام‌هایی مثل مثانه، رحم، واژن، روده کوچک و راست روده در جای خود کمک می‌کنند. زمانی که این عضلات و بافت‌ها دچار مشکل و یا ضعف شوند، قادر به حمایت از اندام‌های بدن نیستند. منظور از پرولاپس لگن افتادگی یکی از اندام‌های کف لگن به سمت پایین است. این مشکل معمولا پس از زایمان شایع‌تر است و با افزایش سن خطر بروز این مشکل نیز افزایش پیدا می‌کند. افتادگی لگن هم در خانم‌ها و هم آقایان ایجاد می‌شود، اما خطر بروز این مشکل در خانم‌ها بسیار بیشتر است.

تصویری از پرولاپس لگن
پرولاپس لگن زمانی ایجاد می‌شود که عضلات قادر به حفظ اندام‌های کف لگن نباشند و این اندام‌ها به سمت پایین متمایل شوند.

انواع پرولاپس لگن

پرولاپس لگن انواع متفاوتی دارد و با توجه به این کدام عضو کف لگن را تحت تاثیر قرار دهد، علائم متفاوتی را در بیمار ایجاد می‌کند. در ادامه می‌توانید با 4 نوع از رایج‌ترین انواع پرولاپس لگن آشنا شوید.

  • پرولاپس قدامی (برآمدگی مثانه به دیواره جلویی واژن)
  • پرولاپس رحم (برآمدگی رحم یا آویزان شدن رحم به داخل واژن)
  • پرولاپس دیواره خلفی (برآمدگی روده به سمت جلو در دیواره پشتی واژن)
  • افتادگی بالای واژن ( این مشکل برای خانم‌هایی که رحم خود را برمی‌دارند، اتفاق می‌افتد)

علائم افتادگی لگن

بیشتر افرادی که به افتادگی لگن مبتلا می‌شوند، علائم خاصی را تجربه می‌کنند. در این میان برخی افراد نیز ممکن است هیچ علامت خاصی را تجربه نکنند. معمولا علائم به این که کدام عضو در کف لگن دچار افتادگی شده است، بستگی دارد. اگر مثانه دچار افتادگی شود، فرد دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شود. در صورتی که افتادگی در بخش راست روده ایجاد شود، فرد علائمی مثل یبوست و مقاربت دردناک را تجربه می‌کند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم پرولاپس لگن آشنا شوید.

  • احساس سنگینی در اطراف شکم و اندام تناسلی
  • کمردرد در ناحیه پشت کمر
  • لکه بینی و خونریزی از واژن
  • احساس ناراحتی در داخل واژن
  • احساس یک فشار در داخل واژن، شبیه به این که روی یک توپ نشسته‌اید.
  • برآمده شده واژن
  • احساس ناراحتی یا بی‌حسی در زمان رابطه جنسی
  • مشکل در ادرار کردن
  • عدم تخلیه کامل مثانه
  • بی‌اختیاری ادرار به خصوص در زمان سرفه، ورزش و عطسه

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید به دکتر زنان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علت درد لگن در زنان چیست؟

اینفوگرافی علائم افتادگی لگن
از رایج‌ترین علائم افتادگی لگن می‌توان به احساس سنگینی در شکم، احساس ناراحتی و فشار در واژن و همچنین درد در زمان رابطه جنسی اشاره کرد.

علت افتادگی لگن

افتادگی لگن زمانی اتفاق می‌افتد که گروهی از ماهیچه‌ها و بافت‌هایی که به‌طورمعمول از اندام‌های لگن حمایت می‌کنند، ضعیف شوند و قادر به نگه‌داشتن لگن در جای خود نباشند. در ادامه به عوامل موثر بر افتادگی لگن اشاره شده است.

  • بارداری و زایمان
  • 2 قلو بودن نوزاد
  • اضافه‌وزن
  • داشتن یبوست‌های طولانی
  • سرفه مزمن
  • ابتلا به سرطان‌های اندام لگنی
  • برداشتن لگن با جراحی (هیسترکتومی)
  • عوامل ژنتیکی
  • بلند کردن اجسام سنگین برای مدت طولانی
  • مبتلا بودن به سندرم بیش حرکتی مفصل، سندرم مارفان (Marfan) و سندرم اهلرز-دانلوس (Ehlers-Danlos)

در صورت لزوم می توانید با دکتر ارتوپد آنلاین مشورت کنید و یا می توانید به صورت حضوری به دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: از کجا بدانیم عفونت لگنی داریم؟

اینفوگرافی علت افتادگی لگن
از رایج‌ترین دلایل افتادگی لگن می‌توان به بارداری، اضافه‌وزن، یبوست، عوامل ژنتیکی و بلند کردن اجسام سنگین اشاره کرد.

درمان افتادگی لگن

برخی افراد به افتادگی لگن مبتلا هستند، اما هیچ علامت خاصی ندارند و یا افتادگی خفیف است. در این شرایط هیچ نیازی به درمان دارویی نیست. اما تغییر سبک زندگی و انجام دادن برخی نکات ساده می‌تواند از بروز مشکل جلوگیری کند. این راهکارها برای بهبود وضعیت افرادی که به پرولاپس شدید مبتلا هستند، نیز تا حد زیادی موثر است. اگر فردی به پرولاپس لگن با شدت زیاد مبتلا شود، باید در کنار تغییر سبک زندگی از درمان‌های دیگر نیز استفاده کنید.

معمولا نوع درمان به شدت پرولاپس، علائم و سلامت عمومی بدن بستگی دارد و پزشک با در نظر گرفتن شرایط بیمار بهترین روش درمان را انتخاب می‌کند.

روش‌های درمان خانگی افتادگی لگن

افرادی که به پرولاپس لگن مبتلا هستند، قبل از هر چیزی باید وزن خون را کاهش دهند. این افراد باید از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنند و یبوست خود را درمان کنند.

درمان گیاهی افتادگی لگن

مصرف خوراکی‌هایی که سرشار از ویتامین A، B1، B2 و ویتامین C  هستند برای درمان افتادگی رحم مفید است. معمولا توصیه می‌شود این افراد از سویا، روغن سویا، اسفناج تازه، چای زنجبیل، پرتقال، جنسینگ، مویز، زردآلو، زالزالک، شاهدانه استفاده کنند.

فیزیوتراپی و حرکات ورزشی برای درمان افتادگی لگن

یکی از روش‌های درمان پرولاپس لگن انجام حرکات ورزشی و فیزیوتراپی است. در این روش از تکنیک‌هایی برای تقویت عضلات ناحیه مرکزی بدن استفاده می‌شود. انجام تمرینات کگل می‌توان به تقویت عضلات کف لگن و بهبود علائم کمک زیادی کند.

پساری واژن

در این روش برای درمان افتادگی لگن از یک وسیله پلاستیکی کوچک به نام پساری در واژن استفاده می‌شود. این وسیله از افتادگی اندام‌ها به سمت واژن جلوگیری می‌کند و علائم را کاهش می‌دهد.

عمل جراحی

در برخی افراد پزشک برای ترمیم بافت و یا برداشتن اندام آسیب‌دیده از جراحی استفاده می‌کند.

روش تشخیص افتادگی لگن

برای تشخیص پرولاپس لگن پزشک ابتدا بیمار را به معاینه می‌کند. سپس برای این که مشخص شود کدام اندام‌ها دچار افتادگی شده‌اند، لازم است فرد تست‌هایی مثل تست عملکرد مثانه، آزمایش اشعه ایکس دستگاه ادراری، سیستورتروگرام (cystourethrogram) تخلیه ادرار، سی‌تی‌اسکن لگن، سونوگرافی لگن و ام‌آر‌آی لگن انجام شوند.

روش پیشگیری از افتادگی لگن

برای پیشگیری از پرولاپس لگن سعی کنید وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید. سبزیجات و میوه‌های تازه مصرف کنید و از یبوست جلوگیری کنید. سیگار کشیدن را کنار بگذارید، زیرا سرفه مزمن یکی از دلایل ابتلا به افتادگی لگن است. در آخر نیز توصیه می‌شود از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید و در صورت بلند کردن اجسام سنگین سعی کنید از پاهای خود کمک بگیرید و به کمر و شکم فشار کمتری وارد کنید.

بیشتر بدانید: نحوه معاینه لگن برای زایمان طبیعی چگونه است؟

تصویر فردی که سبزیجات مصرف می‌کند.
یبوست یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به افتادگی لگن است که با مصرف سبزیجات فیبردار درمان می‌شود.

سخن نهایی

پرولاپس لگن یک مشکل نسبتا رایج در خانم‌ها است که می‌تواند روی کیفیت زندگی و تمایلات جنسی فرد موثر باشد. ضعف عضلات لگن می‌تواند به‌مرورزمان بدتر شود و علائم شدیدتری را برای فرد ایجاد کند. اگر احساس می‌کنید که به افتادگی لگن مبتلا هستید، بهتر است همین حالا با یکی از دکتر زنان آنلاین در درمانکده ارتباط برقرار کنید و پس از دریافت مشاوره، درمان خود را آغاز کنید.

سوالات متداول

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به پرولاپس لگن قرار دارند؟

افرادی که در خانواده آن‌ها سابقه ابتلا به پرولاپس لگن وجود دارد و همچنین افرادی که زایمان طبیعی سخت و یا برداشتن رحم را تجربه کرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به افتادگی لگن قرار دارند. به‌طورمعمول خطر افتادگی لگن با افزایش سن بیشتر می‌شود.

آیا پرولاپس لگن تنها در خانم‌ها ایجاد می‌شود؟

بهتر است بدانید که افتادگی لگن در همه افراد با هر جنسیتی ایجاد می‌شود، اما معمولا این مشکل در خانم‌های شایع‌تر است. مردها ممکن است تنها دچار افتادگی مثانه و افتادگی رکتوم شوند.

شایع‌ترین علائم افتادگی لگن چیست؟

اکثر افرادی که به افتادگی لگن مبتلا می‌شوند، احساس پری یا فشاری را در واژن تجربه می‌کنند. این احساس شبیه به این است که انگار چیزی در واژن شما در حال افتادن به سمت پایین است.

منابع: nhs، webmd، mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها