معاینه لگن، معاینه بصری و فیزیکی اندام تولیدمثل زنان توسط پزشک است. پزشک در این روش ناحیه لگن، واژن، دهانه رحم، لوله‌های رحم، فرج، تخمدان و رحم را معاینه می‌کند.

انواع معاینه لگن زنان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

معاینه لگن، معاینه بصری و فیزیکی اندام تولیدمثل زنان توسط پزشک متخصص زنان است. پزشک در این روش واژن، دهانه رحم، لوله‌های رحم، فرج، تخمدان و رحم را معاینه می‌کند. مراکز عمومی و خصوصی بهداشت معاینه لگن را در مطب یا کلینیک انجام می‌دهند. با درمانکده همراه باشید.

معمولا زنان برای اولین بار از سن 21 سالگی تحت معاینه لگن قرار می‌گیرند
معمولا زنان برای اولین بار از سن 21 سالگی تحت معاینه لگن قرار می‌گیرند

چه زمان باید معاینه لگن را انجام داد؟

دستورالعمل مشخصی برای تناوب انجام این معاینه وجود ندارد اما اغلب توصیه می‌شود سالی یک بار این معاینه را انجام دهید. ممکن است پزشک بسته به سابقه‌ی پزشکی از شما بخواهد تعداد دفعات انجام معاینه لگن را افزایش دهید. معمولا زنان برای اولین بار از سن 21 سالگی تحت معاینه لگن قرار می‌گیرند مگر این که بروز برخی عوامل و مشکلات باعث شود زودتر این کار را انجام دهند. در اغلب موارد، اولین معاینه لگن زمانی انجام می‌شود که خانم جوان برای دریافت قرص ضد بارداری مراجعه کند.

زنان بالای 21 سال باید درست مانند چک‌آپ عمومی مرتبا تحت معاینه لگن قرار بگیرند. با این حال، در صورت بروز عوامل زیر به طور خاص باید معاینه لگن را انجام دهید:

  • ترشحات یا خونریزی غیرعادی واژن
  • سابقه‌ی خانوادگی سرطان
  • مشکوک شدن به سرطان تخمدان، کیست، بیماری مقاربتی و سایر بیماری‌های زنان مثل سرطان دهانه رحم

گاهی پزشک قبل از تجویز قرص ضد بارداری این معاینه را انجام می‌دهد. درباره التهاب لگن پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید.

بیشتر بدانید: افتادگی لگن چیست؟

معاینه روتین لگن برای تمام زنان بسیار مهم است. زنان زیر 21 سال به محض شروع فعالیت جنسی باید سالی یک بار تحت این معاینه قرار بگیرند.
معاینه روتین لگن برای تمام زنان بسیار مهم است. زنان زیر 21 سال به محض شروع فعالیت جنسی باید سالی یک بار تحت این معاینه قرار بگیرند.

آماده شدن برای معاینه لگن

اگر تا به حال معاینه لگن انجام نداده‌اید، به متخصص بهداشت اطلاع دهید. معاینه لگن را برای روزی که پریود نیستید برنامه‌ریزی کنید. با این حال، اگر در رابطه با قاعدگی با مشکل مواجه شده باشید، پزشک پیشنهاد می‌کند معاینه لگن حین قاعدگی انجام شود.

حداقل 24 ساعت قبل از معاینه از دخول واژنی، وارد کردن هر چیز به واژن و دوش گرفتن بپرهیزید.

نحوه‌ی انجام معاینه لگن

پزشک از شما می‌خواهد لباس‌های خود را در بیاورید و لباس مخصوص بپوشید. ممکن است این بررسی شامل معاینه‌ی سینه هم باشد بنابراین پزشک از شما می‌خواهد سوتین خود را هم در بیاورید. می‌توانید چیزی دور کمر خود ببندید تا حریم شخصی‌تان حفظ شود. سپس روی تخت دراز می‌کشید، پاهای خود را باز می‌کنید و کف پا را روی رکاب قرار می دهید.

۱. معاینه بصری

پزشک ابتدا واژن و فرج شما را به صورت بصری معاینه می‌کند. و دنبال قرمزی، خارش، ترشحات، کیست یا چیزی می‌گردد که علامت بیماری مقاربتی است (مانند جوش).

اگر تا به حال معاینه لگن انجام نداده‌اید، به متخصص بهداشت اطلاع دهید. معاینه لگن را برای روزی که پریود نیستید برنامه‌ریزی کنید.
اگر تا به حال معاینه لگن انجام نداده‌اید، به متخصص بهداشت اطلاع دهید. معاینه لگن را برای روزی که پریود نیستید برنامه‌ریزی کنید.

۲. معاینه به کمک سپکولوم

سپس پزشک وسیله‌ای به نام سپکولوم را وارد واژن می‌کند. سپکولوم یک وسیله‌ی فولادی یا پلاستیکی شبیه به پلاتیپوس است. لازم است زنان حین ورود این دستگاه به واژن نفس عمیق بکشند و عضلات واژن، مقعد و شکم را شل کنند. گاهی پزشک از قبل سپکولوم را گرم می‌کند.

۳. پاپ اسمیر

پزشک قبل از خارج کردن سپکولوم دهانه رحم را با چیزی شبیه به کاردک کوچک تمیز می‌کند. کاردک سلول‌های لازم برای آزمایش بعد را به دست می‌دهد. به این روش پاپ اسمیر می‌گویند. پزشک با مشاهده‌ی سلول‌ها می‌تواند مشکلاتی نظیر سرطان و بیماری مقاربتی را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: سرطان فرج چیست؟

۴. معاینهی دستی

پزشک همچنین می‌تواند با دست اندام تولید مثل داخلی و جنسی را معاینه کند. او برای انجام این کار، دستکش خود را چرب، دو انگشت وارد واژن و همزمان با دست دیگر شکمتان را لمس می‌کند. پزشک به کمک این روش می‌تواند بروز هرگونه ناهنجاری در رحم یا تخمدان را تشخیص دهد.

پزشک حین انجام این فرایند می‌تواند اندازه‌ی رحم را تعیین کند. معاینه‌ی حاملگی و بروز هرگونه ناهنجاری در لوله‌های رحم نیز با این روش قابل تشخیص است.

درنهایت، ممکن است پزشک معاینه‌ی مقعد را نیز انجام دهد. او برای انجام این معاینه، همزمان انگشت خود را وارد مقعد و واژن می‌کند تا بروز ناهنجاری در بافت بین این دو اندام مشخص شود.

برای معاینه لگن پزشک همچنین می‌تواند با دست اندام تولید مثل داخلی و جنسی را معاینه کند.
برای معاینه لگن پزشک همچنین می‌تواند با دست اندام تولید مثل داخلی و جنسی را معاینه کند.

بعد از معاینه

درصورت مشاهده‌ی هرگونه ناهنجاری، پزشک فورا می‌تواند آن را با شما در میان بگذارد. با این حال، دریافت نتایج پاپ اسیمر چند روز طول می‌کشد. ممکن است پزشک دارو تجویز کند یا از شما بخواهد دوباره مراجعه کنید. اگر درباره پاپ اسمیر ابهامی دارید یا نسبت به دردناک بودن آن نگران‌اید، این نوشته را نیز از دست ندهید.

کاربرد معاینه لگن

معاینه لگن برای تشخیص سلامت جنسی و اندام تولید مثل زنان ضروری است. این معاینه به تشخیص بیماری‌های مرگبار مانند سرطان یا عفونت نیز کمک می‌کند.

مراقبت

معاینه لگن برای سلامت زنان امری رایج است اما ممکن است حین و بعد از معاینه احساس ناخوشایندی به شما دست دهد.

اگر در رابطه با قاعدگی با مشکل مواجه شده باشید، پزشک پیشنهاد می‌کند معاینه لگن حین قاعدگی انجام شود.
اگر در رابطه با قاعدگی با مشکل مواجه شده باشید، پزشک پیشنهاد می‌کند معاینه لگن حین قاعدگی انجام شود.

معاینه لگن برای بسیاری از زنان از نظر فیزیکی و روانی آزاردهنده است. پزشک سعی می‌کند این فرایند را تا جای ممکن بدون احساس درد انجام دهد و حین انجام آن، احساس اطمینان خاطر و بازخوردهای خود را به مراجعه کننده انتقال دهد. بهتر است سوالات مورد نظر خود را از قبل آماده کنید. همچنین می‌توانید از یکی از دوستان یا آشنایان خود بخواهید حین انجام معاینه کنار شما باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد بعضی از زنان بیشتر از دیگران از نظر فیزیکی و روانی دچار حس ناخوشایند می‌شوند. ازجمله می‌توان به نوجوانان، اقلیت‌ها، زنان دارای معلولیت و زنانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند اشاره کرد. متخصصان بهداشت با استفاده از لوبریکنت حین وارد کردن ابزار و آموزش به زنان قبل از شروع معاینه، مراقبت‌های ویژه را لحاظ می‌کنند. اگر در هر مرحله از معاینه احساس معذب بودن پیدا کردید، حتما به متخصص اطلاع دهید.

مشاهده بیشتر : بهترین متخصص زنان

سوال:

اگر زن زیر 21 سال هیچ علامت غیرعادی در خود مشاهده نکند اما از نظر جنسی فعال باشد، باید معاینه لگن را انجام دهد؟ اگر بالای 21 سال سن داشته باشد اما از نظر جنسی فعال نباشد چه؟

زنان بالای 21 سال باید درست مانند چک‌آپ عمومی مرتبا تحت معاینه لگن قرار بگیرند.
زنان بالای 21 سال باید درست مانند چک‌آپ عمومی مرتبا تحت معاینه لگن قرار بگیرند.

جواب:

زنان می‌توانند درمورد رفتارهای بی‌خطر جنسی، قرص ضد بارداری و خطر قرار گرفتن در معرض بیماری‌های مقاربتی با متخصص صحبت کنند. حتی اگر زنی بالای 21 سال سن داشته باشد و از نظر جنسی فعال نباشد، باز هم باید هر سال به متخصص زنان مراجعه کند تا درمورد دیگر مشکلات زنانگی مشورت بگیرد.

سخن نهایی

معاینه روتین لگن برای تمام زنان بسیار مهم است. زنان زیر 21 سال به محض شروع فعالیت جنسی باید سالی یک بار تحت این معاینه قرار بگیرند. در همین راستا، برای اطلاعات بیشتر درباره معاینه لگن یا انجام آن زیر نظر پزشک متخصص زنان و زایمان، می‌توانید از سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید و با پزشک در ارتباط باشید.

منبع: Healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 49

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها