تاندونیت چیست و چطور درمان می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تاندون‌ها فیبرهای نواری ضخیمی هستند که ماهیچه را به استخوان متصل می‌کنند. تاندونیت به وضعیتی گفته می‌شود که یک تاندون آسیب می‌بیند و متورم می‌شود. این تورم موجب ایجاد درد در مفاصل، سفتی و محدودیت حرکت می‌شود. تاندونیت ممکن است در هر تاندونی ایجاد شود، اما معمولا در اطراف شانه، آرنج، مچ دست، زانو و پاشنه پا رایج‌تر است. در اکثر مواقع تاندونیت با استراحت، فیزیوتراپی و مصرف دارو بهبود پیدا می‌کند، اما زمانی که التهاب در طولانی مدت درمان نشود، ممکن است تاندون‌ها پاره شوند و در این شرایط لازم است فرد تحت عمل جراحی قرار بگیرد. اما درمان التهاب تاندون چگونه است و چطور می‌توان از این مشکل پیشگیری نمود؟ در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که منظور از تاندونیت چیست و این بیماری چطور درمان می‌شود.

تاندونیت چیست؟

تاندونیت (tendonitis) یا تاندونوپاتی (tendinopathy) به التهاب و تحریک یک تاندون گفته می‌شود. این مشکل ممکن است در هر بخشی از بدن ایجاد شود و به صورت ناگهانی، مزمن و یا در اثر آسیب بروز کند.

تصویر فردی که به تاندونیت مبتلا شده است.
تاندونیت به التهاب یا تحریک تاندون در اثر فشار گفته می‌شود.

وظیفه تاندون‌ها اتصال ماهیچه‌ها به استخوان و برداشتن فشار از روی عضلات است، اما زمانی که فشار مضاعف به تاندون‌ها وارد شود، آسیب می‌بینند و مشکلی به نام تاندونیت ایجاد می‌شود. معمولا ورزش‌های مکرر، انجام حرکات تکراری و فشار وارد کردن به یک مفصل و تاندون خاص به‌طور مداوم موجب التهاب تاندون می‌شود که ممکن است در هر نقطه از بدن ایجاد شود.

انواع تاندونیت

تاندونیت می‌توانید هر یک از انواع تاندون‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. اما برخی از انواع تاندونیت معمولا شایع‌تر است که در ادامه می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید.

بیشتر بدانید: علت خشک شدن زانو چیست؟

اینفوگرافی انواع تاندونیت
از رایج‌ترین انواع التهاب تاندون می‌توان به التهاب تاندون آشیل، التهاب تاندون فوق خاری، آرنج تنیس‌بازان و انگشت ماشه‌ای اشاره کرد.

التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل نوار ضخیمی است که پاشنه پا را به ماهیچه ساق پا متصل می‌کند. این تاندون به ما کمک می‌کند تا راه برویم، بدویم و بپریم و از همین رو در معرض فشار زیادی قرار دارد. تاندونیت آشیل یک آسیب شایع در ورزشکاران است و در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز بیشتر بروز می‌کند.

التهاب تاندون فوق خاری

در این نوع تاندونیت تاندون بالای مفصل شانه ملتهب می‌شود و موجب ایجاد درد و محدودیت حرکتی در شانه می‌شود.

آرنج تنیس‌بازان و گلف‌بازان

اپی‌کندلیت (epicondylitis) جانبی که به آن آرنج تنیس‌بازان نیز گفته می‌شود زمانی رخ می‌دهد که فرد با حرکت مچ دست به سمت بیرون دچار درد می‌شود. این درد ممکن است به سمت پایین مچ نیز کشیده شود.

اپی‌کندلیت داخلی یا آرنج گلف‌باز نیز زمانی رخ می‌دهد که فرد با خم کردن مچ دست به داخل دچار درد می‌شود.

انگشت ماشه‌ای

انگشت ماشه‌ای یک عارضه رایج است که زمانی اتفاق می‌افتد که انگشت هنگام صاف شدن کلیک می‌کند و در حالت خمیده قفل می‌شود. این مشکل در اثر التهاب تاندون کف دست ایجاد می‌شود و موجب ایجاد محدودیت حرکتی می‌شود.

تاندونیت مچ دست

تاندونیت مچ دست می‌تواند در اثر تکرار یک حرکت در مچ دست ایجاد می‌شود. افرادی که تایپ می‌کنند و ورزش‌هایی مثل تنیس انجام می‌دهند، بیشتر به این نوع التهاب تاندون مبتلا می‌شوند.

علائم تاندونیت

علائم تاندونیت معمولا در جاهایی از بدن بروز می‌کند که تاندون به استخوان چسبیده است. این علائم ممکن است با توجه به شدت آسیب واردشده به تاندون‌ها متفاوت باشد. در ادامه به مهم‌ترین علائم تاندونیت اشاره‌شده است.

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با دکتر ارتوپد آنلاین مشورت کنید و در صورت لزوم به صورت حضوری به دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علت درد کف پا چیست؟

اینفوگرافی علائم التهاب تاندون
از رایج ترین علائم تاندونیت می‌توان به درد، تورم و کاهش دامنه حرکتی مفصل آسیب‌دیده اشاره کرد.
  • درد مبهم به ویژه در زمان حرکت اندام یا مفصل آسیب‌دیده
  • تورم خفیف همراه با گرما و قرمزی
  • کاهش دامنه حرکتی
  • احساس ضعف و ناراحتی در ناحیه آسیب‌دیده

عوامل موثر بر تاندونیت

تاندونیت می‌تواند در اثر آسیب‌دیدگی به صورت ناگهانی ایجاد شود یا با تکرار یک حرکت که موجب آسیب به تاندون‌های خاصی از بدن می‌شود، رخ دهد. اکثر مردم به دلیل کار و یا سرگرمی‌هایی که به صورت روزانه انجام می‌دهند، یک حرکت خاص را بارها و بارها تکرار می‌کنند. این موضوع موجب فشار به یک تاندون و بروز تاندونیت می‌شود. در ادامه می‌توانید با عوامل موثر بر تاندونیت بیشتر آشنا شوید.

  • بالا رفتن سن (40 سال به بالا)
  • انجام حرکات تکراری
  • قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب
  • افزایش ناگهانی مقدار یا سختی تمرین‌های ورزشی
  • وارد کردن فشار زیاد به عضلات بدن
  • مبتلا بودن به بیماری‌هایی مثل روماتیسم مفصلی، نقرس، نقرس کاذب و بیماری‌های خونی و کلیوی

پیشگیری از تاندونیت

برای جلوگیری از تاندونیت باید از وارد کردن فشار به یک مفصل و تاندون خاص اجتناب کنید. معمولا تکرار در انجام یک حرکت به خصوص در افرادی  که کارهای فیزیکی انجام می‌دهند، سبب بروز تاندونیت می‌شود. برای پیشگیری از تاندونیت سعی کنید قبل از انجام ورزش و فعالیت بدنی حتما بدن خود را گرم کنید. از فعالیت‌هایی که فشار زیادی به تاندون‌ها وارد می‌کند، اجتناب کنید.

بیشتر بدانید: درد استخوان دنبالچه چه علتی دارد ؟

تصویر فردی که در حال ورزش کردن است.
یکی از روش‌های پیشگیری از التهاب تاندون گرم کردن بدن قبل از روزش است.

اگر حین ورزش یا فعالیت فیزیکی درد داشتید، فورا ورزش را متوقف کنید و استراحت کنید. در صورتی که انجام دادن یک حرکت خاص موجب ایجاد درد در بدن شما می‌شود، بهتر است آن را متوقف کنید. سعی کنید در محل کار خود صندلی، صفحه‌کلید و صفحه نمایش را به گونه این تنظیم کنید که به مفاصل و تاندون‌های شما فشار وارد نشود. فراموش نکنید که تاندونیت ممکن است به‌آرامی و در اثر استفاده نامناسب از یک مفصل نیز ایجاد شود و آسیب‌های جدی به تاندون‌ها وارد کند.

بهترین درمان تاندونیت

برای درمان قطعی تاندونیت معمولا شدت و مدت زمان این مشکل توسط پزشک بررسی می‌شود. به‌طورکلی اکثر آسیب‌های تاندونیت با چند روز استراحت و مراقبت بهبود پیدا می‌کند. اما در برخی شرایط نیز لازم است فرد برای درمان از دارو و پماد و یا حتی روش‌های تهاجمی استفاده کند. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان تاندونیت آشنا شوید.

درمان خانگی تاندونیت

در بسیاری از مواقع برای کمک به مدیریت درد و همچنین درمان تاندونیت لازم 2 تا 3 روز استراحت کنید و از حرکت دادن تاندون اجتناب کنید. می‌توانید برای کاهش درد هر 2 تا 3 ساعت یک کیسه یخ روی محل درد قرار دهید و بعد از 20 دقیقه کیسه یخ را بردارید. استفاده از باند برای بستن دست نیز می‌تواند به کاهش فشار به تاندون‌ها و سرعت بخشیدن به روند بهبود تاندون‌ها کمک کند. برای کاهش تورم و درد بهتر است تا 3 روز از حمام داغ، کیسه آب گرم و ماساژ درمانی اجتناب کنید.

تصویر فردی که دست خود را بسته است.
برای کاهش فشار به تاندون‌ها بهتر است برای چند روز استراحت کنید و از حرکت دادن تاندون اجتناب کنید.

دارو برای تاندونیت

برای کاهش درد و التهاب ناشی از تاندونیت می‌توانید از مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن استفاده کنید.

پماد برای تاندونیت

استفاده از پماد و ژل‌های غیراستروئیدی نیز یک روش ساده برای کاهش درد و ناراحتی تاندونیت است.

تزریق کورتیکواستروئید

روش بعدی برای تسکین درد در کوتاه مدت تزریق کورتیکواستروئید است که برای کاهش درد و ناراحتی و همچنین التهاب انجام می‌شود.

فیزیوتراپی

در صورتی که فرد مبتلا به تاندونیت برای مدت طولانی درد شدیدی داشته باشد و در حرکت دادن اندام دچار مشکل است، فیزیوتراپی می‌تواند روش موثری باشد. در این شرایط فیزیوتراپ به بیمار کمک می‌کند تا انجام حرکات موثر درد را کاهش دهد و آسیب به تاندون را درمان کند.

تصویر فردی که در حال فیزیوتراپی مچ دست است.
فیزیوتراپی به کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی تاندون ها کمک می‌کند.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

در این روش از پلاسمای غنی از پلاکت که از خون فرد آسیب‌دیده گرفته می‌شود، برای بهبود تاندونیت استفاده می‌شود.

جراحی

آخرین روش برای درمان تاندونیت جراحی است. این روش به منظور برداشتن بافت آسیب‌دیده و ترمیم پارگی تاندون‌ها انجام می‌شود و زمانی توصیه می‌شود که آسیب با روش‌های دیگر بهبود پیدا نکند. معمولا پزشک زمانی که وضعیت بیمار بسیار وخیم باشد و با هیچ روشی درمان نشود، از جراحی استفاده می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار التهاب تاندون شده‌اید و درد و ناراحتی شما پس از 2 تا 3 روز بهبود پیدا نکرد و در کنار آن علائم زیر را تجربه می‌کنید، حتما از یک متخصص ارتوپد برای درمان کمک بگیرید.

  • تب
  • تورم، قرمزی و احساس گرما در ناحیه آسیب‌دیده
  • احساس ضعف و بیماری
  • ناتوانی در حرکت دادن ناحیه آسیب‌دیده

روش تشخیص تاندونیت

برای تشخیص تاندونیت معمولا پزشک سوالاتی در مورد علائم از بیمار می‌پرسد و معاینه فیزیکی انجام می‌شود. معمولا در مرحله اول نیاز به آزمایش خاصی برای تشخیص التهاب تاندون نیست، اما اگر مقدار درد شدید باشد و یا علائم بعد از چند روز بهبود پیدا نکند، پزشک از آزمایش اشعه ایکس، سونوگرافی و MRI نیز استفاده می‌کند.

تصویر پزشکی که در حال معاینه بیمار است.
برای تشخیص تاندونیت پزشک ابتدا علائم فیزیکی بیمار را بررسی می کند.

سخن پایانی

تاندونیت یک مشکل رایج است که در بیشتر افراد بعد از چند روز استراحت برطرف می‌شود. در صورتی که مقدار آسیب به تاندون‌ها شدید باشد و یا درد و ناراحتی ناحیه آسیب‌دیده زیاد باشد، لازم است فرد برای درمان از یک متخصص ارتوپد کمک بگیرد. درمانکده به شما کمک می‌کند تا تنها با پرداخت هزینه ویزیت از هر نقطه از دنیا با بهترین متخصصین کشور ارتباط برقرار کنید و بعد از دریافت مشاوره، درمان خود را آغاز کنید.

سوالات متداول

منظور از تاندونیت چیست؟

تاندونیت به معنای التهاب و آسیب به یک تاندون است که می‌تواند سبب بروز درد و ناراحتی در ناحیه آسیب‌دیده شود.

التهاب تاندون بیشتر در کدام بخش‌های بدن ایجاد می‌شود؟

تاندونیت بیشتر در شست دست، آرنج، شانه، ران، زانو و تاندون آشیل ایجاد می‌شود.

بهبودی تاندونیت چقدر طول می‌کشد؟

بهبودی التهاب تاندون‌ها بسته به شدت آسیب ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

منابع: nhs، clevelandclinic، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها