لرزش دست چرا اتفاق می‌افتد؟ بهترین روش درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

لرزش دست معمولا یک اختلال در سیستم عصبی یا مشکلی ژنتیکی است که موجب لرزیدن غیرارادی و ریتمیک دست‌ها می‌شود. هرچند این مشکل ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن ایجاد شود، اما لرزش دست‌ها به‌طورمعمول رایج‌تر است. هرچند این مشکل معمولا وضعیت خطرناکی نیست، اما ممکن است با گذشت زمان شدیدتر شود و مشکلات جدی‌تر را برای فرد ایجاد کند. این مشکل می‌تواند در هر سن و سالی رخ دهد، ولی معمولا افراد بالای 40 سال بیشتر به آن مبتلا می‌شوند. در بسیاری از مواقع ابتلا به بیماری‌های خاص موجب لرزش دست‌ها می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد آن بدانید، آشنا شوید.

لرزش دست چیست؟

لرزش دست‌ها معمولا ناشی از انقباضات غیرارادی و ریتمیک ماهیچه‌ها است که موجب لرزیدن دست‌ها می‌شود. در بسیاری از مواقع لرزش دست‌ها بسیار خفیف است و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند و برخی اوقات نیز آن‌قدر این مشکل شدید می‌شود که انجام فعالیت‌های روزمره فرد را مختل می‌کند. اغلب اوقات استرس، اضطراب و مصرف کافئین موجب تشدید مشکل می‌شود. در بسیاری از مواقع نیز این مورد یک مشکل خانوادگی است و یا در اثر ابتلا به بیماری خاصی ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: فلج مغزی چیست؟

تصویر فردی که دچار لرزش دست شده است.
لرزش دست ناشی از انقباضات غیرارادی و ریتمیک ماهیچه‌ها است که سبب لرزیدن دست ها می‌شود.

انواع لرزش دست

وجود اندکی لرزش در دست‌ها کاملا طبیعی است، زیرا این لرزش‌ها معمولا آن‌قدر قابل‌توجه نیستند. اما لرزش دست‌ها همیشه یک موضوع طبیعی و فیزیولوژیکی نیست و گاهی اوقات یک مشکل تلقی می‌شود. در ادامه می‌توانید با انواع لرزش دست آشنا شوید.

لرزش دست در اثر تغییرات فیزیولوژیکی

مصرف کافئین، پرکار شدن تیروئید، استرس شدید، خستگی و کم آبی موجب تشدید لرزش فیزیولوژیک دست‌ها می‌شود. این لرزش معمول مقطعی است و بعد از مدتی برطرف می‌شود.

لرزش دست‌ها در اثر مصرف دارو

مصرف برخی داروهای خاص مثل داروی ضد افسردگی بوپروپیون و داروی ضدآریتمی آمیودارون موجب بروز لرزش در دست و برخی اندام‌ها می‌شود.

بیشتر بدانید: فلج بلز یا بل چیست؟

تصویر داروی ضد افسردگی بوپروپیون
مصرف برخی داروهای خاص موجب ایجاد لرزش در دست‌ها می‌شود.

لرزش دست‌ها بر اثر بیماری پارکینسون

یکی از بیماری‌هایی که موجب ایجاد رعشه در دست‌ها و اندام‌های بدن می‌شود، پارکینسون است. در این بیماری دست‌ها و اندام‌های فرد حتی در حالت استراحت نیز لرزش دارند.

لرزش دست ارثی

یکی از رایج‌ترین انواع لرزش دست، لرزش دست ارثی است که معمولا موجب ایجاد لرزش در دست و گاهی اوقات لرزش سر و همچنین لرزیدن صدا می‌شود.

لرزیدن دست‌ها در اثر آسیب به مخچه

نوع دیگر لرزش دست‌ها مربوط به آسیب مخچه است که معمولا در اثر سکته مغزی ایجاد می‌شود. در این افراد ممکن است نوع لرزش با توجه به‌شدت آسیب متفاوت باشد.

بیشتر بدانید: عوارض tms چگونه است؟

انواع لرزش دست
از رایج‌ترین انواع لرزش دست می‌توان به لرزش دست در اثر تغییرات فیزیولوژی و لرزش دست ارثی اشاره کرد.

علائم لرزش دست

معمولا این مشکلی است که به تدریج شروع می‌شود و معمولا در یک سمت بدن بیشتر است و با حرکت کردن تشدید می‌شود. این مشکل به‌طورمعمول ابتدا در دست‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند یک یا هر دو دست را درگیر کند. افرادی که با مشکل لرزش دست‌ها مواجه می‌شوند، معمولا با قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا، خستگی، مصرف کافئین و همچنین افزایش درجه حرارت بدن علائم بیشتری را تجربه می‌کنند و در زمان گرفتن و نگه داشتن اجسام دچار مشکل می‌شوند. اگر دچار چنین علائمی شدید از طریق مشاوره تلفنی مغز و اعصاب مشورت کنید و یا در غیر این صورت حضوری به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علائم هشدار دهنده ام اس

تصویر فردی که به سختی لیوان آب را در دست گرفته است.
لرزیدن دست ها و ناتوانی در نگه داشتن اجسام از رایج‌ترین علائم لرزش دست محسوب می‌شود.

تفاوت علائم لرزش دست ارثی و فیزیولوژیکی با پارکینسون

بسیاری از افراد این مشکل ارثی یا فیزیولوژیکی را با بیماری پارکینسون اشتباه می‌گیرند، اما باید بدانید که این دو مشکل کاملا متمایز هستند و نشانه‌های مختلفی دارند. در جدول زیر می‌توانید با تفاوت علائم لرزش دست ارثی و فیزیولوژیکی با پارکینسون آشنا شوید.

علت لرزش دست

لرزش دست‌ها معمولا دلایل مختلفی دارد و ممکن است در اثر تغییرات فیزیولوژیکی و یا ابتلا به یک بیماری خاص اتفاق بیفتد. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین دلایل لرزش دست آشنا شوید.

سابقه خانوادگی

شواهد نشان می‌دهد که حدود نیمی از موارد لرزش دست‌ها مربوط به تغییراتی است که در DNA فرد ایجاد می‌شود. درواقع این مشکل معمولا به صورت ژنتیکی از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. اما به هر حال هنوز علت این مشکل در افرادی که سابقه خانوادگی ندارند، به‌طور دقیق مشخص نیست. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که این مشکل را در خانواده خود دارند، به احتمال 50 درصد بیشتر با این اختلال روبرو خواهند شد. از طرف دیگر باید بدانید که لرزش دست‌ها بیشتر در افراد بالای 40 سال ایجاد می‌شود.

دلایل فیزیولوژیکی

برخی اوقات دلایل فیزیولوژیکی موجب لرزش دست‌ها می‌شود. در این شرایط قرار گرفتن در معرض فشار، استرس، اضطراب، خستگی و کمبود خواب موجب تشدید علائم می‌شود. این افراد معمولا با مصرف بیش از حد کافئین، ورزش شدید و پرکار شدن تیروئید نیز علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند.

مشکلات عصبی

گاهی اوقات علت لرزیدن دست‌ها مربوط به بروز مشکلاتی در بخش‌های عمیق مغز است. معمولا ابتلا به بیماری‌های مرتبط با مغز و نخاع و سلول‌های عصبی مثل پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس از رایج‌ترین بیماری‌هایی هستند که موجب بروز لرزش در دست‌ها می‌شوند.

آسیب‌های مغزی

برخی افراد بعد از وارد شدن ضربه به مغز دچار این مشکل می‌شوند. در این شرایط به نواحی از مغز که مسئول حرکت فرد است، آسیب وارد می‌شود و این امر موجب بروز لرزش در اندام‌ها می‌شود.

مشکلات روانی

ابتلا به افسردگی و یا اختلالات شدید ناشی از استرس نیز می‌تواند موجب لرزش دست‌ها شود. معمولا افرادی که به دلیل مشکلات روانی دائما ترس و وحشت و استرس را تحمل می‌کنند، بیشتر با لرزش دست‌ها مواجه می‌شوند.

بیشتر بدانید: اسکن مغز چیست؟

علت لرزش دست
دلایل فیزیولوژیکی، عوامل ارثی و روانی از رایج ترین دلایل لرزش دست هستند.

مصرف برخی داروهای

گاهی اوقات علت آن در جوانی مصرف برخی داروهای خاص است. مصرف برخی داروهای مرتبط با آسم، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد آریتمی، داروهای سرطان، داروهای ضد ویروسی خاص، آنتی‌بیوتیک‌های قوی، آمفتامین‌ها و داروهای حاوی کافئین نیز می‌توانند موجب لرزش دست‌ها شوند.

درمان لرزش دست

در بسیاری از مواقع می‌توان لرزش دست‌ها را درمان کرد و یا علائم را در بیمار کاهش داد. افرادی که به لرزش فیزیولوژیک مبتلا هستند، تنها باید مصرف کافئین را کاهش دهند و استرس خود را کنترل کنند. افراد مبتلا به اختلال تیروئید نیز با درمان بیماری و مصرف قرص برای این بیماری می‌توانند، علائم لرزش را کاهش دهند.

اگر لرزش دست‌ها در اثر مصرف قرص ایجاد شده باشد، مصرف داروهایی مثل پروپرانولول می‌تواند به درمان کمک زیادی کند. در افراد مبتلا به پارکینسون نیز مصرف داروهای ضد پارکینسون و یا کاشت الکترودهایی در مغز می‌تواند لرزش‌ها را تا حد زیادی کنترل کند. به‌طورمعمول لرزش‌هایی که ناشی از ام‌اس، سکته مغزی و تومورهای مغزی هستند، هیچ درمانی ندارند و به هیچ طریقی برطرف نمی‌شوند.

روش‌های تشخیص لرزش دست

تشخیص لرزش دست معمولا نیاز به معاینه فیزیکی و تجزیه و تحلیل دقیق سابقه پزشکی بیمار را دارد. پزشک طی آزمایش‌هایی متوجه می‌شود که لرزش دست‌ها ناشی از بیماری پارکینسون است و یا فرد سکته کرده و با مشکلات جدی روبرو است. از طرف دیگر موروثی بودن لرزش دست‌ها و همچنین شرایطی که موجب تشدید مشکل می‌شود، توسط پزشک بررسی می‌شود. در صورت نیاز پزشک از آزمایش تیروئید و همچنین تصویربرداری مغز نیز برای تشخیص استفاده می‌کند.

تصویر پزشکی که در دست بیمار را گرفته و در حال صحبت با او است.
برای تشخیص لرزش دست پزشک بعد از معاینه فیزیکی در مورد علائم بیماری با فرد صحبت می‌کند.

عوارض لرزش دست

لرزش دست‌ها یک بیماری خطرناک و یا تهدیدکننده زندگی نیست، اما معمولا با گذر زمان تشدید می‌شود و ممکن است مشکلاتی جدی را برای فرد ایجاد کند. هرچقدر شدت لرزش دست‌ها بیشتر باشد، معمولا انجام دادن برخی کارهای ظریف و شخصی نیز سخت‌تر خواهد شد. لرزش دست موجب می‌شود تا در زمان برداشتن یک لیوان آب مقداری از آن را روی زمین بریزید و یا خودتان قادر به اصلاح یا آرایش صورتتان نباشید. در برخی افراد شدت لرزش‌ها موجب ایجاد لرزش در صدا می‌شود و روی صحبت کردن فرد نیز تاثیر می‌گذارد. لرزش دست شدید می‌تواند روی نوشتن شما نیز موثر باشد و موجب بدخط شد فرد می‌شود.

سخن نهایی

لرزش دست‌ها مشکلی است که ممکن است در هر سن و سالی و به دلایل مختلفی بروز کند. در بسیاری از افراد مصرف کافئین و قرار گرفتن در معرض استرس موجب لرزیدن دست‌ها می‌شود و در برخی افراد نیز ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات جدی زمینه‌این مشکل را فراهم می‌کند. به هر حال اگر به تازگی با این مشکل روبرو شده‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر برای پیدا کردن علت بروز این مشکل با کمک درمانکده از یک متخصص کمک بگیرید.

سوالات متداول

آیا لرزش دست‌ها طبیعی است؟

اگر لرزش دست‌ها در مواقعی که فرد احساس ترس و یا استرس را تجربه می‌کنید و یا خواب کافی نداشته ایجاد شود، کاملا طبیعی است. اما در صورت تداوم لرزش دست و بروز اختلال در فعالیت‌های روزمره لازم است فرد از یک متخصص کمک بگیرید.

بهترین روش‌های پیشگیری از لرزش دست چیست؟

بهترین روش‌های پیشگیری از لرزش دست اجتناب از مصرف الکل و کافئین، درمان بیماری‌های زمینه‌ای، یادگرفتن تکنیک‌های غلبه بر استرس و آرام‌سازی است که می‌تواند تا حد زیادی به کنترل و جلوگیری از بروز لرزش دست کمک کند.

آیا لرزش دست با بوتاکس درمان می‌شود؟

برخی افراد برای درمان لرزش دست‌ها از بوتاکس استفاده می‌کنند. در این روش از بوتاکس برای درمان لرزش صدا و لرزش سر استفاده می‌شود. معمولا استفاده ا از بوتاکس برای لرزش دست موجب ضعف انگشتان می‌شود و راهکار مناسبی نیست.

منابع: mayoclinic، health.harvard، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 57

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها