خیانت همسر و بهترین روش برای کنار آمدن با آن

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر حمیدرضا افسری
تخصص: روانشناس

خیانت همسر و کنار آمدن با این موضوع شاید یکی از چالش‌برانگیزترین موارد در زندگی مشترک هر زوجی باشد. برخی از افراد به جای این‌که بتوانند با این چالش روبه‌رو شوند، ترجیح می‌دهند که برای همیشه به این رابطه پایان دهند. این افراد راه‌های کنار آمدن با خیانت همسر را آخرین گزینه می‌دانند.

به نظر شما افرادی که متحمل خیانت همسر شده اند تا کنون تلاش کرده اند با نگرشی دیگر به این موضوع نگاه کنند؟ اگر به دنبال راه حلی برای کنار آمدن با خیانت همسر خود هستید رفتن به جلسات مشاوره کمک میکند تا با راهکارهای متفاوت در این زمینه آشنا شوید. در این صورت احتمال دارد بتوانید روحیه خود را تغییر دهید و برای برگشت به زندگی عادی در کنار همسرتان تلاش کنید.

با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده روش‌هایی بسیار کارآمد برای کنار آمدن با خیانت همسر را به شما معرفی کنیم. اگر هم با این موضوع در زندگی زناشویی خود مواجه شده‌اید و به دنبال یک راه حل اصولی و مشاوره درست هستید؛ می‌توانید با روان‌پزشکان و مشاوران خانواده در درمانکده به صورت آنلاین در تماس باشید.

توضیحات دکتر حمیدرضا افسری درباره خیانت همسر

بیشتر بدانید: شما هم در خواب حرف می‌زنید؟

خیانت همسر و راه‌کارهای کنار آمدن با آن

کنار آمدن با خیانت همسر به معنای بخشیدن فرد خیانت‌کار نیست! درواقع شما قرار است در این مقاله بیاموزید چگونه می‌توان این مورد را هضم کرد و بهترین تصمیم را برای زندگی خود گرفت.

اگر همسرتان رابطه نامشروعی دارد و یا با شخص دیگری ارتباط عاطفی برقرار کرده، در مرحله اول احتمالا فکر می‌کنید که زندگی‌تان نابود شده و اساس ازدواج‌تان رو به تزلزل است. تمامی این افکار طبیعی بوده و هیچ اشکالی ندارد که احساس آسیب، عصبانیت، خیانت و خامی داشته باشید.

در ادامه چند راه‌کار در مورد کنار آمدن با خیانت همسر را معرفی کرده‌ایم:

بیشتر بدانید: آزمون رورشاخ چیست؟ و در چه مواردی استفاده می شود؟

تصویر زن و مردی که در حال مشاجره کردن هستند
به روش‌های گوناگونی می‌توان با خیانت همسر کنار آمد و دوباره به هم فرصت داد

۱. عجولانه و از روی احساس هیچ تصمیم نگیرید

پردازش عواقب عاطفی یک رابطه، به زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین به خود کمی زمان دهید تا آرام‌تر شوید و با احساسات خود صادق باشید.

۲. با خودتان کمی خلوت کنید

شما پس از فهمیدن خیانت همسرتان استرس زیادی تحمل می‌کنید. از همین‌رو توصیه می‌شود به ذهن‌تان کمی فرصت دهید که مسائل را بهتر و منطقی‌تر پردازش کند. برای این منظور:

  • از نظر فیزیکی به خود اهمیت دهید.
  • رژیم غذایی سالم را رعایت کنید.
  • فعالیت بدنی منظمی داشته باشید.
  • خواب و استراحت کافی داشته باشید.

بیشتر بدانید: مشاوره خیانت زوجین چیست؟

۳. با احساساتتان کنار بیایید

سعی کنید تمامی احساساتی که درون‌تان شکل گرفته را بپذیرید. البته داشتن احساسات بد به همه چیز یا اکثر افراد طبیعی خواهد بود.

۴. از یک روانشناس مشاوره بگیرید

تنهایی با این موضوع دست‌وپنجه نرم نکنید. تمامی احساسات و افکارتان را به دکتر روانشناس بگویید تا بفهمید چه چیزی می‌خواهید و به چه چیزی نیاز دارید.

۵. با خودتان صادق باشید

در خلوت از خودتان بپرسید برای اعتماد دوباره به همسرتان به چه چیزی نیاز دارید. در این مورد با همسر خود حرف بزنید و در خصوص خواسته‌هایش از شما بپرسید.

۶. با دوستانتان بیشتر وقت بگذرانید

وفت گذراندن با دوستان قابل اعتماد و صحبت در این مورد می‌تواند به کسب روحیه بهتر کمک کند. البته برای دریافت کمک حرفه‌ای حتما به دکتر روانشناس مراجه کنید، اما از حمایت زبانی و همدلی دوستان امن خود غافل نشوید.

۷. خودتان را سرزنش نکنید

سرزنش خود و همسرتان تنها اوضاع را بدتر می‌کند و باعث تصمیم‌گیری اشتباه می‌شود. بهترین راه‌کار تمرکز بر این موضوع است که چه چیزی می‌خواهید.

۸. به خودتان زمان دهید

کنار آمدن با خیانت همسر می‌تواند کار بسیار دشواری باشد و به زمان زیادی نیاز دارد. اصلا انتظار نداشته باشید که این موضوع در یک هفته، یک ماه یا حتی یک سال تمام شود. بنابراین عجول نباشید.

۹. تکنیک بخشش را تمرین کنید

این تکنیک لزوما به معنی بخشش همسرتان و از سر گرفتن رابطه نیست. بلکه به شما کمک می‌کند تا روح‌تان را درمان کنید و این درد را آسان‌تر پشت سر بگذارید. تمرین تکنیک بخشش برای کنار آمدن با خیانت همسر می‌تواند موجب کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب‌تان شود، در نتیجه احتمال اضطراب و افسردگی کاهش می‌یابد.

بیشتر بدانید: قرص آلپرازولام چه کاربردی دارد؟

اینفوگرافیک 9 راهکار برای کنار آمدن با خیانت همسر
واقعیت، دریافت ما از واقعیت است. گاهی می‌توان خیانت همسر را نیز به راحتی پذیرفت، التام داد، درمان کرد و از کنار رنج آن گذرکرد و گنج آن را دریافت. خیانت، پایان یک رابطه نیست. میتواند نقطۀ عطف تحکیم یک رابطه و ساخت مجدد آن باشد.

۱۰. جر و بحث، کاوش و پرس‌وجوها را متوقف کنید

تمرکز مداوم به سوء ظن‌هایی که دارید و تحقیقات وسواسی می‌تواند بر سلامت عاطفی شما اثر بگذارد. همچنین، مشاجره مداوم با همسر می‌تواند منجر به استرس، اضطراب، افسردگی و حتی مشکلات جسمی شود. بنابراین بهتر است سلامت روان خود را در اولویت قرار داده و از یک زوج‌درمانگر برای بررسی ابعاد مختلف زندگی زناشویی‌تان کمک بگیرید.

۱۱. به دنبال پیدا کردن مقصر نباشید

روابط پیچیده هستند و خیانت اغلب به‌دلیل ترکیبی از عوامل از جمله کشمکش‌های شخصی، شکست‌های ارتباطی و تاثیرات خارجی رخ می‌دهد. در بسیاری از موارد، هر دو طرف هر چند ناخواسته، در آشفته شدن یک رابطه نقش دارند.

پیدا کردن یک مقصر برای این وضعیت باعث می‌شود نتوانید عوامل اصلی این اتفاق را درک کرده و تصمیم درست بگیرید. به جای مقصر دانستن خودتان یا شریک عاطفی بهتر است تصمیم بگیرید رفتار و افکار خود را اصلاح کنید و به شریک‌ عاطفی بهتری برای یکدیگر تبدیل شوید. همچنین، می‌توانید به این مسئله فکر کنید که یادآوری چه لحظات شیرینی از زندگی مشترک‌تان می‌تواند همسرتان را از بودن با دیگران منصرف کند و به شما بازگرداند؟

بیشتر بدانید: حواس انسان و هر آنچه باید درباره آن‌ها بدانید

بخشش خیانت همسر

زمانی‌که با این واقعیت تلخ روبه‌رو شدید، اگر تصمیم گرفتید زندگی زناشویی خود را نجات دهید، می‌توانید با چند تکنیک زیر حس بخشش خیانت همسر را در خود ارتقا دهید.

  • با گرفتن یک تصمیم آگاهانه، برای بخشش همسرتان یک قدم بردارید.
  • سعی کنید که به روزهای خوش گذشته فکر کنید و از خود بپرسید چه لحظات شیرینی می‌تواند همسرتان را به سمت شما بازگرداند.
  • سعی نکنید در زمان عصبانیت و بحث و گفتگوهایتان اشتباهش را به رویش بیاورید و او را با این کار سرزنش کنید.
  • این‌که بخواهید مرتب به دنبال یک راه انتقام از او باشید، فقط موجب درد و ناراحتی خودتان خواهد شد و هیچ حس مثبتی برای‌ شما ندارد.
  • این‌که به رفتار خیانت همسر خود عکس‌العمل جدی نشان ندادید و در عوض فرصت دوباره‌ای به او داده‌اید به این معنی نیست که شما از رفتارش چشم‌پوشی کرده‌اید و کامل همه چیز را از یاد برده‌اید.
  • سعی کنید که کمی بیشتر صبور باشید و هیچ عجله‌ای برای بهبود اوضاع و برگشتن به روزهای اول را نداشته باشید.
  • جر و بحث، کاوش و پرس‌وجوهای بیشتر را در این مورد متوقف کنید، حتما از طریق یک مشاوره متخصص روانپزشک کمک بگیرید تا هر چه سریع‌تر با این احساس کنار بیایید.

بیشتر بدانید: افسردگی بعد از زایمان چگونه است؟

اینفوگرافی در مورد روش‌های بخشش همسر خیانت‌کار
با برخی تکنیک‌های ساده می‌توان فرصتی دوباره برای یک زندگی سالم را داشت

نحوه مواجهه با خیانت همسر

در جدول زیر راه‌کارهای موثری را معرفی کرده‌ایم:

فرزندان را دخالت ندهیداصلا نیازی نیست که فرزندان‌تان در مورد جزئیات این مورد چیزی بدانند. با انجام دادن این کار فقط موجبات خشم و اضطراب آن‌ها را فراهم می‌کنید.
خود درمانی نکنید اگر در مواجهه با این مشکل دچار سلامت روان شدید از یک روانشناس کمک بگیرید. خود درمانی فقط باعث وابستگی شما به دارو می‌شود.
دست از تعقیب کردن همسرتان برداریدانجام دادن این کار فقط به ذهن و روح‌تان آسیب میرساند و و هیچ فایده‌ دیگری ندارد.
خیانت را با خیانت پاسخ ندهید این کار بزرگترین اشتباه است و در آینده‌ای نزدیک جز پشیمانی هیچ فایده‌ای ندارد.
جدول نحوه مواجهه با خیانت همسر

برخورد صحیح با خیانت همسر

سه روش اصولی برای برخورد صحیح با این موضوع وجود دارد:

1) کمک گرفتن از یک روانشناس

با انجام دادن این کار، مشکل به صورت اصولی ریشه‌یابی می‌شود. بدترین کاری که در چنین شرایطی می‌توان انجام داد، باز کردن پای خانواده‌ها و یا دوستان غیرقابل اعتماد به این ماجرا است. در صورتی که خیانت همسر به درستی ریشه‌یابی نشود، این موضوع ممکن است هیچ‌وقت پایان پیدا نکند و تا آخرین روز زندگی مشترک‌تان ادامه داشته باشد.

2) اهمیت دادن به احساسات خودتان

در چنین شرایطی بسیار مهم است که خیلی سریع به خودتان بیاید و به زندگی عادی بازگردید. سعی کنید به‌جای جر و بحث‌های طولانی به دنبال راهی برای تسکین فشار روحی و جسمی که به شما وارد شده، باشید.

3) طلاق و آخرین راه حل

اگر با مشاوره و یا فرصت دادن دوباره به همسر، این مشکل برطرف نشد، شاید طلاق آخرین راه‌حلی باشد که پیش پای‌ شما وجود دارد. البته بهتر است ابتدا با یک روانشناس خانواده یا فردی که امین‌ شما است، مشورت کنید و در آخرین قدم این کار را انجام دهید.

برای دریافت مشاوره و انتخاب بهترین راه‌کار با متخصص روانشناس درمانکده در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: خود ارضایی چیست؟

تصویر زوجی که در کنار هم نشسته اند و در حال گفتگو با هم هستند
گفتگو، فرصتی برای ساختن الفبایی مشترک است. در صورتی که زوجین با یکدیگر گفتگو نکنند، به زبان مشترکی در زندگیشان نمی‌شوند.

خیانت همسر در یک نگاه

مواجه شدن با خیانت همسر اتفاق ساده‌ای نیست. این‌که بتوانید به حدی از آرامش و منطق برسید که با این موضوع کنار بیایید، ممکن است به تنهایی امکان‌پذیر نباشد و به کمک حرفه‌ای دکتر روانشناس نیاز داشته باشید.. اما نمی‌توان به‌طور قطعی گفت هیچ راه‌کاری برای کنار آمدن با خیانت همسر و بخشش او وجود ندارد. ما در این مقاله از مجله درمانکده بهترین روش‌ها برای کنار آمدن با خیانت همسر را بررسی کردیم. شما در صورت تجربه این اتفاق ناخوشایند توانسته‌اید با آن کنار بیایید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بدانید: مشاوره درمان خیانت چگونه است؟

سوالات متداول

آیا ادامه دادن با همسر خیانت‌کار کار درستی است؟

این موضوع به هر دوی شما بستگی دارد و این‌که آیا می‌خواهید به همدیگر فرصت دوباره‌ای بدهید یا نه! بهتر است قبل از هر اقدامی با یک روانشناس مشورت کنید.

چگونه با همسر خیانت‌کارم برخورد کنم؟

اصلا سعی نکنید به دنبال استدلال، التماس و یا عیب‌جویی باشید. کمی به خودتان زمان دهید و از روانشناس کمک بگیرید.

دلایل اصلی خیانت همسر چیست؟

مواردی مثل مشکلات اقتصادی و فقر، شبکه‌های اجتماعی، تربیت غلط خانوادگی و یا ازدواج اجباری و بدون علاقه

منبع: wikihow | verywellmind

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 144

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

112 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها