خواص خربزه تلخ (بیتر ملون) از درمان دیابت تا رفع مشکلات پوستی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خربزه تلخ یا بیتر ملون یک میوه منحصربه‌فرد از خانواده کدو است که از آن برای تهیه غذاهای آسیایی استفاده می‌شود. این میوه خواص فوق‌العاده‌ای دارد و از زمان‌های قدیم برای درمان دیابت و کاهش قند خون از آن استفاده می‌شد. امروزه تحقیقات زیادی روی فواید آن انجام شده است و شواهد نشان می‌دهد که این میوه نقش موثری بر درمان سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین بهبود بیماری‌های پوستی دارد. اما آیا چیزی در مورد دیگر خواص آن و نحوه مصرف این میوه می‌دانید؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با فواید آن و همچنین با طریقه مصرف آن آشنا شوید.

خربزه تلخ چیست؟

این میوه یک میوه مفید در مناطق نیمه گرمسیر است که همان‌طور که از نام آن مشخص است، طعم نسبتا تلخی دارد. این میوه بیشتر در مناطق آسیایی، آفریقا و کارائیب یافت می‌شود و بیشترین خاصیت میوه در گوشت آن یافت می‌شود. در برخی مناطق علاوه بر میوه، از ساقه و برگ آن نیز در غذا و یا برای تهیه چای استفاده می‌شود. جالب است بدانید که از زمان‌های قدیم این میوه برای درمان دیابت، ناراحتی‌های معده و روده و همچنین درمان زخم استفاده می‌شد.

بیشتر بدانید: روش رنگی شدن چشم جنین

تصویر خربزه تلخ
بیتر ملون یک نوع میوه مفید با طعم نسبتا تلخ است که بیشتر در مناطق آسیایی و آفریقایی و کارائیب یافت می‌شود.

انواع خربزه تلخ

خربزه تلخ  یا میوه بیتر ملون انواع مختلفی دارد. گونه چینی آن ظاهری نسبتا کشیده با رنگ سبز کم رنگ دارد و روی آن برجستگی‌هایی مشخص است. گونه هندی آن کمی باریک‌تر از نوع چینی آن است و انتهای آن نوک تیز است و ناهمواری‌هایی روی پوست آن مشخص است. این میوه طعم تند و متمایزی دارد، اما به دلیل خواص بی‌نظیری که برای سلامت دارد، در طب چینی و کشورهای آسیایی بسیار محبوب است.

خواص خربزه تلخ برای سلامتی

خربزه تلخ فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد. 94 گرم از این خربزه به صورت خام حاوی 20 کالری است. این میوه سرشار از ویتامین C، فیبر، ویتامین A، فولات، پتاسیم، روی و آهن است. مصرف بیتر ملون می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک کند و نقش موثری برای استحکام استخوان‌ها و بهبود زخم‌ها دارد. این خربزه حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. کالری پایین و فیبر بالایی آن نیز از دیگر فواید مهم آن است که می‌تواند به افزایش حجم مدفوع و درمان یبوست و همچنین جلوگیری از چاقی و اضافه وزن کمک کند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص این میوه برای سلامتی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:خواص سیب برای کودکان

خواص خربزه تلخ
از مهم‌ترین خواص خربزه تلخ می‌توان به استحکام استخوان‌ها و بهبود زخم اشاره کرد.

خواص خربزه تلخ برای بیماران دیابتی

از مهم‌ترین خواص دارویی میوه بیتر ملون می‌توان به درمان دیابت و کاهش قند خون اشاره کرد. بیتر ملون ز زمان‌های قدیم در سراسر دنیا به عنوان درمان دیابت استفاده می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف این میوه نقش موثری بر کنترل قند خون دارد. یک مطالعه 3 ماهه روی 24 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف روزانه 2000 میلی‌گرم آن می‌تواند قند خون را کاهش دهد و از طرفی این میوه روی کاهش قابل‌توجه فروکتوزامین نیز موثر است.

خواص مصرف خربزه تلخ
مصرف خربزه تلخ می تواند به کاهش قند خون کمک کند.

بیشتر بدانید: آیا تغذیه در روان تاثیر دارد

جالب است بدانید که آن در بدن ما شبیه به انسولین عمل می‌کند و از همین رو در موجب بهبود مصرف قند در بافت‌های بدن می‌شود و ترشح هورمون انسولین را افزایش می‌دهد. مصرف خربزه تلخ به سلول‌های شما در استفاده از گلوکز و انتقال آن به کبد، ماهیچه‌ها و چربی کمک می‌کند و مانع ورود گلوکز اضافی به جریان خون می‌شود.

مزایای خربزه تلخ برای مبارزه با سرطان

تحقیقات نشان می‌دهد که خربزه تلخ حاوی ترکیبات خاصی است که می‌تواند با سلول‌های سرطانی مبارزه کند. مصرف عصاره خربزه تلخ می‌تواند به از بین بردن سلول‌های سرطان معده، روده بزرگ و ریه‌ها کمک کند و نقش موثری نیز بر جلوگیری از رشد و گسترش سلول‌های سرطان سینه دارد و در مرگ سلول‌های سرطانی نیز بسیار موثر است. اکثر این مطالعات روی تاثیر عصاره بیتر ملون روی سرطان انجام شده است و به هر حال تاثیر میوه بر رشد و توسعه سرطان نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

فواید خربزه تلخ برای کاهش سطح کلسترول

سطوح بالای کلسترول موجب ایجاد پلاک‌های چربی در جریان خون می‌شود و از طرفی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیتر ملون می‌توان سطح کلسترول خون را کاهش دهید و در کاهش میزان LDL و تری گلیسیرید خون نیز موثر است. اکثر مطالعات انجام شده در مورد تاثیر آن بر کلسترول روی حیوانات انجام شده و از همین رو برای تاثیر این میوه بر کاهش سطح کلسترول انسانی نیاز به مطالعات بیشتری است. و می توانید مشاوره با دکتر تغذیه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: فواید آووکادو چیست؟

خواص خربزه تلخ برای انواع بیماری ها
خربزه تلخ برای بیماران دیابتی، افراد مبتلا به سرطان، کاهش کلسترول و کاهش وزن مفید است.

فواید خربزه تلخ برای کاهش وزن

خربزه تلخ یک مکمل عالی برای رژیم کاهش وزن  است. این میوه کالری پایین و فیبر بالایی دارد. ازآنجایی‌که فیبر بسیار آهسته از دستگاه گوارش عبور می‌کند، موجب می‌شود تا ما برای مدت زمانی طولانی‌تری احساس سیری را تجربه کنیم و اشتهای کمتری برای غذا خوردن داشته باشیم. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که آن اثرات مفیدی بر چربی سوزی و کاهش وزن دارد و به کاهش قابل‌توجه چربی‌های دور شکم نیز کمک می‌کند.و برای تغذیه بهتر باید به دکتر تغذیه مراجعه کنید.

تصویر آب خربزه تلخ
مصرف خربزه تلخ به افزایش چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک زیادی می‌کند.

مزایای خربزه تلخ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خربزه تلخ حاوی پروتئینی خاص است که به بهبود سیستم ایمنی بدن و همچنین جلوگیری از عفونت کمک زیادی می‌کند. مصرف خربزه تلخ مانع ابتلای بدن به بیماری‌های ویروسی می‌شود و نقش موثری بر افزایش قدرت دفاعی بدن دارد.

خواص خربزه تلخ بر بهبود بینایی

یکی دیگر از خواص بیتر ملون محافظت از بینایی و پیشگیری از بیماری‌های چشمی است. ویتامین A موجود در آن به پیشگیری از بیماری‌های چشمی مثل دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند و از سلول‌های چشم در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد نیز محافظت می‌کند.

خواص خربزه تلخ برای پوست

خربزه تلخ خون را تصفیه می‌کند و دارای خواص ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی است. مصرف این میوه موجب سلامت و شادابی پوست می‌شود و در درمان اختلالات پوستی مثل اگزما، پسوریازیس نیز بسیار موثر است. آن« به رفع التهابات پوستی کمک می‌کند و موجب بهبود زخم‌های پوستی می‌شود. قبایل بومی آفریقا از پوره بیتر ملون به صورت موضعی برای درمان تاول و جراحات استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آن می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند و در سلامت پوست نیز نقش موثری دارد.

تصویر خربزه تلخ
استفاده از خربزه تلخ می تواند به درمان بیماری های پوستی و رفع التهاب پوست کمک کند.

نحوه مصرف خربزه تلخ

خربزه تلخ طعم تند و جذابی دارد و هم به صورت خام و هم پخته استفاده می‌شود. برای مصرف خربزه تلخ ابتدا باید میوه را بشویید و پوست روی آن را جدا کنید. سپس میوه را از وسط نصف کنید و دانه‌ها را خارج کنید. این میوه را به ورقه‌های نازک برش دهید و آن را به هر شکلی که دوست دارید میل کنید.. می‌توانید آن را در مقداری روغن سرخ کنید و یا به صورت بخارپز یا پخته مصرف کنید. می‌توانید بیتر ملون را همراه با میوه و سبزیجات موردعلاقه‌تان در آبمیوه‌گیری بریزید و یک نوشیدنی مغذی و مفید آماده کنید.

برخی افراد خربزه تلخ را در کنار گوجه‌فرنگی، سیر و پیاز تفت می‌دهند و همراه با تخم‌مرغ می‌خورند. اضافه کردن خربزه تلخ به سالاد و غذاهای گوشتی نیز راه دیگری برای مصرف این میوه مغذی است.

بیشتر بدانید: تغذیه در کودکان

تصویر خربزه تلخ در سالاد یا به صورت سرخ شده.
برای مصرف بیتر ملون می‌توانید آن را در روغن سرخ کنید و با به صورت خام در سالاد اضافه کنید.

سخن نهایی

این میوه یک میوه سرشار از مواد مغذی است که بیشتر از هر چیزی به کنترل قند خون و کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند. توجه داشته باشید که اگر به بیماری مبتلا هستید و یا از داروی خاصی استفاده می‌کنید، به‌هیچ‌عنوان نباید بدون مشورت با پزشک از این میوه استفاده کنید. درمانکده دوستدار سلامتی شما.

سوالات متداول

عوارض مصرف خربزه تلخ چیست؟

خربزه تلخ یک میوه فوق‌العاده مفید است که اگر به مقدار زیاد مصرف شود، ممکن است موجب بروز اسهال، استفراغ و معده درد شود. توجه داشته باشید که برخی افراد حتی بعد از دست زدن به خربزه تلخ دچار علائم آلرژی می‌شوند. اگر پس از مصرف خربزه تلخ یا دست زدن به آن علائمی را مشاهده کردید، حتما از یک پزشک کمک بگیرید.

چه افرادی نباید از خربزه تلخ استفاده کنند؟

مصرف خربزه تلخ برای خانم‌های باردار، افراد مبتلا به دیابت که از قرص و دارو استفاده می‌کنند و همچنین افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند و از دارو استفاده می‌کنند، مجاز نیست.

آیا افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از خربزه تلخ استفاده کنند؟

اگر قند خون شما بالا است و قصد دارید با روش‌های طبیعی آن را درمان کنید، می‌توانید از خربزه تلخ استفاده کنید. اما در صورتی که برای درمان دارو مصرف می‌کنید، استفاده از خربزه تلخ بدون مشورت با پزشک به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست.

منابع: verywellfit، healthline، lybrate

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها