اختلال وسواس فکری عملی

علائم، علل و درمان وسواس فکری-عملی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اختلال وسواس فکری عملی (OCD) نوعی اختلال روانی است که در آن افراد، افکار، احساسات، تصاویر یا احساساتی را ناخواسته و مکرر و در جواب، به رفتارها یا اعمال ذهنی و اجباری تجربه می‌کنند.

غالباً فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی یا OCD کاری اجباری را برای از بین بردن یا کاهش تأثیر وسواس به طور موقت انجام می دهد و انجام ندادن آن باعث بروز پریشانی می شود. OCD از نظر شدت آن متفاوت است، اما اگر درمان نشود می تواند توانایی عملکرد فرد در محل کار، مدرسه یا خانه را محدود کند.

تخمین زده شده است که OCD بیش از 2 درصد از بزرگسالان آمریکایی را در برخی از بازه‌های زندگیشان تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مشکل می تواند با شرایط دیگری از جمله اختلال اضطراب، افسردگی و اختلالات اشتها همراه باشد. این نوع از اختلال وسواس فکری عملی برای اولین بار در دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی ظاهر می شود.

علائم اختلال وسواس فکری عملی

معیارهای تشخیصی DSM-5 برای اختلال OCD شامل وجود وسواس فکری، اجبار یا هر دو است که در آن:

  • وسواس فکری، آرزوها یا تصویرهای تکراری است که به صورت ناخواسته تجربه می شوند. این تجربه در بیشتر افراد باعث ایجاد اضطراب یا پریشانی می شود. در این شرایط فرد سعی می‌کند با یک فکر یا عمل متفاوت آنها را نادیده بگیرد، یا آن را سرکوب کند یا این اعمال را به نوعی خنثی کند.
  • اجبار رفتارهای تکراری یا اعمال ذهنی که فرد در پاسخ به وسواس مبتنی بر قوانین سختگیرانه، مجبور به انجام آن می شود. افراد مبتلا برای مقابله با اضطراب یا پریشانی و یا جلوگیری از بروز یک واقعه یا وضعیت ترسناک این راهکارها را به کار می‌گیرند.

اختلال وسواس فکری عملی

این وسواس یا اجبار در روز بیش از یک ساعت طول می کشد و باعث ایجاد ناراحتی یا اختلال بالینی قابل توجهی برای فرد می شود. برای تشخیص بیماری OCD، نباید آنها را با تأثیر یک ماده یا اختلال روانی یا وضعیت پزشکی مقایسه کرد.

جزئیات اختلال وسواس فکری عملی می تواند بسیار متفاوت از سایر بیماری‌ها باشد. این اختلال ممکن است شامل افکار مربوط به آلودگی، تمایل به نظم یا افکار تابو مربوط به رابطه جنسی، اعتقادات دینی سختگیرانه و آسیب به خود یا دیگران باشد.

در پاسخ به وسواس فکری عملی می‌توان گفت که بیشتر افراد مبتلا به OCD به اجبار متوسل می شوند. این اجبار ممکن است شامل رفتارهایی مانند شستشو، چیدن چندباره یا شمارش اشیاء، چک کردن برای اطمینان یافتن باشد.

افراد مبتلا به وسواس فکری عملی همچنین می توانند مرتکب اعمال ذهنی متعددی شوند که از نظر ظاهری قابل مشاهده نیستند. اجبار ممکن است به طور موقت احساساتی را که ناشی از وسواس است از بین ببرد. از جمله این احساسات می‌توان به اضطراب، پریشانی یا این حس که انگار یک چیزی درست نیست، اشاره کرد.

افراد مبتلا به OCD همچنین ممکن است از افراد، مکان‌ها یا هر چیزی که ممکن است وسواس و اجبار را در پی داشته باشد، دوری کنند. این افراد همچنین دارای باورهای ناكارآمدی هستند كه می تواند شامل افزایش احساس مسئولیت، عدم تحمل بی اعتمادی، كمال گرایی یا نمای اغراق آمیز از اهمیت افكار آزار دهنده باشد.

افراد مبتلا به وسواس فکری عملی نسبت به شرایط بینش متفاوتی دارند. ممکن است کسی تشخیص دهد که باورهای مربوط به OCD در واقع درست نیست. اما در میان ممکن است کسی که قدرت تشخیص ضعیفی دارد، فکر کند که چنین اعتقاداتی درست است.

اختلال وسواس فکری عملی

شدت علائم اختلال وسواس فکری عملی ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. اما در صورت عدم درمان این اختلال می تواند سالها یا ده‌ها سال ادامه یابد. افراد مبتلا به OCD به طور مكرر نوع دیگری از بیماری روانی را نیز تجربه می كنند. آمار نشان داده است که در حدود سه چهارم از بزرگسالان مبتلا به OCD، در برخی از بازه‌های زندگی خود با یک اختلال اضطرابی، مانند اختلال اضطراب عمومی یا اختلال هراس، تشخیص داده می شوند.

بیش از نیمی از افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی دچار اختلال افسردگی یا دو قطبی نیز هستند. طبق اطلاعات موجود در DSM-5، تا 30 درصد از افراد مبتلا به این اختلال نیز دارای بیماری مثل تیک هستند. از این رو مبتلایان به OCD ممکن است طیف وسیعی از بیماری های دیگر را نیز تجربه کنند. از جمله اختلالات مرتبط با وسواس می‌توان به اختلال بدشکلی بدن، تریکوتیلومانیا (کندن مو) و اختلال ایجاد خراش روی سطح پوست و … اشاره کرد.

علل اختلال وسواس فکری عملی

دلایل اختلال وسواس به طور کامل کشف نشده اند. اما عوامل ژنتیکی و محیطی بسیاری نیز در ابتلا به این اختلال وخیل هستند. افرادی که والدین، خواهر و برادر یا فرزند دارای که مبتلا به OCD است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که دوقلوها نیز ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی دچار این اختلال شوند. افرادی که در کودکی با بدرفتاری جسمی یا جنسی و سایر حوادث آسیب زا مواجه شده‌اند، احتمال بیش‌تری دارد که به وسواس فکری عملی مبتلا شوند. در برخی از کودکان، عفونت استرپتوکوک ، باعث بروز زودهنگام و ناگهانی یا بدتر شدن علائم OCD می شود.

وسواس فکری عملی

درمان اختلال وسواس فکری عملی

اختلال وسواس فکری عملی معمولاً با روان درمانی، تجویز دارو یا استفاده از هر دو به صورت همزمان درمان می‌شود. تحقیقات ثابت کرده است که درمان‌هایی که برای درمان OCD تجویز می‌شوند، شامل درمان شناختی رفتاری (CBT) است. این روش برای معالجه طیف وسیعی از اختلالات استفاده می شود و نوع خاصی از آن به نام (ERP) وجود دارد که در درمان اختلال وسواس بسیار موثر است.

در ERP، فرد مبتلا به OCD در ابتدا توسط یک درمانگر مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس در معرض افکار یا موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که باعث بروز اضطراب یا منجر به وسواس و اجبار می شود. به این ترتیب یاد می گیرد که درگیر اجباری‌های عادت نشود. این رویکرد با هدف کاهش تدریجی اضطراب ناشی از چنین افکار و برخوردهایی صورت می‌گیرد تا فرد بتواند علائم OCD را بهتر مدیریت کند.

داروهای موسوم به مهارکننده های بازگشت مجدد سروتونین (SRIs) و مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) نیز برای درمان OCD استفاده می شوند.

داروهای درمان اختلال وسواس فکری عملی شامل داروی ضد افسردگی قدیمی مثل کلوميپرامين و داروهای جدیدی همچون فلوکستین، فلووکسامین و سرترالین نیز هستند. SSRI با افزایش مقدار سروتونین انتقال دهنده عصبی مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.این داروها ممکن است تا 12 هفته طول بکشد تا علائم را بهبود بخشند.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد اختلال وسواس فکری عملی می‌توانید از راهنمایی‌های روانشناس و روانپزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق  درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : psychologytoday

[sibwp_form id=6]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 131

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

112 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
محمد
محمد
4 ماه قبل

دارو هم مصرف میکنم تحت نظر دکتر

محمد
محمد
4 ماه قبل

سلام من تا به یه فرم ایده آلی میرسم میگم نکنه این حالت خوب نباشه مثل قبل حالم بد بشه بعد دچار استرس وعدم اعتماد بنفس میشم دارو

شهر
شیراز
امیرحسین
امیرحسین
5 ماه قبل

سلام
به نظرم کتاب وسواس آقای فرحزاد برای کسانی که وسواس مذهبی دارن خوبه

Kamyar karimi
Kamyar karimi
6 ماه قبل

سلام اگر وسوای فکری شدید درمان نشود چه میشود ؟ عوارضش چیست

زینب
زینب
6 ماه قبل

من معده دردیاحالت تهوع دارم

شهر
تهران
امیر
امیر
6 ماه قبل

سلام من همش فکرم میگه که تو اگه اینو مثلا اینجا بگذاری خوشایند است هر کاری می کنم خوب نمیشه چه کار کنم؟

سارینا
سارینا
6 ماه قبل

سلام چه قرص خوب برای وسوس

فلوکستین
فلوکستین
5 ماه قبل
پاسخ به  سارینا

فلوکستین ۱۰ یا ۲۰

شهر
اصفهان
کبری
کبری
7 ماه قبل

سلام،پسر من 16سالشه،از پارسال دچار وسواس فکری شده همش فکر می‌کنه نجس شده ،وقتی از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنه فکر می‌کنه همه جا نجسه وخودشم نجسه،خیلی اذیت میشه چیکار کنم

سحر
سحر
7 ماه قبل
پاسخ به  کبری

حتما به روانپزشک مراجعه کنید، مراکز بهداشت هم روانپزشک دارن، اگر وسواس فکری باشه، دارو آسنترا میدن و در کنارش برای بهتر شدن روان درمانی پیشنهاد میدن، نباید دارو رو خود سر متوقف کرد، چون دوباره بیماری بر میگرده یا جای دیگه ای خودش نشون میده

من الان تحت درمانم و تاحدودی رفتارهام با کمک پزشک شناختم ، مسیر طولانی هست اما، به نظرم میارزه

شهر
تهران
زهرا
زهرا
8 ماه قبل

سلام
من از بچگی یادمه که وسواس فکری داشتم ولی خفیف بود
الآن ۱۸ سالمه و از عید تا الآن وسواس فکریم خیلی شدید شده.
بیشتر روی وسایل اطرافم حساسم مثلاً اگه روی کتابم یه خط بیفته تا وقتی که اون خط از بین نره مدام بهش فکر میکنم.
مغزم همش دنبال اینه که مشکلی توی وسایل اطرافم پیدا کنه تا مدام به اون مشکل فکر کنم به خاطر همین هم نمیتونم درس بخونم تمرکز ندارم چون همش به چیزای خیلی جزئی و الکی فکر میکنم. خجالت میکشم به والدینم در این باره چیزی بگم.
زندگیم واقعاً مختل شده لطفاً بگید چیکار کنم

AMIR
AMIR
7 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

منم از ۱۸ سالگی شدید شد احساس میکنم بچه بودم خفیفشو داشتم

ساناز
ساناز
8 ماه قبل

سلام.لطفاًمعرفيه بهترين روان شناس و روان پزشك.

شهر
شیراز
سارا
سارا
9 ماه قبل

سلام
من به وسایلای اتاقم وسواس دارم ک باید همشون سر جاشون باشن مخصوصا وقتی میخوام شروع به خوندن درس کنم شروع میکنم تو ذهنم از یه گوشه اتاقم وسایلامو چک کنم ببینیم همشون سرجاشونن هر کاری میکنم درست نمیشم اه

.......
.......
9 ماه قبل

سلام من پسرم و۱۷ سال سن دارم وچند ساله با عملی غیرارادی
ومزخرف درگیرم که بطور کاملا غیر ارادی یا به زور
وقتی با همجنس هایم مواجه میشوم بدون هیچ حسی به اندام جنسی آنها نگاه میکنم در میان مردم
آبروم رفته که اونا فکرای دیگه میکنن وخیلی آزردام
خودارضایی هم دارم آیا ربطی به خودارضایی داره؟

یوسف رضالو
یوسف رضالو
9 ماه قبل
پاسخ به  .......

لطفا جواب بدهید

علی حسینی
علی حسینی
9 ماه قبل
پاسخ به  .......

سلام من هم وسواس شبیه این دارم وقتی دارم با افراد صحبت میکنم به اعظای بدن آنها به صورت غیر
ارادی نگاه میکنم خیلی آزرده میشم ودر میان مردم
آبروم رفته بدن هیچ حسی بطور کاملا غیر ارادی به
زور نگاه میکنم

حاج ممد
حاج ممد
3 ماه قبل
پاسخ به  .......

عزیزم برو زن بگیر

شهر
شیراز
بهنام اکبری
بهنام اکبری
10 ماه قبل

مسخره نیست که ۱۲ هفته طول می کشه تا علائم بهبودی خودش رو نشون بده؟!!!!

شهر
شیراز
میلان
میلان
10 ماه قبل
پاسخ به  بهنام اکبری

خیر مسخره نیست چراکه رفتاری که سالها به یک عادت شخصیتی و رفتاری تبدیل شده مدت مدیدی زمان میبره تا اصلاح بشه.دارو تنها بخشی از روند درمان هست و درمان رفتاری و مشاوره و همکاری فرد بخش اعظم اون

شهر
تهران
نعنا
نعنا
11 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر .ببخشید من یه سوالی داشتم
من گاهی کار های اداری پدرمو انجام میدم و یهو احساس میکنم اشتباه کردم و میرم از اول چک میکنم اونم نه یه بار ده بار چک میکنم
وقتی تنها میشم میوفتم به جون کار های خونه و باید همه چیو بزارم سر جای خودش و‌اگر ببینم یهدچیزی افتاده بیرون دیوونه میشم
وقتی تموم کارهارو انجام ندم اعصابم بهم میریزه
کافیه یه نفر یه چیزیو بهم بریزه تازه خونش ریخته س و دوباره شروع میکنم از اول همون کارو انجام دادن
و وقتی درس میخونم امان از این موقع ده بار درسو بخونممم باز بنظرم کمه
حرفایی که در طول روز گفتمو ده بار تو ذهنم مرور میکنم مبادا اشتباه کرده باشم
بماند هر کارو هزار بار چک میکنم
اصلا تمرکز ندارم و‌احساس میکنم همش اشتباه کردم
میشه راهنمایی م کنید و‌بهم بگید چمه:)
من فقط ۱۸سالمه و این همه وسواس بدجور عذابم میده
گاهی هم بدون دلیل احساس میکنم سراسر تنم پر کثافته ولی در حین حال هیچیم نیست و کاملا تمیزم

شهر
تهران
Kia
Kia
1 سال قبل

سلام من تو رابطه هستم و عاشقش هم هستم ولی همش فکر های مسخره توی ذهنم میاد مثلا اینکه بجز اون یه نفر دیگه میاد تو ذهنم که یک لحظه تو یه تصویر کنارمه
من عذاب وجدان دارم فک میکنم با این فکر خیانت کردم و از خودم بدم میاد
همش اون چیز که تو فکر من هست میگم اون لحظه واقعی میخواستمش در صورتی که نمیخوام یه همچین چیزو من همش میگم خیانت کردم و خودمو نمیبخشم دارم واقعا عذاب میکشم
و حس میکنم دارم تظاهر میکنم به دوست داشتن پارتنرم
در صورتی که واقعا دوسش دارم و رابطمونو دوست دارم اما فکر میکنم که من دارم خیانت میکنم و اون خبر نداره
در صورتی که بهش گفتم یه همچین مشکلی دارم و اون میگه که کلا بهش فکر نکن به رابطمون فکر کن
همش میترسم از دستش بدم و رابطمونو خراب کنم
باید چیکار کنم

Erfan
Erfan
10 ماه قبل
پاسخ به  Kia

منم دقیقا مشکل ایشون رو دارم میشه پاسخ بدید

محمد
محمد
7 ماه قبل
پاسخ به  Erfan

نم

شهر
مشهد
خانوم m
خانوم m
1 سال قبل

ممنون از سایت مفیدتون

شهر
اصفهان
آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط خانوم m
الهه
الهه
1 سال قبل

تدذددددد

شهر
تهران
ناهید
ناهید
1 سال قبل

سلام خانومی 24ساله هستم حدودا دوهفتس
همش موقع خاب باید تن تن لباس عوض کنم و هی باید لباسامو بتکونم و بپوشمو دربیارم خیلی آزارم میده و اینکه همش باید موهامو باز و بسته کنم و کارای خونه هی باید تکرارشون کنم تا خیالم راحت شه تروخدا ی راهی برام بزارین خسته شدم لطفا.

شهر
تهران
رامین
رامین
1 سال قبل

سلام
خسته نباشید
من‌ یه دختر دوس دارم ولي وسواس شدید داره دارو مصرف می کنه یه ماه هست یکم اخلاقش عوض شده زود ناراحت میشه مصرف این دارو ها بعدا براش مشکل ایجاد می کنه

مجتبی
مجتبی
1 سال قبل

سلام
دوستان بیمار من، بنده بخاطر وسواس فکری و عملی خودمو بدبخت کردم هر چی هم دکتر رفتم بی نتیجه بود، اما دوروز اتفاقی یکی بهم گفت ما ایرانیها بخاطر سوء تغذیه کمبود ویتامین داریم و یک مولتی ویتامین بهم معرفی کردو استفاده ش کردم به نام فارماژیتان خدارا شکر خدارا شکر مغزم آرام اعصابم خوب وذهنم دیگه رهاس ودرگیر نیست، حتما استفاده کنید ضرر نداره، واین حقیر را هم دعا کنید

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل
پاسخ به  مجتبی

سلام میشه راهنمایی کنین که این دارو برای وسواس فکری هستش یا چیز دیگه چون من یک برادر دارم که وسواس فکری شدید وافسردگی داره طوری که کل روز فقط میشینه فکرمیکنه وبی خوابی زیاد داره به خاطر فکرکردن زیاد مغزش مختل شده کارهای عجیبی انجام میده اصلا به تمیزی وبهداشت وظاهرش اهمیت نمیده و خونه روهم به هم میریزه

شهر
مشهد
Ela
Ela
1 سال قبل

سلام من خواهرم ۳۸ سالشه از وقتی ۱۷ سالش بوده تا الان موهاشو می‌کنه تمام مراحل درمان رو هم رفته دارو روش اثری نداره دیگه هممون از اینکه اون عذاب میکشه عذاب میکشیم منم وسواس فکری شدید دارم ولی آسیب نمیزنم به خودم با دارو یکم آروم میشم ولی خوب نمیشم، خیلی برا خواهرم همیشه غمگینم خیلی زیاد کاش میتونست نجات پیدا کنه

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

با سلام
من از ۹ سالگی هجوم بدون کنترل افکار کفر آمیز داشتم و یه دوره ای این افکار خیلی کمتر شد
الان حدود ۱ سال و نیم هستش که افکار جنسی رعب آوری بهم حمله میکنن
مدام فکر میکنم که نکنه همجنسگرا هستم و…
مثل یه کابوس شده این موضوع برام و نمیدونم باید چیکلر کنم
لطفا راهنمایی میکنید

شهر
تهران
سمنبر نصیری امینی
سمنبر نصیری امینی
1 سال قبل

سلام
اگر شخصی با عنوان همسر عاشق زن و بچه و خانواده خود باشد ولی گاهی انگار که یک موجود شیطانی تو وجودش می‌رود و حرف ها و حرکات غیر منطقی و زشتی انجام می‌دهد وسواس شدیدی هم داردو بعد با عذرخواهی های شدید و کادو و ….می‌خواهد از دل زنش بیرون بیاورد مثل گاو نه من شیر دلیل چه بیماری است است درمان میشوند؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل

سلام سمنبر عزیز
علائمی که نام بردید می‌تونه مربوط به اختلالات مختلفی باشه، یا در اثر مصرف بعضی داروها ظهور پیدا کرده باشه. توصیه میکنم از مشاوره آنلاین روانشناسی استفاده کنید و وضعیت رو به طور دقیق برای یک متخصص توضیح بدید تا مسأله تشخیص داده بشه و درمان مناسب تجویز بشه.
سلامت باشید

سانیا ابری
سانیا ابری
1 سال قبل

باسلام.خانمی ۴۶ ساله هستم ازتهران.اخیرا وسواس نسبتا زیادی به سلامتی وابتلا به بیماری ها دارم وبه پزشکهای متعددی مراجعه میکنم وازمایشها وچکاپ های مختلف ووقتی هم مشکل خاصی نیس فک میکنم ازمایشکاه خوب تشخیص نداده یا من به موقع مراجعه نکردم .کلا بی اشتهایی عصبی کرفتم فک میکنم هرچی میخورم واسه سلامتی من آسیب میرسونه یاباهرکسی رفت وامد وراابطه دارم بیماری ناعلاج میگیرم لطفا راهتمایی کنین

باران
باران
1 سال قبل

من الان متوجه شدم وسواس فکری دارم، یه نوع وسواس فکری به مادرم پیداکردم که میگویم مادرم پی میاورد، اگر پول به من بدهدپی میاورداگرازمن پول بگیردم میاوردوهمه ازمن پول میگیرند، اگه لباسی ازمادرروی جایی بگزارم، با خودم میگویم پی میاوردوانجا پرازلباس میشود، و الان ۱۵سال است که اگر چیزی از مادرم ببینم می‌گزارم بیرون که پی نیاورد، ازکارت عابربانک میترسم به او پول بدهم میگویم پی میاوردوپولهایم تمام میشود اگر یه میوه برایم بیاوردمیگویم پی داردوهمون لحظه یه خوبی شوهرم کلی میوه میآورد خدایا خسته شدم این چه وسواسی است که میگویم مادرم میاوردکمک

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  باران

سلام باران جان
این وسواس فکری، هم برای شما و هم برای اطرافیانتون مخرب هست. برای درمان اون حتما با مراجعه به یک روانشناس خوب، وضعیت رو به طور کامل توضیح بدید تا بهترین روش درمان رو برای شما انتخاب کنن و تحت معالجه قرار بگیرید. از مشاوره آنلاین روانشناسی درمانکده هم میتونید برای صحبت با یک متخصص استفاده کنید.
پایدار باشید

مریم بوشهر
مریم بوشهر
1 سال قبل

زنی هستم ۴۳ساله به وسواسی گرفتارم خسته ام وقتی لباسم خیس بشه میگم این نجسه ازحمام رفتن خسته ام شده

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  مریم بوشهر

سلام مریم عزیز
متاسفانه این نوع وسواس فکری، رایج و بسیار مخرب هست. اما نگران نباشید ، این مشکل قابل کنترل هست و با طی کردن روند درمان زیر نظر یک روانشناس خوب، به تدریج بهبود پیدا میکنید و زندگی بدون وسواس رو دوباره به دست میارید. امکان مشاوره آنلاین روانشناسی هم برای شما از هر جا که باشید فراهمه.
پیروز باشید

سانیا ابری
سانیا ابری
1 سال قبل
پاسخ به  مریم بوشهر

سلام ‌من خانمی ۴۶ ساله ام اخیرا نگرانی نسبتا زیادی به سلامتی خودم دارم مثل رفتن پی درپی به آزمایشگاه ها وچکاپ کلی ووقتی هم مشکلی نیس فک میکنم به موقع نرفتم یا آزمایشگاه خوب تشخیص نداده خیلی اذیت میشم کلا بی اشتهایی عصبی گرفتم نمیدونم چیکار کنم

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

منم وسواس دارم که به نظر خودم شدیده
مثلا در می بندم حتی امکان داره چهار بار دوباره برگردم و چک کنم
برای شست‌وشو سه جا دستم رو میشورم
همش عذاب می کشم که توسط نجاسات نجس نشده باشم و این نجاسات برای من(بیماری مث ایدزو….) و اطرافیانم دردسر درست نکنه
۱۵ سالمه

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل

سلام دوست عزیز
وسواس فکری عملی وقت و انرژی زیادی از شما میگیره و به اعصاب خودتون و اطرافیانتون لطمه می‌زنه. اما این وسواس با درمان کاهش پیدا می‌کنه و قابل کنترله. میتونید از طریق درمانکده در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و مشهد برای صحبت با یک روانشناس متخصص نوبت بگیرید یا از هر جای ایران برای مشاوره آنلاین روانشناسی اقدام کنید.
پاینده باشید

شادی
شادی
1 سال قبل

من اولین وسواسم با وسواس در انجام امور مذهبی شروع شد. خیلی شدید شد. و ترس و وحشت از اینکه من انسان بدی هستم و …
بعدها ابعاد جدیدی به خودش گرفت و وسواسم گسترده تر شد.

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  شادی

سلام شادی جان
رها کردن وسواس فکری بدون درمان، می‌تونه باعث شدت گرفتنش بشه و به تدریج بخش زیادی از ذهن شما رو درگیر می‌کنه و در زندگی روزمرتون هم اختلال ایجاد می‌کنه. وسواس فکری با تراپی و در موارد شدیدتر با دارو قابل کنترل هست، بنابراین بهتره در اولین فرصت یک وقت مشاوره آنلاین روانشناسی بگیرید و مشکلتون رو با متخصص در میون بذارید و برای حلش اقدام کنید.

ناشناس
ناشناس
10 ماه قبل
پاسخ به  شادی

منم دقیقا مشکل ایشون رو دارم چیکار کنم؟

نادر
نادر
1 سال قبل

‌سلام .نمیدونم چرا اینجوری هستم ولی چند مدتی هست که دچار وسواس و افکار منفی خودآزاری شدم و اینکه فکر میکنم قیافم بده و مثل بچه های ۶ ساله هست و اصلا کسی بهم نگاه نمیکنه و منو یک بچه ۶ ساله فرض میکنن

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  نادر

سلام نادر جان
مطالعه‌ی این مطلب درباره‌ی اضطراب اجتماعی رو به شما توصیه می‌کنم. اضطراب و وسواس قابل کنترل و درمان هستن و بهتره که سریع‌تر مشکلتون رو با یه روانشناس در میون بذارید تا زودتر به حال خوبتون برگردید. درمانکده امکان مشاوره آنلاین روانشناسی رو هم برای دسترسی آسون‌تر به متخصص فراهم کرده.
مانا باشید

امیر حسین
امیر حسین
1 سال قبل

منم وقتی گوشیمو میزارم اتاقم هی میام بهشسر میزنم ببینم گوشیم اونجاست یا نه اینم یکی از نشونه های وسواسه یا وقتی که دچار نگرانی رفیقات میشی هی میاد فکرت

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  امیر حسین

سلام امیرحسین جان
مشکل شما می‌تونه بر اثر اختلال اضطراب یا وسواس باشه. توضیح وضعیتتون به یک روانشناس می‌تونه به تشخیص دقیق‌تر و شناخت وضعیتتون کمک کنه. برای مشاوره آنلاین روانشناسی میتونید از خدمات درمانکده استفاده کنید و در شهرهای تهران اصفهان شیراز و مشهد هم امکان رزرو نوبت روانشناس برای ویزیت حضوری رو دارید.
سالم باشید

سلام دخترم ۹ سالش دو ماه یکبار میبینی جاش و خیس می
سلام دخترم ۹ سالش دو ماه یکبار میبینی جاش و خیس می
6 ماه قبل
پاسخ به  امیر حسین

اره ما یه آشنا داشتیم گوشی رو میزاشت کشو هی سر چیزیش نشده بعد چند دچار اختلات وسواس فکری شدیدیرشد که کارای روزانه رو دچار اختلال کرد حتما بدنبال درمانش باشید

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

من هم وسواس دارم فقط بنویسید نوشتن بهتون کمک میکنه خیلی راحت حرف هایی ت ذهنتون بنویسید
و یا به خودتون بگید ک من میخوام یهم ساعت به هیچی فکر نکنم مشغول شید با انجام کاری بعد همینجوری هی تمدیدش کنید