تخصص جراحی مغز و اعصاب

تخصص جراحی مغز و اعصاب چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


به جراحی سیستم عصبی، جراحی اعصاب می گویند.

اکثر افراد جراح مغز و اعصاب را همان جراحی مغز می دانند اما جراحی مغز و اعصاب محدود به جراحی مغز نیست! این تخصص به تشخیص و درمان بیمارانی مربوط می شود که دچار آسیب یا بیماری اختلال مغز، نخاع و ستون فقرات و اعصاب پیرامونی تمام قسمت های بدن هستند. تخصص جراحی عصب شامل بیماران کودک و بزرگسال می شود. جراح مغز و اعصاب بسته به نوع بیماری یا آسیب روش های درمان جراحی یا غیر جراحی را ارائه می دهد.

جراح مغز و اعصاب کیست؟

به پزشکی که در زمینه ی جراحی عصب تخصص داشته باشد، جراح مغز و اعصاب می گویند. جراح عصب فقط جراح مغز نیست بلکه به بیمارانی که از درد کمر و گردن رنج می برند یا دچار سایر بیماری ها مانند نورالژی عصب سه قلو، آسیب به سر و بیماری پارکینسون هستند هم کمک می کنند.

جراح عصب طی دوره ی رزیدنتی در تمام جنبه ها ازجمله سیستم مغزی-رگی، ستون فقرات و نخاع، آسیب، تومور، کنترل درد و جراحی اطفال آموزش می بیند. رزیدنت ها حداقل 60 ماه در علوم عصب شناسی آموزش می بینند که دست کم 36 ماه از آن به جراحی بالینی عصب و سه ماه به عصب شناسی بالینی اختصاص می یابد.

بعضی از جراحان عصب بعد از دوره ی رزیدنتی در حیطه ی خاصی از این رشته تخصص جداگانه می گیرند. بعد از آموزش رزیدنتی جراح مدرک دریافت می کند و آموزش های مربوطه را ادامه می دهد.

بیشتر بخوانید: علائم و درمان تومور مغزی

وظیفه ی جراح مغز و اعصاب چیست؟

جراح مغز و اعصاب کار مدیریت (یعنی پیشگیری، تشخیص، معاینه، درمان، مراقبت و توان بخشی) اختلال عصب شناسی را از طریق جراحی و سایر روش ها برعهده دارد. از آن جایی که جراح مغز و اعصاب در زمینه ی تشخیص تمام بیماری های عصبی آموزش جامع دیده است، پزشکان اورژانس، عصب شناسان، پزشکان داخلی، پزشکان خانواده و متخصصان استخوان از او مشاوره می گیرند.

سیستم عصبی مرکزی و محیطی

سیستم عصبی شبکه ی پیچیده ای از مغز و اعصاب تارمانند است که پیام را از مغز و نخاع به قسمت های مختلف بدن شامل اندام های حسی، بازو، دست و پاها می رساند.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 18

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها