هفته 28 بارداری

هفته 28 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


تغییرات بدنی

با رشد کودک شکم شما همچنان بزرگ تر خواهد شد.
تا الان، احتمالاً کودکتان برای تولد به محلی که در آن جا سر وی در مجاورت دهانه رحم قرار دارد، جابجا شده است. با این حال توجه داشته باشید برخی از نوزادان تا بعد از هفته 30ام جابجا نخواهند شد و برخی مانند نوزادان بریچ، ممکن است هرگز به این وضعیت جابجا نشوند.
این امر ممکن است باعث شود شما فشار مضاعفی در نیمه تحتانی بدن خود، به ویژه روی مثانه حس کنید.
اگر در این هفته به پزشک مراجعه می کنید، می توانید از پزشک بخواهید وزن و فشار خون شما را ارزیابی کند. آنها به دنبال علائم دیابت حاملگی، کم خونی و استرپتوکوک گروه B هستند. این شرایط که وقوع آنه ابعید هم نیست، باید برای حفظ بارداری ایمن باشد و سلامت کودک سریعاً درمان شوند.
با نززدیک شدن به زمان زایمان، تعداد دفعات مراجعه به پزشک بیشتر خواهد شد. با آغاز این هفته ممکن است پزشک از شما بخواهد که هر هفته برای معاینه هفتگی مراجعه کنید.

کودک

در این هفته، پلک های کودک اندکی باز هستند؛ و هم اکنون مژه هایی نیز بر روی همان پلک های ظریف دیده می شود. اکنون زمان آن است که کودک برای زندگی خارج از رحم وزن گیری واقعی را آغاز کند. کودک شما اکنون حدود 14 و نیم اینچ طول دارد و بیشتر نوزادان با این اندازه به طور متوسط وزنی معادل 2 تا 2 و نیم پوند وزن دارند.
مغز کودک نیز در این هفته تحت تکوین و تحولات عمده ای قرار دارد. ایجاد برجستگی ها و تورفتگی های عمیق در مغز آغاز می شود و مقدار بافت در حال افزایش است.

بیشتر بخوانیم: هفته ۲۵ بارداری یعنی چند ماهگی؟

تکوین دوقلوها در هفته 28ام

طول کودکان از بالای سر تا نشسمنگاه حدود 10 اینچ است و وزن هر یک از آنها کمی بیش از 2 پوند است. استخوان های آن ها کاملاً شکل گرفته است و چشم هایشان تازه شروع به باز شدن کرده است.

هفته 28 بارداری
رشد دو قلوها

علائم بارداری هفته 28ام

احتمالاً بسیاری از علائمی که در هفته 28ام تجربه می کنید، همان هایی هستند که از چند هفته قبل شما را آزار داده اند، این علائم عبارت اند از:

  • یبوست و نفخ
  • کمر درد و گرفتگی های ساق پا
  • بیخوابی
  • رشد پستان ها و نشت از آن ها
  • افزایش وزن مداوم
  • تنگی نفس
  • سوزش سردل
  • تورم اندام ها
  • واریسی شدن ورید ها
  • تکرر ادرار
  • ترشحات واژینال شدید

انقباضات برکستون هیکس، که به آن “انقباضات تمرینی” نیز گفته می شود، ممکن است در سه ماهه سوم بارداری آغاز شده و نزدیک زایمان تشدید شوند. در این انقباضات، عضلات رحم برای حدود 30 تا 60 ثانیه و گاهی تا 2 دقیقه منقبض می شوند. اگرچه این حالت ممکن است ناراحت کننده باشد، اما درد شدیدی ایجاد نمی کند. آنها منظم نیستند. زایمان واقعی شامل دردهای ناشی از انقباضاتی است که طولانی تر، قوی تر و نزدیکتر به یکدیگر باشند. اگر انقباضات از نظر زمان و قدرت تشدید می یابند، یا پشت سر هم روی می دهند، سریعاً به دنبال اقدامات پزشکی باشید.

یبوست و نفخ

اگر یبوست و نفخ دارید، سعی کنید به جای 3 وعده غذایی بزرگ، 6 وعده غذایی کوچک بخورید. این وعده های غذایی کوچکتر سیستم گوارش را کمتر درگیر می کنند، از این رو احتمال تجمع یافتن یا تولید گاز اضافی توسط آن ها کمتر می شود. فشار کمتری بر سیستم گوارشی به جلوگیری از بروز هموروئید نیز کمک خواهد کرد.

کمردرد و گرفتگی های ساق پا

اگر همسرتان می تواند شما را ماساژ دهد، از وی بخواهید این کار را انجام دهد. در غیر این صورت، به رزرو یک ماساژ پیش از زایمان فکر کنید. همچنین می توانید با پزشک خود در مورد برخی حرکات کششی سبک که می توانند به شل شدن عضلاتی که در این سه ماهه آخر بارداری تحت فشار بیشتری قرار دارند کمک کنند، صحبت کنید.

بی خوابی

در مورد تکنیک های ریلکسیشن که ممکن است در سریع تر به خواب رفتن شما کمک کند با پزشک یا یک متخصص خواب درمانی صحبت کنید. گوش دادن به موسیقی آرام یا اصوات امواج اقیانوس می تواند در باره جواب دهد. اگر در رختخواب راحت نیستید، مکانی پیدا کنید که راحت باشد، حتی اگر به معنای خوابیدن روی کاناپه باشد.
از چرت زدن هم نترسید؛ وقتی خسته اید، باید بخوابید. حواستان به علائم بدنتان باشد و هر وقت که لازم است استراحت کنید.

اقداماتی که باید در این هفته برای داشتن بارداری سالم انجام داد

شما به زمان زایمان نزدیک تر شده اید و انتظار می رود در این روزها بهترین تلاش خود را ارائه دهید. اما پیش از فرا رسیدن زمان زایمان، هنوز لازم است چند کار را انجام دهید.

در مورد زایمان خود با پزشک صحبت کنید

اگر تاکنون خواسته های خود در مورد زایمان را با پزشک در میان نگذاشته اید، این کار را انجام دهید. این مسئله شامل صحبت در مورد داروهای مسکنی است که شما پیش از زایمان می خواهید. اگر بدون دریافت دارو زایمان می کنید، درباره سایر روش های کنترل درد صحبت کنید. مشخص کنید شما و پزشکتان در شرایط اضطراری چه تصمیمی اتخاذ می کنید.
اگر با کمک ماما زایمان می کنید، در مورد پارامترهایی که آن ها در صورت بروز عارضه با متخصص زنان و زایمان مطرح می کنند، توافق کنید. در مورد هر اقدامی، مانند بستن لوله های رحمی، که قرار است بعد از زایمان صورت گیرد، در این هفته برنامه های نهایی آن را تنظیم کنید.

برای دریافت واکسن Tdap اقدام کنید

توصیه می شود حتی اگر قبل از بارداری واکسن Tdap را دریافت کرده اید، در سه ماهه سوم بارداری مجدداً نسبت به تزریق آن اقدام کنید. این واکسن تا زمانی که کودک پس از تولد واکسینه شود، به محافظت از وی در برابر کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه کمک خواهد کرد.

برای شرکت در کلاس ها ثبت نام کنید

اگر پیش از این در کلاس های آموزشی ثبت نام نکرده اید، اکنون زمان این کار فرا رسیده است. برای اطلاعات از سمینارهای شیردهی، کلاس های زایمان و جلسات دیگری که ممکن است شما و همسرتان به آن علاقمند باشید، از بیمارستان محل زایمان یا مطب پزشک خود سؤال کنید.

گزینه های متخصص اطفال را محدود کنید

اگر قبلاً چنین کاری نکرده اید، وقت آن است که به دنبال پزشک متخصص اطفال باشید. به خود و پزشک اندکی فرصت دهید تا هرچه زودتر با یکی از آن ها آشنا شوید.

برای نوبت دهی می توانید از بهترین دکتر اطفال درمانکده استفاده کنید.

هفته 28 بارداری
یافتن یک پزشک اطفال مناسب

آماده شوید

هنوز باید زایمان حدود سه ماه دیگر انجام شود، اما ضرری ندارد که از حالا آماده باشید. لیست مخاطبین خود را بنویسید. کیف بیمارستان خود را آماده کنید. از همسر خود بخواهید کوتاهترین و سریعترین مسیر به بیمارستان را پیدا کند.

لذت بردن از لحظه

دوران بارداری، دوران زیبایی است، پس از آن لذت ببرید. شما ممکن است با دیدن یک مادر باردار در خیابان و شام خوردن منظم یا قرارهای پیاده روی احساس آرامش کنید. خاطره نویسی یا نوشتن افکارتان نیز ممکن است به رفع برخی از اضطراب ها کمک کند.


عکسبرداری های دوران بارداری نیز به روشی محبوبی برای ثبت این دوره ی خاص تبدیل شده است. لازم نیست یک عکاس حرفه ای داشته باشید. از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید چند عکس از شکم باردار شما بگیرد. وقتی این عکس ها را هنگام بزرگ کردن کودک خود ببینید عاشق آن ها خواهید شد!

مشاهده بیشتر : بهترین پزشکان زنان

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

از آنجا که مرتباً به پزشک مراجعه می کنید ، هردوی شما باید شناخت خوبی از چگونگی روند پیشرفت بارداری داشته باشید. با این حال در صورت وقوع اتفاق ناگهانی یا غیرمنتظره به مطب آنها مراجعه کنید. در بیشتر موارد، این اتفاق معمول است و به راحتی می توانید از عهده آن برآیید. با این حال مهم است که پزشک از آنچه اتفاق افتاده است، مطلع باشد.

درصورت بروز انقباضات یا درد شدید یا آغاز خونریزی، به دنبال اقدامات فوری پزشکی باشید.

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 70

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها