خواص سیاه دانه برای مو؛ دیگر نگران سفیدی موهایتان نباشید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از مهم‌ترین خواص سیاه دانه برای مو جلوگیری از ریزش آن است. در حال حاضر روغن این دانه گیاهی به دلیل افزایش درخشندگی، استحکام، حجم و بافت مو در بیشتر محصولات مرتبط با موی سر وجود دارد.

سال‌های زیادی طول کشید تا دانشمندان این فرضیه قوی در طب سنتی که سیاه دانه مخصوصا روغن آن می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند را بپذیرند. اما در حال حاضر برخی شواهد نشان می‌دهند که سیاه دانه در ترکیبات خود عناصر تقویت‌کننده و محافظتی همچون رتینوئیدها (ویتامین A)، اسید اسکوربیک (ویتامین C) و نیاسین آمید (ویتامین B) دارد که می‌توانند به تقویت و رشد مو کمک بزرگی کنند. 

اگر شما هم با مشکل ریزش مو مواجه هستید و از داروهای شیمیایی نتیجه نگرفته‌اید، با ما در این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا بیشتر درباره خواص سیاه دانه برای مو صحبت کنیم.

خواص سیاه دانه برای مو

تصویر سیاه دانه و روغن آن
از خواص شگفت‌انگیز سیاه دانه برای مو می‌توان به تقویت و رشد آن‌ها اشاره کرد.

این روزها اکثر محصولات مراقبت از مو مانند شامپوها، نرم‌کننده‌ها، ماسک‌های مو و… در ترکیبات خود روغن سیاه دانه دارند. زیرا یکی از مهم‌ترین فواید سیاه دانه برای موی سر این است که می‌تواند فولیکول‌های مو را فعال کند و باعث ایجاد تعادل در چرخه رشد موی سر شود. 

در ادامه با سایر خواص سیاه دانه برای مو و ریش آشنا می‌شوید:

سلامت پوست سر

برای داشتن موهای سالم و شاداب باید سلامت پوست سر را جدی بگیرید. اگر عملکرد طبیعی پوست سر برهم بخورد، تارهای مو دچار شکنندگی، ریزش، خشکی و آسیب‌های جدی دیگر می‌شوند. برای جلوگیری از این موارد می‌توانید به کمک روغن سیاه دانه، سلامت پوست سر خود را تضمین کنید. 

روغن این دانه گیاهی به گردش خون منظم در پوست سر کمک می‌کند که نتیجه آن تغذیه صحیح فولیکول و کوتیکول مو است. 

خاصیت آنتی‌باکتریال این روغن باعث کنترل رشد باکتری‌های طبیعی پوست سر می‌شود و از ایجاد بیماری در این ناحیه جلوگیری می‌کند. شما به راحتی می‌توانید مشکل شوره پوست سر و ریش آقایان را به کمک روغن سیاه دانه برطرف کنید.

تعدیل چربی کف سر

اغلب افراد دارای جنس موهای مختلفی مانند خشک، چرب و معمولی هستند که نشان‌دهنده یکسان نبودن میزان تولید روغن طبیعی پوست سر است. غدد سباسه یا همان غدد چربی پوست روغن طبیعی تولید می‌کنند که باعث حفظ رطوبت پوست سر و تغذیه تارهای مو می‌شود. 

روغن سیاه دانه به دلیل داشتن اسید آمینه چرب به شما در تعدیل چربی کف سر و حفظ رطوبت آن کمک می‌کند. درواقع سیاه دانه با بهبود عملکرد غدد سباسه باعث تولید به اندازه چربی کف سر می‌شود. بدین شکل موهای چرب بیش از اندازه چرب نمی‌شوند اما چربی موهای خشک و مجعد تامین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: خواص سیاه دانه چیست؟ مهم‌ترین خواص سیاه دانه

رشد مجدد موها

یکی دیگر از خواص سیاه دانه برای مو، رفع کم‌پشتی آن است. اگر به شکل ارثی موهای کم‌حجمی دارید یا جدیدا به دلیل ریزش، حجم آن‌ها کم شده از معجزه روغن سیاه دانه غافل نشوید. 

نیلگون و تیموکینون به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و آنتی‌هیستامین ۲ ماده حیاتی برای تقویت موهای کم‌پشت هستند که روغن سیاه دانه سرشار از آن‌هاست. 

در اغلب موارد بیماران مبتلا به طاسی منطقه‌ای از محصولات دارای تیموکینون استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توان روغن سیاه دانه را که حاوی این ماده است برای تقویت فولیکول‌های ضعیف‌شده و تحریک رشد مجدد مو مناسب دانست.

رفع ریزش مو

اغلب افرادی که از روغن سیاه دانه برای موهای سرشان استفاده می‌کردند پس از مدتی متوجه افزایش حجم و تار موها شده‌اند. بنابراین می‌توان یکی دیگر از خواص سیاه دانه برای مو را علاوه بر کمک به رشد مجدد آن، جلوگیری از ریزش تار موها دانست. 

روغن سیاه دانه بیش از ۱۰۰ ماده مغذی دارد که به تغذیه فولیکول و کوتیکول موها کمک می‌کنند. از طرفی تاثیر سیاه دانه بر حفظ سلامت پوست سر و جلوگیری از شکننده‌شدن تار موها باعث تقویت چرخه رشد مو و جلوگیری از ریزش آن می‌شود.

بهبود حجم و حالت موها

اگر موهای خشک، آسیب‌دیده یا بد حالت دارید، روغن سیاه دانه شما را نجات می‌دهد. این روغن به عمق کوتیکول تار موها نفوذ می‌کند و باعث ترمیم ساختمان آسیب‌دیده آن می‌شود. از طرفی مواد مغذی سیاه دانه، بافت آسیب‌دیده تار مو را پر می‌کند که نتیجه آن بهبود حالت‌پذیری تار موها است.

بیشتر بخوانید:دمنوش اسطوخودوس برای چی خوبه؟

اینفوگرافیک خواص سیاه دانه برای مو
جهت بهره‌مندی بیشتر از خواص سیاه دانه برای مو استفاده از آن را به شکل مستمر ادامه دهید.

آیا روغن سیاه دانه موهای سفید را درمان می‌کند؟

از خواص سیاه دانه برای موهای سفید می‌توان به افزایش گردش خون در سر یا تحریک سلول‌های مویی اشاره کرد. درواقع روغن سیاه دانه از کاهش پیگمنت یا ملانین که همان رنگدانه‌های موجود در پوست، چشم و مو هستند جلوگیری می‌کند. 

افزایش سن یا عوامل دیگری مانند وراثت باعث کاهش ملانین مو می‌شود که نتیجه آن ظاهر شدن موهای سفید است. روغن سیاه دانه با تقویت فولیکول مو روند سفیدی موهای سر را کاهش می‌دهد و در برخی افراد باعث رفع آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص سیاه دانه برای مردان؛ از کاهش وزن تا درمان ناباروری!

نحوه استفاده از روغن سیاه دانه برای سفیدی مو

  • ابتدا ۲ قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را کف دست‌تان بریزید.
  • سپس کف دستان‌تان را به هم بمالید تا روغن گرم شود.
  • دست‌تان را به شکل دایره‌ای روی کف سر حرکت دهید.
  • ماساژ را به مدت ۱۵ دقیقه و ۲ تا سه بار در هفته انجام دهید.
  • سپس اجازه دهید روغن سیاه دانه به مدت ۳۰ دقیقه روی موها باقی بماند تا جذب شود.
  • در آخر موهای سرتان را با شامپو و نرم‌کننده مخصوص بشویید.
اینفوگرافیک نحوه استفاده از روغن سیاه دانه برای سفیدی مو
روغن سیاه دانه می‌تواند باعث تقویت فولیکول مو و رفع سفیدی آن شود.

عوارض روغن سیاه دانه برای مو چیست؟

این دانه گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا است که باعث تولید چربی ضروری پوست سر می‌شود. با این حال زیاد ماندن روغن سیاه دانه روی سر می‌تواند موجب تولید بیش از حد چربی شود که تار موهای چرب را شکننده و آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین می‌توان گفت خواص سیاه دانه برای مو زمانی بی اثر می‌شود که روش استفاده شما صحیح نباشد.

دیگر عوارض این دانه گیاهی برای مو عبارت‌اند از:

  • استفاده بیش از حد باعث افزایش تولید چربی می‌شود و شما برای رفع آن از شامپوی بیشتر استفاده می‌کنید؛ در نتیجه احتمال خشکی مو افزایش می‌یابد.
  • برخی افراد نسبت به ترکیبات معدنی روغن سیاه دانه حساسیت دارند که نتیجه آن تحریک و خارش پوست سر است.
  • اگر روغن سیاه دانه را به صورت خوراکی مصرف می‌کنید ممکن است احتمال خونریزی را در افراد مبتلا به اختلال خونریزی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:خواص شنبلیله از نظر طب سنتی چیست؟

برای جلوگیری از بروز این عوارض می‌توانید با متخصص پوست و مو آنلاین درمانکده در مورد جنس موهای خود و میزان اثربخشی روغن سیاه دانه مشورت کنید.

نحوه استفاده از روغن سیاه دانه برای مو

اگر می‌خواهید از خواص سیاه دانه برای تقویت و رشد تار موهای‌تان بهره ببرید، بهترین روش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • خوردن سیاه دانه برای ریزش مو مفید است. می‌توانید این دانه گیاهی را به صورت مستقیم یا عصاره روغنی آن را در رژیم غذایی خود مانند پخت انواع غذاها یا تهیه سالاد بگنجانید. 
  • هنگام انتخاب محصولات مراقبت مو توجه کنید تا در ترکیبات آن‌ها روغن سیاه دانه وجود داشته باشد. 
  • بهترین روش بهره‌مندی از خواص سیاه دانه برای مو این است که روغن آن را به شکل طبیعی و مستقیم روی موها ماساژ دهید.
  • به کمک جوشانده سیاه دانه برای موهای شکننده یک ترمیم‌کننده عالی درستی کنید. ۱۰۰ گرم سیاه دانه را با مقداری آب بجوشانید و پس از خنک شدن موهای‌تان را با آن ماساژ دهید.
  • برای درمان شکستگی یا موخوره موهای چرب می‎توانید روغن سیاه دانه را با روغن زیتون مخلوط کنید. این ترکیب علاوه بر نرمی ساقه مو، شوره سر را از بین می‌برد و باعث افزایش حجم تار موها شود.
  • اگر موهای معمولی دارید برای درمان ریزش آن‌ها روغن سیاه دانه را با روغن نارگیل ترکیب کنید. ترکیب این ۲ روغن با نفوذ در عمق کوتیکول و فولیکول مشکل ریزش مو را برطرف می‌کنند.
  • روغن سیاه دانه و روغن کرچک برای موهای خشک  و آسیب‌دیده بسیار مفید است. این ترکیب سرشار از مواد معدنی، پروتئین و اسید آمینه‌های ضروری برای مو هستند که به ضخامت، رشد تار مو و کاهش ریزش آن‌ کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: مزوتراپی مو چیست؟ از تاثیر آن شگفت زده می‌شوید!

خواص سیاه دانه برای مو در یک نگاه

یک راه‌کار طبیعی برای درمان ریزش موی سر این است که از خواص سیاه دانه برای مو بهره‌مند شوید. روغن سیاه دانه در اغلب موارد علاوه بر رفع ریزش موها روند سفیدی آن‌ها را کاهش می‌دهد. با این حال برای اطمینان از اینکه روغن سیاه دانه حساسیتی ایجاد نمی‌کند یا با داروهای مورد استفاده شما تداخل ندارد بهتر است با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

تیم درمانکده با گرد هم آوردن جمعی از بهترین پزشکان متخصص تغذیه و سایر تخصص‌ها این امکان را برای شما از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین فراهم کرده است. بدین شکل می‌توانید نزد متخصص مورد نظر خود وقت معاینه رزرو کنید یا هر کجای شهر و کشور که هستید مشاوره تلفنی، متنی و تصویری با دکتر تغذیه آنلاین یا سایر تخصص‌ها داشته باشید.

سوالات متداول

مهم‌ترین خواص سیاه دانه برای مو چیست؟

روغن این دانه گیاهی می‌تواند به رفع ریزش و کاهش سفیدی موها کمک کند.

برای استفاده بیشتر از خواص سیاه دانه برای مو چکار کنیم؟

شما می‌توانید روغن سیاه دانه را با روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن کرچک ترکیب کنید.

خواص سیاه دانه برای موهای سفید چیست؟

روغن سیاه دانه به کاهش ملانین (رنگدانه مو) ناشی از افزایش سن یا عوامل وراثتی کمک می‌کند.

منابع: guardian | equibotanics

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 57

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها