لارنژیت رفلاکس؛ درباره التهاب حنجره ناشی از رفلاکس اسید چه می‌دانید؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر تا به حال در خوردن غذا و نوشیدنی زیاده‌روی کرده باشید، احتمالا با ناراحتی ناشی از رفلاکس اسید (برگشت اسید معده به مری) آشنا هستید. سوزش سر دل، درد قفسه سینه و حالت تهوع همگی از علائم رفلاکس هستند. اما بعضی از افراد به جای این علائم، لارنژیت رفلاکس (laryngopharyngeal reflux)، LPR یا التهاب حنجره ناشی از رفلاکس را تجربه می‌کنند.

از آنجا که LPR علائم کلاسیک رفلاکس اسید را ندارد، تشخیص آن دشوار است و به همین دلیل به آن رفلاکس خاموش می‌گویند. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که محتویات معده به سمت مری، گلو، حنجره و حتی مجرای بینی برمی‌گردد. متاسفانه ممکن است تا زمانی که LPR آسیب جدی وارد نکند، متوجه آن نشوید. در مقاله امروز مجله درمانکده علائم، دلایل و راه درمان این عارضه را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان گلو

علائم التهاب حنجره ناشی از رفلاکس

همان‌طور که از نام رفلاکس خاموش مشخص است، این بیماری علائم کمی ایجاد می‌کند و اکثر افراد مبتلا به آن، سوزش سر دل را تجربه نمی کنند. اما در مقابل، بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) با علامت همراه است. آشنایی با تفاوت این نوع 2 رفلاکس به شما در تشخیص بهتر کمک می‌کند. جدول زیر تفاوت‌ LPR و GERD را نشان می‌دهد:

علائم شایع LPRعلائم شایع GERD
طعم تلخ در گلوسوزش سر دل
گلو درد یا احساس سوزش در گلوحالت تهوع یا استفراغ
مشکل در بلعمشکل در بلع
گرفتگی صداگرفتگی صدا بعد از خوابیدن
احساس نیاز به پاکسازی گلو به طور مکررسرفه خشک و دردناک
ترشحات پشت بینی یا احساس ورود ترشحات از بینی به گلوبوی بد دهان
آسمدرد قفسه سینه

بیشتر بخوانید: بهترین روش های درمان اسید معده در خانه

اینفوگرافی درباره علائم لارنژیت رفلاکس
علائم لارنژیت رفلاکس با علائم بیماری رفلاکس معده به مری متفاوت است.

عوارض لارنژیت رفلاکس

بافت نازکی که مری شما را می‌پوشاند حساس است و اسید معده باعث تحریک آن می‌شود. در نتیجه، می‌تواند بافت داخل مری، گلو و حنجره را بسوزاند و به آن آسیب برساند.  در بزرگسالان، تحریک طولانی‌مدت، اسکار بافتی، زخم و افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان از شایع‌ترین عوارض رفلاکس خاموش است.

اگر لارنژیت رفلاکس در کودکان و شیرخواران به درستی درمان نشود، می‌تواند به بروز عوارض زیر منجر شود:

  • مشکلات تنفسی
  • اختلالات تنفسی، مانند آپنه یا مکث در تنفس
  • سرفه‌های مکرر
  • خس‌خس سینه
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در بلع

در موارد نادر، رفلاکس خاموش ممکن است باعث مشکلات رشد شود. اگر فکر می‌کنید فرزندتان LPR دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید. درمان به موقع این بیماری برای جلوگیری از بروز عوارض مهم است.

بیشتر بخوانید: درمان رفلاکس معده

علت بروز لارنژیت رفلاکس

وقتی غذا می‎خورید، غذا از دهان و مری عبور می‌کند و به معده می‌رسد. سپس دستگاه گوارش فرآیند تجزیه غذا، استخراج مواد مغذی و تولید مواد زائد را شروع می‌کند.

در حالت طبیعی، اسفنکتر تحتانی مری یا عضله حلقوی شکلی که بین مری و معده قرار دارد، منقبض می‌شود تا از برگشت محتویات معده به مری و گلو جلوگیری کند. در افراد مبتلا به رفلاکس، اسفنکتر به درستی بسته نمی‌شود و محتویات معده به سمت بالا برمی‌گردد. ضعف اسفنکتر تحتانی مری، افزایش فشار داخل شکم (برای مثال، به دلیل چاقی یا پوشیدن لباس‌های تنگ) و فتق هیاتال خطر رفلاکس را افزایش می‌دهد.

وقتی رفلاکس اسید باعث التهاب مری‌ می‌شود و علائمی مثل سوزش سر دل را ایجاد می‌کند، به آن «بیماری رفلاکس معده به مری» یا GERD می‌گویند. اما هنگامی که اسید به حنجره برسد، این وضعیت به عنوان «لارنژیت رفلاکس» شناخته می‌شود.

عوامل خطر

شما در هر سنی که باشید یا هر جنسیتی که داشته باشید ممکن است دچار رفلاکس خاموش شوید. با این حال، بعضی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر این عارضه هستند. عواملی که احتمال ابتلا به لارنژیت رفلاکس را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • عوامل مرتبط با سبک زندگی، مانند رژیم غذایی، پرخوری یا مصرف دخانیات و الکل
  • علل جسمی، مانند مشکلات اسفنکتر مری، تخلیه آهسته معده یا اضافه وزن
  • بارداری
زن مبتلا به لارنژیت رفلاکس که دست خود را روی گلو گذاشته است
سبک زندگی ناسالم، مشکلات جسمی و بارداری خطر ابتلا به لارنژیت رفلاکس را افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: علت گرفتگی صدا

کودکان و شیرخواران ممکن است بیشتر از سایر سنین رفلاکس را تجربه کنند، چون عضله اسفنکتر مری در آن‌ها به اندازه کافی قوی نیست که بسته شود. معمولا این مشکل با افزایش سن بهبود می‌یابد.

راه‌های تشخیص لارنژیت رفلاکس

اگر مشکوک به داشتن یک یا هر 2 نوع رفلاکس هستید، برای ملاقات با پزشک وقت بگیرید. مشکل سوزش سر دل باید حتما بررسی دارد، به خصوص اگر بیش از 2 بار در هفته و به مدت چند هفته ادامه داشته باشد.

پزشک با گرفتن شرح حال و معاینه بدنی می‌تواند مشکل شما را تشخیص دهد. معمولا برای مشاهده میزان آسیب‌دیدگی دستگاه گوارش فوقانی از آندوسکوپی استفاده می‌شود. در این روش، یک لوله باریک و انعطاف‌پذیر که به نور و دوربین مجهز است، از طریق دهان به سمت گلو و مری فرستاده می‌شود. این کار به پزشک اجازه می‌دهد که میزان آسیب را تعیین کند و برنامه درمانی مناسب را به شما ارائه دهد.

از سایر روش‌های تشخیصی می‌توان به ازوفاگرام (عکس‌برداری از مری با اشعه ایکس)، لارنگوسکوپی (معاینه گلو و حنجره) و پایش pH مری اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: علائم رفلاکس معده 

درمان لارنژیت رفلاکس

معمولا راه‌کارهای زیر برای درمان التهاب حنجره ناشی از رفلاکس به‌کار می‌روند:

1. دارو درمانی

داروهای رفلاکس می‌توانند بهترین دارو برای درمان لارنژیت رفلاکس باشند. اگر این داروها علائم شما را کاهش دهند، ممکن است بتوانید به مصرف آن‌ها ادامه دهید. داروهای رفلاکس از بروز عوارض ناشی از برگشت اسید به سمت حنجره جلوگیری می‌کنند، اما نمی‌توانند این عوارض را درمان کنند.

رایج‌ترین داروهای مورد استفاده برای درمان رفلاکس خاموش عبارتند از:

  • آنتی‌اسیدها
  • مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs)، مثل امپرازول و لانسوپرازول
  • مسدودکننده‌های H2، مثل فاموتیدین، سایمتیدین و نیزاتیدین
تعدادی قرص و کپسول و یک سرنگ روی کاغذی که روی آن رفلاکس اسید نوشته شده است
داروها با کاهش اسید معده به درمان رفلاکس خاموش کمک می‌کنند.

2. اصلاح سبک زندگی

پزشک احتمالا تغییر سبک زندگی را برای درمان لارنژیت رفلاکس توصیه می‌کند. این تغییرات برای کمک به کاهش عوامل خطری که احتمال رفلاکس را افزایش می‌دهند، طراحی شده‌اند و شامل موارد زیر هستند:

  • از مصرف وعده‌های غذایی سنگین برای شام بپرهیزید.
  • حداقل سه ساعت قبل از اینکه بخواهید بخوابید از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید.
  • مصرف غذاهای محرک را محدود یا حذف کنید. این‌ها معمولا شامل شکلات، نعناع، غذاهای تند، مرکبات، پیاز، غذاهای سرخ شده و غذاهای حاوی گوجه‌فرنگی هستند.
  • اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید.
  • در صورت لزوم، وزن خود را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان حنجره

3. جراحی

اگر درمان محافظه‌کارانه و درمان دارویی با شکست مواجه شود، ممکن است جراحی توصیه شود. فوندوپلیکاسیون، روشی که برای تقویت یا بازسازی اسفنکتر تحتانی مری استفاده می‌شود، به جراحی گسترده و بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد. انجام این جراحی با آندوسکوپ می‌تواند مدت زمان بستری و دوره بهبودی را کوتاه‌تر کند. برای راهنمایی های بیشتر میتوانید با مشاور آنلاین متخصص گوارش و یا مشاور آنلاین متخصص گوش، حلق و بینی مشورت کنید.

چهار نفر کادر درمان در  اتاق عمل
اگر سایر راه‌کارها موثر نباشند، ممکن است جراحی برای درمان رفلاکس توصیه شود.

سوالات متداول

درمان نشدن رفلاکس خاموش به چه عوارضی منجر می‌شود؟

لارنژیت رفلاکس باعث گلو درد، تورم تارهای صوتی و سرفه مزمن می‌شود و علائم آسم را تشدید می‌کند. همچنین ممکن است به سرطان حنجره منجر شود.

داروی لارنژیت رفلاکس چیست؟

معمولا پزشکان از قرص یا شربت برای لارنژیت رفلاکس استفاده می‌کنند. این داروها با کاهش اسید معده به بهبود علائم شما کمک می‌کنند.

آیا راهی برای پیش‌گیری از رفلاکس خاموش وجود دارد؟

اجتناب از مصرف غذاهایی که باعث رفلاکس می‌شوند، ترک سیگار و الکل، کاهش وزن و اجتناب از خوابیدن یا دراز کشیدن بلافاصله بعد از صرف غذا از برگشت اسید معده به سمت مری، گلو و حنجره جلوگیری می‌کند.

کلام پایانی درباره لارنژیت رفلاکس

تشخیص و درمان رفلاکس اسید برای پیش‌گیری از آسیب‌دیدگی مری، گلو و حنجره مهم است. اکثر بیماران با تغییر سبک زندگی و مصرف یک داروی روزانه بهبود می‌یابند. حتی ممکن است اصلاح سبک زندگی بتواند شما را از مصرف دارو بی‌نیاز کند.

برای درمان لارنژیت رفلاکس باید به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید. متخصص گوش، حلق و بینی هم می‌تواند آسیب‌های ناشی از این بیماری را درمان کند. توصیه می‌کنیم برای مشورت با بهترین متخصصان به سایت درمانکده مراجعه کنید و از پزشک مورد نظر خود به صورت آنلاین وقت بگیرید.

منابع: medicinenet, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 20

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها