علائم سرطان گلو چگونه است؟ بهترین روش تشخیص و درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرطان گلو یکی از انواع این بیماری سر و گردن است که تشخیص آن به خصوص در مراحل اولیه بیماری بسیار دشوار است. گلو درد و گرفتگی صدا از رایج‌ترین علائم این بیماری است که گاهی اوقات با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود. این سرطان در بخش‌های مختلف گلو ایجاد می‌شود و انواع مختلفی دارد. یکی از رایج‌ترین انواع سرطان گلو، سرطان حنجره است که معمولاً مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا می‌شوند و در افراد بالای 55 سال نیز شایع‌تر است. اما چطور می‌توان از تومور گلو پیشگیری کرد و رایج‌ترین روش‌های درمان این بیماری چیست؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد این بیماری بدانید، آشنا شوید.

سرطان گلو چیست؟

سرطان گلو به سرطانی گفته می‌شود که در گلو یا حنجره ایجاد می‌شود. گلو یک مجرای عضلانی است که از پشت بینی شروع می‌شود و تا گردن ادامه دارد. این بیماری اغلب در سلول‌های مسطحی که داخل گلو وجود دارد، ایجاد می‌شود. شایع‌ترین انواع سرطان گلو سرطان حنجره و سرطان دهان و حلق است. آمارها نشان می‌دهد که در سال 2022 حدود 54000 نفر به سرطان اوروفارنکس و 12000 نفر به سرطان حنجره مبتلا شدند. این سرطان معمولاً در افراد بالای 63 سال ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: سرطان حنجره یا جعبه صدا چیست؟

تصویر فردی که به سرطان گلو مبتلا شده است.
شایع‌ترین انواع سرطان گلو سرطان حنجره و سرطان دهان و حلق است که موجب ایجاد تومورهای سرطانی در مجرای گلو می‌شود.

انواع سرطان گلو

سرطان گلو انواع متفاوتی دارد و در بخش‌های مختلفی از گلو ایجاد می‌شود. در ادامه می‌توانید با انواع سرطان گلو آشنا شوید.

  • سرطان نازفارنکس (Nasopharyngeal): این نوع سرطان گلو در قسمتی از گلو که درست پشت بینی قرار دارد آغاز می‌شود.
  • سرطان اوروفارنکس (Oropharyngeal): این نوع بیماری از لوزه‌ها و بخش پشت دهان آغاز می‌شود.
  • سرطان هیپوفارنکس (Hypopharyngeal): سرطان هیپوفارنکس یا سرطان حنجره در قمت پایین گلو و درست از بالای مری و نای شروع  می‌شود.
  • سرطان گلوت (Glottic): این نوع بیماری از تارهای صوتی شروع می‌شود.
  • سرطان سوپراگلوت (Supraglottic): سرطان سوپراگلوت از بخش بالایی حنجره شروع می‌شود و بر اپی گلوت (Epiglottis) یا غضروفی که از ورود غذا به نای جلوگیری می‌کند، اثر می‌گذارد.
  • سرطان ساب گلوت (Subglottic): این سرطان در بخش پایین حنجره و زیر تارهای صوتی ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان لارنژیت رفلاکس

علائم سرطان گلو

بیشتر افرادی که به این مشکل مبتلا می‌شوند، علائم مشابهی را تجربه می‌کنند. شایع‌ترین علائم هشداردهنده اولیه تومور گلو، گلو درد مداوم است. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند فردی که گلو درد او بیشتر از 2 هفته طول بکشد، لازم است هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم این مشکل آشنا شوید.

  • سرفه
  • تغییر صدا
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در بلع
  • گوش درد
  • گلو درد
  • کاهش وزن
  • ایجاد یک توده در دهان، گلو یا گردن
  • درد فک
  • لکه‌های سفید در دهان یا گلو
  • سردرد
  • دشواری در تنفس
  • خونریزی در دهان یا بینی
  • مشکل در باز کردن دهان

در صورت داشتن چنین علائمی مشاوره با دکتر انلاین گوش وحلق وبینی مشورت کنید.

بیشتر بدانید: درمان سرفه خشک چیست؟

اینفوگرافی علائم سرطان گلو
از رایج‌ترین علائم تومور گلو می‌توان به گرفتگی صدا، گلو درد و مشکلات در بلع اشاره کرد.

سرطان گلو چیست؟

سرطان یا تومور معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های گلو دچار جهش ژنتیکی شوند. این جهش‌ها موجب می‌شود تا سلول‌ها به‌طور غیرقابل‌کنترلی رشد کنند و پس از مرگ سلول‌های سالم به زندگی خود ادامه دهند. انباشته شدن سلول‌ها موجب ایجاد تومور در گلو می‌شود. هنوز مشخص نیست که چه چیزی موجب جهش ژنتیکی می‌شود و این بیماری را ایجاد می‌کند، اما به هر حال برخی عوامل در بروز تومور موثر هستند. در ادامه می‌توانید با عوامل مؤثر در بروز این بیماری آشنا شوید.

  • سیگار کشیدن
  • مصرف بیش از حد الکل
  • ابتلا به برخی عفونت‌های ویروسی مثل HPV
  • رژیم غذایی فاقد سبزیجات و میوه‌های تازه
  • ابتلا به بیماری رفلاکس معده به مری
  • قرار گرفتن در معرض مواد سمی به مدت طولانی

بیشتر بدانید: علت گرفتگی صدا چیست؟

اینفوگرافی عوامل مؤثر در بروز تومور گلو
از رایج‌ترین عوامل مؤثر در بروز تومور گلو می‌توان به سیگار کشیدن، ابتلا به رفلاکس معده و ابتلا به HPV اشاره کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هرگونه علائم و نشانه‌های جدید را گلو تجربه کرده‌اید که بعد از چند هفته بهبود پیدا نکرده‌اند، بهتر است حتما از یک متخصص گوش حلق و بینی کمک بگیرید. اگر گلو درد دارید و مشکل شما بعد از 2 هفته برطرف نشد، فوراً با یک متخصص در این مورد مشورت کنید.

تصویر پزشکی در حال معاینه گلوی بیمار است.
در صورتی که گلو درد و گرفتگی صدای شما بعد از 2 هفته بهبود پیدا نکرد، حتما از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

درمان سرطان گلو

برای درمان این بیماری معمولاً از روش‌های متعددی استفاده می‌شود. برای شروع لازم است فرد سیگار کشیدن را کنار بگذارد و در صورتی که الکل مصرف می‌کند، استفاده از آن را متوقف کند. برای درمان معمولاً از روش‌هایی مثل جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و ایمونوتراپی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید بیشتر با روش‌های درمان تومور گلو آشنا شوید.

بیشتر بدانید: درمان گلو درد چیست؟

جراحی برای درمان سرطان گلو

معمولاً از روش جراحی برای برداشتن تومور استفاده می‌شود. در بسیاری از مواقع تومور گلو مشکلاتی در بلع و صحبت کردن فرد ایجاد می‌کند و جراحی می‌تواند این مشکلات را درمان کند.

پرتودرمانی و شیمی‌درمانی

پرتودرمانی معمولاً برای درمان تومورهای کوچک و یا قبل و بعد از جراحی استفاده می‌شود. در بسیاری از مواقع ممکن است شیمی‌درمانی با پرتودرمانی ترکیب شود و قبل و بعد از جراحی استفاده شود.

ایمونوتراپی

این نوع درمان از پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به سرطان محافظت می‌کند و به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را پیدا کرده و از بین ببرد.

روش‌های تشخیص آن

برای تشخیص تومور گلو معمولاً پزشک متخصص از آزمایش‌های متعددی استفاده می‌شود. ابتدا پزشک در مورد علائم بیمار سوالاتی را می‌پرسد و به صورت فیزیکی بیمار را معاینه می‌کند. برای تشخیص معمولاً از آزمایش‌هایی نظیر لارنگوسکوپی، فارینگوسکوپی، اسکن تومورگرافی کامپیوتری، اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET)  و همچنین بیوپسی آندوسکوپی استفاده می‌شود.

تصویر پزشکی که با ابزارهای خاص در حال معاینه گلوی بیمار است.
برای تشخیص تومور گلو معمولاً از آزمایش‌های مختلفی استفاده می‌شود.

روش پیشگیری از آن

در حقیقت هنوز هیچ روش اثبات شده‌ای برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، اما به هر حال انجام دادن برخی کارها و رعایت برخی نکات می‌تواند خطر ابتلا به تومور را کاهش دهد.

  • سیگار نکشید.
  • مصرف الکل را کنار بگذارید.
  • در رژیم غذایی روزانه خود از میوه و سبزی به مقدار بیشتری استفاده کنید.
  • با تزریق واکسن یا استفاده از کاندوم در زمان رابطه جنسی از خود در برابر بیماری‌هایی مثل HPV محافظت کنید.

بیشتر بدانید: عوارض سنگ لوزه چیست؟

سخن نهایی

در بسیاری از مواقع علائم تومور گلو شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد و این موضوع موجب می‌شود تا خیلی از افراد نسبت به آن بی‌تفاوت باشند. اما اگر گلو درد یا گرفتگی صدای شما بیشتر از 2 هفته طول کشیده است بهتر است هر چه سریع‌تر از یک متخصص گوش حلق بینی برای درمان کمک بگیرید.

برای رزرو نوبت آنلاین پزشکی کلیک کنید.

سوالات متداول

رایج‌ترین علائم سرطان گلو چیست؟

اگر گرفتگی صدا بیشتر از 2 هفته طول بکشد و یا فرد بیشتر از 2 هفته در بلع غذا مشکل داشته باشد، ممکن است به سرطان گلو مبتلا شده باشد.

آیا ابتلا به HPV موجب تومور گلو می‌شود؟

برخی از انواع HPV می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان اوروفارنکس را ایجاد کند. این نوع HPV که به عنوان HPV دهانی حلقی شناخته می‌شود ممکن است موجب بروز سرطان گلو شود.

آیا سرطان گلو درمان می‌شود؟

اگر سرطان گلو به‌موقع درمان شود و به بافت‌های مجاور و غدد لنفاوی بدن سرایت نکرده باشد، قابل‌درمان است. آمارها نشان می‌دهد که 52 تا 83 درصد از افرادی که به سرطان گلو موضعی مبتلا می‌شوند، تا 5 سال یا بیشتر پس از تشخیص بیماری زنده هستند.

منابع: mayoclinic، clevelandclinic، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 41

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

24 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها