درمان افتادگی پوست بعد از زایمان

۷ نکته برای درمان افتادگی پوست بعد از زایمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


حاملگی تغییرات زیادی در پوست ایجاد می کند. اکثر این تغییرات بعد از زایمان برطرف می‌شود اما گاهی پوست تا همیشه شل می شود. پوست از کلاژن و الاستین تشکیل شده است به طوری که با افزایش وزن دچار افتادگی می‌شود. بازگشت پوست به حالت اولیه پس از کشیدگی دشوار است. شل شدن و افتادگی پوست بعد از زایمان احساس زنانی را که می خواهند بدن به حالت قبل از حاملگی برگردد تحت الشعاع قرار می دهد. اما یادتان باشد این فرایند زمان می‌برد. بدنتان به تازگی زایمان سختی را پشت سر گذاشته است پس به خودتان سخت نگیرید.

مشاهده بیشتر : پزشک فوق متخصص زنان زایمان و نازایی

درمان افتادگی پوست بعد از زایمان

در ادامه به چند نکته برای درمان افتادگی پوست بعد از زایمان و سفت شدن پوست اشاره می کنیم:

۱. ورزش هوازی منظم

Cardio ورزش هوازی به سوزاندن چربی و تقویت عضلات کمک می کند. پیاده روی سریع، شنا، آهسته دویدن یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.

قبل از شروع روتین جدید، از پزشک بپرسید آیا شروع فعالیت بلامانع است یا خیر. آهسته آهسته شروع کنید و به تدریج سراغ فعالیت های شدیدتر بروید.

ورزش منظم بهرمان افتادگی پوست بعد از زایمان یا به حداقل رساندن آن کمک می کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ روش طبیعی برای درمان ورم بعد از زایمان

۲. مصرف چربی های سالم و پروتئین

مصرف چربی و پروتئین سالم به تشکیل عضله کمک می کند. پروتئین هم حاوی کلاژن است. نیاز هر فرد به پروتئین بسته به میزان ورزشی که انجام می دهد و قد و وزن متغیر است. اگر به بچه شیر می دهید، به پروتئین بیشتری نیاز دارید.

۳. ورزش مقاومتی

ورزش مقاومتی به تشکیل عضله و سفت شدن آن کمک می کند. تشکیل عضله روی افتادگی پوست هم تاثیر مثبت می گذارد.

Situps درازنشست و شنا روش های خوبی هستند اما کلاس های پیلاتس، یوگا و رقص میله شامل حرکاتی، مانند تخته، هستند که عضلات مرکزی، لگن و باسن را تا مدت‌ها سفت می کند. بدین ترتیب عضلات تقویت می‌شود.

اگر کلاس می‌روید یا مربی دارید، به مربی بگویید که اخیرا زایمان کرده اید. ممکن است لازم باشد از انجام بعضی حرکات خودداری کنید.

درمان افتادگی پوست بعد از زایمان
ورزش مقاومتی به تشکیل عضله و درمان افتادگی پوست بعد از زایمان کمک می کند

۴. نوشیدن آب

آب به هیدراته شدن پوست و افزایش قابلیت ارتجاعی آن کمک می کند. هرچه بیشتر آب بنوشید، کارآیی بدن نیز بالا می رود. یعنی راحت تر چربی می سوزاند و مانع از جمع شدن آب زیر شکم می شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: همه چیز درباره ی مراقبت های بعد از زایمان

۵. ماساژ روغنی

بعضی از روغن های گیاهی به پوست کمک می کنند خود را ترمیم کند. مواد آنتی اکسیدان موجود در روغن های گیاهی و خواص ضد التهاب آن می‌تواند دلیل این امر باشد. مثلا، روغن بادام به ترک های پوستی کمک می کند.

در روغن های حامل عطر گیاهی به کار رفته که برای سلامت پوست مزایای مخصوص به خود را دارد. روغن های جوجوبا یا نارگیل را روی خط شکم بمالید تا به سفت شدن پوست کمک شود. می تواند چند قطره روغن عصاره ای مانند کندر یا بهار نارنج را به آن اضافه کنید.

۶. محصولات پوستی

محصولات پوستی زیادی در بازار وجود دارد که برای افزایش کلاژن و الاستین پوست طراحی شده اند. موادی مانند کلاژن، ویتامین ث و رتینوئید در ترمیم پوست موثر واقع می شوند.

۷. اسپا

تاثیر اسپا روی سفت شدن پوست موقتی است بنابراین اگر رویداد خاصی نزدیک است، می‌توانید از این روش کمک بگیرید. اسپا می‌تواند شامل پودر کلپ، نمک دریایی یا خاک رس باشد. این مواد به سم زدایی، نرم و سفت شدن پوست کمک می کنند.

درمان افتادگی پوست بعد از زایمان
مالیدن روغن های جوجوبا یا نارگیل روی پوست می‌تواند به سفت شدن پوست کمک کند.

جراحی

جراحی زیبایی شکم، یا جراحی تامی تاک، یکی از گزینه های سفت شدن عضلات و برداشتن پوست اضافی است اما جایگزین کاهش وزن یا برنامه ورزش نیست.

پزشک در این روش شکم را می برد تا پوست اضافی را بردارد. پوست باقی مانده بخیه می خورد و ممکن است برای ناف هم جای جدیدی ایجاد شود.

کلام آخر

حاملگی به طرق مختلف باعث تغییر بدن می‌شود. با رشد شکم، پوست منبسط می شود. پوست شکم بسیاری از زنان بعد از زایمان شل می‌شود.

اگر از این وضعیت ناراحت هستید و خجالت می کشید، می توانید با انجام اقداماتی در خانه به درمان افتادگی پوست بعد از زایمان و سفت شدن مجدد آن کمک کنید. بسته به این که چه مقدار پوست باقی مانده است، می توانید جراحی را در نظر بگیرید تا پوست اضافه را بردارید.

منبع: healthline

[sibwp_form id=7]

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 20

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها