ورم بعد از زایمان

۷ روش طبیعی برای درمان ورم بعد از زایمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ورم بعد از زایمان چیست؟ احتمالا در دوران بارداری دور قوزک پا، صورت یا شکم دچار ورم یا خیز، شده باشید. اما از بین نرفتن ورم بعد از زایمان منصفانه نیست. بسیاری از زنان ورم بعد از زایمان را در صورت و دست، پا و انگشتان پا تجربه می کنند. دور ناحیه برش سزارین بعضی از زنان یا میان دوراه نیز، درصورت برش یا پارگی، ورم می کند.

همان طور که منتظر شروع کار کلیه ها هستید، می توانید ورم بعد از زایمان را با انجام روش هایی مشابه با روش های درمان ورم در دوران بارداری برطرف کنید.

ورم بعد از زایمان
تورم دور قوزک پا، صورت یا شکم پس از بارداری بسیار شایع است.

علت ورم بعد از زایمان چیست؟

بدن در دوران بارداری ۵۰ درصد بیشتر از شرایط عادی خون و مایعات تولید می کند تا نیاز جنین در حال رشد و جفت برطرف شود.

مایعات اضافی به نرم شدن بدن کمک می کند تا بهتر با جنین در حال رشد تطبیق پیدا کند. همچنین باعث ورزیده شدن مفاصل و بافت های لگن و آماده شدن آن برای زایمان می شود. حدود ۲۵ درصد از اضافه وزن در دوران بارداری ناشی از مایعات اضافی است.

زور زدن هنگام زایمان، مایعات اضافه را به صورت و دست و پا می آورد. اگر زایمان سزارین انجام دهید، مایع سرم نیز باعث ورم بعد از زایمان می شود.

از جمله دیگر عوامل ورم در دوران بارداری و بعد از آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب گرم و رطوبت
  • سرپا ایستادن به مدت طولانی
  • روزهای طولانی و فعالیت زیاد
  • مصرف بالای سدیم
  • مصرف زیاد کافئین
  • رژیم غذایی حاوی پتاسیم پایین

این مطلب راهم مطالعه کنید: همه چیز درباره ی مراقبت های بعد از زایمان

ورم بعد از زایمان چه زمانی مشکل ساز می شود؟

ورم خفیف دور ناحیه زخم سزارین یا میان دوراه (قسمت بین ورودی واژن و مقعد) بسیار شایع است. اگر سزارین انجام داده اید، برای تمیز نگه داشتن جای برش طبق دستورالعمل های پزشک عمل کنید.

اگرچه ورم خفیف محتمل است، این وضعیت نباید همراه با موارد زیر باشد:

  • ترشح
  • قرمزی
  • درد شدید
  • تب
  • بوی بد

این علائم می تواند نشان دهنده عفونت باشد. درصورت تجربه این علائم، با پزشک متخصص زنان زایمان و نازایی تماس بگیرید.

اگرچه ورم دست و پا باعث احساس ناراحتی می شود، نباید دردناک باشد.

اگر متوجه شدید که یک طرف بدنتان بیشتر از سمت دیگر ورم دارد، یک طرف بدن درد می کند یا رنگ یکی از پاها یا انگشتان آن پریده است، ممکن است نشانه ترومبوز سیاهرگ عمقی باشد. به تشکیل لخته خون، معمولا در پا، ترومبوز سیاهرگ عمقی می گویند. این وضعیت می تواند بسیار جدی باشد بنابراین اگر دچار علائم فوق شدید، فورا با پزشک تماس بگیرید.

می توانید با انجام هفت روش زیر ورم را کمتر کنید:

۱. مدت طولانی سرپا نایستید

اگر مجبورید سرپا بایستید، مرتبا استراحت کنید، پاها را بالا ببرید تا جریان خون تقویت شود. یادتان باشد در حالت نشسته پاها را روی هم نگذارید. زیرا جریان خون را محدود می کند.

۲. کفش راحت

کفش هایی بپوشید که به پا فشار نمی آورد. درصورت امکان، پاشنه بلند نپوشید. از پوشیدن لباس هایی که دو مچ پا و قوزک می چسبد بپرهیزید. درعوض، سراغ لباس های گشاد بروید تا مانع از گردش خون در بدن نشوید.

۳. آب کافی بنوشید تا سموم بدن دفع شود

وقتی بدن آب زیادی در خود جمع کرده و دچار ورم شده، شاید نوشیدن آب بیشتر عجیب و خلاف عقل سلیم به نظر برسد اما درواقع با این روش میزان تجمع آب در بدن کاهش پیدا می کند.

۴. پرهیز از غذاهای فرآوری شده

بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی مقدار زیادی سدیم هستند که باعث نفخ و تشدید ورم بعد از زایمان می شود. در عوض، از رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید که سرشار از منابع مغذی پروتئین بدون چربی و میوه و سبزیجات تازه است. مصرف شکر و نمک را به حداقل برسانید.

۵. خنک نگه داشتن بدن

اگر هوا گرم است، زمان بیرون ماندن را به حداقل برسانید و در سایه بایستید. اگر به استخر دسترسی دارید، به کاهش ورم بعد از زایمان کمک می کند.

۶. کمپرس آب سرد

روی قسمت هایی که ورم دارد، مثل دست و پا، کمپرس آب سرد بگذارید.

۷. تحرک

حتی ورزش سبک، مثل پیاده روی آرام، نیز گردش خون در بدن را تقویت می کند و تسکین بخش است. قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشی با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر

یادتان باشد ورم بعد از زایمان یکی از مراحل طبیعی نقاهت بعد از زایمان است. اگر بعد از چند روز علائم برطرف نشد یا ورم و درد موضعی شدیدتر شده است، با پزشک متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید. فراموش نکنید برای گرفتن وقت ویزیت یا مشاوره با متخصصان می‌توانید از خدمات درمانکده استفاده کنید.

منبع: healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 39

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها