خارش پوست و سرطان کبد چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خارش پوست یکی از مهمترین علائم در برخی سرطان‌ها از جمله سرطان کبد است که به‌دلیل تجمع نمک صفراوی زیر پوست رخ می‌دهد. با این حال نمی‌توان هر نوع خارش پوست یا بدن را به‌طور یقین نشانه این بیماری دانست.

افراد زیادی در طول شبانه‌روز با عارضه خارش پوست و بدن مواجه می‌شوند که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این وضعیت گاهی ناشی از مواد غذایی است که می‌خوریم تا آب‌وهوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم یا بیماری‌های زمینه ای که دچار آن‌ها هستیم. 

اما اکثر بیماران مبتلا به سرطان کبد از خارش پوست و بدن شکایت می‌کنند. از همین‌رو باید گفت خارش پوست و بدن در متاستاز کبد شایع است، اما همیشه این عارضه نشان دهنده بیماری‌های کبدی نیست. برای این‌که بیشتر با خارش ناشی از سرطان کبد آشنا شوید تا ادامه این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید.

آیا خارش پوست نشانه سرطان کبد است؟

در برخی موارد خارش پوست و بدن در سرطان کبد رخ می‌دهد اما باید توجه داشت که این عارضه به تنهایی نشانه قطعی سرطان‌های کبدی نیست و می‌تواند به علت دیگری بروز پیدا کرده باشد. زمانی‌که کبد به‌طور نرمال عمل نکند، میزان صفرا در خون افزایش می‌یابد. در این صورت پوست دچار خارش خواهد شد. 

همچنین سرطان کبد در اغلب موارد منجر به تشکیل توده‌هایی روی پوست می‌شود که ممکن است باعث ایجاد خارش‌های شدید شوند. این توده معمولا به‌عنوان متاستاز شناخته خواهند شد و در سایر اعضا یا بافت‌های بدن پخش می‌شوند. زمانی‌که خارش پوست و بدن شما با علائم دیگری مانند کاهش وزن، کاهش اشتها، خستگی شدید، تغییرات رنگ پوست همراه شد، احتمال این‌که نشانه‌ای از متاستاز کبد باشد بالاست، بنابراین حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علائم سرطان کبد چیست؟

تصویر فردی در حال خارش پوست
افراد مبتلا به سرطان کبد تجمع ‌سطح بالاتری از نمک صفراوی در زیر پوست خود دارند که منجر به خار‌ش‌های شدید بدن می‌شود.

خوب است بدانید که خارش پوست و بدن در سرطان کبد می‌تواند به معنی پیشرفت بیماری باشد. با این حال برخی بیماران التهاب و خارش پوست تجربه نمی‌کنند. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا تصویری در خصوص خارش پوست مرتبط با متاستازهای کبدی با بهترین دکتر فوق تخصص کبد درمانکده در ارتباط باشید.

خارش پوست و بدن در سرطان کبد

خارش پوست و بدن یکی از علائم شایع در این نوع سرطان است که گاهی اوقات شدید و مکرر خواهد بود. این در حالی‌ است که برخی مواقع خاموش می‌شود و دوباره عود می‌کند. اما برخی افراد مبتلا به سرطان کبد این عارضه را تنها زمانی‌که دوش آب گرم می‌گیرند احساس خواهند کرد. سرطان کبد به‌دلیل این‌که با مجاری صفراوی تداخل دارد منجر به انسداد و در نتیجه تجمع نمک‌های صفراوی در پوست می‌شود. این فرایند دلیل اصلی خارش پوست و بدن در متاستاز کبد است.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

علائم مرتبط با خارش پوست و بدن در سرطان کبد

سرطان کبد در مراحل اولیه با نشانه‌های خاصی همراه نیست. زمانی علائم اصلی بیماری بروز پیدا می‌کنند که سرطان به مرحله پیشرفت رسیده باشد. 

علائم خارش پوست مرتبط با این بیماری می‌تواند موضعی (در یک ناحیه از بدن) یا عمومی (در سراسر بدن) باشد. برخی بیماران خارش را به صورت حاد (ناگهانی و موقت) یا مزمن (به مدت 6 هفته یا بیشتر) تجربه خواهند کرد.

اصلی‌ترین نشانه‌های خارش پوست مرتبط با سرطان کبد عبارتند از:

  • خارش در واکنش بدن پس از تماس با آب
  • خارش بدون ایجاد بثورات پوستی یا کهیر
  • تغییر رنگ پوست مایل به زرد

بیشتر بدانید: علائم کبد چرب چیست؟

اینفوگرافیک علائم مرتبط با خارش پوست و بدن در سرطان کبد
خارش پوست در متاستازهای کبدی با بثورات پوستی همراه نیست. مگر این‌که فرد به دلیل خاراندن شدید پوست خود موجب ایجاد التهاب و دانه‌های قرمز شود.

معمولا خاراندن پوست و بدن در سرطان کبد از کف دست‌ها شروع می‌شود که در ادامه قفسه سینه و کف پاها را درگیر می‌کند. این عارضه آن‌قدر شدید خواهد بود که با سوزش همراه می‌شود.

ارتباط بین سرطان کبد و خاراندن پوست

متخصصین خارش پوست و بدن را یکی از علائم شایع در سرطان کبد می‌دانند. اما هنوز به‌طور دقیق نتوانسته‌اند یک عامل را ارتباط دهنده این دو عارضه با یکدیگر بدانند. از همین‌رو نظریه‌های زیر را که همگی در نتیجه سرطان کبد رخ می‌دهند، برای تایید ارتباط بین آن‌ها مطرح کرده و در حال بررسی هستند:

  1. نمک‌های صفراوی: تجمع نمک‌های صفراوی زیر پوست باعث خارش می‌شود. با این حال برخی بیماران با سطح بالای نمک‌های صفراوی خارش تجربه نمی‌کنند.
  2. گیرنده‌های اپیوئیدی: فعال شدن این گیرنده‌ها ممکن است باعث تداخل در سیگنال‌های درد شود و فرد خارش پوستی احساس کند.
  3. افزایش سروتونین: محققین بالا رفتن سروتونین در بدن را با تغییر درک خارش پوست مرتبط می‌دانند.

بیشتر بدانید: درمان خارش بدن با روش های سنتی و پزشکی

خارش پوست در سرطان کبد را چگونه کنترل کنیم؟

مدیریت و کنترل خارش شدید پوست و بدن در متاستازهای کبدی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک کند. بهترین راه‌کارها شامل موارد زیر می‌شوند:

درمان خانگی

آن‌ها عبارتند از:

  • آب فراوان بنوشید.
  • از اصلاح بدن خودداری کنید.
  • لوسیون و کرم‌های پوست شما باید با کیفیت باشند.
  • محصولات معطر پوستی را انتخاب نکنید.
  • هوای خانه را مرطوب نگه دارید.
  • به جای دوش آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.
  • از کشیدن حوله بر روی پوست خود خودداری کنید.
  • لباس راحت، گشاد و خنک بپوشید.
  • میزان استرس خود را مدیریت کنید.
  • از تهویه مطبوع استفاده کنید تا پوست شما عرق نکند.
  • برای جلوگیری از خاراندن مداوم پوست ناخن‌های خود را کوتاه کنید.

بیشتر بدانید: سندرم کبدی چیست؟

اینفوگرافیک درمان خانگی خارش پوست مرتبط با سرطان کبد
با اصلاح سبک زندگی و پرهیز از خاراندن پوست، تحریک یا التهاب و ایجاد خارش‌های شدید پوستی مرتبط با متاستاز کبدی را کنترل کنید.

درمان دارویی

برخی داروها به تسکین خارش پوست ناشی از متاستاز کبد کمک می‌کنند. البته لازم به ذکر است این داورها حتما باید توسط پزشک متخصص تجویز شوند. گزینه‌های توصیه شده توسط دکتر عبارتند از:

  • آنتی‌هیستامین‌ها
  • استروئیدهای موضعی یا خوراکی
  • کوئستران/Questran
  • مهارکننده بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین مانند سیمبالتا (Cymbalta)
  • مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین مانند پاکسیل (Paxil)

نتیجه خارش پوست و بدن در سرطان کبد

خارش پوست معمولا چیزی غیر از بیماری بدخیم است اما گاهی اوقات می‌تواند یک علامت یا اولین نشانه متاستاز کبد باشد. اکثر افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی خارش را در سراسر بدن تجربه می‌کنند که آزاردهنده است. این عارضه معمولا به‌دلیل تجمع نمک‌های صفراوی در زیر پوست بروز پیدا می‌کند. 

اگر در حین درمان سرطان کبد با خارش‌های غیرطبیعی خصوصا در کف دست و پا مواجه شدید که غیر قابل توضیح است حتما پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید. ما در این مقاله از مجله درمانکده برای آشنایی بیشتر شما با ارتباط خارش پوست و بدن در سرطان کبد، علائم و دلیل ایجاد آن را بررسی کردیم و راه‌کارهای کنترل بیماری را با شما به اشتراک گذاشتیم.

سوالات متداول

خارش پوست مرتبط با سرطان کبد کدام قسمت بدن را درگیر می‌کند؟

خارش مرتبط با این بیماری در اواخر عصر و طول شب بیشتر می‌شود. برخی افراد ممکن است در یک ناحیه مانند کف پا یا کف دست خارش بیشتری داشته باشند. این در حالی است که بعضی دیگر از افراد خارش سراسری تجربه می‌کنند.

چرا سرطان کبد باعث ایجاد خارش‌های شدید پوست و بدن می‌شود؟

هر سرطانی که با مجاری صفراوی تداخل داشته باشد منجر به انسداد و در نتیجه تجمع نمک‌های صفراوی در پوست می‌شود.

خارش پوست مرتبط با متاستازهای کبدی چه شکلی است؟

علائم خارش پوست مرتبط با این بیماری می‌تواند موضعی (در یک ناحیه از بدن) یا عمومی (در سراسر بدن) باشد. از طرفی خارش شایع در این بیماری پس از برخورد پوست با آب شدت پیدا می‌کند، با بثورات پوستی همراه نیست و سطح پوست متمایل به زرد می‌شود.

منبع: verywellhealth | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 63

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

16 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها