تمایل به خودکشی

احساس تمایل به خودکشی به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر زهرا ناصری
تخصص: روانشناس

داشتن احساس تمایل به خودکشی یکی از مشکلات روانشناختی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حتی اگر در حال حاضر شما با درد و رنج طاقت فرسا و دائمی دست به گریبان هستید، باز هم در هر حالت روش­‌هایی برای مقابله با افکار و احساسات مبنی بر تمایل خودکشی و غلبه بر این رنج وجود دارد. شاید بهترین راهکار هم این باشد که با یک روانشناس و روانپزشک مشورت کنید.

نظر زهرا ناظری، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، درباره خودکشی

در داشتن احساس تمایل به خودکشی توجه به چه نکاتی ضروری است؟

مهم نیست که هم اکنون چه میزان از درد و رنج را تجربه می­‌کنید، باید بدانید که شما تنها کسی نیستید که تحت فشار است. بسیاری از ما در مقاطعی از زندگی خود افکاری در مورد تمایل به خودکشی در ذهن خود داشته ایم.

احساس تمایل به خودکشی نشانه نقص شخصیت نیست. به این معنی هم نیست که شما دیوانه، ضعیف یا دچار کمبود هستید. این حس فقط به این معنی است که درد شما بیشتر از آن چیزی است که بتوانید با آن کنار بیایید. اما با گذشت زمان و حمایت اطافیان می توانید بر مشکلات خود غلبه کنید و درد و احساس خودکشی از بین خواهد رفت.

باید بدانید که حتی برخی از بهترین، تحسین برانگیزترین و با استعدادترین افراد هم در بازه‌ای از زندگی خود این حس را تجربه کرده اند. بسیاری از ما وقتی احساس غرق شدن در افسردگی و تهی شدن از امید داریم، به فکر پایان دادن به زندگی خود افتاده‌ایم. اما می توان درد افسردگی را درمان کرد و امید از دست رفته را مجددا بازگرداند.

مهم نیست که شرایط شما چقدر بد است. باید بدانید که افرادی هستند که به شما احتیاج دارند. مکان­هایی هستند که می توانید در آنها تغییر ایجاد کنید و تجربیاتی هستند که می توانند به شما یادآوری کنند که زندگی ارزش زیستن دارد. ب

رای مقابله با استقبال از مرگ و قدم برداشتن از لبه پرتگاه، نیاز به شهامت واقعی دارید. شما می توانید از این شجاعت برای روبرو شدن با زندگی، یادگیری مهارت های کنار آمدن برای غلبه بر افسردگی و یافتن قدرت ادامه کار استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که:

  • احساسات شما ثابت نیستند
    احساسات دائما در حال تغییر هستند. احساسی که امروز دارید ممکن است همان احساسی نباشد که دیروز داشتید یا احساسی که فردا یا هفته آینده خواهید داشت.
  • عدم حضور شما باعث ایجاد غم و اندوه و ناراحتی در زندگی دوستان و عزیزانتان می شود.
  • کارهای زیادی وجود دارد که هنوز می توانید در زندگی خود انجام دهید.
  • مناظر، اصوات و تجربیات زیادی در زندگی وجود دارد که بسیار لذت بخش هستند و شما آنها را تجربه نکرده‌اید و از دست خواهید داد.
  • توانایی شما در تجربه احساسات لذت بخش با توانایی شما در تجربه احساسات ناراحت کننده برابر است.

بیشتر بدانید: راهکارهای مقابله با شکست عشقی

تمایل به خودکشی

چرا احساس تمایل به خودکشی می کنیم؟

انواع مختلف دردهای عاطفی می تواند منجر به افکار مرتبط با خودکشی شود. دلیل هر یک از این دردها منحصر به فرد است و توانایی کنار آمدن با آنها در افراد مختلف متفاوت است. اگرچه افراد باهم تفاوت هایی دارند، اما علل مشترکی وجود دارد که ممکن است باعث شود افکار و احساسات مبنی بر تمایل به خودکشی را تجربه کنیم.

چرا تحت شرایطی خودکشی تنها گزینه به نظر می رسد؟

اگر نمی توانید به غیر از خودکشی به راه حل دیگری فکر کنید، دلیلش این نیست که راه حل های دیگری وجود ندارد. بلکه شما در حال حاضر قادر به درک آنها نیستید.

درد عاطفی شدیدی که در حال حاضر تجربه می کنید می تواند تفکر شما را مخدوش کند. بنابراین دیدن راه حل های ممکن برای غلبه بر مشکلات یا ارتباط با کسانی که می توانند شما را حمایت کنند دشوارتر می شود.

درمانگران، مشاوران، دوستان یا عزیزان شما می توانند کمک کنند تا راه حل هایی را ببینید که ممکن است پیش از این برایتان آشکار نبوده باشد. بنابراین بهتر است به آنها فرصت کمک دهید.

بحران خودکشی تقریباً همیشه یک احساس زودگذر است!

اگرچه ممکن است به نظر برسد که درد و ناراحتی شما هرگز پایان نخواهد یافت. اما درک این نکته مهم است که این بحران ها معمولاً موقتی هستند. اغلب راه حل هایی پیدا می شوند.

احساسات شما تغییر می کنند و اتفاقات مثبت به شکل غیر منتظره‌ای رخ می دهند. به یاد داشته باشید که خودکشی یک راه حل دائمی برای یک مشکل زودگذر است. بنابراین شاید بهتر باشد به خودتان فرصت لازم برای تغییر اوضاع و فروکش کردن درد را بدهید.

حتی برای مشکلاتی که ناامید کننده به نظر می رسند نیز راه حل وجود دارد!

مسائل روحی و روانی مانند افسردگی، اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی همه و همه با تغییر در شیوه زندگی، مشاوره و دارو قابل درمان هستند. بیشتر افرادی که به دنبال کمک هستند می توانند وضعیت خود را بهبود بخشند و درمان شوند.

حتی اگر قبلاً برای یک اختلال روحی تحت درمان قرار گرفته اید یا برای حل مشکلات خود تلاش کرده اید، بدانید که قبل از یافتن یک راه حل مناسب یا ترکیبی از انواع راه حل ها، اغلب لازم است روش های مختلفی را امتحان کنید.

به عنوان مثال وقتی یک دارو برایتان تجویز می شود، یافتن دوز مناسب اغلب به تغییرات مداومی نیاز دارد. قبل از اینکه راه حل مناسب را پیدا کنید، تسلیم نشوید. در واقع همه مشکلات قابل درمان و بهبود هستند.

خودکشی

اقدامات ضروری برای مقابله با احساس تمایل به خودکشی

۱) قول دهید که در حال حاضر کاری انجام ندهید

حتی اگر اکنون خیلی رنج می­‌کشید، از هرگونه اقدامی فاصله بگیرید. به خود قول دهید: “من 24 ساعت صبر می کنم و در این مدت هیچ کار خاصی انجام نمی دهم.” یا “یک هفته صبر می­‌کنم.”

افکار و اعمال دو چیز متفاوت اند. بنابراین لازم نیست افکار مربوط به تمایل به خودکشی شما به واقعیت تبدیل شود. هیچ مهلتی برای انجام این افکار وجود ندارد، هیچ کس شما را تحت فشار قرار نمی دهد تا سریعاً به این افکار عمل کنید. پس صبر کنید و بین افکار خودکشی و اقدام به خودکشی فاصله بیندازید.

۲) از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید

اگر مواد مخدر یا الکل مصرف کرده باشید، افکار خودکشی می توانند قوی‌تر شوند. اجتناب از داروهای بدون نسخه یا الکل در صورت احساس ناامیدی یا افکار خودکشی بسیار مهم است.

۳) خانه خود را ایمن کنید

مواردی را که ممکن است برای صدمه زدن به خود از آنها استفاده کنید، مانند قرص، چاقو، تیغ یا اسلحه را از بین ببرید. اگر قادر به انجام این کار نیستید، به مکانی بروید که بتوانید احساس امنیت کنید. اگر به فکر مصرف بیش از حد دارو هستید، داروهای خود را به شخصی بسپارید تا روزی یک بار بر اساس نیازتان آنها را به شما بدهد.

۴) احساسات و افکار مربوط به خودکشی را ادامه ندهید

بسیاری از ما دریافته ایم که اولین قدم برای کنار آمدن با افکار و احساسات خودکشی، صحبت کردن در مورد آنها با شخصی است که به او اعتماد داریم. این فرد قابل اعتماد می‌­تواند یکی از اعضای خانواده، دوست، درمانگر، روحانی، معلم، پزشک خانواده، مربی یا یک مشاور مجرب باشد.

فردی را که به او اعتماد دارید پیدا کنید و به او بگویید که اوضاع چقدر بد است. اجازه ندهید ترس، شرم و خجالت مانع کمک گرفتن شما شود. اگر به نظر می‌­رسد اولین شخصی که با او تماس گرفته اید اوضاع را درک نمی کند، شخص دیگری را بیابید.

گاهی اوقات تنها صحبت کردن در مورد نحوه رسیدن به این مرحله از زندگی، می تواند فشار زیادی را از روی دوشتان بردارد و به شما کمک کند راهی برای کنار آمدن با آن پیدا کنید.

۵) امید داشته باشید

حتی افرادی که به اندازه شما احساس بدی داشته اند نیز قادر بوده اند که از این احساسات جان سالم به در ببرند. بنابراین امید داشته باشید.

شانس بسیار بالایی وجود دارد که شما از این مرحله عبور کنید و این احساسات را پشت سر بگذارید. مهم نیست که چقدر حس تنفر از خود، ناامیدی، یا انزوا را در حال حاضر تجربه می کنید. فقط به خود زمان دهید و سعی نکنید به تنهایی با آن کنار بیایید.

۶) کمک گرفتن

افراد زیادی هستند که می خواهند در این دوران سخت از شما حمایت کنند. حتی اگر در حال حاضر این موضوع را احساس نکنید. با آنها ارتباط برقرار کنید. این کار را همین الان انجام دهید.

اگر در مرحله ااول به خود ۲۴ ساعت یا یک هفته فرصت داده اید، از این زمان استفاده کنید و به دیگران بگویید که درون شما چه می گذرد. با کسی صحبت کنید که سعی نمی کند در مورد احساس شما بحث کند، شما را قضاوت کند یا اینکه فقط بگوید “از این حال خارج شوید”.

کسی را پیدا کنید که به راحتی به صحبت های شما گوش کند و در کنار شما باشد. مهم نیست که این فرد کیست. همین که کسی باشد که به او اعتماد دارید و احتمالاً با دلسوزی و پذیرش به شما گوش فرا دهد، کافی است.

چگونه با کسی در مورد خودکشی خود صحبت کنیم؟

حتی وقتی تصمیم گرفتید که به چه کسی می توانید اعتماد کنید و با او صحبت کنید، پذیرفتن افکار تمایل به خودکشی برای شخص دیگر ممکن است دشوار باشد. بنابراین شاید لازم باشد در این گفت‌وگو به موارد زیر دقت کنید:

  • دقیقاً همان چیزی را که به خودتان می گویید به او هم بگویید. اگر برنامه خودکشی دارید، آن را برای وی توضیح دهید.
  • عباراتی مانند “دیگر نمی توانم تحمل کنم” یا “تحمل من تمام شده است” مبهم هستند و نشان نمی دهند که واقعاً مسائل جدی کدامند. به شخصی که اعتماد دارید بگویید که به فکر خودکشی هستید.
  • اگر صحبت کردن برایتان خیلی دشوار است، سعی کنید بنویسید و یادداشتی را به شخصی که به او اعتماد دارید تحویل دهید. یا برای وی ایمیل یا متنی ارسال کنید و هنگام خواندنش کنار وی بنشینید.

اگر احساس تمایل به خودکشی شما درک نشود چه؟!

اگر به نظر می رسد اولین کسی که با او ارتباط برقرار کرده اید، مسئله را درک نمی کند، با شخص دیگری صحبت کنید، یا با یک خط کمک بحرانی خودکشی تماس بگیرید. اجازه ندهید یک تجربه بد شما را در یافتن شخصی که می تواند به شما کمک کند متوقف کند.

چگونه با افکار خودکشی کنار بیاییم؟

به یاد داشته باشید که اگرچه به نظر می رسد این افکار و احساسات خودکشی هرگز پایان نخواهد یافت، اما این وضعیت هرگز دائمی نیست. شما مطمئنا دوباره احساس بهتری خواهید داشت. در این میان، برخی از روش ها برای کمک به کنار آمدن با افکار و احساسات خودکشی وجود دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • هر روز ترجیحاً رو در رو با شخصی صحبت کنید.
    اگر چه احساس کناره گیری می­‌کنید، اما از دوستان و آشنایان معتمد بخواهید که با شما وقت بگذرانند. یا با یکی از دوستان خود تماس بگیرید و درباره احساسات خود صحبت کنید.
  • یک برنامه امن تنظیم کنید.
    مجموعه ای از مراحلی را که می توانید طی یک بحران خودکشی دنبال کنید تدوین کنید. این برنامه باید شامل شماره های تماس با پزشک یا درمانگر شما و همچنین دوستان و اعضای خانواده تان باشد که در موارد اضطراری به شما کمک می کنند.
  • هر روز یک برنامه مکتوب برای خود تنظیم کنید و هر اتفاقی که افتاد به آن پایبند باشید.
    حتی المقدور، حتی وقتی احساسات شما خارج از کنترل است، یک برنامه منظم داشته باشید.
  • حداقل 30 دقیقه در روز را در معرض آفتاب یا در طبیعت سپری کنید.
    به مقداری که برای شما بی خطر است ورزش کنید. در بهترین حالت 30 دقیقه ورزش در روز را در نظر بگیرید. اما می توانید از مدت زمان کم شروع کنید. سه فعالیت 10 دقیقه ای می تواند بر روحیه شما تأثیر مثبت بگذارد.
  • برای کارهایی که برای شما شادی آورند وقت بگذارید.
    حتی اگر در حال حاضر چیزهای کمی باعث لذت شما می شوند، خود را مجبور به انجام کارهایی کنید که قبلاً از آنها لذت می بردید.
  • اهداف شخصی خود را بخاطر بسپارید.
    ممکن است دوست داشته باشید به یک مکان خاص سفر کنید، کتاب خاصی بخوانید، حیوان خانگی داشته باشید، به مکان دیگری بروید، یک سرگرمی جدید یاد بگیرید، کارهای داوطلبانه انجام دهید، به مدرسه بروید یا تشکیل خانواده دهید. اهداف شخصی خود را بنویسید.

برای از بین بردن تمایل به خودکشی از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

  • تنها بودن
    تنهایی می تواند افکار تمایل به خودکشی را بدتر کند. برای فرار از تنهایی بهتر است وقت خود را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بگذرانید.
  • مصرف الکل و مواد مخدر
    مواد مخدر و الکل می توانند افسردگی را افزایش دهند، توانایی حل مشکل شما را مختل کنند و باعث شوند که شما بدون فکر عمل کنید.
  • انجام کارهایی که حال شما را بدتر می کند
    گوش دادن به موسیقی غمگین، تماشای عکس های خاص، خواندن نامه های قدیمی یا بازدید از قبر یکی از عزیزان می تواند احساسات منفی را افزایش دهد.
  • فکر کردن در مورد خودکشی و سایر افکار منفی
    سعی کنید فکرتان را درگیر افکار خودکشی نکنید. زیرا این امر می تواند باعث تقویت آنها شود. فکر نکنید و در افکار منفی تجدید نظر کنید. حواس خودتان را پرت کنید. فاصله گرفتن از افکار خودکشی، حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد، می تواند به شما کمک کند.

بهبود افکار تمایل به خودکشی

حتی اگر افکار و احساسات خودکشی فروکش کرده است، باز هم بهتر است از فرد مورد اطمینانی کمک بگیرید. تجربه این نوع از درد عاطفی، خود یک تجربه آسیب زا است. بنابراین یافتن یک گروه پشتیبانی یا درمانگر می تواند در کاهش احتمال احساس خودکشی مجدد در آینده بسیار مفید باشد.

خودکشی

۵ مرحله برای بهبود احساس تمایل به خودکشی

۱) عوامل یا موقعیت های محرک که منجر به احساس ناامیدی یا ایجاد افکار خودکشی می شوند. مانند سالگرد از دست دادن کسی، مصرف الکل یا استرس ناشی از روابط را شناسایی کنید. راه هایی برای جلوگیری از این مکان ها، افراد یا موقعیت ها پیدا کنید.

۲) مراقب خود باشید. درست غذا بخورید. از وعده های غذایی صرف نظر نکنید و به مقدار کافی بخوابید. ورزش کردن نیز امر مهمی است: ورزش باعث ترشح اندورفین می شود، استرس را تسکین می دهد و منجر به بهبود سلامت روحی می­‌شود.

۳) شبکه حمایت‌گر خود را بسازید. خود را با تأثیرات مثبت و افرادی که باعث می شوند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید، محاصره کنید. هرچه بیشتر بر روی افراد و جامعه خود سرمایه گذاری کنید، بیشتر ضرر می­‌کنید. در عوض این امر به شما کمک می کند تا مثبت بمانید و در مسیر بهبودی باشید.

۴) فعالیت‌ها و علایق جدید خود را توسعه دهید. سرگرمی های جدید، فعالیت های داوطلبانه یا کاری را پیدا کنید که به شما معنی و هدف می دهد. وقتی کارهایی را انجام می دهید که به نظر شما راضی کننده است، احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت و احتمال بازگشت احساس ناامیدی در شما کمتر است.

۵) بیاموزید که با استرس به روشی سالم کنار بیایید. برای کنترل سطح استرس خود، از روش های سالمی مانند ورزش، مراقبه، استفاده از استراتژی های حسی برای استراحت، تمرین تمرینات تنفسی ساده و به چالش کشیدن افکار منفی استفاده کنید.

در این مطلب به بررسی راه‌های مقابله با احساس تمایل به خودکشی پرداختیم. برای کسب اطلاعات در این زمینه بهتر است از راهنمایی‌های مشاور یا روانشناس بهره بگیرید. برای رزرو آنلاین نوبت می‌توانید از طریق درمانکده اقدام کنید. کسب اطلاعات اعم از شماره تلفن و آدرس مطلب روانشناسان برجسته نیز در سایت درمانکده موجود است.

منبع : Help Guide

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 117

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

189 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها